helun palstalta 4

Re: helun palstalta 4

ViestiKirjoittaja minätäällä » 26.04.2011 14:16

Kokemustuntija ei ole perillä koko jutusta, joten minusta silloin ei kannattaisi kamalasti ottaa kantaa ja kommentoidakaan minkään "tilanneanalyysin" paikkansapitävyyttä. Itsehän vasta tukarilla kyselit, että mistä on kyse, kertokaa mullekin.

Itsekään en voi ottaa kantaa alkutilanteeseen ja ja siihen, oliko loukkaantuminen ja kiusatuksi tulemisen kokeminen oikeutettua. Minäkään en silloin noita keskusteluja seurannut. Olen kuitenkin K:n kanssa siitä samaa mieltä, ettei ole oikein vaatia kiusaamisen tai mitätöimisen kohteeksi joutunutta poistumaan palstalta, jos tämä ei kestä muutamien kirjoittajien häiriköintiä ja vaikkapa nimittelyä. Jos palstalla on edes jonkinlaiset käytössäännöt, silloin on ihan oikein ja aiheellista nostaa asia esille ja vedota ylläpitoon. Kyllähän täälläkin niitä häiriköintiin puuttumisen KEINOJA on käytettävissä ja käytetään vaikka sääntöjä ei olekaan muiden kuin ylläpitäjän tiedossa ja niitä sovelletaan "luovasti" tilanteen ja henkilön mukaan.

Minusta toisen ihmisen kokemuksen ja tunteiden mitätöinti "sairaaksi" leimaamalla (vaikka mt-palstalla ollaankin ja jokaisella varmasti onkin mt-ongelmia) ei ole vertaistukea eikä hyvää käytöstä. En nää mitään syytä puolustaa ja puolustella huonoa käyttäytymistä, en netissä enkä muuallakaan. Netissä onneksi tosiaan viimeisenä keinona voi häipyä palstalta. Elävän elämän läheisillä ei aina ole mahdollisuutta tehdä samaa.

Minusta tuntuu tekopyhältä verrata yhtä palstalla kirjoittavaa juoppoon ja katsoa tämän kärsivän nettiriippuvuudesta, jos ei palstalta noin vain halua häipyä, vaikka joku sitä "hyväntahtoisesti" suosittelisikin. Noin ainakin, jos palstalle kirjoittelu on itsellekin tärkeää, pitkäaikaista ja ainakin lähes jokapäiväistä.

Sairaudella manipulointia on olemassa, tiedän sen. Tuommoinen jääräpäinen tankki ja katujyrä kuin vaikkapa Mirri tuskin siitä kovinkaan paljon rasittuisi, tulisi edes manipuloiduksi ja ryhtyisi hipsimään varpaisillaan. Semmoista käytöstä kun en Mirrillä ole koskaan havainnut, päin vastoin. Lisäksi uskon, ettei sellainen manipulointi oikein netissä suhteellisen vieraiden ja lukuisien kirjoittajien keskuudessa edes onnistuisi samalla tavalla kuin läheisessä ihmissuhteessa.

Tyypillinen kuvio kiusaamistapauksessa on uhrin syyllistäminen ("sairas manipuloija) ja kiusaamisen oikeuttaminen (hän ärsytti ja suorastaan kerjäsi sitä).
minätäällä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.04.2011 14:34

minätäällä kirjoitti:Olen kuitenkin K:n kanssa siitä samaa mieltä, ettei ole oikein vaatia kiusaamisen tai mitätöimisen kohteeksi joutunutta poistumaan palstalta, jos tämä ei kestä muutamien kirjoittajien häiriköintiä ja vaikkapa nimittelyä.

Toivottavasti kukaan rivikirjoittaja ei vaadi ketään poistumaan palstalta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2011 14:56

Mirrihän "puolusti" voimakaksikon heittämistä pellolle.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.04.2011 15:00

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
minätäällä kirjoitti:Olen kuitenkin K:n kanssa siitä samaa mieltä, ettei ole oikein vaatia kiusaamisen tai mitätöimisen kohteeksi joutunutta poistumaan palstalta, jos tämä ei kestä muutamien kirjoittajien häiriköintiä ja vaikkapa nimittelyä.

Toivottavasti kukaan rivikirjoittaja ei vaadi ketään poistumaan palstalta.

Olethan sinä Mirri ainakin sanonut, että sinun mielestäsi uhrin pitäisi poistua paikalta jos ei kiusaamista/solvaamista/parjaamista tai muuta rääkkäämistä kestä.

Ikävää, että mielipiteeni on haluttu tulkita niin, että olen vaatimassa itsensä kiusatuiksi kokevia ihmisiä poistumaan palstalta. Mutta olen jo selittänyt mitä olen tarkoittanut, joten se siitä. En selitä enää; kuluu rautalankaa turhaan. Ihmiset tulkitsevat aivan kuten tahtovat, vaikka minä miten käyttäisin rautalankaa.

Elävässä elämässä juuri paikalta poistuminen kuitenkin on usein juuri se ohje, jota ihmisille annetaan itsensä puolustamiseksi ja suojelemiseksi; turpiin vetämistä taas ei suositella ollenkaan. Kehotetaan pysymään poissa ahdistavilta ja turvattomilta tuntuvista paikoista, jos niihin ei ole pakko mennä. Miksi sama neuvo netissä koetaan niin vääräksi?
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 26.04.2011 15:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja minätäällä » 26.04.2011 15:05

Kokemustuntija, Mirrin "tilanneanalyysi" oli hänen näkemyksensä asiasta ja hän on yksi riidan osapuolista. Se oli hänen puolustuspuheensa, jossa hän yrittää "oikeuttaa" omat sanomisensa kiistassa. Sinustako riittää, että luet sen ja toteat sen valaisseen asiaa tasapuolisesti ja riittävästi, niin että sen pohjalta voit sitten muodostaa oman käsityksesi ja rientää kommentoimaankin asiaa?

Oletko sitä mieltä yleensäkin, että toisen tunteiden ja kokemuksen mitätöinti on ok samoin kuin toisen leimaaminen sairaaksi? Onko näin, että kiusattu aina suorastaan kerjää kiusaamista ärsyttämällä toisia? Yksi kiusaamisen muodoista taitaa olla joukosta eristäminen. Minusta tuo palstalta poistumisen "hyväntahtoinen" suosittelu ärsyttäväksi kokemalleen ihmiselle on yksi muoto ulkopuolelle sulkemista ja joukosta eristämistä. Näin siis "yleisellä tasolla".

En tiedä, kokeeko Mirri itsensä rivikirjoittajaksi. Ilmeisesti ei.

Taitaa olla parempi, etten minäkään enää kommentoi, koska en ole varma edes siitä, keihin kirjoittajiin voimakaksikolla viitataan.
Tulin mukaan siinä vaiheessa, kun Mirri suositteli piuhojen irti repimistä henkilölle, joka kertoi kokeneensa kiusaamista.
Ei näissä kiistoissa erkkikään pysy perässä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.04.2011 15:10

Minätäällä, tarkoitan rivikirjoittajilla niitä, jotka eivät ole ylläpitäjiä ja moderaattoreita. Tukarilla Mirri on rivikirjoittaja, Mode-Mirri taas ei... Mutta Mode-Mirri ei kirjoita yhtään mitään, minä Mirrinä kyllä olen nimenomaan rivikirjoittaja.

Siitä piuhojen repimisestä... Sanoit tulleesi vasta siinä vaiheessa mukaan, joten et sitten varmaan tiedä millaisesta kiusaamiseksi koetusta asiasta oli kysymys. Jospa kiusaamiskokemuksessa olikin jotakin ylireagointia, ja siksi minulla tuli mieleeni, että piuhojen katkaisu olisi hyväksi, jos netti alkaa imaista liikaa ja synnyttää ylireagointia jopa niin, että terveyskin kärsii.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 26.04.2011 15:17, muokattu yhteensä 2 kertaa
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2011 15:57

helu perusteli niin, palstan rauha vaatii poissaoloani tukari2:lta.

Vallitseeko siellä nyt joku rauha? Luulen, että näennäinen rauha
voi tulla paljolti siitä, että ongelmia ei oteta esiin.

Voimakaksikko otti niitä esiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.04.2011 15:58

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Ikävää, että mielipiteeni on haluttu tulkita niin, että olen vaatimassa itsensä kiusatuiksi kokevia ihmisiä poistumaan palstalta...

No miten sinun ehdotuksesi pitäisi tulkita? Sinähän sanoit, että on parempi pistää vaikka piuha poikki jos tuntee olonsa huonoksi netissä?
Miksi uhrin pitää sinun mielestäsi väistyä? Mitä hyötyä siitä on, rääkkääjähän ottaa aina uuden uhrin jos rääkkääjän toimiin ei puututa!
Mirri kirjoitti:... Elävässä elämässä juuri paikalta poistuminen kuitenkin on usein juuri se ohje, jota ihmisille annetaan itsensä puolustamiseksi ja suojelemiseksi; turpiin vetämistä taas ei suositella ollenkaan. Kehotetaan pysymään poissa ahdistavilta ja turvattomilta tuntuvista paikoista, jos niihin ei ole pakko mennä. Miksi sama neuvo netissä koetaan niin vääräksi?

Paikalta on syytä poistua jos nakkikioskin jonossa tulee riitaa, mutta miksi esimerkiksi koulukiusaamisen uhrin pitää vaihtaa koulua ja rääkkääjien ei?
Ei nettiin ole pakko mennä - eikä kouluunkaan. Olen kuitenkin vankkumattomasti sitä mieltä, että kiusatuksi joutumisen ongelmaa ei ratkaista sillä, että velvoitetaan uhri pakenemaan paikalta!

Minusta nettifoorumi on rinnastettavissa lähinnä nakkikioskiin, ei kouluun tai työpaikkaan. Mutta minä en velvoita/vaadi poistumaan nakkikioskiltakaan; en itseäni sen enempää kuin muitakaan. Karkuun livistämisen sijaan turpiin antaminen on joskus vastustamattoman houkutteleva vaihtoehto, minkäs sille mahtaa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2011 16:10

Kakkua olen täällä saanut mutt'en nakkeja.

Pitäisikö tarjontaa monipuolistaa?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.04.2011 16:16

Eversti ei perustele esittämäänsä mitenkään.

Missä fiksuutesi luuraa?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.04.2011 16:29

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minusta nettifoorumi on rinnastettavissa lähinnä nakkikioskiin, ei kouluun tai työpaikkaan...

Netti ei ole nakkikioski.
Vai kerrotko sinä nakkikioskillakin elämästäsi, lapsistasi ja ex-miehestäsi?

Kyllästynyt, on minulla aina välillä vuosien varrella tullut mieleeni, että aika tyhmä olen, kun avoimesti kerron ja samalla annan 'nakkikioskilla' joillekin aseita minua vastaan. Mutta voinko syyttää niitä, jotka 'nakkikioskilla' käyttävät avoimuuttani hyväkseen vedoten siihen, että itsepä olet kirjoittanut ja kertonut, vai pitäisikö syyttää omaa tyhmyyttäni, jos minua sitten huiskitaan itse antamillani aseilla? Mikäs pakko minun on mennä netissä kirjoittelemaan omasta elämästäni vaikka mitä, kun toisena vaihtoehtona valittavakseni olisi se, että häipyisin tieheni - mikään ulkoinen ei pakota eikä velvoita minua kirjoittelemaan nettifoorumilla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gyver » 26.04.2011 17:50

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja koirassairas » 26.04.2011 20:38

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minusta nettifoorumi on rinnastettavissa lähinnä nakkikioskiin, ei kouluun tai työpaikkaan...

Netti ei ole nakkikioski.
Vai kerrotko sinä nakkikioskillakin elämästäsi, lapsistasi ja ex-miehestäsi?

Kyllästynyt, on minulla aina välillä vuosien varrella tullut mieleeni, että aika tyhmä olen, kun avoimesti kerron ja samalla annan 'nakkikioskilla' joillekin aseita minua vastaan. Mutta voinko syyttää niitä, jotka 'nakkikioskilla' käyttävät avoimuuttani hyväkseen vedoten siihen, että itsepä olet kirjoittanut ja kertonut, vai pitäisikö syyttää omaa tyhmyyttäni, jos minua sitten huiskitaan itse antamillani aseilla? Mikäs pakko minun on mennä netissä kirjoittelemaan omasta elämästäni vaikka mitä, kun toisena vaihtoehtona valittavakseni olisi se, että häipyisin tieheni - mikään ulkoinen ei pakota eikä velvoita minua kirjoittelemaan nettifoorumilla.

No, sittenhän jonkun, joka haluaa, että [- PP PP PP PP - ] Kun joku huutaa "sinappikaasua!", "duck!"
koirassairas

ViestiKirjoittaja minätäällä » 26.04.2011 22:58

Edelleenkin mietin, että millaisen ihmisen mielestä on ok ajatella: Ärsytät minua ja siksi suorastaan kerjäät huonoa kohtelua. Minulla on siis oikeus kohdella sinua huonosti. Ellet kestä, painu tiehesi. Olipa nyt kyseessä netti tai elävä elämä?
minätäällä

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.04.2011 00:19

minätäällä kirjoitti:Edelleenkin mietin, että millaisen ihmisen mielestä on ok ajatella: Ärsytät minua ja siksi suorastaan kerjäät huonoa kohtelua. Minulla on siis oikeus kohdella sinua huonosti. Ellet kestä, painu tiehesi. Olipa nyt kyseessä netti tai elävä elämä?

Hyvä kysymys.

Mieleltään terve ihminen tuskin ajattelee, että hänellä on oikeus kohdella toisia huonosti. Mieleltään terve ihminen tuskin myöskään ajattelee kenenkään kerjäävän itselleen huonoa kohtelua (ärsyttävyydessään kerjäävän verta nenästään...?). Tai vaikka ajattelisikin jotakin tuollaista mieleltään terve ihminen ymmärtää, etteivät hänen ajatuksensa ole yhtäpitäviä todellisuuden kanssa; niinpä hän pitää ajatuksensa omana tietonaan, eikä toimi niiden mukaan.

Hän ei ala mäiskiä toisia kuonoon, vaikka nämä miten tuntuisivat ärsyttäviltä tyypeiltä. Hän saattaa jopa oivaltaa, että hänen ärsyyntymisen tunteensa syntyvät hänestä, eivät niistä toisista...
Mirri

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista