Mielenterveyspotilaat kuolevat nuorena

Re: Mielenterveyspotilaat kuolevat nuorena

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.03.2011 12:18

Suomessa mielenterveysongelmaiset miehet kuolevat 20 ja naiset 10 vuotta keskimääräistä aikaisemmin.
Elintapojen ohella itsemurhat selittävät kuolleisuutta, mutta usein mielenterveyspotilaiden muut sairaudet
ja oireet myös jäävät huomaamatta ja hoitamatta, mikä voi lisätä kuolemia.

Tärkeä aihe:
jäävät huomaamtta myös julkisen sektorin lääkäreiden laiminlyöntien
vuoksi. Myös anoreksia kuuluu (mainittuihin) vaarallisiin.

Teemasta on myös tuore englanninkielinen kirja, jonka saatan ostaa
(kun Stockmannilla ja Akateemisessa on tänään 10 %:n päivä
eliitti-asiakkaille.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 24.03.2011 13:25

Omasta- ja lähipiirin elämästä huomioina, että mt-ongelmaisella saattaa olla myös silkkaa välinpitämättömyyttä ja/tai jaksamattomuutta oman terveyden suhteen. Eli ei aina ole kyse (dramaattisesti) laiminlyönneistä tai itsemurhista.

No joo, mutta tuollahan se oli jo^. Elintavoista on siis kyse.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.03.2011 13:41

Näin(kin) juuri. Mutta lääkärit eivät pyrikään "herättämään"
varsinkin kun muukin hoito on laiminlyöty.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmis » 24.03.2011 14:41

Psykopatologia kirjoitti:Näin(kin) juuri. Mutta lääkärit eivät pyrikään "herättämään"

Kyllä minulle ainakin uniapneatutkimukseni tuloksia "tulkinnut" lääkäri sanoi
liikkumattomuudestani: "Kyllä sinä saat itsesi liikkeelle, kun minä kirjaan sen
epikriisiin." Että silleen. Pitäisköhän tiedottaa hänelle epikriisin lukemisen
vaikutukset?
Helmis

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 24.03.2011 15:06

Elinajan odote Suomessa 1751 - 2009

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=ldk00474

miehet: n. 76
naiset: n. 83
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Maria » 24.03.2011 16:28

Uniapnea on ehkä esimerkki hankalimmasta päästä, mutta jollain tavalla kuvaava. (Tiedän, koska läheiseni kärsii siitä.) Hoitokeinoja ei ole paljon (laihduttaminen, leikkaus, joka ei kaikille sovi, Cpap-laitteen käyttö). Mielialalääkkeet, jotka ovat toisen sairauden hoitokeino, saattavat jopa lisätä riskiä sairastua uniapneaan. Jotkin mielialalääkkeet voivat aiheuttaa häiriöitä kylläisyyden ja näläntunteen säätelyssä, jolloin painontarkkailusta huolehtiminen on huomattavasti haasteellisempaa. Hoidon pitäisi olla kokonaisvaltaista ja lääkärin pitäisi pystyä ottamaan huomioon potilaan kaikki sairaudet ja niiden erityispiirteet.

Mielestäni nykyisessä terveydenhoitojärjestelmässämme ja nykylääketieteen keinoin yhden sairauden hoito on yleensä melko sujuvaa. Jos sairauksia (koskien myös ainoastaan somaattisia sairauksia) on useampia, avun saaminen vaikeutuu huomattavasti.
Maria

ViestiKirjoittaja Gyver » 24.03.2011 17:19

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Helmis » 24.03.2011 23:29

Gyver kirjoitti:
Helmis kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Näin(kin) juuri. Mutta lääkärit eivät pyrikään "herättämään"

Kyllä minulle ainakin uniapneatutkimukseni tuloksia "tulkinnut" lääkäri sanoi liikkumattomuudestani: "Kyllä sinä saat itsesi liikkeelle, kun minä kirjaan sen epikriisiin." Että silleen. Pitäisköhän tiedottaa hänelle epikriisin lukemisen vaikutukset?

Ihanko oikeasti hän kirjoitti epikriisiin että "täten kirjoitettuani potilas lähtee liikkeelle"?

:D Epikriisissä lukee tältä osin: "Lisäksi painotetaan säännöllisen liikkumisen tärkeyttä."
Tämän toteamuksen hän uskoi vahvasti saavan minut liikkumaan. (Kun itse olin todennut, että tiedän
kyllä liikunnan edut ja liikkumattomuuden haitat, mutta se tieto ei saa minua aloittamaan
liikuntaa.)
Helmis

ViestiKirjoittaja Gyver » 24.03.2011 23:37

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Helmis » 24.03.2011 23:42

Ei maininnut ei. Hänellä tuntui olevan kova kiire saada minut ulos vastaanotolta.
Olinhan kuulemma 30 kiloa liian kevyt heidän potilaakseen... Joskus niinkin päin 8-)
Helmis

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.03.2011 23:59

Vain seksi motivoi liikuntaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmis » 25.03.2011 00:15

Psykopatologia kirjoitti:Vain seksi motivoi liikuntaan.

Ja jos ei sekään, niin ei sitten mikään, niinkö?
Helmis

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.03.2011 00:21

Juuri niin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmis » 25.03.2011 00:37

Tämä oli arvokas tieto!
Helmis

ViestiKirjoittaja minätäällä » 25.03.2011 17:26

Kun vilkaisee skitsofrenian, kaksisuuntaisen ja muiden vakavien mielenterveyden häiriöiden hoitoon pakollisena kuuluvien lääkkeiden sivuvaikutuksia lihomisesta, keskivartalolihavuudesta, metabolisesta oireyhtymästä, neurologisista oireista aina äkkikuolemaan, niin ei tarvitse hurskastella terveellisistä elintavoista eikä ihmetellä, että kuolevat nuorempina. Ja eipä juuri kannata tutkiakaan terkemmin, kun lähes mikä tahansa oire voi olla jonkun käytetyn lääkkeen sivuvaikutusta.

Minä tiedän kuolevani ennen aikojani jo tupakoinninkin takia. Psykiatri on todennut, ettei tupakointia edes kannata lopettaa silloin, kun voi psyykkisesti huonosti. Miolloinkahan vointi olisi tarpeeksi hyvä? Reseptin kävin hakemassa, ja kaksi vuotta olin välillä polttamatta, mutta yhden tutkimuksen mukaan syöpäriski on pienempi vain niillä, jotka eivät koskaan ole polttaneet.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Regan » 02.04.2011 16:44

-
Viimeksi muokannut Regan päivämäärä 03.07.2011 14:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Regan

ViestiKirjoittaja minätäällä » 02.04.2011 19:12

Voi tietysti, mutta johonkin sen aiheuttamista syövistä sitä silti kuolee ennen aikojaan, jos on polttanut (tuon ruotsalaistutkimuksen mukaan riski siis ei ole merkittävästi pienempi kuin niillä, jotka eivät koskaan ole polttaneet). Miksi siis nähdä sitä vaivaa. Sitäpaitsi, sisätautilääkärikin totesi, että kaikkihan me kerran kuollaan.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Regan » 02.04.2011 19:22

-
Viimeksi muokannut Regan päivämäärä 03.07.2011 14:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Regan

ViestiKirjoittaja Gyver » 02.04.2011 19:25

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 14:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja minätäällä » 02.04.2011 19:40

Vastasin jo edellä: kannattaako nähdä sitä vaivaa?
Oma lapsi ei varmasti aloita, on sanonut ja olen sen nähnyt. Ei kovin moni hänen kaveripiiristäänkään enää polta toisin kuin silloin kun minä olin lukiolainen.
Tupakkaringissä taas on hauskempaa kuin niissä piireissä jotka syrjivät (?), jos semmoisia on. Onhan se sikaririnkikin kai olemassa isokenkäisille. Onhan se yksi nautinto, jos ne muutenkin ovat elämässä aika vähissä.
Viimeksi muokannut minätäällä päivämäärä 02.04.2011 19:47, muokattu yhteensä 1 kerran
minätäällä

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa