Kirjoittaja Maria » 10.03.2011 15:01
Jutusta poimittua:
"Lääkäri Antti Heikkilän mukaan geenimme ovat edelleen samanlaisia kuin esi-isillämme, mutta esimerkiksi Suomessa maatalouden alkaminen muutti sitä, kuinka nämä geenit ihmisessä aktivoituvat."
Vähän kaukaa haettua aloittaa ruokapuhe sillä, millainen esihistoriallisen ihmisen genomi on ollut ja miten ekspressoitunut.
"Lääkärin mukaan ihmisillä on myös monesti huonompi kyky sietää viljaa kuin he tietävätkään, eikä tämä ominaisuus edes välttämättä näy testeissä."
Mielestäni edellä esitetty edustaa medikalisaatiota, jota olen ymmärtänyt Heikkilän kuitenkin vastustavan. Demonisoidaan ihmisen käyttämä ravinto asettamalla epäilyksen alaiseksi tavallisen ihmisen käyttämä tavanomainen ravinto ja vihjailemalla sen mahdollisesta sopimattomuudesta. Ihmisen tulisi voida luottaa omiin hyväksi kokemiinsa valintoihin ja pystyä itse tulkitsemaan omien valintojensa sopivuutta itselleen. Heikkilän puheet hämmentävät. En usko, että jokaisella meistä piilisi kehossamme alkava tai lievä keliakia. Missään yleisesti hyväksytyssä ravintosuosituksessa ei kehoteta ahmimaan pullaa tahi ruisleipää kilokaupalla puhumattakaan ruokosokerista tai varsinkaan käyttämään kyseisiä ravintoaineita ainoana pääasiallisena ravintona.
Ortopediaan liittyvät kirjoitukset olen Heikkilän blogista aikoinaan lukenut. Niistä pidin ja luotin sanomaansa, koska hän on oman alansa asiantuntija. (Selkä ei ole kipeytynyt, kirjoitukset antoivat jonkinlaista luottamusta niihin valintoihin ja noudattamiini tapoihin, jotka olen selkäni hyväksi toteuttanut.)