Nokia-luuri tekee sinut vanhaksi

Nokia-luuri tekee sinut vanhaksi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 20.02.2011 11:13

Kuva

"Kerro millaisella kännykällä soitat, niin me kerromme millainen olet. Jos haluat näyttää nuorekkaalta ja kilpailukykyiseltä – kuten niin moni keski-ikäinen haluaa – niin Nokia-luurilla se ei enää onnistu. Siihen tarvitaan aivan eri puhelin. Nokialainen saa sinut näyttämään vanhalta, sanovat asiantuntijat."

http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2 ... 112442/139
Riidankylväjä

Re: Nokia-luuri tekee sinut vanhaksi

ViestiKirjoittaja huu » 20.02.2011 12:30

Itse teksti väittää kuitenkin päinvastaista: "Voiko vanhanaikainen puhelin tehdä kantajastaankin vanhanaikaisen? Kuinka paljon kännykkämme meistä paljastaa?

– Aika vähän, bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo toteaa."

Taas on toimituksen otsikkoryhmä tehnyt parhaansa.

Mitä tarkoittaa, "... elämäntyylini on Apple."? Yksi vehje, yksi tarkoitus ?
huu

ViestiKirjoittaja minätäällä » 20.02.2011 13:53

Kävin eilen katsomassa venäläisen klassikkokirjailijan novelliin perustuvan näytelmän työelämän huonontumisesta. Näytelmä oli sovitettu Suomen oloihin ja siinä sai nauraa näitä trendejä ja kehitystä Armi Kuuselan ajoista nykyaikaan trenditietoisine johtajineen, heidän sloganeineen, pc:n tuloineen, nokian kännyköineen, nettiin siirtymisineen, puhelinmarkkinointeineen, sijoittamisen markkinointeineen ja pankkien fuusioitumisineen.

Kyllähän se kertoo jotakin ihmisestä, jos hän katsoo tarpeelliseksi ostaa monen tuhannen euron käsilaukun tai vastaavaa. Minusta se kertoo pinnallisuudesta, mainoksien luomiin mielikuviin kritiikittä uskomisesta, heikosta itsetunnosta jne. Ei siis mitään mairittelevaa.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Gyver » 20.02.2011 17:05

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 22.02.2011 01:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja minätäällä » 20.02.2011 17:29

Se käsilaukku ei ole hintansa verran parempi ja laadukkaampi. Sen tarkoituksena on pönkittää ostajan itsetuntoa toisten samalla tavalla merkkejä tuijottavien mainosten uhrien silmissä. Minusta se on tyhmää ja lapsellista. Saa ihminen tietysti vapaasti näyttää tyhmältä, jos haluaa.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Gyver » 20.02.2011 18:05

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 22.02.2011 01:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja huu » 20.02.2011 18:28

minätäällä kirjoitti: Saa ihminen tietysti vapaasti näyttää tyhmältä, jos haluaa.

Juu, kiitos.

Mulla on iP4 ja siitä yksinkertaisesta syystä, että se pystyi vertailukokeessani lokakuussa 2010 Verkkokaupassa Ruoholahdessa löytämään ja löytämään kaipaamani noin 70 metriä pitkän kadun vain yhdellä lisäkymyksellä: Paris?

Nokia 8 sen sijaan esitti kolme sivua ohjeita, joissa ei ollut yhtään aktiivilinkkiä siis ainoa keino edetä puhelimen kanssa oli kaivaa esiin kynä ja paperi ja kirjoittaa ohjeet muistiin.

Kaiken lisäksi iP4 avasi Googlen katunäkymän. jota myöten sormea kuljettamalla pääsin hotellini eteen ja pystyin näkemään sen julkisivun!

Käyn vuodessa 10-15 kertaa Ranskassa ja mulla on Orangen (paikallinen provaideri) vuosisopimus, joten voin ripustautua siellä verkkoon ilman, että saan tuhannen euron roaming-maksun perääni.
huu

ViestiKirjoittaja minätäällä » 20.02.2011 18:37

Bränditutkijan mukaan Suomessa suhtaudutaan kritiikittömän ihailevasti tekniikkaan ja teknisiin vempaimiin. Minun tarpeisiini riittää peruskännykkä. Ei ole tarvetta päästä vähän päästä nettiin ja päivittämään jotain Facebookia.
minätäällä

ViestiKirjoittaja huu » 20.02.2011 18:54

minätäällä kirjoitti:Bränditutkijan mukaan Suomessa suhtaudutaan kritiikittömän ihailevasti tekniikkaan ja teknisiin vempaimiin. Minun tarpeisiini riittää peruskännykkä. ....

Tarpeistahan tässä onkin kysymys (ja lompakosta). Asenteesi on tosin elitistinen:
minätäällä kirjoitti: Ei ole tarvetta päästä vähän päästä nettiin ja päivittämään jotain Facebookia.
huu

ViestiKirjoittaja minätäällä » 20.02.2011 19:44

Minusta tässä on tosiaan kysymys tarpeesta, tarpeesta pönkittää itsetuntoa uusimmilla teknisillä vehkeillä. Ihan yhtä lapsellista kuin poikasten into tuunata jotain autoa ja varustaa se ihan naurettavilla lisälaitteilla, koristemaalauksilla jne.

Mutta hyvä jos ostamalla joku tulee tyytyväiseksi ja onnelliseksi. Se kännykkä vaan on ikävä kyllä ensi vuonna jo auttamattoman vanhan mallinen. Mutta onhan se hyvä, että elämässä on tavoitteita: hankkia uusin kännykkä. Jaksaa ponnistella töissä sen saavuttamiseksi.

Minä en tarvitse sitä uusinta mallia, niille toiminnoille ei ole jatkuvaa käyttöä. Voin minä hakea sen kadunnimen koneellakin. Enkä yritä tehdä vaikutusta kännykällä. Jos se olisi minulle tärkeää, tottahan sen tekisin. Nauratti tosiaan siinä näytelmässä ne trendikkäät uuden sukupolven pankinjohtajat, jotka aikoinaan puhuivat niihin koivuhalkopuhelimiinsa ja olivat niin ajan hermolla.
minätäällä

ViestiKirjoittaja huu » 20.02.2011 20:04

minätäällä kirjoitti:Minusta tässä on tosiaan kysymys tarpeesta, tarpeesta pönkittää itsetuntoa uusimmilla teknisillä vehkeillä. Ihan yhtä lapsellista kuin poikasten into tuunata jotain autoa ja varustaa se ihan naurettavilla lisälaitteilla, koristemaalauksilla jne.

Mutta hyvä jos ostamalla joku tulee tyytyväiseksi ja onnelliseksi. Se kännykkä vaan on ikävä kyllä ensi vuonna jo auttamattoman vanhan mallinen. Mutta onhan se hyvä, että elämässä on tavoitteita: hankkia uusin kännykkä. Jaksaa ponnistella töissä sen saavuttamiseksi.

Tuloluokassani se ostanko N8:n vai iP4:n on triviaalikysymys. Edellinen puhelimeni oli N80 vuodelta 2006.

minätäällä kirjoitti: Minä en tarvitse sitä uusinta mallia, niille toiminnoille ei ole jatkuvaa käyttöä. Voin minä hakea sen kadunnimen koneellakin.

Raskasta raahata "konetta" Pariisin kaduilla ellei se sitten ole iPad ?

Varsinaisesti huomaan, että et oikein arvosta sitä, että tein käyttötestini itse. Tarvearvioni pohjaa myös siihen, että vietän aikaani sekä työn että huvin takia Ranskassa noin 4-5 kk vuodessa.

Koeta kestää.
huu

ViestiKirjoittaja minätäällä » 20.02.2011 21:00

Vietä vain, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Itse olen miettinyt näin eläkeläisenä, että voisin oikeastaan viettää suurimman osan vuotta jossain miellyttävämmässä ilmastossa. Mutta varmaan hankkisin sinne tietokoneenkin, enkä tihrustaisi puhelimen näytöstä nettiä.

Hymyilyttää ihan tuo tuloluokalla kehuminen. Ehkä se nykyisin on jo ihan sivistynyttä käytöstä, en tiedä. Entisajan herrasmiehet eivät tuommoisilla kehuskelleet ääneen. Se oli nousukasmaisten moukkien käytöstä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja huu » 21.02.2011 17:09

minätäällä kirjoitti: ...Hymyilyttää ihan tuo tuloluokalla kehuminen. Ehkä se nykyisin on jo ihan sivistynyttä käytöstä, en tiedä. Entisajan herrasmiehet eivät tuommoisilla kehuskelleet ääneen. Se oli nousukasmaisten moukkien käytöstä.

Luepa uudelleen mitä kirjoitin: "Tuloluokassani se ostanko N8:n vai iP4:n on triviaalikysymys. Edellinen puhelimeni oli N80 vuodelta 2006."

Teksti ei siis sisällä tuloluokallakehumista siinä mielessä, että se olisi/on korkea.

N8 ja iP4 hintaero on noin 200 euroa. Koska edellinen luuri on vuodelta 2006, se merkitsee rasitetta 200 e / 5 vuotta = 40 e/vuosi.

Tämän kestänee eläkeläinenkin.

Eri juttu on arviosi nousukaismaisesta moukkien käytöksestä, jonka ilmeisesti liität minuun. Atribuuttisi ovat paitsi hätäisiä - sisältäväthän ne väärän arvion tuloluokan laadusta - myös loukkaavaksi tarkoitettuja. Onhan verbimuotosi toki imperfekti "oli nousukasmaisten .." jne, mutta suojarakenteena heikko.

Koska en kuulu ryhmään mt-toipujat, eivät heittosi kykene loukkaamaan. Toisin voi olla muiden laita. Ehdotan, että jätät leimakirveesi komeroon ettei tule joitakin pahastikin loukaavia huteja.
huu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.02.2011 17:52

Mutta eihän täällä tarvitse peittää äveriäisyyttään.
Jos minulla on viiden tonnin pyörä, voitte vain kuvitella autoni hintaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja huu » 21.02.2011 18:03

Eiköhän tuo laskemalla selviä:

5.000 e / 2 pyörää = 2.500 e / pyörä, josta seuraa

auto = 4 pyörää ja sen hinta 4 pyörää * 5.000 euroa/2 pyörää = 10.000 e.

Voilà!
huu

ViestiKirjoittaja minätäällä » 21.02.2011 21:56

Huu, ymmärrän kyllä, että reissutyössä, hotelleissa, junissa ja vieraassa kaupungissa vaikkapa asiakkaan kanssa neuvottelemaan mennessään, tapaamispaikkaa etsiessään, voi tarvita nettiä kännykässäkin. Olen kuitenkin kuullut, että teksti on tosi pientä ja käyttö on tosi vaikeaa. Itselläni ei riitä kärsivällisyys opetella enkä varmaan näkisikään tekstiä. Katson osoitteen mieluummin kotona jo ennakkoon.

En ole kiinnostunut räpläämään laitteita enempää kuin on pakko, ja olen sitä mieltä, ettei tärkeintä, eli käyttömukavuutta oteta suunnittelussa ollenkaan huomioon enää. Niin monimutkaiseksi kaikki on suunniteltu ja täyteen turhia toimintoja.

Kyllä tuo viestisi omasta tuloluokastasi puhuminen, ulkomaanlomista ja työmatkoista kertominen jne. minusta oli ilmeisesti kateutta herättäväksi tarkoitettu, koska vielä sen päätteeksi lisäsit lauseen: Koeta kestää. En ymmärrä mitä, mutta ilmeisesti ajattelit, että halkeaisin täällä kateudesta.

Eikö olekin hienoa, että niin sinä kuin minäkin olemme tyytyväisiä omiin kännyköihimme, ja kumpikin omaan elämäänsäkin!

Minua ottaa päähän tekniikan kanssa eniten se, että kun pitäisi palkata päiväkoteihin lisää lastenhoitajia ja opettajia, hankitaan valvontakameroita siksi, että päättämässä ovat kritiikittä tekniikkaa ihannoivat ääliöt. Tai kun pitäisi vähentää koulukiusaamista ja parantaa nuorten mielenterveyspalveluja, hankitaan kouluihin valvontakameroita. Tai pistetään hirveitä summia sähköisen reseptin kehittämiseen. Yksi resepti on tullut maksamaan yli 1600 euroa jo. Ilmeisesti miehiin nuo teknisten vempainten myyjien myyntipuheet tehoavat ja suurin osa päättäjistä taitaa olla miehiä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 22.02.2011 00:17

Päiväkodissa yhden lastentarhanopettajan työ on kameroiden tulon takia pois lapsilta, kun niitä valvontakamerakuvia lapsista pitää laittaa jotenkin menemään äideille pitkin päivää työpaikoille. Ope istuu koneella vaan.

Ei kamera auta, jos iso ryhmä tarhaikäisiä on jätetty keskenään ilman ohjausta johonkin huoneeseen tai pihalle. Kyllä siellä tarvitaan koko ajan sitä opea. Ja mieluummin tietysti useampia, lasten iästä riippuen. On noihin ryhmäkokoihin suositukset, mutta sairastumisten ja muiden syiden takia käytännössä ryhmät ovat jatkuvasti liian suuria lasten kehitystasoon ja ikään verrattuna. Ei se kamera ota syliin, lue satua, tule estämään lyömistä ja muksimista, käske viemään leluja takaisin, kiellä heittelemästä hiekkaa... Ihan älytön ajatuskin.

Kouluampumistapauksissa kaikilla oli pitkäaikaista koulukiusaamista taustalla. Ja muistaakseni lääkkeitä masennukseen. Kameroiden lisäksi kai saatiin aikaiseksi nimetä kouluille nimikkoPOLIISI, joka käy kerran vuodessa tai jotain pitämässä jonkun luennon. Muuten puhuttiin vain aselaeista.

Lääkitys näkyy sitten siellä kehitteillä olevassa sähköisessä potilastiedostossakin reseptipankin sijasta. Eivät nuo reseptien väärennökset minusta niin iso ongelma ole, että siihen pelkästään kannattaisi satsata monen kymmenen vuoden työ ja älytön summa rahaa. Eiköhän ammuta tykillä kärpästä.

Lääkäri ja apteekki voivat nytkin selvittää lääkkeiden yhteensopimattomuuden, ja ne tiedot siis näkyvät siinäkin potilastiedostossa sitten. Mihin sitä sähköistä reseptiä siis tarvittiin? Siihen liittyy valtavia tietoturvariskejä, joita maallikot eivät edes älyä. Nörtit (ohjelmistosuunnittelijat ja tietokoneinssit) naureskelivat (tai oikeammin miettivät muille maille muuttamista) Hesarin keskustelupalstoilla Braxin ja kumppaneiden tietämättömyydelle ja naiiviudelle, kun ajoivat sitäkin sähköistä äänestystä. Ja lukemattomia muita esimerkkejä tekniikkaan kritiikittä hurahtamisesta.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 22.02.2011 01:28

Kyllästynyt: päiväkodeissa käytetään päivähoitoon tarkoitettuja rahoja kameroiden hankintaan ja asennukseen. Niitä rahoja ei sitten ole käytettäväksi lastenhoitajiin. Ja sen yhden kameraa tuijottavan openkin aika on pois lapsilta. Jostain syystä kehuskeltiin vielä, että äidit ovat niin mielissään, kun saavat lapsistaan kamerakuvia töihin. Tuota pidettiin hienona juttuna. En muista kuntaa, mutta noin siellä päättäjät olivat rahat päättäneet päivähoidon osalta käyttää.

Sähköiseen potilasrekisteriin tulevat minun ymmärtääkseni kaikki tiedot kaikista Suomen sairaaloista ja terveyskeskuksista. Olen ymmärtänyt, että myös yksityislääkäreiltä. Jos ei, niin helpotuksen huokaus. Reseptipankkiin ne tulisivat sieltäkin. Toivottavasti säilyy edelleen oikeus pyytää myös paperiresepti, minkä aion ehdottomasti psyykenlääkkeistä AINA olla vailla. Lääkäri näkee jo nyt lääkkeiden yhteensopivuuden koneeltaan ja Pharmaca Fennicasta, samoin apteekit.

Kyllä jotain sähköistä, täysin epäonnistunuttakin vielä, äänestysjärjestelmää ajavien ministereiden sietäisi pikkuisen edes kuunnella niitä tietoturva-asiantuntijoitakin eikä vain ohjelmistojaan ja laitteitaan kauppaavia myyntimiehiä. Harva se päivä tulee uutisia tietoturvan ja muunkin hienon tekniikan pettämisestä. Tuntuu, etteivät junatkaan enää kulje laitevikojen ja pikkupakkasen takia. Pankkien systeemit tökkivät milloin milläkin pankilla jne.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 22.02.2011 02:13

Kyllästynyt, en ole puhunut vanhasta hyvästä ajasta. Sanonpahan vaan, että tekniikan huumassa hankitaan paljon ihan keskeneräisenä markkinoille laitettua ja junien osalta vielä Suomen sääoloihin soveltumatontakin.

En jaksa vääntää enää enempää. Reseptipankki on se sähköisten reseptien tietojen rekisteri ja säilytyspaikka. Ne reseptien tiedot kerättäisiin kaikki sinne. Jonain aamuna sitten vaan kerrotaan, että sinne on onnistuttu tekemään tietomurto.

Kannata vaan valvontakameroita joka nurkkaan, kalliita keskeneräisiä laitehankintoja ja ohjelmistoja, joihin uppoaa ties kuinka monen ihmisen vuosikymmenen työpanos ja älyttömän paljon rahaa, joka voitaisiin käyttää järkevämmin sekä vanhempien, lasten, nuorten, asiakkaiden, potilaiden että työtään tekevien ammattilaisten hyväksi. Kun kuunneltaisiin muitakin kuin niitä laitteita ja ohjelmistoja kauppavia veikkoja.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Maria » 22.02.2011 16:20

Ja minä kun pelästyin lukiessani otsaketta, että Riidankylväjä on löytänyt artikkelin, jossa puhutaan kännykkäsäteilyn vaaroista. Huh, onneksi kyse olikin vain imagovaarasta.
Maria

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista