Sans nom kirjoitti:Olen samaa mieltä Gyverin kanssa. Joskus on parempi kertoa valkoinen valhe kuin musta totuus. Tanskalainen filosofi Kierkegaard piti muuten kysymystä "Mikä on totuus?" irrelevanttina, sillä totuutta ei ole mahdollista tuntea objektiivisesti. Totuus koostuu aina subjektiivisista tarinoista. Parempi olisi siis kysyä, "Mikä on totta minulle".
ihmettelen vaan kirjoitti:Hassua, että olen mielessäni tullut Kierkegaardin kanssa samoille linjoille vaikka mikään filosofi en sanan varsinaisessa merkityksessä olekaan. Minua kiinnostaa kovin, miten kaksi subjektiivista totuutta voi koskaan päätyä samaan todellisuuteen niin, että subjektit kokevat elävänsä yhteisessä totuudessa. Totuus sanakin on jotenkin hankala. Välttelen sen käyttöä yleensä tietoisesti.
Ja mielestäni totta voi puhua vaikka ei olisikaan rehellinen: sokea kanakin löytää joskus jyvän. Yleensä rehellisyys ja totuus eivät liity toisiinsa mitenkään elimellisesti. Jos totuus sanaa voi yleensä käyttää.
Psykopatologia kirjoitti:No ei kai kuitenkaan. Hänessä oli kuppa.
minätäällä kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä, miten voisi puhua totta vaikkei olisi rehellinen? Siis juuri tuossa tilanteessa. Paitsi jos kertoo vain osatotuuksia.
Sans nom kirjoitti:[Suurin uhka inhimilliselle olemassaololle on moderni luonnontiede, joka tunnustaa vain lainalaisuudet ja todennettavat asiat eikä hyväksy korkeampia inhimillisiä arvoja.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa