korjaussarja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Jaa, missä tapahtumissa en sinun ymmärryksesi mukaan näe omaa osuuttani?
Missään.
Voisiko alkuasetelmana ollut olla pelkät itsesyytökset kuitenkin? Sokeus narskun toimintamallista, koska sehän kuuluu asiaan
Kyllä noin oli, mutta varmaan Kyllästynyt tietää tämänkin asian elämästäni paremmin kuin minä.
Voi olla aikamoisen pitkä prosessi päästä siihen vaiheeseen, että rohkenee nähdä asiat niin, ettei itse olekaan aiheuttanut kaikkea, ja etteivät asiat muutu, vaikka itse miten yrittäisi muuttaa ja muuttua. Toinen asia on sitten se, että narsismiin voi liittyä myös ihan oikeita ja vakavia mielenterveysongelmia - eihän psyykkisesti sairasta ihmistä voi eikä saa jättää, eihän... Luulen, että tuossa kohdassa monella on korkea kynnys tänä päivänäkin; narsismi näyttäytyy monenlaisena psyykkisenä oireiluna, ja silloin on vaikea jättää toinen (esim. vakavan masennuksen kanssa) yksinään. Eihän ihmistä sentään sairauden vuoksi hylätä, eikä ainakaan, jos hän on vakavasti masentunut ja ahdistunut...
On vaikea sanoa, että paskamainen tyyppi, hänen luotaan pitää lähteä tiehensä, kun toisella on vaikka mitä diagnooseja, ja ammattilaisetkin todistavat, että kyllä se siitä, oireet lievenevät kunhan vain hoidetaan ja perheen vuorovaikutussuhteita muutetaan. Mutta eihän se niin mene, jos taustalla on vakavaa narsismia.
Minusta irtautumisprosessin tueksi tarvittaisiin rehellistä ja avointa tietoa, joka auttaisi ymmärtämään mistä on kysymys. Nykyisin sitä onneksi on saatavissa, ennen ei ollut. Päinvastoin lähiomainen voi huomata elävänsä kuin suuren ja vaietun salaisuuden edessä; ammattilaisista ei saanut irti yhtään mitään - ei muuta kuin jotakin epämääräistä vihjailua. Paitsi niistä, jotka uskoivat kuin pukki sarviinsa siihen, että asiat korjaantuvat vuorovaikutusta muuttamalla - toisinsanoen he opastivat ymmärtämään narsistia vielä vähän enemmän, jotta tämän paha olo helpottaisi...