Ikävä uutinen

Re: Ikävä uutinen

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2022 09:35

Psykopatologia tämän foorumin ylläpitäjänä oli myös palstan aktiivinen käyttäjä. Hän - kirjoittajana - tarvitsi itse tätä foorumia. Uuden/tulevan ylläpitäjän kohdalla on toisin.
Tässä minulla on yksi painava syy arvella, ettei Kyllästynyt onnistu pitelemään foorumia pystyssä; hänellä ei ole ylläpitäjän motiivia, joka on kannatellut palstaa vuosikaudet.

Palstan vetovoima on vuodesta toiseen ollut aktiivinen ylläpitäjä, joka on kirjoitellut itse paljon ja rohkaissut muitakin kirjoittamaan; hänen mielestään mitä enemmän kirjoitellaan sitä parempi. Kyllästynyt taas ylläpitäjänä/moderaattorina ei kirjoita itse juuri mitään, ja pyrkii rajoittamaan toistenkin kirjoittelua. Se, että palstan ylläpitäjä pikemminkin rajoittaa kirjoittamista kuin kannustaa siihen, on palstan elinkelpoisuuden kannalta erittäin huono asia. Sillä systeemillä kukoistaa korkeintaan päiväkirjat, jos nekään.

'Kilpailevalla' foorumilla ylläpitäjä onnistui tappamaan fooruminsa keskustelun kokonaan suitsimalla sitä liian tiukasti. Siellä kirjoitellaan vain päiväkirjoissa. Tällä foorumilla taas keskusteluosiot ovat pysyneet toiminnassa, koska Psykopatologia - toisin kuin Kyllästynyt - on rohkaissut kirjoittajia keskustelemaan kirjoittamalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 21.06.2022 10:12

Muistan, kun Psykopatologia joskus kertoi, ettei hän erityisesti toivo tai odota viestejä palstalle, mutta jos joku silti haluaa kirjoitella tänne, niin se käy. Kyllästynyt taas on kertonut toivovansa palstalle uusiakin aktiivisia kirjoittajia. Hän ei ole ollut rajoittamassa kirjoittelua.

Psykopatologia oli palstan ylläpitäjä. Tämä palsta on hänen näköisensä aihepiireiltään. Kukaan ei ole korvaamaton, sanotaan, mutta niin... Minullakaan ei ole sellaista asiantuntemusta, että voisin tehtailla tänne aloituksia ja jatkaa keskusteluja. Olen sellainen roskakorikirjoittaja.

Meidän pitäisi osata jatkaa ilman johtohahmoa. Toisten haukkuminen ja arvosteleminen ei ehkä auta, päinvastoin. Rupea vain, Mirri, kirjoittelemaan aktiivisemmin, jos toivot, että täällä keskustellaan. Toimittajana sinulla on siihen kykyä, jos vain halua löytyy.
logia

ViestiKirjoittaja eea » 21.06.2022 10:59

Muuten oikein mutta Mirri ei ole mikään toimittaja vaan eläkkeelle jäänyt suntio.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja logia » 21.06.2022 11:11

Eikö hänellä ole kuitenkin jonkinlaista koulutusta toimittajan työhön sekä tehnyt toimittajan töitä freelancerina? Mirri voisi kertoa itse.
logia

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2022 11:16

logia kirjoitti:Psykopatologia oli palstan ylläpitäjä. Tämä palsta on hänen näköisensä aihepiireiltään. Kukaan ei ole korvaamaton, sanotaan, mutta niin... Minullakaan ei ole sellaista asiantuntemusta, että voisin tehtailla tänne aloituksia ja jatkaa keskusteluja. Olen sellainen roskakorikirjoittaja.

Meille roskakorikirjoittajille nettifoorumit ovat oikein hyviä kirjoitus- ja keskustelupaikkoja.

Sillä edellytyksellä tietysti, etteivät foorumeiden ylläpitäjät ja moderaattorit pidä kontrollia liian tiukkana. Kuten tämän foorumin moderaattori mielestäni on tehnyt. Viittaan tällä Kyllästyneen tyyliin käskeä ja kehottaa kirjoittajia poistelemaan kirjoituksia, jotka - hänen mielestään - ovat perättömiä tai asiattomia. Tosin ehkä Kyllästynyt ylläpitäjänä ei valvoisikaan niin tiukasti kirjoituksia, jotka lähtevät toisten kirjoittajien näppiksiltä. Hän kun on pääsääntöisesti harrastanut toisten kirjoittajien kontrollointia rivikirjoittajana, ei moderaattorina.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 21.06.2022 11:26

Meille jo lukiossa opetettiin, että mielipiteet pitää perustella jotenkin.
logia

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2022 11:37

Kerrottiinko lukiossa, miten määritellään se, onko jokin mielipide perusteltu vai eikö ole - ja kuka sen määrittelee?
Kuinka pitkään, paljon, ja perusteellisesti pitää perustella, jos jonkun mielestä mielipide ei ole perusteltu, tai hän kieltäytyy hyväksymästä saamiaan perusteluja?
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 21.06.2022 11:48

Opettaja? Lukija? Kuulija? Kysyjä?

Mielipiteitä voi perustella hyvin tai huonosti. Jos joku ei hyväksy perusteluja, häneltä voisi kysyä, miksi hän ei usko. Hänenkin pitäisi sitten perustella kantansa.
logia

ViestiKirjoittaja eea » 21.06.2022 13:24

logia kirjoitti:Eikö hänellä ole kuitenkin jonkinlaista koulutusta toimittajan työhön sekä tehnyt toimittajan töitä freelancerina? .

En usko.
eea

ViestiKirjoittaja logia » 21.06.2022 13:33

Muistanko väärin, Mirri?
logia

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2022 13:57

Lienee sanomattakin selvää, etteivät kirjoittajien elämä ja henkilökohtaiset asiat ole julkisen nettikeskustelun aihe; eivät ainakaan ilman kohteen suostumusta.
Minä en ole antanut sellaista.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 21.06.2022 15:56

Ok. Muistelin vaan, että olisit itse kertonut asiasta palstalla. Muistin varmaankin väärin. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa. Poistanko viestini?

Aiempaan palatakseni, ehkä oli myös niin, että väitteet pitäisi pystyä perustelemaan, ei niinkään mielipiteet.
logia

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.06.2022 23:10

logia kirjoitti:Ok. Muistelin vaan, että olisit itse kertonut asiasta palstalla. Muistin varmaankin väärin. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa. Poistanko viestini?

Aiempaan palatakseni, ehkä oli myös niin, että väitteet pitäisi pystyä perustelemaan, ei niinkään mielipiteet.

Ainakin väitteet pitäisi aina perustella, mutta laadukkaampaa keskustelua syntyy kun perustelee myös mielipiteensä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja jupe » 22.06.2022 01:49

Ei Kyllästynyt vaan Kyllästynyttä jatkuvasti epäilevät ja syyttelevät tuhoavat palstan ihan itse.
jupe

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.06.2022 08:14

Toisaalta kyllähän foorumin ylläpitäjän pitäisi pystyä olemaan myös kritiikin kohteena ja sietämään sitä provosoitumatta.
Asema ylläpitäjänä/moderaattorina luultavasti on aika tuulinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 22.06.2022 09:10

En syytä Kyllästynyttä siitä, ettei palstan ylläpitäjää ole saatu vielä vaihdettua. Harvoin kaikki asiat ovat ihan pelkästään itsestä kiinni.

Tämän palstan ilmapiirin luomme me käyttäjät. Ylläpitäjää ja valvojaa tulisi kunnioittaa. Psykopatologiakin sanoi, että hänen sanansa on laki ja että pitää totella. Täällä ollaan kuin kylävierailulla. On osattava käyttäytyä. Näin MINÄ tämän asian näen.
logia

ViestiKirjoittaja jupe » 22.06.2022 10:38

Mirri: "Toisaalta kyllähän foorumin ylläpitäjän pitäisi pystyä olemaan myös kritiikin kohteena ja sietämään sitä provosoitumatta.
Asema ylläpitäjänä/moderaattorina luultavasti on aika tuulinen."

Siitä ei ole kysymys. Epäilyillänne ja haukkumisillanne karkoitatte muut pois. Kiuka tänne uskaltaa tulla - ja vielä jäädä.
jupe

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.06.2022 11:56

Miksi kenenkään pitäisi uskaltaa tulla ja jäädä mielenterveysaiheiselle vertaistukifoorumille, jolla ei ole ylläpitäjää ja jonka olemassaolo on epävarma?
Mielestäni tässä on ydinkysymys ja etenkin ottaen huomioon, että tämä on tarkoitettu juuri mielenterveysongelmaisille ihmisille.

Vuosien varrella on netissä aina välillä kirjoiteltu siitä, että tällaiset foorumit voivat olla enemmän sairastuttavia kuin hoitavia tai mt-ongelmaisia ihmisiä auttavia. Juuri noin asia voi olla kuin jotkut ovat - oman kokemuksensa perusteella - väittäneet, ja juuri siksi tämän foorumin asiallinen ylläpito/moderointi on tosi tärkeä keskustelun aihe. Pukki kaalimaanvartijana voi olla foorumin käyttäjille vahingollinen kokemus vaikka foorumi pysyisikin pystyssä.

Huonoin tilanne on silloin kun foorumin ylläpito ja moderointi on kokonaan yhden ihmisen varassa ja vallassa. Kuten tällä hetkellä ilmeisesti on.
Aiemmin Kyllästynyt kaiketi oli tilivelvollinen Psykopatologialle, ja hänen täytyi keskustella - kenties kinastellakin tämän kanssa, ja myös totella Psykopatologian (mielenterveysalan ammattilaisen!) tahtoa. Nyt ei tarvitse.

Sekä Janne Pöyhtäri (suomenkielisten mt-foorumeiden uranuurtaja) että Pertti Luukkonen molemmat olivat ylläpitäjinä ammattilaisia ja siinä mielessä 'turvallisia' mielenterveysaiheisn nettifoorumin ylläpitäjiä. Nyt sellaista ei ole, ja tämä asia mielestäni uusilla tulijoilla on oikeus tietää.
Kyllästynyt ei ole ammattilainen, ei mitään sinne päinkään. Hän on psykiatrinen potilas; aivan kuten me muutkin, tai suurin osa mt-aiheisten vertaistukifoorumeiden käyttäjistä.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 22.06.2022 11:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 22.06.2022 11:58

jupe kirjoitti:Ei Kyllästynyt vaan Kyllästynyttä jatkuvasti epäilevät ja syyttelevät tuhoavat palstan ihan itse.

Se on luultavasti tavoitteenakin.
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.06.2022 12:00

eea kirjoitti:
jupe kirjoitti:Ei Kyllästynyt vaan Kyllästynyttä jatkuvasti epäilevät ja syyttelevät tuhoavat palstan ihan itse.

Se on luultavasti tavoitteenakin.

Minulla ei ole sellaista tavoitetta.

Yksi ratkaisu tämän foorumin tilanteeseen voisi olla, että Kyllästynyt ylläpitäjänä/moderaattorina suostuisi jakamaan valvontavastuuta, eikä pitelisi sitä niin tiukasti yksin itsellään. Mutta sitä hän ei ainakaan toistaiseksi ole suostunut tekemään.
Ehkä hän ei teknisistä syistä johtuen voikaan tehdä niin, mutta hän on antanut ymmärtää pystyvänsä, jos vain haluaisi.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Ylläpitäjän palsta