Tekstaus-"käsiala".

Tekstaus-"käsiala".

ViestiKirjoittaja psyko » 17.04.2022 21:34

Tekstaus-"käsiala".
psyko

Re: Tekstaus-"käsiala".

ViestiKirjoittaja psyko » 17.04.2022 22:14

Olen pannut merkille, että ihmisillä on erilaisia tekstaukseen liittyviä tyylejä; ts. he eivät oikeastaan osaa edes tekstata selvin kirjaimin tai numeroin. Jotkut osaavat vain ISOT kirjaimet, jotkut taas vain pienet. Mm. N- ja U-kirjaimet voivat lukiessa sekoittua. (Paavo Ruotsalainen ei kuulemma osannut kirjoittaa mutta osasi lukea.)
psyko

ViestiKirjoittaja psyko » 18.04.2022 15:50

Ylen Saksan kirjeenvaihtaja toi taannoin esiin, että siellä mustekynä js -pullo ovat arkipäivää.
Itse opin nopean kirjoittamisen luennoilla ja testattessa. Vain erittäin nopea konekirjoittaja pärjää mustekynän käyttäjälle.

19.4.2022: Myös u ja v (U ja V) voiva sekottua.
psyko

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.04.2022 21:38

psyko kirjoitti:Ylen Saksan kirjeenvaihtaja toi taannoin esiin, että siellä mustekynä ja -pullo ovat arkipäivää.
Itse opin nopean kirjoittamisen luennoilla ja testattessa. Vain erittäin nopea konekirjoittaja pärjää mustekynän käyttäjälle.

En usko kaunokirjoituksen päihittävän koneella kirjoittamista, vaikka kaunolla kirjoittaja olisi kuinka nopea ja taitava.
Perinteistä kirjoittamista rakastavan ei enää tarvitse turvautua mustepulloon, ei ole tarvinnut enää vuosikymmeniin. Mustekyniin saatavat mustepatruunat ovat erittäin käteviä - jos niitä vielä jossakin on myynnissä.
Nykyisin tekniikkakin on kehittynyt niin, että näppäily kymmensormijärjestelmällä on paitsi kevyttä myös nopeaa ja monin tavoin helppoa.

Pikakirjoitus on toinen juttu; mahtaako sitä olla testattu konenäpyttelyn nopeuteen verrattuna?
Mirri

ViestiKirjoittaja psyko » 21.04.2022 16:20

Mirri kirjoitti:
psyko kirjoitti:Ylen Saksan kirjeenvaihtaja toi taannoin esiin, että siellä mustekynä ja -pullo ovat arkipäivää.

En usko kaunokirjoituksen päihittävän koneella kirjoittamista, vaikka kaunolla kirjoittaja olisi kuinka nopea ja taitava.
Perinteistä kirjoittamista rakastavan ei enää tarvitse turvautua mustepulloon, ei ole tarvinnut enää vuosikymmeniin. Mustekyniin saatavat mustepatruunat ovat erittäin käteviä - jos niitä vielä jossakin on myynnissä.
Nykyisin tekniikkakin on kehittynyt niin, että näppäily kymmensormijärjestelmällä on paitsi kevyttä myös nopeaa ja monin tavoin helppoa.

Pikakirjoitus on toinen juttu; mahtaako sitä olla testattu konenäpyttelyn nopeuteen verrattuna?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pikakirjoitus
Sivustolla esiintyvä Esko Latvamaa oli Tossun keskikoulussa luokkatovereitani.
psyko

ViestiKirjoittaja psyko » 23.04.2022 14:13

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008760180.html
Nopeimmat kirjoittavat kännykällä yli 60 sanaa minuutissa – HS:n testi paljastaa, kuulutko tähän joukkoon
Kuva
psyko

ViestiKirjoittaja psyko » 23.04.2022 14:17

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008760180.html
Nopeimmat kirjoittavat kännykällä yli 60 sanaa minuutissa – HS:n testi paljastaa, kuulutko tähän joukkoon
Kuva
psyko

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.04.2022 22:56

Kännykkänäpyttely, tai kännykkätekstaaminen, on nykyisin asia, josta pitäisi järjestää kursseja. Ihan samaan malliin kuin ennen vanhaan ihmisille opetettiin kymmensormijärjestelmää ja kirjoituskoneen näppäimistön tuntemusta. Ehkä uudet sukupolvet oppivat kännykän näppäilyn miltei kehdossa, mutta me vanhemmat emme ole oppineet.
Minä, joka kirjoitan aika sujuvasti 'sokkona' kymmensormijärjestelmällä, olen aivan tumpelo joutuessani kirjoittamaan viestejä puhelimella. Mielessäni ei ole minkäänlaista hahmotelmaa - 'näppäinkartasta' puhumattakaan - jonka avulla löytäisin kirjaimet ja muut merkit kännykästäni. Merkkien etsiminen monien joukosta on hirmuisen työlästä, jos ei siihen tarkoitukseen ole mitään kaavaa, jonka mukaan toimia.
Oletan, että nuorilla ihmisillä on hallussaan (ehkä mielessään) jonkinlainen kartta tai kaava, jonka mukaan he näppäilevät viestinsä puhelimillaan. Ovat oppineet sen itsekseen 'kantapään' kautta. Se tieto pitäisi välittää meille ikäihmisille kurssien ja kouluttamisen avulla.

Testin jätän suosiolla tekemättä, koska hyvin tiedän oman kömpelyyteni kännykkänäppäimistön äärellä.
Mirri

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa