1973 – Ensimmäiset feministiset naisryhmät: Marxist-Feministerna ja Rödkärringar (Puna-Akat) (s. 4)

MF-ryhmä
Marxist-Feministerna oli viidentoista pääosin ruotsinkielisen naisen ryhmä, joka toimi Helsingissä talvesta 1973/4 1970-luvun lopulle. MF-ryhmän toiminta oli osa itsenäisten feministiryhmien Feministit-Feministerna -verkostoa, joka perustettiin 1976. MF koostui suurimmaksi osaksi SKDL:oon naisista. Parhaimmillaan MF-gruppen kokoontui viikoittain. Ryhmä oli hyvin kirjallinen ja toimi etenkin alussa lukupiirin tapaan. Ryhmän jäsenet Birgitta Bouch ja Carita Nyström myös julkaisivat yhteisteoksen Denna Värld är Vår. Handbook i systerskapet (1975). Muita ryhmän jäseniä olivat muiden muassa siskokset Gerd ja Annlis Söderholm. Ryhmän toimintaan haettiin esikuvia ulkomailta, ja yhteyksiä sekä Pohjoismaihin että Eurooppaan luotiin aktiivisesti. Ulkomaisia esikuvia olivat esimerkiksi Ruotsin Grupp 8, Yhdysvaltain naisliike ja Ranskan aborttiliike.
Miten kiinnostuit MF-ryhmän tutkimisesta?
Kiinnostukseni lähti lesbofeminismin miettimisestä. Tähänastisen tutkimuksen mukaan lesbofeminismiä on Suomessa ollut vasta 80-luvun puolivälissä, ja minua kiinnosti miettiä syitä tähän. Mikä suomalaisessa 70-luvun feminismissä on niin ihmeellistä, että lesbofeminismiä ei ole täällä ollut? Huomasin sitten, että suomalaisesta 70-luvun feminismistä tiedetään tosi vähän. Totesin, että jotta voisin vastata kysymykseen lesbofeminismistä, minun pitää ensin selvittää mitä feminismi Suomessa ylipäänsä oli 70-luvulla.
MF-ryhmä taisi tulla tutkimuksen kohteeksi ihan sattumalta. Lentävä feministi -kirjasta selvisi, että MF-ryhmän arkisto on olemassa, toisin kuin esimerkiksi Puna-akkojen, joka oli toinen vastaava ensimmäinen ryhmä. MF-ryhmä myös mainitaan monissa tutkimuksissa Puna-akkojen ohella ensimmäisenä suomalaisena feministiryhmänä.
Palle kirjoitti:Tämä on rouva Kyllästyneen paradoksi. Hän vaatii Pallelta aina lähteitä ja sitten julistaa ne kelvottomiksi.
Kyllästynyt kirjoitti:Palle kirjoitti:Tämä on rouva Kyllästyneen paradoksi. Hän vaatii Pallelta aina lähteitä ja sitten julistaa ne kelvottomiksi.
Tilannetta parantaa aina, jos kukin lukija voi itse todeta minkälaisista lähteistä sinun juttusi kumpuavat.
Edellä olevan viestisi lähteeksi ilmoittama Wikipedian sivu, ei näköjään ole Wikipedian sivu lainkaan, vaan se on väärennös.
Palle kirjoitti:Minähän esitin sinulle oikean lähteen. Sinä aloit änkyröimääm.

Kyllästynyt kirjoitti:Sinä esitit, että jossakin tutkimuksessa on saatu tulokset joihin viittasit. Mikä tutkimus se on? Lähdetiedot puuttuvat!Palle kirjoitti:Minähän esitin sinulle oikean lähteen. Sinä aloit änkyröimääm.
Palle kirjoitti:Herrasmiesmäisyyteni ja hienotunteisuuteni estää minua lausumasta tuohon mitään.

logia kirjoitti:Minä en usko, että feministit ovat muita naisia rumempia. Eivät ehkä käytä meikkiä kuten eivät miehetkään, yleensä, ja syövät normaalisti, kuten miehet.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa