Suuri, suurempi, suurin keksintö?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Suuri, suurempi, suurin keksintö?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.04.2021 13:39

Suuri, suurempi, suurin keksintö ?
- kirjapainotaito
- höyrykone
- radio
- internet
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Suuri, suurempi, suurin keksintö?

ViestiKirjoittaja Palle » 22.04.2021 17:01

Tulenteko varhaisimmista keksinnöistä, sitten maanviljelys ja pyörä.

Nykyaikaisista keksinnöistä merkittävin lienee transistorin keksiminen sodan jälkeen. Se mahdollisti transistoriradiot, tietokoneet ja internetin ja paljon muuta.

Mutta tietokoneita ja nettiä ei olisi, ellei mr Boole olisi keksinyt omana aikanaan täysin tarpeetonta algebraa eli ns Boolen algebraa. Sitä käyttää maailman kaikki tietokoneet.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Boolen_algebra
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 22.04.2021 22:18

Henkilökohtaisesti nämä:
-Risperdal (meni akuutti psykoosi ohi viidessä viikossa sen avulla osastolla ja avohoidossa olen pärjännyt kohta 19 v ilman uusia osastojaksoja, tosin nykyisin mulla on käytössä eri antipsykootti)
-silmälasit (mulla on piilokarsastusta ja hajataittoa, erikoislasit mahdollistavat lukemisen jne; sain niihin 1980-luvulla Valtava-tukeakin valtiolta)
-kaiteet, kävelysauvat, kepit ym. liikkumisen apuvälineet (olen liikuntarajoitteinen ollut aina) ja suihkutuoli (seisten peseytyminen olisi tasapainovaikeuksien takia todella vaikeaa); olen myös saanut pari vuotta lapsena toimintaterapiaa liikkumiseni kehittämiseen
-psykofyysinen terapia/kehoterapia ja seksuaaliterapia: ovat auttaneet mua psyykeen alueella käymistäni terapioista eniten
-Mikki Hiiri (tuo turvaa, vanhin Mikkini on rakkain pehmoleluni)
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.04.2021 22:37

Kyllä kai radioputki on ollut transistoria merkittävämpi keksintö.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Palle » 23.04.2021 08:29

Radioputki on hieno keksintö, mutta sillä on puutteensa. Jokainen, jolla on ollut putkiradio varmaankin muistaa, että radion piti ensin antaa lämmetä ennenkuin sieltä alkoi kuulua mitän. Välillä alkoi kulua surinaa ja särinää, joka peitti puheen alleen. Napakka nyrkinisku lopetti särinän hetkeksi, jne...

Radioputki on suurikokoinen ja herkkä häiriöille. Radioon piti ostaa aika ajoin uusia "lamppuja", kun edelliset paloi.

Transistori tai tarkemmin puolijohteet lopetti radioputkilaitteiden ongelmat. Transistoreja mahtuu miljardeja yhden radioputken vaatimaan tilaan. Puolijohteet mahdollistivat painettujen piirien ja mikroprosessorien valmistamisen, niiden koko pienenee kaiken aikaa. Ilman puolijohteita meillä ei olisi internettiä.
Palle

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.04.2021 11:38

Transistori vain paransi asioita saman lajityypin sisällä. Ratioputki muutti ja pienensi maalimaa: uutiset ja musikki joka kotiin, yleisratiot ym.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Palle » 23.04.2021 12:54

Ei tarvittu putkia entisajan radiovastaanottimiin.
Kuva
Entisajan radiokomponentteja

Nasta, nappi, klemmari ja hakaneula olivat entisajan radiorakentajan käytännöllisiä komponentteja muiden omatekoisten lisäksi. Nastalla painettiin klemmari laudan reunaan ja siihen oli helppo sitten pujottaa mm. kuulokkeen johtojen päät. Samoin liitettiin antenni ja maajohdot. Hakaneula piti hyvin paikallaan ilmaisinkiteen ”detektorin”, kuten alla olevasta kuvasta näkyy. Kelat ja kondensaattorit olivat etupäässä myös omatekoisia, vaikka niitä saattoi joskus onnistua ostamaankin radioliikkeestä. Itse tein aikoinaan kiintokondensaattorin tinapaperista ja eristeenä oli tavallista ohutta silkkipaperia. Kidekoneen alustana käytettiin höylättyä laudan palaa. Kidekoneen kide oli itse aseteltava diodi, joka syntyi jostain mineraalikiteestä, jota kosketettiin ohuella metallisella langan pätkällä. Mineraalikiteitä löysin itse nuoruudessani rautatieaseman liepeiltä, jotka olivat sinne joutuneet pudottuaan radan penkalle ohi menneistä malmivaunuista. (Langaton lehti: Kiteenä kelpaa erinomaisesti kuparikiisun kappale, mutta lyijykiille on paras!) Tässä alla silloisen kidekoneen kytkentäkaavio, josta voi nähdä mitä silloin tarvittiin.

http://oh3abn.net/sivut/entisajan-radiokomponentteja/
Palle

Paluu Romulaatikko