Äänet sisälläni

Äänet sisälläni

ViestiKirjoittaja Palle » 09.11.2020 23:26

Prisma: Äänet sisälläni
50 minma 2.11.20201 v 3 kk 50914 katselua
Skitsofrenia on vakava psykiatrinen sairaus, jonka oireisiin kuuluvat harha-ajatukset ja pään sisäiset äänet. Aiemmin siihen sairastuneet suljettiin laitoksiin, mutta nykypäivän hoidoilla sairauden kanssa on mahdollista tulla toimeen. Nuoret skitsofreenikot kertovat, miten he ovat onnistuneet saamaan otteen sairaudestaan. T: Frontline Films/RTE, Irlanti

https://areena.yle.fi/1-50333976
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

Re: Äänet sisälläni

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 09.11.2020 23:35

Ittelläni on skitsoaffektiivinen häiriö, mutta alunperin, kun sairastuin, mulla todettiin skitsofrenia. Ääniä kuulen säännöllisesti, mutta en joka päivä vaan muutamia päiviä kuukaudessa,ne ovat kyllä hyvin rasittavia ja ilkeitä sisällöltään, mutta siihen sisältöön en nyt mene. Mutta siis mua jollain tapaa jopa huvitti, että asiasta (äänet) ,joka on mulle ihan arkinen asia tehty dokkari oli Areenassa laitettu Kovat dokkarit-otsikon alle.
Eli se mikä on mulle sitä nykyistä normaalia, on joillekin erikoinen ja kova aihe.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Palle » 10.11.2020 02:06

Äänet on vain vaikea sellaisen ymmärtää, joka ei ole sitä kokenut.

Itse ajattelen, että kyseessä on vain normaalisti päässä pyörivät satunnaiset ajatukset, jotka joku kokee äänenä.
Palle

ViestiKirjoittaja eea » 10.11.2020 16:13

Ymmärtääkseni satunnaiset ajatukset ja vuoropuhelu itsen kanssa on dissosiatiivista toimintaa ja psykoottiset äänet on eri juttu.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 10.11.2020 20:58

Ok suoattaapa hyvinnii olla.

Mutta mikä ero on dissosatiivisilla ja psykoottisilla ajatuksilla? Otaksun, että äänen taustalla on joku ajatus, joka sitten kuullaan. Tuleeko se alitajunnasta tai mistä, en tiedä.
Palle

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 11.11.2020 02:24

Äänen kuulee samalla tavalla kuin esim. vieressä seisovan ihmisen puheen; se tulee ihan normaalilla volyymilla ja äänen puhumat asiat eivät ole sellaisia, joita itse sillä hetkellä ajattelisi vaan äänen kuuleminen katkaisee sen hetkisen ajattelun ja toiminnan. Esim. minä en ole kuulemani naisäänen omistajaa koskaan tavannut, mutta minulla on käsitys siitä minkä ikäinen ja näköinen hän on. Ja hän hän puhuu samoja asioita kuin koulukiusaajani.
Kiltti ääni sen sijaan on isäni ääni. Se on hänen äänensä, jonka kuulen silloin, kun hän ei ole paikalla.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.11.2020 08:57

eea kirjoitti:Ymmärtääkseni satunnaiset ajatukset ja vuoropuhelu itsen kanssa on dissosiatiivista toimintaa ja psykoottiset äänet on eri juttu.

Sisäinen dialogi ei ole dissosiatiivista toimintaa, vaan tärkeä itseohjautuvuuden keino. Ehkä tarkoitit vuoropuhelulla itsen kanssa jotakin muuta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Palle » 11.11.2020 11:02

Rakkaussoturi kirjoitti:Äänen kuulee samalla tavalla kuin esim. vieressä seisovan ihmisen puheen; se tulee ihan normaalilla volyymilla ja äänen puhumat asiat eivät ole sellaisia, joita itse sillä hetkellä ajattelisi vaan äänen kuuleminen katkaisee sen hetkisen ajattelun ja toiminnan. Esim. minä en ole kuulemani naisäänen omistajaa koskaan tavannut, mutta minulla on käsitys siitä minkä ikäinen ja näköinen hän on. Ja hän hän puhuu samoja asioita kuin koulukiusaajani.
Kiltti ääni sen sijaan on isäni ääni. Se on hänen äänensä, jonka kuulen silloin, kun hän ei ole paikalla.

Tuosta voisi kuvitella, että äänet tulee jostain alitajunnan syövereistä ja ne koetaan nimenomaan ääninä eikä mieleen pulpahtavina ajatuksina.
Palle

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 11.11.2020 15:45

Ääneni ovat selkeästi traumojeni toistoa, koska ilkeä ääni sanoo samaa kuin kiusaajani. Ja tosiaan ääninä ne koen. Mutta en nyt jatka tästä tämän enempää. Ei voimat riitä.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Psywo » 11.11.2020 20:08

Mun kokemat äänet ei ole ollenkaan olleet sellaisia, että "kuin joku vieressä puhuisi", eikä ne keskeytä omaa ajatteluani tai toimintaani. Ennemminkin kiihdyttävät. Sanon "kokemat", koska se kuvaa niitä "kuulemista" paremmin. Eivät kuulu mistään, pään sisällä ovat. Kaikki "psykoosit" kertoo traumoista yms. Hyvin harvoin mitään "ääniä" on mutta pari kertaa elämässä kyllä. "Ajatukset" ei myöskään kuvaa tätä, ne on erilaisia kokemuksia ja niitäkin on...
Psywo

ViestiKirjoittaja logia » 18.11.2020 21:20

Minä voin sanoa, että olen päässyt äänistä. Eivät ole vaivanneet muutamaan vuoteen, enkä ole kuullutkaan.
logia

Paluu Terapiaa