Hengitysmaskit revisited.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2020 13:00

- Varsinaiset hengityssuojaimet: FFP2 ja FFP3 (venttiilillä tai ilman)
- "Kansanmaskit" ja kirurgiset suojamaskit: FFP1

Yle https://yle.fi/uutiset/3-11476534
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Hengitysmaskit revisited.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.08.2020 18:07

Ensi viikolla (32) on tulossa (osittainen) maski-suositus, jolloin suhteellisen normaalit ryntäävät ostamaan elintarvikeliikkeistä (K & S ym.) P1-kansanmaskeja (kertakäyttöisiä), jotka maksavat n. 1 € per maski. (Nämäkin luultavavasti suojaavat kantajaansa jonkin verran corona-viruksilta, koska ne (uudempien tietojen mukaan) vähentävät virusten joutumista elimistöön.)

P2-maskit olisivat massakäytössä(kin) tehokkaampia, mutta niiden hankkimista vaikeuttaa korkea hinta (n. 10+ € kappaleelta). Tällöin valtio joutuisi sponsoroimaan niiden ostoa, mihin valtio ei - tyhmyyksissään - ryhdy.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2020 18:21

Kangasmaskilla ei ole suojainluokitusta FFP1. Vain kirurginmaskilla on suojainluokitus FFP1 ja sen suodatustehokkuus on kutakuinkin 25-30% oikein käytettynä. FFP1-maskin tehoa voi lisätä käyttämällä samanaikaisesti visiiriä. Tuo on mielestäni kätevä kombo.

Maskit eivät sovellu urheilukäyttöön, koska liikkuessa hikoaa ja maski kostuu, jolloin se muuttuu tehottomaksi ja jopa vaaralliseksi kantajalleen.

Turvaväli on ehdottomasti pidettävä maskeista huolimatta aina silloin, kun se on mahdollista. Kaupoissa ym. liikkuu myös riskiryhmiin kuuluvia, eikä kanssaihmisiä pidä lähestyä turvaväliä rikkoen esim. kassajonossa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 03.08.2020 16:27

Olen käsittänyt niin, että nuo maskit (ainakin halpisversiot) suojaavat vain muita ihmisiä, eivät maskin käyttäjää.
Niiden läpi on raskasta puhua ja hengittää ja ne haisevat pahalta, mutta tottakai rupean käyttämään niitä yleisemminkin, jos se on tarpeen.
Käytin maskia vieraillessani sairaalassa katsomassa Mummiani.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2020 20:50

Kuva
Luulen, että tämä malli, jossa on 2 pitkää kalloa kiertävää lenkkiä, on parempi kuin korviin sidotuilla lenkellä varustettu.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2020 20:51

Vessapaperi-hamstrausta on seuraamassa kansanmaski-hamtraus.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.08.2020 22:59

Yle 3.8.2020.
Huono kunto, hengitystiesairaudet, sydän- ja verisuonitaudit tai korkea ikä voivat aiheuttaa sen, että hengityksensuojaimia ei välttämättä jaksa käyttää tai terveysongelmat voivat pahentua. Älä siis tuputa maskin käyttöä kenellekään, koska niiden käytön turvallisuutta käyttäjälle ei voi tietää.
Älä myöskään pue mitään maskia pikkulapselle. Se saattaa aiheuttaa hänelle tukehtumisvaaran.
(lihavointi minun)

https://yle.fi/uutiset/3-11477519
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2020 10:30

Käytäntö eri maissa. https://yle.fi/uutiset/3-11478712 (keskustelu 49)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2020 11:07

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2020 11:32

Urhelumaski voi herkille olla paras "cover"-versio. https://www.google.com/search?q=urheilu ... 66&bih=657
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2020 11:49

Nyt e-Villestä saa myös kärsällisiä FFP-kolmosia. Satasella kymmenen kappaleen paketti. Aiemmin, kun katsoin, oli punaisella merkitty ”ei saatavilla”.

Kärsällisen suojaimen kanssa on helppo hengittää. Mutta sanotaan myös, että silloin, kun on kärsä FFP3:ssa, joka on tehty pöly- ja aerosolisuojausta varten remonttitarkoituksiin, suojaa vain kantajaansa, mutta päästää läpi kantajan aerosolit. En täysin ymmärrä, miten mekanismi voi toimia vain toiseen suuntaan. Itse asiassa on hyvä, että FFP3:n hinta on niin kova, niin kaikki eivät pysty niitä hankkimaan ja maskittomatkin ovat sitten enempi turvassa näiltä FFP3:n kantajilta.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 05.08.2020 13:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2020 11:51

Mirri kirjoitti:... Älä siis tuputa maskin käyttöä kenellekään, koska niiden käytön turvallisuutta käyttäjälle ei voi tietää.
.... (lihavointi minun)

Sanotko tuon myös työnantajille?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2020 13:36

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Älä siis tuputa maskin käyttöä kenellekään, koska niiden käytön turvallisuutta käyttäjälle ei voi tietää.
.... (lihavointi minun)

Äläpäs irrottele asiayhteydestä; siteerauksen edellisessä virkkeessä sanottiin näin: "Huono kunto, hengitystiesairaudet, sydän- ja verisuonitaudit tai korkea ikä voivat aiheuttaa sen, että hengityksensuojaimia ei välttämättä jaksa käyttää tai terveysongelmat voivat pahentua."

Mielestäni on sanomattakin selvää, että Ylen artikkelissa tarkoitetaan tavallisia pulliaisia, jotka saattavat innostua huomauttelemaan maskittomuudesta busseissa, ruokakaupoissa, ja muissa julkisissa tiloissa. Jos tai kun maskin käytöstä annetaan vahva suositus, maskia käyttämättömillä on vaara joutua silmätikuiksi liikkuessaan 'ihmisten ilmoilla'.
Toinen asia: minä en sanonut yhtään mitään vaan siteerasin tekstipätkän Ylen sivustolta. Lihavoidessani yhden kohdan mielessäni pyörivät ne ihmiset, jotka eivät syystä tai toisesta pysty käyttämään maskia, mutta joiden kuitenkin pitäisi päästä liikkumaan kotinsa ulkopuolella.

(19:50. Korjasin sanan viestissä virkkeeksi. Näin: siteerauksen edellisessä virkkeessä...)
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 05.08.2020 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2020 14:33

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
.... (lihavointi minun)

Äläpäs irrottele asiayhteydestä; siteerauksen edellisessä viestissä sanottiin näin: "Huono kunto, hengitystiesairaudet, sydän- ja verisuonitaudit tai korkea ikä voivat aiheuttaa sen, että hengityksensuojaimia ei välttämättä jaksa käyttää tai terveysongelmat voivat pahentua."

Mielestäni on sanomattakin selvää, että Ylen artikkelissa tarkoitetaan tavallisia pulliaisia, jotka saattavat innostua huomauttelemaan maskittomuudesta busseissa, ruokakaupoissa, ja muissa julkisissa tiloissa. Jos tai kun maskin käytöstä annetaan vahva suositus, maskia käyttämättömillä on vaara joutua silmätikuiksi liikkuessaan 'ihmisten ilmoilla'.
Toinen asia: minä en sanonut yhtään mitään vaan siteerasin tekstipätkän Ylen sivustolta. Lihavoidessani yhden kohdan mielessäni pyörivät ne ihmiset, jotka eivät syystä tai toisesta pysty käyttämään maskia, mutta joiden kuitenkin pitäisi päästä liikkumaan kotinsa ulkopuolella.

Tällä palstalla kukaan ei ole tuputtanut maskien käyttöä. Toistan, kenelle varoituksesi osoitit?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2020 14:37

Hilppa, ihanko sinä tivaat nyt tosissasi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2020 15:15

Mirri kirjoitti:Hilppa, ihanko sinä tivaat nyt tosissasi?

Minä en koskaan tivaa, koska en ole sellaista ihmistyyppiä, jolle olisi luonteenomaista tivata asioita. Kunhan heräsi kysymys.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 05.08.2020 16:33

https://millpoint.fi/fi/p/876/korona-tu ... puffihuivi
Noita mulla olisi kymmeniä, ajaisiko saman asian kuin hengityssuojain?
Kyllä minä veinaan tukehtua hengitysmaskiin ja jos kauan pitää olla, saisin joko sydän-tai epilepsiakohtauksen.
ip-banni

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.08.2020 16:48

Psykopatologia kirjoitti:Ensi viikolla (32) on tulossa (osittainen) maski-suositus, jolloin suhteellisen normaalit ryntäävät ostamaan elintarvikeliikkeistä (K & S ym.) P1-kansanmaskeja

:lol:
En ole ryntäämässä...
vibeke

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2020 17:40

ip-banni kirjoitti:https://millpoint.fi/fi/p/876/korona-tuotteet/take-care-puffihuivi
Noita mulla olisi kymmeniä, ajaisiko saman asian kuin hengityssuojain?
Kyllä minä veinaan tukehtua hengitysmaskiin ja jos kauan pitää olla, saisin joko sydän-tai epilepsiakohtauksen.

Nämä maskihommat ovat puoliksi bluffia ja magiaa. - Kyllä tuollainen kelpaa viranomaisillekin!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2020 19:27

Hilppa kirjoitti:Nyt e-Villestä saa myös kärsällisiä FFP-kolmosia. Satasella kymmenen kappaleen paketti. Aiemmin, kun katsoin, oli punaisella merkitty ”ei saatavilla”.

Kärsällisen suojaimen kanssa on helppo hengittää. Mutta sanotaan myös, että silloin, kun on kärsä FFP3:ssa, joka on tehty pöly- ja aerosolisuojausta varten remonttitarkoituksiin, suojaa vain kantajaansa, mutta päästää läpi kantajan aerosolit. En täysin ymmärrä, miten mekanismi voi toimia vain toiseen suuntaan. Itse asiassa on hyvä, että FFP3:n hinta on niin kova, niin kaikki eivät pysty niitä hankkimaan ja maskittomatkin ovat sitten enempi turvassa näiltä FFP3:n kantajilta.

Kyllähän kolmonen suojaa muita pärskeltä ja rajoittaa muutenkin virusten ulos pääsyä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista