Kymmeniä kadonnut hillasoille

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kymmeniä kadonnut hillasoille

ViestiKirjoittaja ip-banni » 23.07.2020 20:05

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5392 ... 77dabecf3d
Mysteeristä. Oiskohan uponneet suohon ja sinnekö heidät sitten on jätetty?
ip-banni

Re: Kymmeniä kadonnut hillasoille

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.07.2020 20:28

Minä en uskaltanut lähteä anopin mukana lakkaan. Pelkäsin hukkuvani. Oli niin salaperäistäkin; kukaan ei saanut tietää anopin marjapaikoista.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 24.07.2020 09:19

Yhtään ihmistä ei ole vielä lopullisesti kadonnut tänä kesänä hillasuolle. Eksyksissä, on ollut täällä siis missä nyt olen, joka päivä joku mutta aina löytyy. Useimmiten se on vanhus.
Kun thaimaalaiset eivät päässeet maahan nyt, maksetaan hilloista niin korkeita hintoja ettei koskaan ennen ole maksettu. Mutta ei osteta roskaisia, kuten thaimaalaisilta.
Parhaimman hinnan saa, kun poimii suoraan pakastusrasiaan, 18euroa kilo. Mutta se on tosi hidasta.
Ämpäristä saa jopa 160 euroa.
Mun kotipaikkakunnalla ovat vielä raakoja.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.07.2020 10:36

Kuulostavat hyviltä apajilta ja tienestimahdollisuudelta. Eipä ihme, että ryntäävät lakkasoille.

Itse en ole lakkoja juuri poiminut, koska niitä en ole löytänyt kuin satunnaisesti maistiaisiksi muutaman marjan. Vadelmia poimin muutaman litran ja tänä vuonna sattuivat siinä paikassa olemaan toukattomia, kiinteitä ja makoisia. Ensimmäinen kerta elämässäni, kun tuollaisen paikan löysin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 24.07.2020 12:41

https://yle.fi/uutiset/3-11462844
Tommosiin määriin olen tänään törmännyt. Edellisen kirjoituksen jälkeen, olen kaksi täyttä ämpärillistä taas poiminnut. Nyt pitää lähtiä jo viemään ostajille.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.07.2020 19:04

Jäitkö juhlimaan päivän tiliä? Tai oikeastaan oli tarkoitus kysyä parasta hillareseptiä. Kerran minulle tarjottiin hilla-mustikka-täytekakkua. Oli makoista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 24.07.2020 19:50

Ei voi juhlia, kun aamulla taas suolle.
Parasta on tietenkin hilla ja lämmin leipäjuusto, toiseksi parasta pullataikinaan tehty piirakka.
Nyt on niin paljon hilloja että kokeillaan hillalikööriä.
Siihen tulee 3l kossua, 1kilo sokeria ja 2kiloa hilloja. 12-15 viikkoa menee.
ip-banni

ViestiKirjoittaja ip-banni » 25.07.2020 12:36

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006581991.html
Nyt heitä alkaa tulemaan.
"Minimipalkaksi on määrätty 100 000 Thaimaan bahtia eli noin 3 000 euroa kulujen jälkeen. Poimijat kertoivat HS:lle kaksi viikkoa sitten, että aiemmin nettotulot ovat olleet noin 2 000 euroa."
Jos olisivat tulleet tällä viikolla, helposti olisivat saaneet tuon 3000 euroa. Nyt ovat täällä joskus torstaina ja enpä usko, että pääsevät enää noihin tuloihin.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.07.2020 12:37

Hilla ja lämmin leipäjuusto, sen tosiaan olin unohtanut. Kiitos ip-banni, pidät ajan tasalla. Ostan rasian hilloja ja palan leipäjuustoa, kun hillat saapuvat kauppaan. Pullataikinapohjaista piirakkaa en ole koskaan maistanut siis hilloilla täytettyä versiota. Oli tuo hyvvee ihan vadelma-mustikka-täytteelläkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 25.07.2020 13:51

Ai jaa tuo 3000 euroa onkin thaipoimijoille takuupalkka eli saavat sen vaikka eivät poimisi mitään.
Kylläpä vituttaa.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Katla » 25.07.2020 15:23

mmmmmm...lakkapiirakkaa pullataikinalla. voi juma. Kyllä maistuisi minulekkin!
https://www.martat.fi/reseptit/lakkapii ... apiirakka/
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2020 16:24

Ei taida meillä etelän ihmisillä olla varaa törsätä kullan arvoista lakkaa pullataikinaan. Pakko tyytyä mustikkaan, jos haluaa leipoa pellillisen perinteistä pullataikinaan tehtyä piirakkaa. Mutta herkku se on sekin. Varsinkin kylmän maidon kanssa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.07.2020 18:44

Totta ihmeessä on varaa nyt yhteen piirakkaan, jos sellaisen haluaa vaikkapa kokeilla. Nyt jos haluan ostaa suomalaisen poimijan poimimia hilloja, taitaa olla kiire juosta kauppaan ostamaan ensimmmäiset hillat ennen kuin tiskille tulevat Thai-poimijoiden marjat? Heidän koneet lienevät vielä ilmassa, jos ovat vielä edes ehtineet nousta Thaimaasta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2020 19:48

Joo, hyvä juttu.
Siltä varalta, että ryhdyn kokeilemaan...
Paljonko tarvitsen hilloja tehdessäni uunipellillisen hillapiirakkaa pullataikinaan leivotun mustikkapiirakan tavalla?
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 25.07.2020 22:15

Oikeen reteesti pistä kuules litra lakkaa pellilliseen, eikä vielä ole liian kallis. Lakka on niin hyvää, kun syö yhden kerran, mutta pellillinen jäisi jo syömättä on se niin tujua marjaa.
Katla

ViestiKirjoittaja ip-banni » 26.07.2020 11:30

Hilla on myös aika märkä leipomiseen, niin ei tarvihe litraa laittaa vaan joku 7dl.
Taas tuli kaksi ämpärillistä. Kyllä lehdistö jaksaa jauhaa sitä, että marjat jää metsään mätänemään, kun ei ole thaipoimijoita.
Yhtään marjaa ei varmaan jää, kun suomalaisten poimjoiden jälkeen tulee eläimet syömään. Tai kuten tänä aamuna oli ekana käynyt karhu, sitten me.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.07.2020 21:05

Rubus chamaemorus, lakka, suomuurain, lintti, hilla.

https://plantspedia.fandom.com/wiki/Rubus_chamaemorus
Kuva
Hilppa

Paluu Romulaatikko