Mitä äitylille?

Mitä äitylille?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.05.2020 22:22

Mitä äitylille ?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Mitä äitylille?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2020 22:48

Valkovuokkoja.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 08.05.2020 01:12

Reumakerrasto.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.05.2020 08:52

Hilppa kirjoitti:Valkovuokkoja.

Tytär keräsi 1970-luvulla Auroraa vastapäätä olevasta rinteestä valkovuokkoja kotiin vietäväksi. Sitten ilmeni, että moinen ei ole suotavaa (suojeltuja?). Täytyi sitten viedä viedä vuokot rinteeseen uudelleen kasvamaan! (un-doing).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2020 10:47

Psykopatologia kirjoitti:

Tytär keräsi 1970-luvulla Auroraa vastapäätä olevasta rinteestä valkovuokkoja kotiin vietäväksi. Sitten ilmeni, että moinen ei ole suotavaa (suojeltuja?). Täytyi sitten viedä viedä vuokot rinteeseen uudelleen kasvamaan! (un-doing).

Eivät ole suojeltuja, mutta ei suositella kilokaupalla kahmittavaksi. Katkaistut varret eivät myöskään juurru uudelleen maahan.

Valkovuokko toisin kuin sinivuokko leviää myös kasvullisesti maavarren silmuista. Joskus olen kerännyt valkovuokon siemeniä ja kylvänyt niitä pihalleni. Itivät lähes saman tien, kukkivat seuraavana vuonna ja siellä on pihalla vieläkin valkovuokkopuska.
Hilppa

ViestiKirjoittaja logia » 08.05.2020 11:05

Lähetin kortin ja itse virkkaamani pienen pitsiliinan. Hän ei yleensä käytä mitään antamaani. Lahjat on säilötty muovipussiin komeron nurkkaan.
logia

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.05.2020 12:24

Ei ainakaan minun kotinurkiltani. Menetetään kertaheitolla koko valkovuokkojen ihanuus, jos lähitienoon lapset päättävät ilahduttaa niillä äitejään.
Joka päivä sydän sykkyrässä jännään, milloin joku innostuu itsekkäästi poimimaan niitä omaan kotiinsa pois toisten katseiden ulottuvilta. Luulen, että nykyajan lapset eivät poimi niitä, sen sijaan aikuiset saattavat tehdä niin.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 08.05.2020 14:07

Oulun ja Lapin lääneissä valkovuokko on suojeltu. En niitä kyllä ole täällä koskaan nähnyt.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2020 14:19

Valkovuokkoja voi myös antaa kuvana. Piirtää kortin, johon valkovuokkoja.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 08.05.2020 14:32

Lapissa varmaan kannattaa piirtää kullero.
ip-banni

ViestiKirjoittaja eea » 08.05.2020 15:03

Poistin vaatimuksestaan yhden fb-päivityksen. Saa riittää sille
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2020 16:14

ip-banni kirjoitti:Lapissa varmaan kannattaa piirtää kullero.

No en tiedä mitä kannattaa, kun eihän se rahaa tuota.

Kullero on kaunis myös. Onko perinteen mukaan niin, että Lapissa äitienpäiväkukka on kullero vai äitiienpäiväruusu? Meillä yleensä korttiin piirrettiin valkovuokkoja tai ruusu. Mummille ostettiin äitienpäiväruusu, jonka hän sitten istutti pihalle kesäksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja logia » 08.05.2020 16:21

Minä haluaisin ostaa äidille kukkia, mutta isän allergian takia se ei käy. Tiedän paikan, jossa kasvaa paljon valkovuokkoja. Olen joskus kuvannut niitä. Löysin kuvan vuodelta 2012. Siinä.
Kuva
logia

ViestiKirjoittaja ip-banni » 08.05.2020 18:59

Hilppa kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Lapissa varmaan kannattaa piirtää kullero.

No en tiedä mitä kannattaa, kun eihän se rahaa tuota.

Kullero on kaunis myös. Onko perinteen mukaan niin, että Lapissa äitienpäiväkukka on kullero vai äitiienpäiväruusu? Meillä yleensä korttiin piirrettiin valkovuokkoja tai ruusu. Mummille ostettiin äitienpäiväruusu, jonka hän sitten istutti pihalle kesäksi.

Kannattaa sanalla on monta merkitystä, jos et sitä tiedä.
Kullero on juhannuskukka, ruusu äitienpäivä.

Hieno kuva, logia.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2020 21:06

ip-banni kirjoitti:Kannattaa sanalla on monta merkitystä, jos et sitä tiedä.
Kullero on juhannuskukka, ruusu äitienpäivä.

Hieno kuva, logia.

Kyllä tiedän, kunhan venkoilin.

Niin on kaunis kuva, Logia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.05.2020 11:25

Valkovuokolla on vahva symboliarvo äitienpäivän kukkana. Perjantaina olin kävelyllä ja vastaan tuli peräti muutama ihminen pidellen kädessään muhkeaa valkovuokkokimppua. Pari nuorehkoa naista, ikäpolvesta 30+, jotka olivat poimineet todella suuret kimput vuokkoja. Liikuttava kohtaaminen oli, kun nuori äiti tuli vastaan kehitysvammaisen poikansa kanssa, jolle äiti sanoi ”ajattele nyt, että annat kimpun mummolle”. Pojalla oli kädessään kimppu valkovuokkoja.

Kävelyreiteillä on paljon ihmisiä verrattuna normaaliaikaan. Ihmiset tekevät sellaista, mitä eivät yleensä harrasta niin paljon, kuten kukkien poimimista.
Hilppa

Paluu Yleistä ja ajankohtaista