Noolan kirjoitti:Ehdottomasti olen esim omien vanhempieni kohdalla sitä mieltä, että yhden vuoden huvitusten takia en haluaisi heidän jättävän elämättä oletettuja (tai toivottuja) seuraavia 15-20 vuotta. Toki he itse viiime kädessä ratkaisevat mitä tekevät, mutta onnekseni myös itse arvostavat omaa elämäänsä sen verran etteivät koe huvituksia riskin arvoisiksi.
Ja kyllä vain, tervettä järkeä käyttäen hekin istuskelevat/puuhastelevat naapureiden kanssa pihalla ihan ilman mitään kummallisia ”tuomitsevia katseita”, mutta eivät ole lähdössä muihin rientoihin kesä-heinäkuussa. Ei siksi että ”paha valtio kieltää”, vaan jotta saisivat nauttia vielä tästä elämästä.
Ajatteletko, että eristyksestä pois ja 'huvituksiin' tahtovat vanhukset eivät arvosta omaa elämäänsä eivätkä haluaisi nauttia elämästä?
Kyllähän asian voisi nähdä myös täsmälleen päinvastoin: vanhukset pitävät omaa elämäänsä ja terveyttään liian arvokkaana asiana tuhlattavaksi neljän seinän sisällä kuukausikaupalla jatkuvassa eristyksessä. Kuinka moni ikääntyvä ajatteleekaan niin, että pitää päästä ihmisten ilmoille ja 'huvituksiin' niin kauan kuin vielä kykenee lähtemään. Mielestäni siinä ajatuksessa ei ole mitään pahaa eikä väärää, eikä se vähimmässäkään määrin viittaa piittaamattomuuteen omaa elämää ja terveyttä kohtaan.