Ikääntyvien itsemurhat ovat lisääntyneet

Re: Ikääntyvien itsemurhat ovat lisääntyneet

ViestiKirjoittaja ip-banni » 04.05.2020 19:05

Eipä ole lehdissä lukenut, että poliisi olisi puuttunut yli 70v liikkumiseen. Sen sijaan on lukenut tarinoita kuinka he liikkuvat miten haluavat. Itse en ole käynyt kaupassa mutta kyllä siellä on normaali aikaan yli 70v vaikka heille on annettu ihan oma aikansa. Tästäkin lukee lehdissä.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2020 19:24

Talouselämä 22.3.2020.
Poliisi kehotti 80-vuotiasta palaamaan kotiin Espoossa – Näillä keinoilla poliisi voi patistaa koronaohjeita rikkovia ikäihmisiä
Hallitus on ohjeistanut yli 70-vuotiaita pysymään kotonaan koronaviruksen leviämisen estämiseksi, mutta moni iäkäs uhmaa suosituksia. Poliisi voi ohjata vanhempaa väkeä lähinnä neuvoilla ja kehotuksilla, mutta järeämpiäkin konsteja voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön.

https://www.talouselama.fi/uutiset/poli ... a7279339bb

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... #gs.5uj0ss
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 04.05.2020 19:34

"Poliisi ei erityisesti valvo iäkkäämpää väkeä"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... #gs.5uj0ss
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2020 19:40

ip-banni kirjoitti:Eipä ole lehdissä lukenut, että poliisi olisi puuttunut yli 70v liikkumiseen. Sen sijaan on lukenut tarinoita kuinka he liikkuvat miten haluavat. Itse en ole käynyt kaupassa mutta kyllä siellä on normaali aikaan yli 70v vaikka heille on annettu ihan oma aikansa. Tästäkin lukee lehdissä.

Taidat olla tottelevaisempi kuin vanhukset.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 04.05.2020 19:47

Niin olen.
ip-banni

ViestiKirjoittaja ip-banni » 04.05.2020 20:07

Näiden rajoitukset pysyvät ennallaan.
Olisi saanut päästää vapaaksi.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.05.2020 21:56

Niin minustakin.
Tai ainakin olisi voitu lieventää rajoituksia niin, että kesäksi olisi jotakin helpotusta. Nythän ei ole mitään; ei kesämatkoja, yhteisiä illanviettoja, pihakahvitteluja, museovierailuja - ei minkäänlaisia ikäihmisten ryhmätapaamisia tai yhteisiä vapaa-ajanviettomahdollisuuksia.

Uskon, että jos yli seitsemänkymppisten 'vapaaehtoista eristäytymistä' jatketaan pitkään, on oikeasti vaarana kapinahengen kasvu ja se, että poliisi joutuu sulkemaan esimerkiksi Triplan kapinallisten vanhusten vallattua sen. Ainakin minä olisin valmis tarpeen vaatiessa nousemaan barrikadeille, jos olisin yli seitsemänkymppinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.05.2020 00:44

Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2020 19:00

Yle 6.5.2020.
"Tiukka karanteeni on todella julma hoidettavalle" –SuPerin puheenjohtaja nostaisi hoivakodeissa elämänlaadun koronarajoitusten edelle

Vierailurajoitukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä jatkuvat, vaikka hallitus kertoi maanantai-iltana vapauttavansa suomalaisten arkea koronarajoituksista vähä vähältä.
Ylen suorassa lähetyksessä vieraillut Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo, että liitossa on alettu pohtia, kuinka raskasta koronaeristäminen on hoidettaville.
– Kysymys on siitä, että jos jossakin on jo korona ja tulee eristyksiä, niin miten inhimillistä ja epäinhimillistä se on.

Esimerkiksi hoivakoteihin ja palvelutaloihin muuttavat uudet asukkaat joutuvat kahden viikon karanteeniin koronaviruksen varalta. Paavola kuitenkin huomauttaa, että muistisairaalle kahden viikon karanteeni voi aiheuttaa yleiskunnon heikkenemistä.
– Millainen ihmisen loppuelämän laatu on ympärivuorokautisessa hoidossa? Yhteisöllisyyttä, sosiaalisuutta, omaisia, jotka pystyvät tulemaan käymään. Se on riski, mutta millainen on se toinen vaihtoehto: yksin omassa huoneessa. Tiukka karanteeni on todella julma hoidettavalle ja myös hoitajille.
– Se on eettinen kuorma hoitajille, hoitokodeille, mutta se on järjetön kuorma sille ihmiselle. Ja tähän pitäisi tulla jokin muutos.

https://yle.fi/uutiset/3-11336036
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2020 19:16

Hoivakotien tiukat koronarajoitukset eivät koske ainoastaan vanhuksia. Muita kovien rajoitusten kohteita ovat hoivakodeissa asuvat mielenterveyskuntoutujat ja vammaiset, jotka on hoivakotiasumisensa vuoksi niputettu samaan ryhmään vanhusten kanssa riippumatta siitä, ovatko he vanhuksia vai eivätkö ole. Hoivakotiasumisessa riskiryhmään kuuluminen riittää siihen, että rajoitukset ovat ankaria oli ihmisen ikä mikä hyvänsä.

Suuri osa hoivakodeissa asuvista ihmisistä on perussairaita sillä tavoin, että he kuuluvat koronan riskiryhmään ja heidän tiukka eristämisensä voidaan perustella koronalla. Eettistä ja inhimillistä tai ei. Kaupassakaan ei saa käydä; näin on viisikymppinen mt-kuntoutuja kuvannut asumistaan hoivakodissa, joka on määrätty tiukkaan eristykseen.
Jos hoivakotien eristysmääräyksiä ei kiireimmän kaupalla pureta edes alle seitsemänkymppisten asukkaiden osalta, itsemurhariski voi kasvaa muidenkin kuin vanhusten kohdalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 06.05.2020 21:48

Se vanhusten itsari juttu oli vain yksi jutunaihe monen muun joukossa, mutta sinä saat sen tuntumaan siltä, että hallitus on aivopessyt kansalaiset hyljeksimään vanhuksia, jotka ilmamuuta hyppäävät mereen ja että hallitus vielä on vastuussakin tästä.

Kirjoitan nyt niistä vanhuksista, itseni lisäksi, joita on ympärilläni. Ne joilla on auto, huristelee ilman estoja. Toisia taas kuskaa kamut ja kaffeel käydään. Osa on kotosalla, mutta hoitaa asioitaan ulkoilessaan ihan normaalisti. Nää ei muutenkaan käy kapakissa tai seurakunnassa, tykkäävät asua ittekseen hoitokodissa. Joku oli jopa tyytyväinen, kun ei kokoajan hyppää 'likat' heidän kodissaan. Ja se iänikuinen toveripiiri on seurana, istuuvat vaan väljästi. Yhdenkään en ole kuullut sanovan että sapetaa tää tilanne, muutoin kuin sen osalta, että pelottaa kuinka tauti leviää. Ne jotka on itsari aikeissa on jo olleet huonona aiemmin ja heidät on kyllä huomioitau. Sit on nää, oli ne nuoret tai vanhat, jotka ovat päättännet lopetaa elämänsä, ilman koronan vaikutusta mihinkään.

Ne vanhukset jotka pelkäävät tautia, pitävät itse huolen siitä, etteivät altistu, eivät he halua että lapsenlapset ramppaa mummoa pussaamassa räkänokkineen. Itsekseen vanhukset seurustelevat tai toisen karantteeni potilaan kanssa pihalla. Mutsin hoivakodissa grillaavat pihalla, keinussa istuvat käyvät kävelyillä ja kahvittelevat. Laulavat ulkona. Ei se niin vankila ole. Itse vien oman mutsin ulos kakkukahville, hiljaiseen paikkaan terasille. Ja niin näkyy muutkin hakevan vanhukisa autolla ties minne :) ajelulle maaseudulle.
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 06.05.2020 22:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2020 22:04

Katla kirjoitti:Se vanhusten itsari juttu oli vain yksi jutunaihe monen muun joukossa, mutta sinä saat sen tuntumaan siltä, että hallitus on aivopessyt kansalaiset hyljeksimään vanhuksia, jotka ilmamuuta hyppäävät mereen ja että hallitus vielä on vastuussakin tästä.

Tulkintasi ja tunteesi syntyvät sinun päässäsi, eivätkä ne ole yhtäpitäviä niiden asioiden kanssa, joista minä kirjoitan ja joita pidän esillä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 06.05.2020 22:06

mää avaan selkokielelle sun kauttarantain puheitasi.
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 06.05.2020 22:08

Muita kovien rajoitusten kohteita ovat hoivakodeissa asuvat mielenterveyskuntoutujat ja vammaiset, jotka on hoivakotiasumisensa vuoksi niputettu samaan ryhmään vanhusten kanssa riippumatta siitä, ovatko he vanhuksia vai eivätkö ole. Hoivakotiasumisessa riskiryhmään kuuluminen riittää siihen, että rajoitukset ovat ankaria oli ihmisen ikä mikä hyvänsä. Miirry
*
jaa, mun sisko on sellainen joista puhut . Ihan vapaasti se saa mennä ja tulla, ei kukaan sano sanaakaan ettei saisi? Eikä se nyt ainakaan tapa itteään, nauttii keväästä niinkuin muutkin.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2020 22:12

Katla kirjoitti:jaa, mun sisko on sellainen joista puhut . Ihan vapaasti se saa mennä ja tulla, ei kukaan sano sanaakaan ettei saisi? Eikä se nyt ainakaan tapa itteään, nauttii keväästä niinkuin muutkin.

Tosi kiva, ettei siskosi ole joutunut hoivakotien rajoitusten ja eristämisten piiriin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 06.05.2020 22:18

tuo oli tuollainen otsikko. Mutta minä nostan esiin ajatuksia köyhistä yh.äideistä. On ollut jo merkkejä siitä, etteivät he ehkä jaksa . Jos ois valittava, niin yh.äidit heti syyniin, miten niillä oikein menee ja tarvitaanko apua. Se on minun suurin pelkoni, että he murtuvat ja lapset jää orvoiksi, tai vievät lapset mukanaan. Vanhusten kuolema on normaalia, siihen verraten, että nuoret äidit eivät jaksakaan.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2020 22:38

Katla kirjoitti:tuo oli tuollainen otsikko. Mutta minä nostan esiin ajatuksia köyhistä yh.äideistä. On ollut jo merkkejä siitä, etteivät he ehkä jaksa . Jos ois valittava, niin yh.äidit heti syyniin, miten niillä oikein menee ja tarvitaanko apua. Se on minun suurin pelkoni, että he murtuvat ja lapset jää orvoiksi, tai vievät lapset mukanaan. Vanhusten kuolema on normaalia, siihen verraten, että nuoret äidit eivät jaksakaan.

Mikä sinua estää nostamasta ajatuksiasi esille niin, että aloittaisit tärkeästä aiheesta keskusteluketjun? Toivotko minun kirjoittavan mieltäsi kaihertavasta asiasta sinun puolestasi, vai miksi toit sen tähän ketjuun?
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 06.05.2020 23:05

noh, otsake oli vain uutinen uutisten joukossa ja siitä se sitten lähti tämä minunkin tarinointi. Ehkä hieman halusin puhua muusta, kuin sinun puheeksi ottamistasi asioista. -välillä
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.05.2020 23:21

Katla kirjoitti:noh, otsake oli vain uutinen uutisten joukossa ja siitä se sitten lähti tämä minunkin tarinointi. Ehkä hieman halusin puhua muusta, kuin sinun puheeksi ottamistasi asioista. -välillä

Nyt vielä enemmän ihmettelen, miksi et aloita täällä ketjuja - ota puheeksi - asioita, jotka sinulle ovat tärkeitä. Aivan kuin sinulla ei olisi mahdollisuutta puhua muusta kuin minun esille ottamistani aiheista. Totta kai sinulla on mahdollisuus eikä mikään estä, ellet sinä itse.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 06.05.2020 23:48

Kirjoitin nyt tähän ketjuun, sallitko sen?
Katla

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa