47 / 53
Turun murre on kotikielesi!
Kyllästynyt kirjoitti:Pluttana nimenomaan on rasvatonta maitoa eli kurria.
"Juaks sää valla tommost pluttana?"
Mitkä muut sanat sinun mielestäsi olivat väärin?
Olen kotoisin Turusta, enkä minä löytänyt ainoatakaan väärää termiä.
Palle kirjoitti:Juu katsoin.
kleini = pieni tai surkea (ei hoikka) Tullee saksan kielestä
entraaminen = säätämistä (ei korjaamista)
alassuitte = ylösalaisin eli alassuin (=suu alaspäin) (ei kumossa)
krontmänttinens-sanan kohdalla jäi vähän rima heilumaan, mutta hyväksytään kaikkinensa pitkin hampain.
Kyllästynyt kirjoitti:Palle kirjoitti:Juu katsoin.
kleini = pieni tai surkea (ei hoikka) Tullee saksan kielestä
entraaminen = säätämistä (ei korjaamista)
alassuitte = ylösalaisin eli alassuin (=suu alaspäin) (ei kumossa)
krontmänttinens-sanan kohdalla jäi vähän rima heilumaan, mutta hyväksytään kaikkinensa pitkin hampain.
"Kleini" = (lähinnä) laiha. Kohteliaammin sanottuna siis "hoikka".
"Entraaminen" on korjaamista", "justeeraaminen" on säätämistä.
Myös "reeraaminen" on korjaamista, mutta lause "mää oli iha reeras" ei kuitenkaan tarkoita korjattuna olemista vaan totaalista väsymystä.
"Alassuitte" on myös kumollaan, joskin tarkemmin sanoen ylösalaisin. Selvennyksenä mainittakoon, että Turun murteessa (vain) kumollaan (muttei ylösalaisin) oleminen on "kyljelläns".
Palle kirjoitti:Kyllä Kyllästynyt on taas hakoteillä. Minäkin hallitse turun paremmin, vaikka en ole siellä päivääkään asunut...
Palle kirjoitti:... Turkuraattorin mukaan laiha on turuksi laiha...
Palle kirjoitti:... Kyllä entraaminen on säätämistä. Korjaamista on reeraaminen, kuten rouva Kyllästynyt aivn oikein sanoi...
Palle kirjoitti:... Alassuite ei ole kumollaan, vaan alassuin, kuten järki sanoo.
Kyllästynyt kirjoitti:13/15, vaikken ole asunut Turussa yli 40 vuoteen.
Palle kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:13/15, vaikken ole asunut Turussa yli 40 vuoteen.
Sinulla ei noilla pisteillä ole pätevyyttä arvioida minun lausuntojani turun murteesta. Minä sain sentään 47 / 53. Öhym
Hilppa kirjoitti:Miten teit turkulaisii voi tääl olla niin paljo?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa