iPad — hautuumaa

iPad — hautuumaa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 14:47

Miten hävittää käytöstä poistuva iPad? En halua antaa kovalevyä kiertoon, eikä laitetta saa laittaa sekajätteeseen, vaan kuuluu pienlaitekeräykseen ja akku akkujen keräyspisteeseen. Purku on hankala, mutta ei mahdoton, kun on suojattava silmät lasimurujen mahdollisilta roiskeilta.

Miten toimitte itse?
Hilppa

Re: iPad — hautuumaa

ViestiKirjoittaja Palle » 13.02.2020 16:02

En ole vielä yhtään hävittänyt, mutta eiköhän se kannata purkaa, tuhota kovalevy ja panna akku akkukeräykseen ja muu osa elektroniikkaromuksi.

Tuossa on purkuohjeet.

https://youtu.be/uMjGg9vswYM
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Palle » 13.02.2020 16:17

Unohdin mainita, että kannattaa käydä asetuksen ->yleiset asetukset -> nollaa nollaamaasa kaikki tiedot ja asetukset ja tyhjentämässä muistit.
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 17:22

Tietty. Mutta 3rd generation saattaa sisältää liimauksen. Yhdessä ohjeessa kuumentavat reunoilta puhaltimella, kun irrottavat suojalasia. Onkohan tarpeetonta? Ehkä irtoaa skalpellilla/mattoveitsellä, vaikka olisikin liimattu.

Tuossa ohjeessa ei käytetty suojalaseja! Suojalasit on hyvä olla ja pistosuojatut käsineet!
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 13.02.2020 20:17

Oikein, mutta kyseessä onkin tosimies. Naisten kannattaa suojata silmänsä ja kätensä.

Ehkä ne aukeavat ilman lämmitystä, kun ei ole väliä lohkeamista.
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 20:57

Palle kirjoitti:Oikein, mutta kyseessä onkin tosimies. Naisten kannattaa suojata silmänsä ja kätensä.

Ehkä ne aukeavat ilman lämmitystä, kun ei ole väliä lohkeamista.

Valmiiksi rikkoutunutta lasia eikä muutakaan retinanäytön peittävää lasia kannata ilman suojalaseja alkaa irrottelemaan, olipa kyseessä sitten mies tai nainen. Silmävammaa kun ei oikein millään voi korjata. Ei olisi kiva sellainen silmään lennähtänyt minikokoinen lasinsiru. Lasi irtosi loppujen lopuksi aika helposti ohuella spakkelilastalla. Onneksi minulla sattui olemaan miniruuvareita, joilla ruuvasin mikropiirit irti.

Hengissä ollaan, eikä ole haavoja sen enempää kuin rikkoutuneita sarveiskalvojakaan. Koko hommaan kului noin 15 min. Ja sain vietyä osaset kierrätyspisteeseenkin jo. Korpun jätin itselleni. Litiumakut oli pakattu ja liimattu ällöihin mustiin muovibägeihin, jotka haisi ihan myrkylle irrotettaessa. Mitähän mömmöä tuli hengitysilmassa haisteltua, hyh.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 14.02.2020 02:44

Hienoa. Olen sinusta ylpeä, kun selvitit homman.
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.02.2020 11:16

Jeps, nyt ihan halkeen ylpeyvvestä. Vaikka onhan se sellainen sniff-olo vähän tämän uuvven kanssa. Tuskin kestää seitsemää(kään) vuotta. Ja on vähän jöpelön oloinen tämä uusi, vaikkakin paljon kevyempi ja hennompi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 14.02.2020 20:22

Heittäisin roskiin koko rottelon. Niin itse tekisin.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.02.2020 12:48

eea kirjoitti:Heittäisin roskiin koko rottelon. Niin itse tekisin.

Ainakin Gigantilla on myymälässä ilmainen vastaanottopiste kännyköille ja muulle pienelektroniikkaromulle. Akkuja ei saa laittaa tavallisiin roskiin. Meillä hoituu aika kätevästi pienelektroniikan, kännyköiden, paristojen ja lamppujen hävitys, kun niiden kierrätyspiste on lähimmän K-marketin aulassa. Syy, miksi en vienyt iPadiani Giganttiin, oli, että halusin tuhota kovalevyn itse, enkä halunnut antaa sitä pyörimään minnekään kiertoon. Halusin tuhota kovalevyn ensin itse ja sitten laitoin metallijätteeseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 16.02.2020 19:20

Itse en ole mitään elektroniikkaa hajottanu, eikä perheenikään. Vanhat laitteet ovat tallessa kotona ja pienellä fiksauksella osa varmaan toimisikin vielä. On varmaan eri asia, jos ei ole säilytystilaa, mutta omakotitaloon kyllä mahtuu tavaraa aika hyvin, varsinkin kun meikäläisen vanha huone on osittain varastona myös. Itselläni sen sijaan on vuokrayksiö ja ei tänne kyllä kovin paljon lisää ainakaan kirjoja mahdu (niitä on tuhansia), mutta kirjat ovat osa hístoriaani ja olen kiintynyt niihin.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.02.2020 20:23

En kerää laitteita, jotka eivät toimi. Eikä nykyisiä koneita eikä älylaitteita useinkaan voi edes korjata. Asuinhuoneiston neliötila on sen verran kallista, että en halua käyttää sitä tarpeettoman tavaran varastoimiseen, enkä myöskään ole Pelikaanin kannattaja. Nautin mieluummin tyhjästä ja avarasta asuintilasta.

Kirjat saavat minulta huomattavasti positiivisemman suhtautumisen, niitä on jonkin verran lukemattomiakin, mutta vain sellaisia, joita on joskus tarkoitus lukea. Paperinen kirja, se on sentään jotain se.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Tyy » 24.02.2020 14:57

Sen lasin olisi varmaan voinut "laminoida" jos siitä olisi ollut niin huolissaan.
Tyy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.02.2020 15:47

Tyy kirjoitti:Sen lasin olisi varmaan voinut "laminoida" jos siitä olisi ollut niin huolissaan.

Olisi voinut. Kävin myös korjaamolla, jossa todettiin, että lasia ei kannattanut tässä tapauksessa vaihtaa, koska kulmat olivat saaneet ”kuhmuja”, joten uuden lasin vaihto olisi ollut työläämpi eikä sen pysyvyydelle ei olisi ollut takeita. Käyttikselle ei myöskään enää tullut päivityksiä, joten laite ei enää ollut turvallinen esim pankkitoiminnoissa ja turvakoodin vaativilla sivustoilla, joten päädyin hankkimaan uuden.
Hilppa

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet