Hissi - koirien surmanloukku

Re: Hissi - koirien surmanloukku

ViestiKirjoittaja Katla » 13.02.2020 00:08

Jos ihmisen on tarpeellista kulkea kauppakeskuksen kautta koiransa kanssa, se on silloin tarpeellista. Mutta esim. täällä Myllyn kauppakeskuksesa juttelin erään pariskunnan kanssa, heillä oli hirveen iso ja paksuturkkinen koira mukana. Koira rämisteli antaumuksella ulkona kurastuneen turkkinsa moneenkertaan ja kura lensi. Pariskunta jutteli, että he asuu tuolla kauempana maalla ja käveleevät jokapäivä sitten Myllyyn hengailemaan koiran kanssa, että se siitä sitten tulee sosiaalinen otus. Se ei minua miellyttänyt lainkaan. Monet on allergisia tai pelkäävät isoja koiria, en näe mitään puolusteltavaa siinä, että huvikseen vaan mennään kaffel kauppakeskukseen ja sen liikkeisiin, jotta koira oppisi ihmisiin. höh. Ja ajatella jos siitä tulisikin trendi; lähetäänpäs kuluttaa aikaa kaupoille ja otetaan jokainen se koiransa mukaan. haha ha. Jos oisi kymmeniä koiria siellä sosialistumassa :) no ei kai se niin mee.
Katla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 00:43

Kauppakeskuksiin emme mene sosiaalistumisen takia vaan käytännön pakosta.

Olen hyvin tietoinen siitä, että kaikki eivät koirista pidä, saattavat olla niille allergisia - tai jopa pelätä niitä.
Vaikka Trasseli melko suuri koira onkin, onneksi sen naama on sellainen, että ani harva sitä pelkää.
Lisäksi on niin, että doodleiden allergianaiheuttamispotentiaali on pienempi kuin monilla muilla koirilla/koiraroduilla.
Oikeastaan Trasselin kanssa liikkuessa on ongelmaksi tullut se, että niin kovin moni haluaisi sitä paijata. Vaikka Trasseli sosiaalinen ja ihmisorientoitunut otus onkin, ei ole koirasta kovin mukavaa, että koko ajan joku vieras ihminen pyrkii taputtamaan tai rapsuttamaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Katla » 13.02.2020 00:49

onks tää samaa rotua kuin Trasseli :) https://www.facebook.com/watch/?v=2311791588864633
Katla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 01:04

On.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 01:17

Kyllästynyt kirjoitti:Flexi on kätevä, ja vaikka Psykopatologia väittikin flexin aiheuttavan vaaratilanteita pyöräilijöille, minun mielestäni se on päinvastoin; pyöräilijät aiheuttavat vaaratilanteita kiitäessään kiilto silmissä kulkuväylillä joilla liikkuu paitsi koiranulkoiluttajia, myös pieniä lapsia tai aivan tavallisia jalankulkijoita. Onko todellakin niin hirveän vaikeaa rimpauttaa sitä soittokelloa varoitukseksi hyvissä ajoin?

Koiran omistaja on joka tapauksessa vastuussa fleksin päässä poukkoilevasta lemmikistään soittelevat pyöräilijät kelloa tai eivät. Jos koira seilaa ja säntäilee holtittomasti tien laidasta laitaan, se käyttäytyy huonosti, niin minun söpöliinini kuin muidenkin. Silloin tietysti vika on koiraa taluttavassa ihmisessä.
Minä kuulun niihin pyöräilijöihin, jotka aika tavalla pelkäävät fleksin päässä kulkevia koiria - omistajan arvaamattomuuden vuoksi. Ja kyllä on äkkiä pyörän eteen sännännyt pikkukoira aiheuttanut vakavan vaaratilanteen, ei minulle mutta äidilleni, joka ei taatusti kaahaillut pyörällään. Äitini ihmetteli parannellessaan itseään kuukausikaupalla, että eikö se pikkukoiran omistaja ajatellut edes koiraansa; koirahan siinä olisi päässyt hengestään, jos hän pyöräilijänä ei olisi antanut periksi ja kaatunut. Minä taas kaikessa varovaisuudessani hiljennän pyöräilyvauhdin olemattomaksi nähdessäni edessäni koirakon, joka ei vaikuta luotettavalta. Osaltaan omien kokemusteni ja osaltaan äitini kokemuksen vuoksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 01:26

Mirri kirjoitti:Koiran omistaja on joka tapauksessa vastuussa fleksin päässä poukkoilevasta lemmikistään soittelevat pyöräilijät kelloa tai eivät...

Koiran omistaja on vastuussa lemmikistään, mutta miksi pyöräilijät eivät voi soittaa sitä kelloa? Mikä siinä oikein mättää?
Mirri kirjoitti:... Minä kuulun niihin pyöräilijöihin, jotka aika tavalla pelkäävät fleksin päässä kulkevia koiria - omistajan arvaamattomuuden vuoksi...

Soitatko kelloa kun pyöräilijänä lähestyt koiran kanssa kulkevaa ihmistä takaapäin?
Jos et, miksi et?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 10:47

Tilanteen vaatiessa käytän kelloa oli jalankulkijalla koira matkassa tai ei. Kellon käyttäjä voi saada huutelua peräänsä, siinä yksi mättämisen aihe.
Niin tai näin, ei pyöräilijällä ole velvollisuutta ilmoitella lähestymisestään kelloa soittelemalla. Koiran kuljettajalla taas on velvollisuus huolehtia, ettei koirasta flekseineen ole haittaa liikenteessä. Itse kyllä nykyisenä koiran omistajana ilahdun pyöräilijästä, joka ilmoittaa olevansa tulossa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 11:37

Kyllästynyt kirjoitti:- -
Soitatko kelloa kun pyöräilijänä lähestyt koiran kanssa kulkevaa ihmistä takaapäin?—
- -

HILJENNÄN vauhtia ja soitan kelloa hyvissä ajoin hiljaa. Lisäksi soitan vielä lähempänä.
Oikein muuta mahdollisuuttaan tuossa ei ole edetä. Joillakin ihmisillä on tapana valloittaa koko pyörätie, mutta kyllä he yleensä antavat muidenkin mennä.

[n lisätty]
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 13.02.2020 11:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 11:48

Mirri kirjoitti:Tilanteen vaatiessa käytän kelloa oli jalankulkijalla koira matkassa tai ei. Kellon käyttäjä voi saada huutelua peräänsä, siinä yksi mättämisen aihe...

Sinä siis mieluummin riskeeraat sekä oman että toisten turvallisuuden kuin altistut sille, että joku mahdollisesti huutaa perääsi?
Minäkin huudan jokaisen kellonsoittajan perään. Huudan "Kiitos kun soitit kelloa!"
En tiedä mitä sinä tarkoitat soitat "tilanteen vaatiessa", koska silloin kun sinä lähestyt koiranulkoiluttajaa takaapäin, käytännössä kummankin osapuolen turvallisuus paranee kelloa soittamalla. Miksi siis soittaa vain silloin kun sinä katsot "tilanteen sitä vaativan"? Ethän sinä voi mitenkään etukäteen tietää huomaako koiranulkoiluttaja/lapsi/jalankulkija sinun lähestyvän vai ei.
Mirri kirjoitti:.. Niin tai näin, ei pyöräilijällä ole velvollisuutta ilmoitella lähestymisestään kelloa soittelemalla...
Ehkä ei ole laissa määrättyä velvollisuutta, mutta miksi et soittaisi? Etkö voisi sen verran uhrautua, että tekisit jotakin joka auttaa muita (sekä edistää myös omaa turvallisuuttasi) vaikka laki ei sinua siihen velvoittaisikaan? Kuluuko kello, vai mistä se on kiinni?
Mirri kirjoitti:... Koiran kuljettajalla taas on velvollisuus huolehtia, ettei koirasta flekseineen ole haittaa liikenteessä...

Nykyisenä koiranulkoiluttajana sinäkin varmaan olet huomannut, että soittokellon rimpauttaminen (riittävän ajoissa, eikä vasta kun olet jo ihmisen seläntakana) on helpompi toimenpide kuin ennustaa koiran/lapsen/jalankulkijan aikeita etukäteen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 11:50

Hilppa kirjoitti:HILJENNÄN vauhtia ja soita kelloa hyvissä ajoin hiljaa. Lisäksi soitan vielä lähempänä.
Oikein muuta mahdollisuuttaan tuossa ei ole edetä...

Kiitos kun soitat kelloa!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.02.2020 12:02

Olen hidastanut ja huutanut ("baritonisesti")!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 12:07

Kyllästynyt kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:HILJENNÄN vauhtia ja soita kelloa hyvissä ajoin hiljaa. Lisäksi soitan vielä lähempänä.
Oikein muuta mahdollisuuttaan tuossa ei ole edetä...

Kiitos kun soitat kelloa!

Niin ei oikein ole muuta mahdollisuutta sitten kuin ajella metsän, pellon tai ojanpohjan kautta, jos ei anna äänimerkkiä. Ihmiset ovat nykyisin usein niin keskittyneitä omiin juttuihinsa (älypuhelimiinsa), että eivät huomaa olevansa liikenteessä. En uskaltaisi ajaa ketään hipoen (=50 cm etäisyydeltä) antamatta äänimerkkiä ja hiljentämättä vauhtia hyvissä ajoin. Voisi käydä todella hullusti sekä itselleni että muille liikkujille.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 12:17

"Sinä siis mieluummin riskeeraat sekä oman että toisten turvallisuuden kuin altistut sille, että joku mahdollisesti huutaa perääsi?
En tiedä mitä sinä tarkoitat soitat 'tilanteen vaatiessa', koska silloin kun sinä lähestyt koiranulkoiluttajaa takaapäin, käytännössä kummankin osapuolen turvallisuus paranee kelloa soittamalla. Miksi siis soittaa vain silloin kun sinä katsot 'tilanteen sitä vaativan'?
Ehkä ei ole laissa määrättyä velvollisuutta, mutta miksi et soittaisi? Etkö voisi sen verran uhrautua, että tekisit jotakin joka auttaa muita (sekä edistää myös omaa turvallisuuttasi) vaikka laki ei sinua siihen velvoittaisikaan? Kuluuko kello, vai mistä se on kiinni?
"

Kyllästynyt, jätän vastaamatta tivaaviin ja provosoiviksi tarkoitettuihin kysymyksiisi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 12:20

Ei tämä keskustelu ole kellon soiton osalta ainakaan provosoivaa. On tärkeätä toimia pyöräillessä ja muutoinkin liikenteessä muut huomioiden. Jalankulkijoiden älypuhelimien käytön yleistyttyä tilanne on hieman muuttunut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 12:23

Hilppa kirjoitti:Ei tämä keskustelu ole kellon soiton osalta ainakaan provosoivaa. On tärkeätä toimia pyöräillessä ja muutoinkin liikenteessä muut huomioiden. Jalankulkijoiden älypuhelimien käytön yleistyttyä tilanne on hieman muuttunut.

Millä ihmeen oikeudella sinä määrittelet, miten minä koen Kyllästyneen minulle osoittamat kysymykset?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 12:28

Katla kirjoitti:onks tää samaa rotua kuin Trasseli :) https://www.facebook.com/watch/?v=2311791588864633

204 kg!

Eihän tuo ole koira vaan jääkarhu?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2020 12:30

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei tämä keskustelu ole kellon soiton osalta ainakaan provosoivaa. On tärkeätä toimia pyöräillessä ja muutoinkin liikenteessä muut huomioiden. Jalankulkijoiden älypuhelimien käytön yleistyttyä tilanne on hieman muuttunut.

Millä ihmeen oikeudella sinä määrittelet, miten minä koen Kyllästyneen minulle osoittamat kysymykset?

Voit määritellä ainoastaan omasta puolestasi omaan kokemuspiiriisi kuuluvat provosointikokemuksesi, et yleistäen. Aiheen käsittelyn substanssin puolesta ei ole provosointia ottaa huomioon turvallisuunäkökohdat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2020 12:36

Hilppa, osoita yleistys, jonka väität minun tehneen!
Selkokielisesti: kieltäydyn vastaamasta Kyllästyneen minulle osoittamiin ja minua provosoimaan tarkoitettuihin kysymyksiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 12:58

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, jätän vastaamatta tivaaviin ja provosoiviksi tarkoitettuihin kysymyksiisi.

Et ilmeisesti pysty perustelemaan käytöstäsi tai aiempia vastauksiasi ja vetäydyt siilipuolustukseen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2020 13:01

Psykopatologia kirjoitti:Olen hidastanut ja huutanut ("baritonisesti")!

Kiitos siitä.
Hyvin huomaavaista ja parantaa omaakin turvallisuuttasi.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista