Hissi - koirien surmanloukku

Re: Hissi - koirien surmanloukku

ViestiKirjoittaja ip-banni » 11.02.2020 13:30

Koira kuitenkin on eläin ja sillä on eläimen vaistot. Esim. tuollainen Mirrin laittama koira on naapurissa ja se käy lenkillä tuollaisilla valjailla. Se kyllä tottelee kaikki nuo hae possu, istu, tule ym.
Mutta, kun näkee jäniksen, se lähtee kuin raketti ja viisveisaa mitä isäntä huutaa.
Jos koira aina totteee emäntää tai isäntää, se on alistettu koira ja siltä on viety pois eläimen vaistot.

Eilen haettiin kotiin porokoira Norjasta, kun se päätti kesken työpäivän lähtiä lomalle. Muuten se kyllä aina tottelee ja on ilman hihnoja ja valjaita.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.02.2020 13:52

Hilppa kirjoitti:Ei ystävää kuristeta! Koira ja ihminen kulkevat kyllä mukavasti yhdessä, kunhan kumpikin oppii, mistä on kyse.

Kennelliiton mielestä puolikiristävässä pannassa on yhdistetty kiristävän ja kiinteän pannan hyviä puolia. Olen samaa mieltä.

https://www.hankikoira.fi/koiratietoa/k ... ilutukseen

"Jos koira aina tottelee emäntää tai isäntää, se on alistettu koira ja siltä on viety pois eläimen vaistot."
Aivan samaa mieltä ip-bannin kanssa.
Minun ensikoirani on koulutettu näyttelykoiraksi, esiintymään nätisti ja tottelevaisesti. Olen ilahtunut sen alettua osoittaa koiramaisuuden merkkejä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.02.2020 22:45

ip-banni kirjoitti:Koira kuitenkin on eläin ja sillä on eläimen vaistot. Esim. tuollainen Mirrin laittama koira on naapurissa ja se käy lenkillä tuollaisilla valjailla. Se kyllä tottelee kaikki nuo hae possu, istu, tule ym.
Mutta, kun näkee jäniksen, se lähtee kuin raketti ja viisveisaa mitä isäntä huutaa...

Minusta koira vaikuttaisi olevan Jack Russel - tai sitten jokin muu terrieri.
Terriereillä tuppaa olemaan voimakas jahti/metsästysvietti, mutta kaikilla koirilla7koiraroduilla ei sitä ole, tai ei ainakaan yhtä voimakkaana kuin terriereillä ja mm. ajokoirilla.
Meillä hyppii pihalla niin oravia, citykaneja, rusakoita kuin kauriitakin. Tähän mennessä Trasseli ei ole pyrkinyt niiden perään, vaikka se selvästikin ne huomaa.
ip-banni kirjoitti:... Jos koira aina totteee emäntää tai isäntää, se on alistettu koira ja siltä on viety pois eläimen vaistot...

En tiedä pitäisikö noita sinun juttujasi itkeä vai nauraa. Taannoin olit sitä mieltä, että Trasseli on huonosti koulutettu eikä sitä pitäisi lainkaan päästää vapaaksi, kun kerroin, ettei se vapaana ollessaan heti tullut luokseni. Nyt esität, ettei koiran kuulukaan tulla aina kutsuttaessa. Tai jos tulee, se on "alistettu koira ja siltä on viety pois eläimen vaistot".
Koita nyt päättää mitä mieltä olet, vai yritätkö löytää vielä jonkin kolmannen mielipiteen tästä samasta aiheesta.

Olen joitakin kertoja törmännyt koiranomistajiin joilla tuntuu olevan sama ajattelutapa kuin sinulla ja Mirrillä; "oikea" koira ei aina tottele vaan tekee mitä itse haluaa.
Valitettavasti tuollainen ajattelu on minun kokemukseni mukaan joka kerta aiheuttanut ongelmia muille koirille ja koiranomistajille. Eräskin tyyppi jopa ylpeili sillä, että hänen koiransa on purrut useita koiria - ja jopa hänen lapsiaankin. Nykyään kun kyseinen parivaljakko pyrkii koirapuistoon, häntä pyydetään menemään usein tyhjälle pienten koirien puolelle, koska kukaan ei halua oman koiransa joutuvan hänen koiransa hyökkäysten kohteeksi. Ja jos pienten puolella on porukkaa, ei heitä huolita sinnekään.

En itse haluaisi joutua suljetuksi koirapuistoyhteisön ulkopuolelle tai päätyä naapureiden pelon kohteeksi. Mutta jos sellainen ei teitä kumpaakaan haittaa, omapa on ongelmanne, kunhan ette odota, että muiden ihmisten ja koirien on kestettävä ja hyväksyttävä teidän asenteenne ja koiranne villin ja vapaan "ei-alistetun" koiran käytöstavat.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.02.2020 23:21

Metsästysvietti vaihtelee myös rodun sisällä yksilöittäin. Eikä ole mikään koiran määritelmä, että omaako metsästysviettiä vai ei. On eri viettejä, jotka ovat enemmän tai vähemmän rotutyypillisiä piirteitä. Noutovietti, metsästysvietti, miellyttämishalu, sosiaalisuus, herkkujen perään mieltymys ym. joitakin mainitakseni. Kaikki nuo ja monet muut ovat ”koiramaisia” piirteitä, jotka ovat voimistuneet ihmisen ja koiran pitkän rinnakkaiselon myötä. Eikä niitä hallita kuristamalla kaulasta. Ajatus, että koira oppii, kun tuotetaan kipua, on täysin sietämätön. Valjaat eivät tuota kipua. Eikä niistä riuhdota talutettavaa. Mikäli muodostuu äkkiryntäys vietin kohteen perään, taluttaja määrätietoisesti pitää hihnasta, joka on kiinni valjaissa. Signaali talutettavalle on, että ei pääse nyt, mutta hetken kuluttua saa taas edetä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.02.2020 23:55

Kyllästynyt kirjoitti:Olen joitakin kertoja törmännyt koiranomistajiin joilla tuntuu olevan sama ajattelutapa kuin sinulla ja Mirrillä; "oikea" koira ei aina tottele vaan tekee mitä itse haluaa.
Valitettavasti tuollainen ajattelu on minun kokemukseni mukaan joka kerta aiheuttanut ongelmia muille koirille ja koiranomistajille. Eräskin tyyppi jopa ylpeili sillä, että hänen koiransa on purrut useita koiria - ja jopa hänen lapsiaankin. Nykyään kun kyseinen parivaljakko pyrkii koirapuistoon, häntä pyydetään menemään usein tyhjälle pienten koirien puolelle, koska kukaan ei halua oman koiransa joutuvan hänen koiransa hyökkäysten kohteeksi. Ja jos pienten puolella on porukkaa, ei heitä huolita sinnekään.

En itse haluaisi joutua suljetuksi koirapuistoyhteisön ulkopuolelle tai päätyä naapureiden pelon kohteeksi. Mutta jos sellainen ei teitä kumpaakaan haittaa, omapa on ongelmanne, kunhan ette odota, että muiden ihmisten ja koirien on kestettävä ja hyväksyttävä teidän asenteenne ja koiranne villin ja vapaan "ei-alistetun" koiran käytöstavat.

Entä jos haukkumisherkkä koira opetetaan olemaan haukkumatta esimerkiksi kerrostaloasumisen vuoksi; onko koira silloin koulutettu hyvin vai onko se alistettu?

Hilppa, kyllä valjaat voivat aiheuttaa koiralle kipua. Lisäksi valjaat voivat vaikeuttaa voimakkaan koiran hallintaa, koska valjaiden avulla koira pystyy vetämään lujemmin, se pääsee käyttämään lihaksistoaan tehokkaammin vetämiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.02.2020 00:28

On olemassa myös koiravaljakoita eikä niissäkään koiraa kuristeta ketjuilla, vaan koirat kiinnitetään vetovaljaisiinsa.

Koiran ns. juoksuvaljaissa vahva koira kiinnitetään vetovaljaisiin ja talutushihnan toiseen päähän taluttaja kiinnitetään talutusvyöhön. Eikä koiraa tosiaan satu vetäminen, kun valjaat on valittu oikein.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2020 00:40

Mirri kirjoitti:Entä jos haukkumisherkkä koira opetetaan olemaan haukkumatta esimerkiksi kerrostaloasumisen vuoksi; onko koira silloin koulutettu hyvin vai onko se alistettu?...

Jos minulta kysyt; Jos joko omistaja tai naapurit kokevat koiran haukkumisen merkittäväksi haittatekijäksi, ei haukkuherkkää koiraa mielestäni kannata kerrostaloon ottaa.
Aiemmin jo totesin, että koiran opettaminen olemaan haukkumatta on vaikeaa. Se on vaikeaa silloinkin kun on kyse vain tilapäisestä vaikenemisesta, mutta sen ettei koira saisi haukkua lainkaan, voisin kuvitella olevan liki mahdotonta ja koiralle pitkäkestoisen ja merkittävän stressin aiheuttaja.
Mirri kirjoitti:... Hilppa, kyllä valjaat voivat aiheuttaa koiralle kipua...

Voivat varmaankin, ja sinun linkittämässä kuvassakin koiran valjaat istuvat huonosti kainaloita hangaten. Mutta jos voimakkaan koiran hillitsemiseen tarvitaan ketjukaulainta, ongelma on jossain muualla kuin valjaiden tehottomuudessa.
Ainakin minua hirvittää ajatuskin siitä, että Trasselia voimakkaana koirana pitäisi hallita käyttämällä ketjukaulainta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Palle » 12.02.2020 00:58

Koira on tyhmistynyt vietettyään helppoa elämää ihmisen kanssa. Susi on paljon älykkäämpi.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.02.2020 01:09

Vertailusi on absurdi. Sutta on sanottu älykkäämmäksi, mutta sudenpentu ei kesyynny. Koiran ja ihmisen yhteiselon historia on hieno ja monimutkainen evolutiivinen vuorovaikutusprosessi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2020 02:00

Palle kirjoitti:Koira on tyhmistynyt vietettyään helppoa elämää ihmisen kanssa. Susi on paljon älykkäämpi.

Mitä tarkoitat älykkyydellä?
Koiran ja suden älykkyyyden vertailu ei ole mielekästä. Vietit eivät edusta älykkyyttä, pikemminkin päinvastoin.
Susi on varovainen ja karttaa ihmistä. Se hankkii itse ruokansa ja elää villinä.
Koira puolestaan on sopeutunut elämään ihmisen kanssa ja on vaikeuksissa ilman ihmisen huolenpitoa, mutta koiria voidaan kouluttaa moniin vaativiin tehtäviin. Suden kouluttaminen palvelu- tai avustajakoiraksi ei onnistu.

Paitsi tietenkin TV-sarjassa "Chicagon ratsupoliisi" (Due South), jossa Diefenbaker-niminen susi oli kuuroutunut pelastaessaan kanadalaisen ratsupoliisi-isäntänsä hengen ja oli sittemmin oppinut lukemaan huulilta sekä inuitia että englantia.
Diefenbaker osasi paljon muutakin, mutta TV-sarjassa sen osaa kuitenkin näytteli koira.
Kuva
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja ip-banni » 12.02.2020 12:22

Kyllästynyt kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Olen joitakin kertoja törmännyt koiranomistajiin joilla tuntuu olevan sama ajattelutapa kuin sinulla ja Mirrillä; "oikea" koira ei aina tottele vaan tekee mitä itse haluaa.

Niin no, meidän koirat eivät siis ole liittyneet koirapuistoyhteisöön. Lähin taitaisi olla 400 km päässä. Enkä usko, että kukaan naapureistamme pelkään koiriamme vaikka ne aina välilä itsenäisesti kyläilevät heillä. Samoin naapureiden koirat meillä.
Ja meidän koirat kyllä haukkuvat aika tavalla, ihan omaksi ilokseen kai.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2020 12:39

ip-banni kirjoitti:Niin no, meidän koirat eivät siis ole liittyneet koirapuistoyhteisöön. Lähin taitaisi olla 400 km päässä. Enkä usko, että kukaan naapureistamme pelkään koiriamme vaikka ne aina välilä itsenäisesti kyläilevät heillä. Samoin naapureiden koirat meillä.
Ja meidän koirat kyllä haukkuvat aika tavalla, ihan omaksi ilokseen kai.

Siinäpä se.
Koiria ja omistajia on monenlaisia, samoin asuinympäristöjä. Ei kaikki koiran omaehtoinen käyttäytyminen ole aggressiivisuutta toisia koiria tai ihmisiä kohtaan; ei pelottavaa millään lailla. Käsittääkseni tottelevaisuusvaatimukset ja -tarpeet määrittyvät aina koiran omistajan - käyttäjän - tarpeista.
Ei minun pikkukoiranikaan uhkaa ketään eikä aiheuta vaaraa toisille koirille vaikka onkin alkanut vapautua näyttelykoiran tottelevaisuudesta; kun ei käydä näyttelyissä, ei tarvitse noudattaa niitä tottelevaisuussääntöjä.

Mielestäni yhteiskuntakelpoiseksi kasvattaminen on oikein hyvä käsite. Koiran pitää pärjätä haittaa aiheuttamatta siinä yhteisössä, jossa se omistajineen elää; kaikkia ihmisiä ja koiria sen ei tarvitse miellyttää. Kunhan ei aiheuta vaaraa tai vahinkoa kenellekään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2020 13:11

ip-banni kirjoitti:Niin no, meidän koirat eivät siis ole liittyneet koirapuistoyhteisöön. Lähin taitaisi olla 400 km päässä...

Niin, asuinympäristömme ovat erilaiset.
Maanantaina ilmoitit, ettet ymmärrä miksi koira pitää viedä kauppakeskukseen.
Meidän asuinpaikallamme on kuitenkin kuljettava peräti kahden kauppakeskuksen kautta jos aikoo julkisilla kulkuvälineillä matkustaa.
Taannoin valitit kuvasta jossa koirat juoksivat rannalla ja kitisit, ettei lain mukaan koiria saa pitää vapaina sellaisessa paikassa. No, se kuva oli Helsingin Rajasaaresta, Helsingin suurimmasta koirapuistosta, ja näillä seuduilla ainoat paikat joissa koiria saa pitää vapaana ovat koirapuistot.
ip-banni kirjoitti:... Enkä usko, että kukaan naapureistamme pelkään koiriamme vaikka ne aina välilä itsenäisesti kyläilevät heillä...

Eivät pelkää meidänkään naapurimme. Sivumennen sanoen, Trasseli suorastaan hurahti pikkupennusta lähtien naapurin rouvaan ja päinvastoin - ja nyt on naapurillakin koiranpentu.
ip-banni kirjoitti:... Ja meidän koirat kyllä haukkuvat aika tavalla, ihan omaksi ilokseen kai.

Jokaiselle valintansa mukaan, mutta minä en kyllä jaksaisi kuunnella jos Trasseli haukkua räksyttäisi päivät pitkät. Onneksi voi kulua viikkokin ilman, että Trasseli kotona haukahtaa kertaakaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2020 13:22

Mirri kirjoitti:Siinäpä se.
Koiria ja omistajia on monenlaisia, samoin asuinympäristöjä. Ei kaikki koiran omaehtoinen käyttäytyminen ole aggressiivisuutta toisia koiria tai ihmisiä kohtaan; ei pelottavaa millään lailla...
Sinä Mirri et voi mitenkään tietää mikä koiran käytöksessä on muiden ihmisten mielestä pelottavaa.
Meillä päin asuu henkilö joka pelkää kaikkia koiria (ilmeisesti pieniäkin) niin paljon, että aina koiran nähdessään siirtyy kävelytieltä metsään välttääkseen koiran ohi kulkemista. Voin vain kuvitella, kuinka lujaa hän loikkisi pusikkoon jos vastaantuleva koira esimerkiksi hyppisi tai haukkuisi.
Mirri kirjoitti:... Käsittääkseni tottelevaisuusvaatimukset ja -tarpeet määrittyvät aina koiran omistajan - käyttäjän - tarpeista...

Väärin. Tottelevaisuusvaatimukset ja -tarpeet määrittyvät aina ensisijaisesti ympäristön edellytyksistä ja vaatimuksista - eivät omistajan/käyttäjän tarpeista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.02.2020 13:26

Mirri kirjoitti:Mielestäni yhteiskuntakelpoiseksi kasvattaminen on oikein hyvä käsite. Koiran pitää pärjätä haittaa aiheuttamatta siinä yhteisössä, jossa se omistajineen elää; kaikkia ihmisiä ja koiria sen ei tarvitse miellyttää. Kunhan ei aiheuta vaaraa tai vahinkoa kenellekään.

Just näin. Eli jos ihminen ei hallitse koiraansa, sitä kullanmurua ei saa pitää vapaana taajamissa, luontopoluilla, puistoissa... Hurtta viedään koirapuistoon juoksemaan vapaana. Maalla, jossa naapurit tuntee toistensa koirat monen kilometrin säteellä, asia on eri juttu.

Hikeennyin juuri tunti sitten eukolle, jonka iso koira tuli luontopolulla vapaana aivan suoraan minun koirani takapuolta haistelemaan. Huusin naiselle ensin ystävällisesti että "otatko koiran hallintaan, minun koirani pelkää mustia jättikoiria." Eukko sanoi, että "ei minun koirani mitään tee". Sanoin tiukasti, että "ota nyt se koira hallintaan." Eukko alkoi piipittää jotain koiralleen, mutta koira ei korvaansa lotkauttanut. Minulla kuohahti, pidin vähemmän ystävällisellä äänellä esitelmän siitä, että koiria ei pidetä vapaana yleisillä paikoilla, jos niitä ei hallitse. Totesin vielä, että vaikka sinun koirasi olisikin kiltti, minun koirani voi peloissaan purra, koska kaksi kertaa iso musta koira on hyökännyt vastaavissa tilanteissa sen kimppuun. Lisään vielä, että kuulin että koirani kurkkumurisi ja tiedän, että se on varoitus,
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2020 14:29

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Käsittääkseni tottelevaisuusvaatimukset ja -tarpeet määrittyvät aina koiran omistajan - käyttäjän - tarpeista...

Väärin. Tottelevaisuusvaatimukset ja -tarpeet määrittyvät aina ensisijaisesti ympäristön edellytyksistä ja vaatimuksista - eivät omistajan/käyttäjän tarpeista.

Ympäristö on laaja ja suhteellinen käsite.

Jos ympäristösi edustajien keskuudessa yksi tahtoo koiraltasi yhtä ja toinen toista, kolmas taas jotakin aivan muuta; ketä sinä koirinesi tottelet ja kenen tai minkä tahdon mukaan kasvatat koirasi? Tuskin jätät viemättä koiraasi kauppakeskuksiin, vaikka ympäristössäsi on meitä joiden mielestä koirat eivät ollenkaan kuulu niihin.
Hissit on toinen hyvä esimerkki, joka jakaa ympäristön vaatimuksia: on ihmisiä, joita inhottaa käyttää yhteistä hissiä koirien kanssa, ja heidän mielestään koirien omistajineen täytyisi kulkea hissin sijaan portaissa.
Kyllä koiran omistajan tarpeet voivat ja saavat oikein hyvin olla ensisijaiset koiran kasvatusperiaatteet.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2020 20:18

Mirri kirjoitti:Ympäristö on laaja ja suhteellinen käsite.

Jos ympäristösi edustajien keskuudessa yksi tahtoo koiraltasi yhtä ja toinen toista, kolmas taas jotakin aivan muuta; ketä sinä koirinesi tottelet ja kenen tai minkä tahdon mukaan kasvatat koirasi? Tuskin jätät viemättä koiraasi kauppakeskuksiin, vaikka ympäristössäsi on meitä joiden mielestä koirat eivät ollenkaan kuulu niihin...

Käsite on laaja, mutta jos kuitenkin pysytään arkijärjen rajoissa, ei "ympäristön" kohtuuttomia mieltymyksiä tai rajoitteita tarvitse hyväksyä tai niiden mukaan toimia.
Voit aivan vapaasti olla sitä mieltä, etteivät koirat kuulu kauppakeskuksiin, mutta niin kauan kuin ne ovat julkisten kulkuyhteyksien lähtö- ja päätepisteitä, et(te) voi vaatia, että kaikkien muiden pitäisi toimia teidän mielipiteenne mukaisesti.
Ja jos kauppakeskus tai yksittäinen kauppa ei ole koirien tuloa kieltänyt, minä edelleenkin aion koirani kanssa käyttää sekä kauppakeskuksen palveluja että niitä julkisia kulkuvälineitä joihin pääsemiseksi pitää kauppakeskuksiin mennä.
Mirri kirjoitti:... Hissit on toinen hyvä esimerkki, joka jakaa ympäristön vaatimuksia: on ihmisiä, joita inhottaa käyttää yhteistä hissiä koirien kanssa, ja heidän mielestään koirien omistajineen täytyisi kulkea hissin sijaan portaissa...

Hallelujaa. Kerropa Mirri minulle, miten Trasseli ja minä pääsemme portaita pitkin metroon tai sieltä pois?
Ja kun tulen koirien kanssa kerrostalon rappukäytävään, käytän hissiä koska en halua levittää kuraa kaikkialle. Hissi on helpompi siivota kuin luututa koko rappukäytävä.
Mirri kirjoitti:... Kyllä koiran omistajan tarpeet voivat ja saavat oikein hyvin olla ensisijaiset koiran kasvatusperiaatteet.

Eivät saa. Ei hissin käyttö ole mikään kasvatusperiaate, eikä sitä ole julkisilla kulkuvälineillä liikkuminenkaan.
Koiran kasvatusperiaatteisiin kuuluu mielestäni se, että koira on huoltajansa hallinnassa koko sen ajan jonka se ihmisiä tai muita koiria kohtaa.
Jos sinun mielestäsi koira saa/sen pitääkin olla "ei-alistettu" ja sen annetaan esimerkiksi hyppiä ihmisiä vasten, se ei ole kasvatusperiaate jonka hyväksyttävyydestä sinä päätät.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2020 20:26

Juuri niin. Sinun tarpeesi koiran omistajana menevät edelle olivat muut mitä mieltä hyvänsä. Ihan järkevää ja perusteltua.

"Jos sinun mielestäsi koira saa/sen pitääkin olla 'ei-alistettu' ja sen annetaan esimerkiksi hyppiä ihmisiä vasten, se ei ole kasvatusperiaate jonka hyväksyttävyydestä sinä päätät."
Kyllästynyt, olet tulkinnut kirjoituksiani oudosti. Toivottavasti et tahallasi ja tarkoitushakuisesti.

Fleksi on muuten osoittautunut erittäin käteväksi tällaisen rapaisen ja märän talven aikana; se ei ainakaan laahaa maata.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2020 22:06

Mirri kirjoitti:Juuri niin. Sinun tarpeesi koiran omistajana menevät edelle olivat muut mitä mieltä hyvänsä. Ihan järkevää ja perusteltua...

Mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että koska sinä (ja ip-banni) ette ymmärrä miksi joku menee koiran kanssa kauppakeskukseen, kauppakeskuksessa vierailevan koiran omistaja on itsekäs ja viis veisaa muista ihmisistä???
Aika kummallinen tulkinta asiasta.
Mirri kirjoitti:... "Jos sinun mielestäsi koira saa/sen pitääkin olla 'ei-alistettu' ja sen annetaan esimerkiksi hyppiä ihmisiä vasten, se ei ole kasvatusperiaate jonka hyväksyttävyydestä sinä päätät."
Kyllästynyt, olet tulkinnut kirjoituksiani oudosti. Toivottavasti et tahallasi ja tarkoitushakuisesti...
Hyppiminen oli vain esimerkki. Ymmärtäisin ehkä paremmin, jos kertoisit minkälaiseen käytökseen viittasit kun kerroit ilahtuneesi koirasi muuttuneesta käytöksestä.

Flexi on kätevä, ja vaikka Psykopatologia väittikin flexin aiheuttavan vaaratilanteita pyöräilijöille, minun mielestäni se on päinvastoin; pyöräilijät aiheuttavat vaaratilanteita kiitäessään kiilto silmissä kulkuväylillä joilla liikkuu paitsi koiranulkoiluttajia, myös pieniä lapsia tai aivan tavallisia jalankulkijoita. Onko todellakin niin hirveän vaikeaa rimpauttaa sitä soittokelloa varoitukseksi hyvissä ajoin?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2020 23:18

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Juuri niin. Sinun tarpeesi koiran omistajana menevät edelle olivat muut mitä mieltä hyvänsä. Ihan järkevää ja perusteltua...

Mitä tarkoitat? Tarkoitatko, että koska sinä (ja ip-banni) ette ymmärrä miksi joku menee koiran kanssa kauppakeskukseen, kauppakeskuksessa vierailevan koiran omistaja on itsekäs ja viis veisaa muista ihmisistä???
Aika kummallinen tulkinta asiasta.

En toki tarkoita. Minusta on ihan ok, että koirat ja niiden omistajat tekevät myös asioita, joista jotkut muut ihmiset eivät välttämättä pidä. En näe mitään itsekästä siinä, että pidät omia tarpeitasi koiran omistajana etusijalla esimerkiksi kauppakeskuksissa. Ei se, että minun tai jonkun toisen mielestä koirat eivät kuulu kauppakeskuksiin, tee sinun toiminnastasi itsekästä - eihän?

Ei minulla ole mitään syytä kertoilla tai selittää koirani vapautunutta käytöstä täällä sinulle. Kestän kyllä sen, että olet ehkä käsittänyt viestini väärin.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista