Mirri kirjoitti:... Kaulapantaan verrattuna valjaissa on koiran ympärillä enemmän hihnaa, joka sitoo koiraa enemmän ja vähemmän epämukavasti tai liikkumista rajoittaen...
Höpö höpö.
Kumpaa sinä mieluiten itse käyttäisit jos talutusjärjestely olisi toisinpäin; kiristyvää ketjua kaulasi ympärillä vai kehosi hartioittesi ja rintakehäsi kohdalla kulkevia valjaita?
Tietenkin valjaat pitää valita, sovittaa ja säätää hyvin, mutta vaikka kuinka säätäisit ketju- tai kiinteää pantaa, koira saattaa pystyä pyristelemään siitä irti. Valjaista karkaaminen on vaikeampaa kuin pannasta.
Mielestäni tärkeimmät asiat jotka koiralle pitää opettaa ovat "seis", "tule", "irti", "maahan", "jätä" ja "seuraa".
Koira on hyvä opettaa myös odottamaan lupaa kulkea ovesta ja lupaa "saa ottaa" sekä pysähtymään ennen tien tai kadun ylittämistä.
Istuminen, joka koiralle yleensä ensimmäisenä opetetaan, ei minun mielestäni ole läheskään niin oleellinen komento kuin edellä mainitut ovat.
Tassun antaminen on täysin hyödytön temppu, eikä liioin kieriminen tai taito pitää nameja kuonon päällä ole mitenkään välttämättömiä.
Trasseli osaa käskystä mennä oikealle tai vasemmalle sekä peruuttaa. "Ylös" -komento puolestaan tarkoittaa kalliolle kiipeämistä tai kulkemista portaita ylös. "Etsi" tarkoittaa joko pallon, lelun tai ihmisen etsimistä. Jos esimerkiksi sanon "tuo possu", Trasseli etsii ja tuo oikean lelun. On myös käsite "oma pallo", joka tarkoittaa, ettei mikä tahansa pallo kelpaa vaan on tarkoitus löytää juuri tietty pallo.
Jalankulkuvalonapin painamisen olen varmaan jo kertonutkin, mutta nyt on repertuaariin lisätty koirapuiston valotolpan ajastimen painaminen. Se herättää muuten aika lailla ihmetystä, niin kuin on tehnyt jalankulkuvalon painaminenkin. Aika hassua, koska temppunahan se ei ole lainkaan vaikea. Paljon hankalampaa on "odota" ja "seis" -komentojen saaminen tarpeeksi varmoiksi ja nopeasti noudatettaviksi, haukkumisen lopettamisesta puhumattakaan. Onneksi kotona Trasseli ei hauku juuri lainkaan, mutta koirapuiston juoksuleikeissä tulee joskus paljon muille koirille kerrottavaa asiaa.