Postiluukku

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Postiluukku

ViestiKirjoittaja vibeke » 18.01.2020 11:38

Mirri kirjoitti:Toivoisin, että joku tekisi vastaavan päätöksen kuin minä olen tehnyt: ei laittaisi kirjettäni enää kiertoon.
Hilloaminen on yksi asia ja kirjeen avaaminen on toinen. Toivoisitko, että muutkin tahallaan avaisivat heille virheellisesti jaetut toisten ihmisten kirjeet?
vibeke

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.01.2020 12:41

Mirri kirjoitti:Tahdoin nähdä kuinka tärkeitä kirjeitä on haudottu viikkokausia Postin suljetussa kirjekuoressa minun pöydälläni.

Se on asia joka ei kuulu sinulle!
Ei edes sillä perusteella, ettei sinullekaan osoitettu kirje tullut perille.

Oletko Mirri kuullut englanninkielisen sananlaskun "Curiosity killed the cat"?
Sillä niin sinulle on nyt käynyt.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2020 20:43

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Tahdoin nähdä kuinka tärkeitä kirjeitä on haudottu viikkokausia Postin suljetussa kirjekuoressa minun pöydälläni.

Voi kuinka lapsellisen typerä perustelu sinulta...

Mukavaa, ettet enää lapsellisen typerästi kuvittele minun toimineen kostamistarkoituksessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2020 20:52

Kyllästynyt kirjoitti:Oletko Mirri kuullut englanninkielisen sananlaskun "Curiosity killed the cat"?
Sillä niin sinulle on nyt käynyt.

Uteliaisuus ei tappanut kissaa, vaan se teki siitä vahvemman
Uteliaisuus on jano ja impulssi, joka tulee tyydyttää, usein hinnalla millä hyvänsä.
Kuten sanonta kuuluu, uteliaisuus tappoi kissan, mutta tyytyväisyys toi sen takaisin.

https://mielenihmeet.fi/uteliaisuus-tap ... vahvemman/
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.01.2020 21:35

Mirri kirjoitti:...Uteliaisuus on jano ja impulssi, joka tulee tyydyttää, usein hinnalla millä hyvänsä.
Kuten sanonta kuuluu, uteliaisuus tappoi kissan, mutta tyytyväisyys toi sen takaisin.

https://mielenihmeet.fi/uteliaisuus-tap ... vahvemman/[/quote]
Oletko nyt tyytyväinen rikottuasi kirjesalaisuuden ja loukattuasi toisten ihmisten yksityisyyttä?

Toisten ihmisten yksityisasiat eivät kuulu sinulle, eikä uteliaisuus anna lupaa avata toisten henkilöiden kirjeitä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2020 21:40

Tuli siitä uteliaasta kissasta vielä mieleeni, että saattoihan se kuolla lynkkauksen uhrina eikä uteliaisuutensa vuoksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.01.2020 21:48

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Voi kuinka lapsellisen typerä perustelu sinulta...

Mukavaa, ettet enää lapsellisen typerästi kuvittele minun toimineen kostamistarkoituksessa.

Sinä et tiedä, mitä minä ajattelen. Tekosi avata sinulle kuulumattomia kirjeitä oli väärin. Itse kerroit mielipahastasi oman kirjeesi katoamisen vuoksi. Et sen vuoksikaan, että oma kirjeesi on kadonnut, ole oikeutettu availemaan toisten kirjeitä. Etkä edes oman tiedonhalusi tai uteliaisuutesi vuoksi ole oikeutettu toisten kirjeitä availemaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2020 21:58

Hilppa, en toki tiedä ajatuksiasi, mutta sinä kirjoitit näin:
"Miten kuvittelet, että kostoksi tekemäsi toisen ihmisen kirjeen avaaminen ja siitä kertominen netissä jotenkin ihmeessä korjaisi Postin tekemän virheen ja estäisi virheitä tapahtumasta tulevaisuudessa?"

Siis "kostoksi tekemäsi".

Sanoit minun kertoneen mielipahasta, mutta sellaista en ole kertonut vaan mielipaha on sinun tulkintaasi minun viestistäni. Aivan samoin kuin se, että kuvittelit minun toimivan kostoksi olettamasi mielipahan seurauksena. Luepa kirjoitukseni uudelleen ja kaiva sieltä näytille niin mielipaha kuin kostokin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.01.2020 22:14

Mirri kirjoitti:Hilppa, en toki tiedä ajatuksiasi, mutta sinä kirjoitit näin:
"Miten kuvittelet, että kostoksi tekemäsi toisen ihmisen kirjeen avaaminen ja siitä kertominen netissä jotenkin ihmeessä korjaisi Postin tekemän virheen ja estäisi virheitä tapahtumasta tulevaisuudessa?"

Sanoit minun kertoneen mielipahasta, mutta sellaista en ole kertonut vaan mielipaha on sinun tulkintaasi minun viestistäni. Aivan samoin kuin se, että kuvittelit minun toimivan kostoksi olettamasi mielipahan seurauksena. Luepa kirjoitukseni uudelleen ja kaiva sieltä näytille niin mielipaha kuin kostokin.

Itse asiassa minulle on melko lailla sama, mikä tekosi motiivi oli. Vahvasti vaikutti täällä kirjoittamasi perusteella siltä, että olit pahoillasi sinulle tapahtuneesta kirjeesi katoamisesta. Tekosi avata sinulle kuulumattomia kirjeitä oli väärin. Oletko jo sulkenut sinulle kuulumattomat kirjeet (teipillä) ja palauttanut ne Postiin/Postin keltaiseen laatikkoon?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2020 22:29

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, en toki tiedä ajatuksiasi, mutta sinä kirjoitit näin:

Itse asiassa minulle on melko lailla sama, mikä tekosi motiivi oli.

Ok.
Mirri

ViestiKirjoittaja Tyy » 23.01.2020 21:46

jupe kirjoitti:Minulle posti tulee yöllä. Paketit joutuu hakemaan mahdollisimman kaukaa, onneksi kuitenkin samasta kaupungista.

Ihan tavallista nykyään, ollut jo monta vuotta yö-jakelua. Paketit tulee sinne minne sovittu. Kyllä paketteja edelleen toimitetaan myös vastaanottajalle.
Tyy

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.01.2020 20:25

Helsingin Sanomat 28.1.2020.
Postin sekasorto on Helsingissä niin ankara, että taloyhtiöissä jaetaan jo kirjeitä harrastuspohjalta
Posti myöntää, että ongelmat ovat pahimpia Helsingin kantakaupungissa. Postin työntekijät kuvailevat työtilannettaan kaoottiseksi.

Saitko kenties seurakunnan lähettämän joulukalenterin viime viikolla, yli kuukauden myöhässä?
Jos sait – et ole ainoa.

Postinkulun ongelmista raportoidaan nyt eri puolilta pääkaupunkiseutua. Asiasta käydään vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja aiheeseen liittyviä uutisvinkkejä lähetetään entistä enemmän myös Helsingin Sanomille.
Väärään osoitteeseen tulleet postit ja lähetysten erittäin pitkiksi venyneet toimitusajat näyttävät tällä hetkellä olevan hyvin yleisiä ongelmia, ilmenee HS:n saamasta palautteesta. Lisäksi moni asukas on kertonut saavansa postia vain satunnaisesti.

Helsingin asuinalueiden joissain taloyhtiöissä on kehitetty jopa talon sisäinen järjestelmä postien jakamiseksi uudelleen oikeille vastaanottajille.
Tätä artikkelia varten on haastateltu useita pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa asuvia ihmisiä, joilla on ollut ongelmia postinkulussa. HS on keskustellut myös postin työntekijöiden kanssa. Haastattelut on tehty puhelimitse ja sähköpostilla. Haastatellut esiintyvät jutussa omasta toiveestaan nimettöminä yksityisyytensä suojelemiseksi.

Erään esimerkin kertoo Suolahdella asuva mies. Häneltä menivät Britannian viimeisimmät parlamenttivaalit ohi suun, sillä Posti ei toimittanut äänestysasiakirjoja ajoissa. Niiden kuljettaminen saarivaltiosta Keski-Suomeen kesti kaikkiaan 16 päivää. Miehen espanjalaiset tuttavat olivat saaneet samat asiakirjat kolmessa päivässä.
Mies suivaantui asiasta ja lähestyi Postin asiakaspalvelua kirjeitse. Kun kirjeeseen ei kuulunut vastausta, hän otti yhteyttä asiakaspalveluun sähköpostilla. Sähköpostitse Postin asiakaspalvelu ilmoitti, että se ei ole koskaan saanut kirjettä.
”Postille ei siis voi uskoa edes sellaista kirjettä, joka on osoitettu sille itselleen”, mies kuvailee.

Puutteita on havaittu myös pakettikuljetuksissa, kuljetusaikojen sopimisessa ja asiakaspalautteen toiminnassa.
HS:lle kerrotaan tapauksista, joissa jo kauan sitten haettu postipaketti näyttää Postin järjestelmän mukaan olevan edelleen hyllyssä sekä tapauksista, joissa paketti on lähetetty takaisin, ennen kuin vastaanottaja on edes saanut paketti-ilmoitusta.
Hukkunut paketti tai viivästynyt joulukortti ovat toki kiusallisia mutta eivät vielä vakavia ongelmia. Postin kautta kulkee kuitenkin paljon vastaanottajalle erittäin tärkeää postia. Sitä ovat esimerkiksi postin kautta jaettavat ilmoitukset leikkausajoista sekä pankkikorttilähetykset ja verokortit.

Ongelmia on etenkin Helsingin kantakaupungin alueella, Postin johdosta myönnetään. HS:n tietojen mukaan ongelmat liittyvät osin työvoimapulaan, joka vaivaa Postia niin Helsingissä kuin muuallakin Suomessa. Siitä, vaikuttaako Postin syksyinen lakko vieläkin postinkulun ongelmiin, on eriäviä mielipiteitä. Selvää kuitenkin on, etteivät ongelmat ole alkaneet lakosta, eikä se riitä selittämään postinkulun katkoksia.

HS:n haastattelemien Postin työntekijöiden mukaan tilanne on kaoottinen: postia on paljon mutta osaavia työntekijöitä hyvin vähän.
Postia on työntekijöiden mukaan vaikea kuljettaa perille ajoissa, sillä uudet työtavat hidastavat työtä. Lisäkuormaa aiheuttavat alueiden asukkaiden ajoittain vihaiset palautteet työpäivän aikana.
Työntekijöiden mukaan suurimmaksi haasteeksi on noussut koneellisesti valmiiksi niputettu posti, joka hidastaa postin jakamista. Postit on sidottu nippusiteillä, jotka saa avata vasta jakeluvaiheessa, toisin sanoen kaduilla tai taloissa. Tämän lisäksi mukana kulkee kaksi muutakin nippua: käsin lajiteltu posti ja mainosposti.

Pahimmassa tapauksessa lisänä kulkevat vielä edellisten päivien jakamattomat postiniput, joiden lajittelu uudempien postien sekaan on kiellettyä.
”Kolmen nipun kanssa jakaminen on todella vaikeaa ja hidasta. Nippusiteissä olevat postit levähtävät helposti kärryyn, eikä jakajalla ole mitään käsitystä itsellään siitä, mitä nipussa on. Siellä kerroksissa sitten yritetään etsiä posteja eri nipuista”, eräs työntekijä kuvailee.
Virheet myös kertautuvat. Koska valmiiksi koneen niputtamien postien lajittelu käsin on kielletty, jää virheellisesti lajiteltu posti välillä kiertämään samaa rataa.
”Joskus posti voi jäädä tällaiseen ikuisuuskierteeseen. Se kuljetetaan kerta toisensa jälkeen kierrokselta pois”, toinen työntekijä kertoo.

Hitaus ei ole ainoa uuden työtavan mukanaan tuoma vaiva, työntekijät kertovat.
Uuden työtavan seurauksena alueen osoitteet, vastaanottajat, muutokset ja erikoistapaukset jäävät kokonaan oppimatta.
”Nämä osa-aikaiset eivät ollenkaan opi sitä piiriä. Sen oppii siinä kasauksessa [postin lajittelu ja siirtäminen nippuihin]. Siinä voi nähdä nimet ja niiden osoitteet. Nyt postia jaetaan vain osoitteiden mukaan.”
Koneen lajitteleman postin siirtäminen samaan pinkkaan käsin lajitellun postin kanssa helpottaisi tilannetta, mutta se on kielletty.

Posti on siirtymässä kohti koneellista postinlajittelua, sanoo postipalveluiden tuotannosta vastaava johtaja Sami Reponen.
Tästä syystä valmiiksi niputettujen postien avaaminen on kielletty.
”Sittenhän me menetämme kokonaan sen koneen hyödyn, jos alamme lajitella sitä käsin.”
Reponen ei myönnä, että koneen tekemä työ hidastaisi postin jakamista tai aiheuttaisi muita sellaisia ongelmia, jotka eivät olisi ratkaistavissa. Sen sijaan koneellisen lajittelun ongelmia aiotaan vähentää teknisillä ratkaisuilla.
”Ratkaisuja voi hakea esimerkiksi uusista apuvälineistä, kuten laukuista tai kärryistä”, Reponen sanoo.

Hän korostaa, että kone on ihmistä tehokkaampi: ihminen lajittelee tunnissa 250 lähetystä, kone 40 000 lähetystä.
”Meillä on kova usko koneellistamiseen. Sitä on tehty 1970-luvulta asti, ja ainoa muutos viime aikoina on ollut se, että koneet ovat kehittyneet.”
Koneellisesta lajittelusta ei Reposen mukaan luovuta, päinvastoin.
”Kirjepostin määrä vähenee koko ajan, ja siksi Postin tulot vähenevät. Meidän on tehtävä säästötoimia, ja yksi suurimmista säästötoimista on koneiden lisääminen. Siten saamme pidettyä asiakkaat ja työpaikat.”

Postin johdon mukaan suurin pulma on työvoimapula. Syy työntekijöiden suureen vaihtuvuuteen on Postin aluepäällikön Tomi Huhtalan mukaan se, ettei työ vastaa odotuksia. Yksi tekijä on Huhtalan mukaan myös työntekijöiden vaihtelunhalu.
”Maailma muuttuu. On entistä haastavampaa saada työvoimaa palvelualoille. Monet tykkäävät vaihtelusta”, Huhtala sanoo.

Postin työntekijöiden mukaan osa uusista työntekijöistä lopettaa jo yhden päivän jälkeen. Eräs työntekijä arvioi, että vain kolmasosa jakelussa aloittaneista jää työhön.
Posti ilmoitti viime viikolla yhteistoimintaneuvotteluiden jatkamisesta perusjakelun osalta. Reposen mukaan Posti ei hae irtisanomisia vaan haluaa muuttaa työaikoja ja työn rytmitystä.
”Meillä on tiettyjä ruuhkapäiviä, jolloin tarvitsemme enemmän työvoimaa kuin muina päivinä, ja sitten on päiviä, jolloin on huomattavasti vähemmän jaettavaa. Tähän liittyviä ongelmia yritämme nyt ratkaista tällä.”

Laatu on postinkulussa edelleen varsin hyvä, uskoo Reponen.
”Uskallan sanoa, että laatu on edelleen todella hyvä. Ongelmat koskevat lähinnä pääkaupunkiseutua.”

Sekä Huhtala että Reponen kehottavat ongelmien ilmetessä olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun.
Ongelmia on kuitenkin HS:n lukijoiden mukaan havaittu myös asiakaspalvelun toiminnassa.
Postin asiakaskanavista vastaava johtaja Kaisa Ilola kertoo, että Postin asiakaspalvelussa on ollut joulun ja vuodenvaihteen jälkeen jonoa, jota parhaillaan yritetään lyhentää.
Asiakaspalvelu voi auttaa jäljittämään paketin sen lähetystunnuksella, joka yhdistyy digitaaliseen jälkeen paketissa. Näin ei kuitenkaan voi tehdä tavallisen kirjepostin kohdalla, sillä siinä ei ole lähetystunnusta eikä digitaalista jälkeä, Ilola huomauttaa.
”Tietysti asiakaspalvelusta voidaan kertoa, jos tietyllä alueella on viivästyksiä postinjakelussa.

Palautetta Postin ongelmista on kulkeutunut myös Liikenne- ja viestintävirastoon. Apulaisjohtaja Merja Saaren mukaan palautetta tulee kuitenkin eniten sellaisista jakeluongelmista, jotka eivät koske Postin toimintaa.
Jakelua tekevät myös alan yritykset. Postin jakaman postin tunnistaa Postin leimasta.
”Meidän tiedossamme ei ole, että tässä olisi ollut vakavia tilanteita. Tilastotietoja kirjeiden kulkunopeuksista tulee vasta ensi kuun alkupuolella, joten en osaa vielä sanoa, miten tämä on viime vuonna toteutunut.”
”Jonkin verran [palautetta] tulee myös kirjepostin jakelusta. Se koskee jakelun viivästymistä ja kulkunopeutta”, Saari kertoo.

Saari muistuttaa, että suurimpaan osaan kirjepostista, kuten yrityskirjeisiin ja esimerkiksi sairaaloiden lähettämään postiin, ei ole laissa kohdistettu kulkunopeusvaatimuksia.
”Se, kuinka nopeasti näiden postia pitää kuljettaa, riippuu siitä, minkälainen sopimus yrityksellä tai sairaalalla on Postin kanssa. Valvontaviranomainen ei voi asettaa sille vaatimuksia.”
Toisin sanoen Liikenne- ja viestintäministeriö ei voi puuttua siihen, jos esimerkiksi lääkäriaika jää käyttämättä postinkulun ongelmien vuoksi.

Useilla julkisilla laitoksilla, kuten esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (Hus), on oma sopimuksensa Postin kanssa.
Hus voi itse määritellä kirjeiden kiireellisyysluokan, kertoo hallintoylilääkäri Teppo Heikkilä. Heikkilä kertoo, että sen jälkeen, kun hän aloitti nykyisessä työssään toukokuussa, ei ole tullut tietoon tapauksia, joissa leikkausaika tai vastaanottoaika sairaalassa olisi jäänyt käyttämättä siksi, että tieto ajasta ei ole ehtinyt saavuttaa asiakasta kirjeitse.
Heikkilän mukaan Husilla on mahdollisuus lähestyä potilaita kirjeen lisäksi puhelimitse. Näin Heikkilän mukaan useissa tilanteissa tehdäänkin.
”Tieto kiireellisestä leikkauksesta tai leikkauksen peruutusajasta ilmoitetaan potilaalle aina myös puhelimitse. Kiireettömien leikkausten aika puolestaan on aina vasta useiden viikkojen päässä.”

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006385113.html
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 30.01.2020 09:18

Olisipa mukava tietää lukevatko kaikki harrastejakajat toisten kirjeet.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.01.2020 11:37

Ennen kirjeet jaettiin ja postin toiminta hoidettiin virkavastuulla!

Sitten posti muutettiin liikelaitokseksi (Pekka Vennamon johdolla?).

Nyt posti on yritys:
https://www.posti.com/posti-yrityksena/ ... 1580373202
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.01.2020 11:44

ip-banni kirjoitti:Olisipa mukava tietää lukevatko kaikki harrastejakajat toisten kirjeet.

Nuo Postissa tehdyt rakennemuutokset edellyttävät kansalaisilta entistä suurempaa vastuuntuntoa, kun joutuvat kirjeiden jakajiksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 30.01.2020 12:00

Eli edellyttävät normaalia rehellisyyttä toisen omaisuutta kohtaan.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.01.2020 15:59

ip-banni kirjoitti:Eli edellyttävät normaalia rehellisyyttä toisen omaisuutta kohtaan.

Juuri noin. Pienenä lisänä tulee vielä semmoinen yksityiskohta, että kun kirjeitä kannetaan nyt enemmän vääriin osoitteisiin kuin ennen, olisi hyvä huolellisemmin ensin tarkistaa, että kirje on varmasti itselle ennen kuin menee avaamaan sitä. Tuolla huolellisuuden tehostamisella estettäisiin toisten kirjeiden vahingossa tapahtuneet availut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 01.02.2020 00:11

Meillä on iso taloyhtiö, E-rappuun asti n. 70 asuntoa. Välillä tulee naapurin postia eli posteljoonit sekoilee numeroissa . Toki aina vien perille jos mulle tulee. Nyt tilaamistani ebay-jutuissa on ollut saapumiapäivä 29.1 tai 30.1

En voi käsitää sitä että joku saa naapurin postia ja jättää tarkoituksella viemättä perille...
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

Edellinen

Paluu Romulaatikko