Postiluukku

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Postiluukku

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.01.2020 00:03

Uudessa asunnossani on viimeisen päälle turvallinen postiluukku. Niin turvallinen, että postinjakajat joutuvat tekemään lujasti töitä saadakseen postini tungetuksi siitä asuntooni. Alkuun ihmettelin, miksi postin saaminen luukusta sisälle kestää niin kauan. Lisäksi huomasin postini olevan joskus ruttaantunut sen päädyttyä eteisen lattialle. Kerran kävi niin, että naapuriin tarkoitettu kirje kulkeutui asuntooni, ja minä tietysti pikavauhdilla toimittamaan sitä oikeaan osoitteeseen. Eihän kirjeen pudottaminen naapurin postiluukusta kummoinenkaan vaiva ole.

Mutta se postiluukku... Ei ollut yksinkertaista saada tungettua ohutta kirjettä postiluukusta asunnon puolelle. Se oli niin vaikeaa, että hetken tunsin kiusausta jättää homman puolitiehen sillä tavoin, että kirje olisi ollut rappukäytävän puolella näkyvissä ja otettavissa. Sain kuin sainkin sullottua kirjeen postiluukun läpi, mutta varmaan se oli vähintäänkin ruttaantunut. En vieläkään tiedä, kuinka kirje olisi pitänyt laittaa postiluukkuun oikein niin, ettei sitä olisi tarvinnut tunkea ja sulloa.
Tuli mieleeni ne tapaukset, joissa jaettavaksi tarkoitettu posti on löytynyt hylättynä ties mistä. Jospa posteljooni on polttanut päreensä taistellessaan nykyaikaisten postiluukkujen kanssa?

Tässä postiluukkumalli, joka suojaa vaikka miltä - myös postilta:
https://www.abloy.fi/fi/abloy/abloyfi/t ... -primo-31/
Mirri

Re: Postiluukku

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2020 16:58

On hyvä otsikko valmiina, joten kirjoitan Postin kummallisuuksista tänne. Postiluukustahan ne minun ihmeteltävikseni joutuvat, ne kummallisuudet.

Avasin tänään aika päiviä sitten tulleen kirjekuoren, johon Posti on pakannut vanhaan osoitteeseeni lähetetyn postin. Olen ostanut Postilta vuoden kestävän kääntämispalvelun, jonka tuloksena postini pitäisi kulkeutua nykyiseen osoitteeseeni. Kuori sisälsi kaksi aikakauslehteä, mutta yllätys yllätys: toisen lehden väliin oli sujautettu kaksi kirjekuorta, joista kumpikaan ei kuulu minulle. Tunnollisena kansalaisena tietysti olisin palauttanut ne takaisin Postille, mutta vähemmän tunnollisena tein toisin: avasin ne. Molemmissa kirjekuorissa on yksityishenkilölle lähetetty karhukirje, joka on päivätty jonnekin joulukuun alkuun. Eräpäivätkin ovat olleet jo yli kuukausi sitten. Kahdelle eri henkilölle ja eri osoitteisiin, joten yhden ihmisen kohdalle tämä ei osunut vaan postin lajittelija on päättänyt päästä kahdesta kirjeestä eroon kertaheitolla laittamalla ne minulle lähtevään kirjekuoreen ja siellä vielä varmuuden vuoksi lehden väliin. Sellaista virhettä ei tehdä vahingossa.

Nyt tiedän varmasti, että Postia on perusteltua pitää epäluotettavana kirjepostin jakelijana; siellä joku suorastaan sabotoi kirjelähetyksiä. Henkilö, joka on ratkaissut näiden kahden kirjeen ongelman lykkäämällä ne minulle, on varmaankin tiennyt kirjeiden olevan perintätoimistoilta. Perintätoimiston nimi näkyy ikkunallisessa kirjekuoressa. Molemmat kirjeet ovat kertaalleen palautuneet takaisin Postille, toinen virheellisen osoitteen vuoksi, ja toisessa on lappu jossa sanotaan kieltäytynyt. Toisin sanoen olisiko joku kieltäytynyt ottamasta karhukirjttään vastaan...

Arvelen jonkun lukijan kysyvän, miksi en tee asialle mitään, ja miksi rikoin kirjesalaisuuden. Sanon suoraan, etten halua enkä jaksa hoitaa Postin hommia, se asia ei kuulu minulle. En myöskään jaksa ryhtyä antamaan Postille palautetta sen tunaroinneista; en usko palautteen vaikuttavan mihinkään mitenkään. Mutta hyvä jos joku jaksaa ja viitsii.
Ne ihmiset, joiden perintäkirjeet on toimitettu minulle, ovat kusessa saivat he näitä kirjeitä viikkokaupalla myöhässä tai eivät. Tietävät asian itsekin.
Ja vielä: Posti on hukannut myös minulle tarkoitetun virallisen kirjeen, joka oli lähetetty verottajalta äitini kuolinpesän nimellä. Henkilö, jolle se oli tullut, kertoi laittaneensa sen postilaatikkoon Postin uudelleenohjattavaksi. Kirje vain ei kuuna päivänä tullut perille; meni varmasti väärään osoitteeseen aivan yhtä harkitusti ja tahallisesti kuin nämä kaksi kirjettä tulivat minulle.

Surkuhupaisaa:
Oletko saanut kirjeen?
Täältä löydät apua ja lisäinfoa kirjeeseen liittyen. Neuvomme mielellämme tilanteessasi ja tarjoamme ratkaisuvaihtoehtoja. Voit aina olla yhteydessä, jos tarvitset lisätietoja saamaasi kirjeeseen liittyen.

https://annomen.fi/
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 16.01.2020 20:34

Mirri kirjoitti:On hyvä otsikko valmiina, joten kirjoitan Postin kummallisuuksista tänne. Postiluukustahan ne minun ihmeteltävikseni joutuvat, ne kummallisuudet.

Avasin tänään aika päiviä sitten tulleen kirjekuoren, johon Posti on pakannut vanhaan osoitteeseeni lähetetyn postin. Olen ostanut Postilta vuoden kestävän kääntämispalvelun, jonka tuloksena postini pitäisi kulkeutua nykyiseen osoitteeseeni. Kuori sisälsi kaksi aikakauslehteä, mutta yllätys yllätys: toisen lehden väliin oli sujautettu kaksi kirjekuorta, joista kumpikaan ei kuulu minulle. Tunnollisena kansalaisena tietysti olisin palauttanut ne takaisin Postille, mutta vähemmän tunnollisena tein toisin: avasin ne. Molemmissa kirjekuorissa on yksityishenkilölle lähetetty karhukirje, joka on päivätty jonnekin joulukuun alkuun. Eräpäivätkin ovat olleet jo yli kuukausi sitten. Kahdelle eri henkilölle ja eri osoitteisiin, joten yhden ihmisen kohdalle tämä ei osunut vaan postin lajittelija on päättänyt päästä kahdesta kirjeestä eroon kertaheitolla laittamalla ne minulle lähtevään kirjekuoreen ja siellä vielä varmuuden vuoksi lehden väliin. Sellaista virhettä ei tehdä vahingossa.

Nyt tiedän varmasti, että Postia on perusteltua pitää epäluotettavana kirjepostin jakelijana; siellä joku suorastaan sabotoi kirjelähetyksiä. Henkilö, joka on ratkaissut näiden kahden kirjeen ongelman lykkäämällä ne minulle, on varmaankin tiennyt kirjeiden olevan perintätoimistoilta. Perintätoimiston nimi näkyy ikkunallisessa kirjekuoressa. Molemmat kirjeet ovat kertaalleen palautuneet takaisin Postille, toinen virheellisen osoitteen vuoksi, ja toisessa on lappu jossa sanotaan kieltäytynyt. Toisin sanoen olisiko joku kieltäytynyt ottamasta karhukirjttään vastaan...

Arvelen jonkun lukijan kysyvän, miksi en tee asialle mitään, ja miksi rikoin kirjesalaisuuden. Sanon suoraan, etten halua enkä jaksa hoitaa Postin hommia, se asia ei kuulu minulle. En myöskään jaksa ryhtyä antamaan Postille palautetta sen tunaroinneista; en usko palautteen vaikuttavan mihinkään mitenkään. Mutta hyvä jos joku jaksaa ja viitsii.
Ne ihmiset, joiden perintäkirjeet on toimitettu minulle, ovat kusessa saivat he näitä kirjeitä viikkokaupalla myöhässä tai eivät. Tietävät asian itsekin.
Ja vielä: Posti on hukannut myös minulle tarkoitetun virallisen kirjeen, joka oli lähetetty verottajalta äitini kuolinpesän nimellä. Henkilö, jolle se oli tullut, kertoi laittaneensa sen postilaatikkoon Postin uudelleenohjattavaksi. Kirje vain ei kuuna päivänä tullut perille; meni varmasti väärään osoitteeseen aivan yhtä harkitusti ja tahallisesti kuin nämä kaksi kirjettä tulivat minulle.

Surkuhupaisaa:
Oletko saanut kirjeen?
Täältä löydät apua ja lisäinfoa kirjeeseen liittyen. Neuvomme mielellämme tilanteessasi ja tarjoamme ratkaisuvaihtoehtoja. Voit aina olla yhteydessä, jos tarvitset lisätietoja saamaasi kirjeeseen liittyen.

https://annomen.fi/

Sarjassamme MINÄ ITSE MIRRI,
Kuinka sika ihminen voi olla, kun avaa toisen kirjeen ja kirjoittaa sen vielä nimimerkillä nettiin.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2020 21:19

Näin sika kuin minä. Paitsi etten ole julkaissut avaamiani kirjeitä netissä.
Nykyisin postin turvallinen kulkeminen perille lienee suurempi ja vakavampi ongelma kuin Mirri kaikessa sikamaisuudessaan.

Ip-banni, mitä jos sinä suuntaisitkin energiasi minun parjaamiseni sijaan Postiin ja antaisit sinne palautetta? Laita vaikka tämä ketju linkiksi Postille lähettämääsi viestiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 16.01.2020 21:35

Minustakin vastenmielistä, että joku viitsiikin kirjoittaa avaamastaan toisen ihmisen perintäkirjeestä netissä. Tällainen hienotunteisuuden puute, josta tämä on minusta hyvä esimerkki, on yksi syy, miksi en näe mitään syytä omassa kirjoittelussani kohdella Mirriä erityisen helläsanaisesti. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2020 22:35

Siinä vasta hienotunteisuuden puutetta on, että lakisääteisesti kirjelähetyksistä vastuussa oleva Posti sulkee toisten ihmisten perintäkirjeitä kirjekuoreen, jonka Posti lähettää minulle! Miksi minun pitäisi ryhtyä hienotunteiseksi Postin puolesta? Juuri hienotunteisuushan kirjesalaisuuden lisäksi on tässä tapauksessa mahtisana, joka sulkee tehokkaasti kaikkien niiden ihmisten - meidän - suut, jotka törmäävät Postin vakavaan leväperäisyyteen ja piittaamattomuuteen. Koska ei saada avata toisten kirjeitä, ei myöskään saada tietää kuinka vakavasta asiasta kirjelähetysten katoamisessa on kysymys.
Ajatelkaa, ihmiset: kahden henkilön tärkeät kirjeet ovat lojuneet viikkokausia minun ruokapöydälläni minulle tarkoitetussa suljetussa kirjekuoressa, koska joku Postissa on tehnyt 'virheen'!

En tiedä, mitä tapahtui verottajan lähettämälle kirjeelle, joka ei kulkeutunut minulle. Jos joku on avannut sen ja vaikkapa kirjoittanut anonyymisti jonnekin yleisönosastoon, aivan sama. Tärkeimpänä pidän sitä, että Postin ongelmia tuodaan esille - ne ovat tällä hetkellä toinen toistaan suurempia ja vakavampia. Kukaan ei ole enää turvassa siltä, että itselle tarkoitetut kirjeet päätyvät vääriin käsiin. Ja ne kirjeet voivat olla oikeasti tärkeitä. Lisäksi niiden vastaanottajat voivat olla paljon vähemmän hienotunteisia kuin minä; vastaanottajat voivat olla toinen toistaan häikäilemättömämpiä tyyppejä, jotka käyttävät käsiinsä saamiaan kirjeitä henkilökohtaisine tietoineen ties mihin.

Tässä asiassa Valkosiiven ja Ip-bannin tuntema vastenmielisyys on sivuseikka, sen verran vakavasta asiasta on kysymys. Ehkä asian pitää kolahtaa tavalla tai toisella omalle kohdalle, jotta sen tajuaa.
Kun äitini kuolinpesälle osoitettu kirje katosi jonnekin, kiittelin onneani, että siinä ei ollut minun henkilötietojani vaan ainoastaan vainajan tiedot.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 16.01.2020 22:40

Luuletko ettei meille ole jaettu väärää postia?
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2020 22:42

Luulen, ettei sinulle ole jaettu väärää postia sinulle osoitetussa Postin sulkemassa kirjekuoressa.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 16.01.2020 22:58

Luule mitä luulet mutta minä tiedän etten missään tilanteessa avaisi toisen kirjettä.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2020 23:04

Ainakaan minä en kiittele sinua siitä asiasta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.01.2020 23:18

Mirri kirjoitti:Siinä vasta hienotunteisuuden puutetta on, että lakisääteisesti kirjelähetyksistä vastuussa oleva Posti sulkee toisten ihmisten perintäkirjeitä kirjekuoreen, jonka Posti lähettää minulle! Miksi minun pitäisi ryhtyä hienotunteiseksi Postin puolesta? Juuri hienotunteisuushan kirjesalaisuuden lisäksi on tässä tapauksessa mahtisana, joka sulkee tehokkaasti kaikkien niiden ihmisten - meidän - suut, jotka törmäävät Postin vakavaan leväperäisyyteen ja piittaamattomuuteen. Koska ei saada avata toisten kirjeitä, ei myöskään saada tietää kuinka vakavasta asiasta kirjelähetysten katoamisessa on kysymys.
Ajatelkaa, ihmiset: kahden henkilön tärkeät kirjeet ovat lojuneet viikkokausia minun ruokapöydälläni minulle tarkoitetussa suljetussa kirjekuoressa, koska joku Postissa on tehnyt 'virheen'!

En tiedä, mitä tapahtui verottajan lähettämälle kirjeelle, joka ei kulkeutunut minulle. Jos joku on avannut sen ja vaikkapa kirjoittanut anonyymisti jonnekin yleisönosastoon, aivan sama. Tärkeimpänä pidän sitä, että Postin ongelmia tuodaan esille - ne ovat tällä hetkellä toinen toistaan suurempia ja vakavampia. Kukaan ei ole enää turvassa siltä, että itselle tarkoitetut kirjeet päätyvät vääriin käsiin. Ja ne kirjeet voivat olla oikeasti tärkeitä. Lisäksi niiden vastaanottajat voivat olla paljon vähemmän hienotunteisia kuin minä; vastaanottajat voivat olla toinen toistaan häikäilemättömämpiä tyyppejä, jotka käyttävät käsiinsä saamiaan kirjeitä henkilökohtaisine tietoineen ties mihin.

Tässä asiassa Valkosiiven ja Ip-bannin tuntema vastenmielisyys on sivuseikka, sen verran vakavasta asiasta on kysymys. Ehkä asian pitää kolahtaa tavalla tai toisella omalle kohdalle, jotta sen tajuaa.
Kun äitini kuolinpesälle osoitettu kirje katosi jonnekin, kiittelin onneani, että siinä ei ollut minun henkilötietojani vaan ainoastaan vainajan tiedot.

Miten kuvittelet, että kostoksi tekemäsi toisen ihmisen kirjeen avaaminen ja siitä kertominen netissä jotenkin ihmeessä korjaisi Postin tekemän virheen ja estäisi virheitä tapahtumasta tulevaisuudessa? Toimintasi on yksinkertaisesti vastenmielistä eikä paranna mitään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.01.2020 23:23

Vielä viime vuonna olin sitä mieltä, että ilotulitteet pitäisi kieltää lakipykälien avulla. Tänä vuonna olen aivan toista mieltä.

Niin koska asia ei koske itseä eikä omaa rakasta lemmikkiä. Viis muista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Katla » 16.01.2020 23:42

Minulla on luojankiitos kivoja naapureita, kolme kertaa on joku aamulla aikaisin töihin mennessään tipauttanut väärään osoitteeseen menneen virkapostin mun ovesta.
IP, kirjoitti, ettei koskaan avaisi kenenkään postia. En minäkään! Jotenkin se on niin päähän jäänyt pennusta asti, että toisten kirjeisiin ei kajota.

Minulla on käynyt tuuri, kolme kertaa on myöskin lompakkoni rahoineen palautettu, kerran Lidlissä vartia soitti, että asiakas palautti tiskille jääneen lompakkoni ja kaksi kertaa olen saanut lompakon takaisin K-kaupan kassalta, kun OLEN UNOHTANUT SEN OSTOSKÄRRYN POHJALLE. Ajatella...ihmiset on kyllä reiluja, edes kymppejäni ei ole viety. Taikka korttia, jolla oisi voinut ostaa 50 edestä pikamaksuna!
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 17.01.2020 00:01, muokattu yhteensä 2 kertaa
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2020 23:54

Hilppa kirjoitti:Miten kuvittelet, että kostoksi tekemäsi toisen ihmisen kirjeen avaaminen ja siitä kertominen netissä jotenkin ihmeessä korjaisi Postin tekemän virheen ja estäisi virheitä tapahtumasta tulevaisuudessa? Toimintasi on yksinkertaisesti vastenmielistä eikä paranna mitään.

Kostoksi tekemäni? Kerro tarkemmin: kenelle/mille kostin, mitä ja miksi.
Sinulla ei näköjään juolahtanut mieleesi, että motiivini kirjeiden aukaisemiseen saattaisi olla jokin muu kuin kosto jollekin ties mille/kenelle.

Hilppa, käyttäydyt asiattomasti höpisemällä ilotulitteista tässä ketjussa. Hyvä kuitenkin, että ollaan romulaatikossa; ei kai tässä osiossa tarvitsekaan olla asiallinen ja järkevä. Asiattomuudestasi huolimatta tahdon sinun kertovan asialliset perustelut kostoväitteellesi. Sanot minun kostaneen jotakin jollekin - siinä sinulla selittämistä.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 17.01.2020 00:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 17.01.2020 00:05

Mirri kirjoitti: "Ajatelkaa, ihmiset: kahden henkilön tärkeät kirjeet ovat lojuneet viikkokausia minun ruokapöydälläni minulle tarkoitetussa suljetussa kirjekuoressa, koska joku Postissa on tehnyt 'virheen'!

Jos olisit vain pudottanut ne kirjeet takaisin keltaiseen laatikkoon koiralenkillä, ne ehkä löytäisivät omistajansa?
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.01.2020 00:14

Ehkä olisivat löytäneet tiensä perille...

Valitettavasti nämä kaksi kirjettä oli pudotettu takaisin keltaiseen laatikkoon jo ainakin kertaalleen eivätkä olleet löytäneet tietään perille. Niinpä joku enemmän ja vähemmän suivaantunut Postin työntekijä päätti ujuttaa ne minulle tarkoitettuun suljettuun kirjekuoreen. Ei nykyisin ole mitään takeita siitä, että virheellisillä osoitteilla varustetut tai muuten väärään paikkaan eksyneet kirjeet kulkeutuisivat oikeisiin osoitteisiin sillä, että kuuliaiset kansalaiset pudottelevat niitä takaisin Postin kirjelaatikoihin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 17.01.2020 00:48

Vaikkei ole takuita, on tapana palauttaa kirjeet postiin, ellei sit tiedä kenen ne on ja vie sen henkilön laatikkoon itse. Mutta jos kerran luontosi sallii sinun pitää toisten perintäkirjeet itselläsi, niin minkä sille voi.
Katla

ViestiKirjoittaja jupe » 17.01.2020 00:54

Minulle posti tulee yöllä. Paketit joutuu hakemaan mahdollisimman kaukaa, onneksi kuitenkin samasta kaupungista.
jupe

ViestiKirjoittaja Katla » 17.01.2020 00:58

Tänne saa laittaa sähköpostia asioista -he vastaavat
https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vas ... JIVlySSnr4
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.01.2020 01:10

Katla kirjoitti:Vaikkei ole takuita, on tapana palauttaa kirjeet postiin, ellei sit tiedä kenen ne on ja vie sen henkilön laatikkoon itse. Mutta jos kerran luontosi sallii sinun pitää toisten perintäkirjeet itselläsi, niin minkä sille voi.

Pääsääntöisesti luontoni ei salli minun pitää toisten kirjeitä itselläni, se asia kenties käy ilmi tämän ketjun aloitusviestistä.

Aivan kuin jotkut lukijat eivät ymmärtäisi lukemaansa, joten kertaan vielä. Ne kaksi kirjettä oli piilotettu Postin minulle osoittamaan kirjekuoreen ja siellä yhden aikakauslehden väliin. Kyseinen kirjekuori sisältöineen lojui avaamattomana aina tähän päivään asti, sillä en ole saanut aikaiseksi ryhtyä katsomaan sen sisältöä. Oletin, ettei siellä ole mitään tärkeää koska kaikille tärkeille tahoille olen ilmoittanut osoitteeni muutoksesta. Toisin sanoen kyseiset kirjeet ovat olleet hallussani jo viikkotolkulla, vaikken ole tiennyt pitäväni itselläni toisten perintäkirjeitä.
Ne kirjeet ovat niin vanhentuneita, että varmasti niiden kohteet ovat jo saaneet perintäasioihin liittyvää uutta postia. Paitsi jos Posti on taas tunaroinut ja hukannut tärkeitä kirjeitä...
Mirri

Seuraava

Paluu Romulaatikko