Keski-ikäisen lääkishaaveet

Re: Keski-ikäisen lääkishaaveet

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 04.01.2020 14:02

Mirri kirjoitti:Ehkä unelma kuolee siinä vaiheessa kun siitä tulee tavoite ja päämäärä. Nykyinen runsas puhe unelmista ja niiden toteutumisesta kertonee siitä, että unelmat ja tavoitteet/päämäärät ovat sekoittuneet toisiinsa; niistä on tehty sama asia.

Unelmat ovat enemmän ja vähemmän yksityisiä, salaisia haaveita, joita ei tuoda julki. Tavoitteista ja päämääristä taas voidaan jopa keskustella.

Mutta ehkä pitää hyväksyä se, että sana "unelma" merkitsee käytännössä yhdelle yhtä, toiselle toista.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 04.01.2020 14:12

Mirri: "Vähän kuin minun koirahankkeeni, jonka muuttuminen unelmasta todeksi on kestänyt vuosia. Ei ollenkaan niin, että olisin yhtäkkiä saanut päähäni tahtoa ja hankkia koiran, tai että olisin ryhtynyt toteuttamaan impulsiivista päähänpistoa."

Minun määrittelyni mukaan tuo on aika tyypillinen unelma. Aluksi hahmoton yleisluontoinen haave, joka tarkentuu, kypsyy ja ihanteellisessa tapauksessa toteutuu. Ja jonka toteutumisen eteen voi joutua tekemään paljonkin töitä.

Mutta toiset, esimerkiksi minä, puhun hyvinkin hahmottomista haaveista esim. miehen tai ystävien kanssa. Toisten kommentit auttavat asioiden hahmottumisessa ja tarkentumisessa.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.01.2020 18:55

Valkosiipi kirjoitti:Mutta toiset, esimerkiksi minä, puhun hyvinkin hahmottomista haaveista esim. miehen tai ystävien kanssa. Toisten kommentit auttavat asioiden hahmottumisessa ja tarkentumisessa.

Minä taas olen tuossa asiassa aivan erilainen. En puhu unelmistani koskaan. No ehkä miesystävälleni saatan mainita jostakin asiasta, että sellainen olisi kiva toteuttaa. Mutta ne ovat kevyemmän tason asioita.

Elämä on opettanut vaikenemaan ja se on tapahtunut kantapään kautta. Esimerkiksi väitös oli sellainen, josta en puhunut (ainoastaan ex-mies tiesi). Kun se tarkentui vuoden päähän, mainitsin asiasta eräälle sukulaiselleni, joka ykskantaan totesi, että onpas sinulla kovat tavoitteet. Sittemmin hän liukui asemaan ex-sukulainen.

Sen sijaan mieleeni tulee toisinaan kaikenlaista, josta helposti innostun miettimään ja haaveilemaan kertomatta muille. Punnitsen tarkkaan ja alan enemmän tai vähemmän määrätietoisesti toteuttaa. Taitoluistelun harrastamiseni oli sellainen aika vänkä juttu, joka alkoi erään seuran yleisötapahtumasta ja lehti-ilmoituksesta. Aika impulsiivinen teko oli osallistua siihen, mikä johti toiseen, kolmanteen, jne tapahtumaan ja kurssiin. Ja sitten olinkin jo kolmesti viikossa jäällä talvikausina. Melkein pari vuosikymmentä se kesti. Ihan mahtavaa. Enkä kadu päivääkään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.01.2020 23:29

Sama juttu minulla, unelmistani en puhu sillä ne ovat kuvittelua ja toiveajattelua. Tai jossittelua; sekin on yksi lyttäävä ilmaisu, jota unelmista ja unelmoinnista voidaan käyttää. Unelmat ovat mielikuvitukseni tuotteita, siksi ne ovat niin henkilökohtaisia ja myös haavoittuvaisia.

"ehkä pitää hyväksyä se, että sana "unelma" merkitsee käytännössä yhdelle yhtä, toiselle toista."
Jäin miettimään yllä olevaa Valkosiiven ajatusta. Minustakin pitää hyväksyä, koska asia varmaan on juuri noin kuin Valkosiipi sanoi. Kuitenkin mielestäni olisi tosi hyvä, jos niinkin tärkeä käsite kuin unelma tai unelmointi merkitsisivät ihmisille edes suurin piirtein samaa asiaa, koska ilman yhteisiä määreitä voi tulla väärinkäsityksiä. Yksi hyvä esimerkki ikävästä väärinkäsityksestä on ip-bannin esillä pitämä lasten joululahjatoiveet: lapset kirjasivat unelmiaan paperille lahjatoiveiden muodossa, ja joku aikuinen tulkitsi heidän toiveensa tavoitteiksi - päämääriksi, johon lapset pyrkivät.

Luulen, että jos unelmat/haaveet/toiveet ja tavoitteet/pyrkimykset/päämäärät eivät käsitteinä sekoittuisi käytännössä toisiinsa, ihmiset unelmoisivat enemmän ja unelmista puhuttaisiin vähemmän. Nykyisin jopa mainonta tukee ajatusta, jonka mukaan unelmat on mahdollista toteuttaa, kunhan vain tahdotaan tarpeeksi ja tehdään unelman toteutumisen eteen töitä. Ja jos unelmat eivät toteudu, ihminen on luuseri; heikkotahtoinen häviäjä, jolla ei ole voimia tehdä unelmista totta. Todellisuudessa unelmat ovat 'vain' unelmia, eivätkä sellaisenaan mitään pysyvää saati toteuttamiskelpoista. Mutta valtava voimavara unelmointi on; pilvilinnojen rakentelu ei ole ollenkaan (turhaa) haihattelua, ja toiveajattelu tekee ihmiselle hyvää. Tulee mieleeni, että siitä puhe mistä puute, kun sana unelma pyörii nykyisin toinen toistaan kummallisemmissa asiayhteyksissä; unelmaduuni, unelma-asunto...

Etenkin kasvuikäisten ihmisten pitäisi saada kokea unelmoinnin riemu, ja heidän pitäisi saada ilmaista unelmiaan/haaveitaan/toiveitaan myös sanallisesti ilman että aikuiset järkyttyvät. On kovin valitettavaa, jos lapsille opetetaan toiveiden tarkoittavan vaatimuksia, ja unelmien olevan tavoitteita.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 05.01.2020 01:02

Hilppa kirjoitti:Sen sijaan mieleeni tulee toisinaan kaikenlaista, josta helposti innostun miettimään ja haaveilemaan kertomatta muille. Punnitsen tarkkaan ja alan enemmän tai vähemmän määrätietoisesti toteuttaa.

Minusta ylläoleva on hieno ominaisuus. Se, kuinka paljon kertoo muille mietteistään ja haaveistaan, on varmaan tyyppikysymys ja monen asian summa. Minulla on mies, sisko ja tarkasti ottaen yksi ystävä, joille tulee kerrottua ehkä liikaakin, mutta nuo nyt on osoittautuneet 100% luotettavaksi. Kommenttia heiltä tulee kyllä, mutta otan mielelläni kommentit vastaan.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 05.01.2020 23:23

Kävin Mtkl:n Unelmakeidas-kurssin (2 päivää) muutamia vuosia sitten. Ekana päivä tehtiin Unelmakartta leikkelemällä lehdistä mieluisia kuvia ja tekstejä ja liimattiin ne paperille. Seuraavana päivänä asetettiin 5 tavoitetta/unelmaa ja niille myös välietapit. Omat tavoitteeni olivat realistisia (kuntoutustuen jatko, kotimaan-reissu, pääsy Työväenopiston kurssille jne, kaikkia en siis muista enää), ja ne kaikki toteutuivat vuodessa. Olen myöhemminkin tehnyt sekä unelmakarttoja, että noita tavoitejutskia ja kyllä ovat edelleen melkein kaikki tavoitteet toteutuneet (esim. toivoin pääseväni klezmerkonserttiin ja Jani Wickholmin keikalle ja laitoin ne toivomuslistaani syksyllä 2018 ja vuoden loppuun mennessä molemmat olivat toteutuneet). Mutta muistan erään kurssilaisen laittaneen tavoitteekseen sataprosenttisen terveyden ja työkyvyn ja se ei tietenkään toteutunut, koska se ei ollut realistinen.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Tyy » 06.01.2020 01:40

eea kirjoitti: Vaikka toimittajan työ ehkä onkin huonosti palkattua niin en tajua miten hän rahoittaisi tuon yhdeksän vuotta enkä usko että hän ehtisi ennen eläkkeelle jäämistä mitenkään lääkärinpalkoillakaan kuromaan umpeen tuota yhdeksää vuotta

Aikuisopiskelijat saavat ihan eri tukea kuin tavalliset opiskelijat.

Itse ajatus kyllä tuntuu oudolta ja hassulta. Epärealistiselta. Ja miksi vain matematiikka? Mielestäni lääkkikseen pääseminen vaatii enemmän kemian ja fysiikan ymmärrystä. Mutta ei kai noissa virallista ikärajaa ole. Jos pääsee niin voi kokeilla.
Tyy

ViestiKirjoittaja eea » 09.01.2020 19:38

Joo, mun pitää lakata lannistamasta taikka ystävyys kärsii. Kuulemma pääsykokeessa pitää osata vain n. 55% oikein eikä hänestä ole se epärealistista harjoituksella. :D Vaikka niinkin - itse ilmaisisin tuon jotenkin toisin. Mutta tuo unelma pitää hänet ehkä työkykyisenä nykyisessä työssään...
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.01.2020 13:24

eea kirjoitti:... Kuulemma pääsykokeessa pitää osata vain n. 55% oikein eikä hänestä ole se epärealistista harjoituksella. :D Vaikka niinkin - itse ilmaisisin tuon jotenkin toisin.

Mutta vain 3% pääsee.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 10.01.2020 13:33

Niinpä
eea

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 11.01.2020 00:26

Muistelen, et 2021 pääsis lääkikseenkin ihan vaan tarpeeks hyvällä yo-todistuksella ja lukion päästötodistuksella.
Varma en ole.
Ja ennen pääsi Ruotsissa esim. Tukholman yliopiston lääkikseen ilman pääsykokeita, mutta ei vissiin enää.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja eea » 11.01.2020 15:11

En usko
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.01.2020 15:22

Yle 6.6.2018.
Lääkiksen ovet voivat aueta kuudella arvosanalla

Lääketieteellisten alojen aloituspaikoista jaetaan vuodesta 2020 lähtien enintään 51 prosenttia ylioppilastodistuksen perusteella.

Todistusvalinnassa painotetaan lääketieteiden kannalta keskeisiä aineita ja käytetään pohjana matemaattis-luonnontieteellisille ja tekniikan aloille soveltuvaa pistetaulukkoa 2. (siirryt toiseen palveluun)

Kaikilta otetaan huomioon äidinkielen, pitkän tai lyhyen matematiikan, kemian ja biologian arvosanat. Lisäksi pisteitä saa kahdesta muusta parhaat pisteet tuottavasta arvosanasta: fysiikasta tai enintään yhdestä ainereaalista tai enintään yhdestä kielestä.
Vaikka hakija ei olisi kirjoittanut jotakin todistusvalinnassa käytettävää ainetta hänet otetaan silti huomioon valinnoissa.

https://yle.fi/uutiset/3-10237877
Mirri

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet