Huonekalujen rakentaminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Huonekalujen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2019 20:30

Nykyisin huonekalut toimitetaan kuluttajalle osissa, ja ostaja saa selviytyä huonekaluksi - kuten lipastoksi - tarkoitettujen palasten yhdistelemisestä miten parhaiten taitaa. Yksi perustelu 'puolivalmiille' kalusteille on, että ne kestävät kuljetusta paremmin kun eivät ole koottuja.
Niin pieninä kappaleina - suoranaisena silppuna - huonekalut kuitenkin toimitetaan kotiin, että varmaan keskeneräisten huonekalujen myymiselle on muitakin selityksiä kuin helppo kuljettaminen. Tehtaalla pannaan kalusteen rakentaminen alkuun, ostaja kyllä hoitaa työn loppuun...

Askon myymän lipaston kuusisivuinen rakennusohje:
https://www.asko.fi/tuotteet/uploaded/a ... sto-31.pdf
Mirri

Re: Huonekalujen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2019 21:19

Turhan kulutuksen vähentäminen on rakentamispaketteina myytävien huonekalujen hyödyllinen sivutuote.
Potentiaalinen ostaja ihmettelee rakennusohjeita ja punnitsee mahdollisuuksiaan selviytyä huonekaluiksi tarkoitettujen elementtikasojen, ruuvien, muttereiden, liimojen sun muiden tykötarpeiden sekamelskasta. Kuluttaja huomaa vanhojen (kasattujen!) kalusteidensa olevan aivan hyviä ja toimivia, miksipä niistä luopumaan ja rakentamaan uusia tilalle.
Mirri

Re: Huonekalujen kokoaminen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.11.2019 16:03

Huonekaluja myydään osina, koska näin niiden kuljetus- ja varastointikustannuksissa säästetään huomattavia summia. Myös ostajan on helpompaa kuljettaa henkilöautollaan koottavan huonekalun sisältävä paketti kotiinsa kuin kokonainen huonekalu. Joidenkin liikkeiden toimintaperiaate perustuu koottavien huonekalujen myyntiin. Koska kyse on massoittain myymisestä, myös myytävien artikkeleiden säilytys- ja kuljetuskustannuksissa säästetään huomattavia summia, kun ne eivät vie osapaketteina niin valtavasti tilaa. Voi olla että koko yrityksen liikevoitto perustuu tuohon logistiseen järjestelyyn.

On myös valmiina myytäviä huonekaluja, mutta niiden hinta on yleensä aivan toista luokkaa. Niitä yleensä ostaja joutuu myös odottamaan kotiinsa saapuviksi useita kuukausia, koska tuotteet valmistetaan vain tilauksesta, eikä näin ollen tarvita massiivisia halleja valmiiden tuotteiden säilytykseen ikään kuin tuotereserviksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.11.2019 19:58

En usko, että huonekalujen myyminen nippeleinä selittyy logistiikkalla ja kuljetuksella. Niin silppuna, että jokainen sarana ja kisko on rakentamatta, ruuvit ja mutterit erillään, ja työkalut asiakkaan hankittavina, ei olisi logistiikan ja kuljetuksen vuoksi pakko myydä tuotetta kuluttajalle.

Sen kyllä uskon, että säästöä tulee siirrettäessä kalusteen loppuun rakentaminen - ja siihen tarvittavien työkalujen hankkiminen - ostajan vastuulle. Myös kalusteen virheet tulevat esille vasta ostajan yrittäessä saada kapistuksestaan käyttökelpoisen, samoin kuin puuttuvat nippelit ja työkalut paljastuvat vasta kun pitäisi ryhtyä rakentamaan.
Kotiin saatu läjä ei olekaan käytännössä sitä miltä sen tehtaalla rakennettu mallikappale näyttää liikkeessä; osat eivät täsmää toisiinsa, kaluste on vinksallaan sinne ja tänne, työkaluja pitää lähteä ostamaan kaupasta...
Olohuoneen lattialle palasina ja nippeleinä levitetty suuri kirjahylly tai kaappi ei ole aivan helppo palautettava, joten ostaja nielee pettymyksensä ja tyytyy kohtaloonsa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.11.2019 21:19

Mirri kirjoitti:En usko, että huonekalujen myyminen nippeleinä selittyy logistiikkalla ja kuljetuksella. Niin silppuna, että jokainen sarana ja kisko on rakentamatta, ruuvit ja mutterit erillään, ja työkalut asiakkaan hankittavina, ei olisi logistiikan ja kuljetuksen vuoksi pakko myydä tuotetta kuluttajalle.

Tila kuljetuskontissa ja välivarastossa maksaa. Edullisimpien huonekalujen tehtaat sijaitsevat halvan työvoiman maassa. Kuljetusmatka on pitkä, joten kuljetettavan tuotteen tilavuus on erittäin merkittävä suure. Kun tuote pakataan tiiviisti osina, pakkauksen tilavuus on monta kymmentä prosenttia pienempi kuin valmiiksi kootun käyttövalmiin kuljetuspakatun tuotteen.

(Olen aikoinaan kuunnellut esimerkiksi Ikean ja Iskun tuotekehittelijöiden esitelmiä ko. aiheesta sekä vieraillut useammilla puutuotetehtailla mm. Alavudella.)
Mirri kirjoitti:Sen kyllä uskon, että säästöä tulee siirrettäessä kalusteen loppuun rakentaminen - ja siihen tarvittavien työkalujen hankkiminen - ostajan vastuulle. Myös kalusteen virheet tulevat esille vasta ostajan yrittäessä saada kapistuksestaan käyttökelpoisen, samoin kuin puuttuvat nippelit ja työkalut paljastuvat vasta kun pitäisi ryhtyä rakentamaan.
Kotiin saatu läjä ei olekaan käytännössä sitä miltä sen tehtaalla rakennettu mallikappale näyttää liikkeessä; osat eivät täsmää toisiinsa, kaluste on vinksallaan sinne ja tänne, työkaluja pitää lähteä ostamaan kaupasta...
Olohuoneen lattialle palasina ja nippeleinä levitetty suuri kirjahylly tai kaappi ei ole aivan helppo palautettava, joten ostaja nielee pettymyksensä ja tyytyy kohtaloonsa.

Esimerkiksi Ikean huonekaluja kasatessa ei tarvita erikoistyökaluja, koska tarvittavat (kiintoavain tai kuusiokoloavain) tulevat pakkauksen mukana. Yleensä kokoamiseen tarvitaan korkeintaan ruuvimeisseli, jonka hinta on halvimmillaan muutaman euron.

Koottava tuote on yleensä suunniteltu siten, että se on kohtuullisen helppo koota itse, mikäli seuraa kuvallista ohjetta noudattaen täsmällisesti annettua kokoamisjärjestystä.

Mikäli jokin osa sattuisi puuttumaan tai olemaan viallinen, tuotteesta voi tehdä reklamaation, jolloin joutuu hakemaan uuden osan liikkeestä. Se aiheuttaa tietysti ylimääräistä vaivannäköä ostajalle, joten virheellisten tuotteiden määrä on pyritty minimoimaan, koska yhtiö menettäisi asiakaskuntansa ja maineensa, mikäli reklamaatioiden ja tyytymättömien asiakkaiden määrä kasvaisi merkittävästi. Täytyy myöntää, että olen itsekin ihmetellyt, miten loistavasti logistiikka on toiminut ja tuotepakkauksessa on ollut täsmälleen oikea määrä oikeanlaisia ruuveja ja muttereita. Ei yhtään ylimääräistä eikä yhtään ole puuttunut.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 26.11.2019 23:08

Minulla on sama käsitys kuin Hilpalla, että kuljetus- ja varastointikustannusten säästämisen takia huonekalut myydään palikoina.

Olen kasannut kalusteita paljon elämäni aikana. Minunkin kokemukseni on että tosi vähän on puuttunut osia. Ikealta en muista koskaan että olisi yhtäkään ruuvia tai muuta osaa puuttunut. Sen sijaan liian usein Ikealla ja muilla myös on poratuissa ruuvien rei-issä ollut vinoutta ja on ollut haastetta saada kaluste kasattua suoraan. Tai jokin metalliruuvi on mennyt huonosti vastakappaleeseen. Joskus puutui Askon sohvasängystä jalka. Ikävä yllätys, mutta sain puuttuvan jalan mallisängystä kun kävin valittamassa. Keittiökaapistoissa on ollut eniten puutteita ja vääriä osia. Joskus olen joutunut vääntämään keittiökaappitehtaan kanssa. Väittivät että ei ole mitenkään mahdollista että keittiökaappitoimituksesta puuttuu hyllyt... :)
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.11.2019 00:12

Valkosiipi kirjoitti:...Joskus puutui Askon sohvasängystä jalka. Ikävä yllätys, mutta sain puuttuvan jalan mallisängystä kun kävin valittamassa. Keittiökaapistoissa on ollut eniten puutteita ja vääriä osia. Joskus olen joutunut vääntämään keittiökaappitehtaan kanssa. Väittivät että ei ole mitenkään mahdollista että keittiökaappitoimituksesta puuttuu hyllyt... :)

Jonkin verran olen minäkin kasaillut milloin mitäkin. Kahdesti on ollut ongelmia. Ikean sängyn toinen irtojalka olikin vääränlainen. Myyjä ei heti ollut uskoa ja moneen kertaan katsoi tuotekuvaa ja reklamoimiani irtojalkoja, jotka tosiaan olivat identtiset, vaikka niiden olisi pitänyt olla toistensa peilikuvat. Lopulta hän suostui hakemaan varaston tuotepaketista meille puuttuvan sängynjalan. Pahoitteli, että niitä ei ihan helposti lähdetä vaihtamaan, koska ovat "kalliita" osia. :D
Kerran valitin mökkipaikkakunnan rautakauppiaalle, kun heiltä tilaamani kaksiaskelmaisen saunajakkaran ala-askelman tuet olivat liian pitkät. Kotimainen valmistaja ja moinen logistiikkavirhe. Vähän katsoivat vinosti ja pyysivät soittamaan valmistajalle. En jaksanut ruveta vääntämään, vaan sahasin itse ne tukipuut sopivan pituisiksi, kun eivät näy takaosasta.
Mutta se ruuvien määrä ja plaatu. Se on aina täsmännyt...
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.11.2019 13:17

Mirri kirjoitti:Turhan kulutuksen vähentäminen on rakentamispaketteina myytävien huonekalujen hyödyllinen sivutuote.
Potentiaalinen ostaja ihmettelee rakennusohjeita ja punnitsee mahdollisuuksiaan selviytyä huonekaluiksi tarkoitettujen elementtikasojen, ruuvien, muttereiden, liimojen sun muiden tykötarpeiden sekamelskasta. Kuluttaja huomaa vanhojen (kasattujen!) kalusteidensa olevan aivan hyviä ja toimivia, miksipä niistä luopumaan ja rakentamaan uusia tilalle.

Hyvä ajatus, jota aina olen pyrkinyt noudattamaan, on pitäytyminen vanhoissa rakkaissa huonekauluissa niin kauan, kun ne ovat käyttökelpoisia ja sopivat kotiin. Olen aina pyrkinyt välttämään uusien hankintaa. Ja jos olen uuteen joutunut päätymään, olen yrittänyt valita sellaisia, jotka jäisivät elinikäisiksi "kumppaneiksi". Mottoni: "huonekalut kodin tekevät".

Vanhoissa huonekaluissa on usein myös se hyvä puoli verrattuna uusiin, että ne ovat lujatekoisempia, jolloin ei tarvita seinään kiinnittämistä. Vanhat seisovat tukevasti omilla jaloillaan. Sen sijaan hyvin monet uudet lipastot, varsinkin itse koottavat mallit, vaikka olisivat melko matalia, on kiinnitettävä seinään, jotta eivät hontelona kaadu, jos joku sattuisi lipastoon nojaamaan. Seinäkiinnitys on monella tapaa hankala asia, koska paikka on tiiviisti fiksattu, eikä siirtely enää ole helppoa, jos haluttaisi kalusteiden paikkoja muuttaa.

Vanhaa huonekalua voi myös tuunata mieleisekseen. Olen hionut (parvekkeella, jotta ei tule pölyä sisään), maalannut, lakannut, sävyttänyt ja vahannut vanhoja mieleisiä huonekalujani uuteen uskoon. Tuunauksen mahdollisuudet ovat rajattomat.
Hilppa

Paluu Romulaatikko