Kuolinsiivous?

Kuolinsiivous?

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.10.2019 22:49

Kannattaisiko sinunkin aloittaa kuolinsiivous? Näiden 5 vinkin avulla pääset alkuun
Kaikille meille kertyy vuosien saatossa enemmän tai vähemmän tavaraa, jonka läpikäyminen lankeaa omaistemme kontolle, kun meistä aika jättää.
Yleensä kuolinsiivous suoritetaankin vasta jonkun kuoltua. Ruotsalainen Margareta Magnusson on kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen tulisi kantaa vastuu omista tavaroistaan jo elinaikanaan.
82-vuotias Magnusson on kirjoittanut aiheesta kirjan. Mitä jälkeen jää – Taito tehdä kuolinsiivous (Tammi) -kirjassaan Magnusson kertoo, että hänelle kuolinsiivous tarkoittaa koko omaisuuden läpikäymistä. Samalla hän päättää, miten hankkiutuu eroon tavaroista, joita ei enää tarvitse tai halua.

https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/5- ... loitetaan/
Mirri

Re: Kuolinsiivous?

ViestiKirjoittaja eea » 01.11.2019 13:59

Muuten hyvä idea mutta joku kuolee 37-vuotiaana, toinen 70-vuotiaana ja kolmas 95-vuotiaana että koska tuo tarkalleen pitäis tehdä? Magnussonkin olisi saattanut ehtiä jo kuolla ennen koko siivoustaan ellei ois verrattain pitkäikäinen.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Palle » 02.11.2019 23:18

Tietyt asiat kannattaa tehdä ajoissa. Kun pitää asiat järjestyksessä, niin voi lähteä koska tahansa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2019 15:58

eea kirjoitti:Muuten hyvä idea mutta joku kuolee 37-vuotiaana, toinen 70-vuotiaana ja kolmas 95-vuotiaana että koska tuo tarkalleen pitäis tehdä? Magnussonkin olisi saattanut ehtiä jo kuolla ennen koko siivoustaan ellei ois verrattain pitkäikäinen.

Luulen, että hän 82-vuotiaana on kirjoittanut kirjansa ajatellen ikäihmisiä. Hän varmaan tietää kokemuksesta, että kolmekymppiselle on ehtinyt vuosikymmenten varrella kertyä vähemmän tavaraa kuin kahdeksankymppiselle.

Minä taas tiedän kokemuksesta, että muutot kannattaa ajoittaa elämän myöhemmille vuosille niin ei tarvitse tehdä kuolinsiivousta. Säännöllinen muutto pitää mielenkin virkeänä elämän jälkipuoliskolla. Mitä enemmän kertyy ikää sitä tiuhempaan olisi hyvä ryhtyä muuttamaan, niin aina on lähtövalmiina myös 'tuonpuoleiseen' ilman mitään erillisiä kuolinsiivouksia. Yleensähän tämä asia menee toisin päin: ihmiset muuttavat useimmin ollessaan nuoria ja eläessään ruuhkavuosiaan. Huono homma.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 04.11.2019 00:47

Itse olen kyllä aikamoinen hamsteri mitä nyt kirjoihin, levyihin, leffoihin ja lehtiin tulee.
Mutta olen kyllä heittäny veke saamiani huonokuntoisia tai tylsiä ilmaiskirjoja. Niin, ja lehdistä säästän kokonaan vain tilaamani ja vieraskieliset. Leffat ja levyt säilytän kaikki.
Kirjoja mulla on n. 1000-2000 kpl, levyjä ainakin (cd siis) 500 kpl, leffoja n. 200 kpl. Lehtien määrää en tiedä.
Ja pehmoleluja mulla on toki paljon, tosin täällä vain 2005-2019 välillä ostamani eli ne rakkaimmat on vanhempieni luona turvassa.
Mutta on mulla kyllä häkkivarastossa oma häkki kellarissa ja sinne on mm. niitä vieraskielisiä lehtiä isän kanssa viety. Mutta on mulla kyllä ihan hyvin lattiatilaa kotona, vaikka tämä pieni asunto onkin.
Kuolinsiivous on vaan kovin draamaattinen sana. Miesystäväni äiti on tehnyt sellaista pari vuotta (n.).
Ps. Vaatteeni kävin tosa loppukesästä siskoni kanssa läpi ja hän oli tosi järjestelmällinen eli osa meni äidille, osa oli niin rikki, että ne meni pois kokonaan ja osa talteen.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa