Yön kulkija — Virran paras (?)

Yön kulkija — Virran paras (?)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.08.2019 19:50

Yön kulkija — Virran paras (?) Yön kulkija, 1957 (Araña de la Noche/Tango de la Luna/Soldier of the Night, (1936); 1953, Decca). — Olavi Virta kootut levyt: osa 24 — 1957 (1994).
https://www.discogs.com/composition/ec6 ... e-La-Noche
Kuva
YÖN KULKIJA Olavi Virta & George de Godzinsky orkestereinen (19.11.1957).
— Oskari Olavi ”Ola” Virta (vuoteen 1926 Ilmén, s. 1915 Sysmä, k. 1972 Tampere).
https://www.youtube.com/watch?v=6jLAXhBVPQo (3:40)

Hämähäkki seitin kutoo, on kohta valmis verkko sen./Sadekyynel nyt siihen putoo, mä sitä välttää myöskään voinut en./Paluutieni seitti sulkee, nyt lukin myötä polku kulkee./Vankis oon öinen lukki, seittis jo tieni tukki. Yöhön viet mukanasi mun./Ei varoittaa mua kukaan voinut, kun yöhön jouduin, ei päivän laulu soinut./Vain nähdä saan pitenevät varjot ja seitit nuo mun sitoo öisen vaeltajan luo.
Lukki seittinsä keskellä illoin, sadekyyneltä tuijottaa silloin./Kun se päivän heijastuksen heittää, lukki kaipausta ei voi peittää./Itse vankina verkkonsa takaa, lukki onnettomuutta vain jakaa, mutta koskaan ei vapaaks päästä se voi. Sen sille osan kohtalotar soi. /Niinkuin lukki seitin suojaan mä päivin hiivin piilohon. Ennen uskoin mä onnen tuojaan, mut kauan sitten usko mennyt on./Yhä yössä yksin kuljen ja toivon, että viimein suljen silmistä kauniin naisen, seittiini pisaraisen. Se mulle päivän heijastaa.
Itse vankina verkkonsa takaa, lukki onnettomuutta vain jakaa, mutta koskaan ei vapaaks päästä se voi./Sen sille osan kohtalotar soi.
Kuva
Written by "Pedro Manilla" (oik. Annunzio Paolo Mantovani (myös mm. "Tulio Trapani"; s. 1905 Venetsia, kuoli 1980 Royal Tunbridge Wells, YK).

Kuva
Kuva

Arranged George de Godzinsky (s. 1914 Pietari, k. 1980 Hki t. Espoo).
Kuva

Original lyrics "Pekka Saarto" (oik. Sauvo Niilo Pellervo Puhtila, "Saukki"; s.1928 Hki, k. Oulunkylä, Hki). — (Muita salanimiä: Jim, Merja, Puustinen S.,Saarinen P. L., Saarto Pekka, Salla S., Santeri, Terä Jukka, Tikka, Timjami, Tuuli Solja,
Vallas Veikko.)
J. J. Marjanen (2001): Sauvo Puhtilan ja Olavi Virran sanoitusten vertailua http://www.pcuf.fi/~jjm/Virta_Puhtila.html
Viihdemusiikin Ystävien Seura http://vys.hypermedia.fi/
The Bijoun Orchestra (Conductor Leo Najar 18.10.2008): Araña de la Noche https://www.youtube.com/watch?v=5GyKKc0SJNs (4:02)

Olavi Virta: Sininen huvimaja, 1953 (Blauer pavillon 1935 Jose Armandola; suom. sanat Reino Helismaa); second only to "Yön kulkija". https://www.youtube.com/watch?v=mBN8kDalSm8 (3:11)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Yön kulkija — Virran paras (?)

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.08.2019 22:09

Voi olla paras.
Olisi kiva lukea, miten sinä 'sielun syvyyksiin' perehtyneenä psykoterapeuttina tulkitset tarinan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 09.08.2019 14:12

Mä tykkään Virran itse tekemistä kappaleista mm. Yö kerran unhoa annoit.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2019 14:50

Mirri kirjoitti:Voi olla paras. - Olisi kiva lukea, miten sinä 'sielun syvyyksiin' perehtyneenä psykoterapeuttina tulkitset tarinan.

Kyseessä on paranoidisen kaipuu rakkauteen, jonka puutteeseen ao. itse on kuitenkin "syypää".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2019 15:05

Lauluntekijä sekoilee. Ei lukki mitään seittejä kudo, koska se ei ole hämähäkki vaan sääski, joka on hyönteinen. Luultavasti tarkoitetaan ristihämähäkkiä, joka ei siis ole lukki.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.08.2019 17:15

Milloin lukki on oppinut lentämään ja muuttunut sääskeksi? Aiemmin lukki oli siivetön ja hämähäkki.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 09.08.2019 17:48

Mirri kirjoitti:Milloin lukki on oppinut lentämään ja muuttunut sääskeksi? Aiemmin lukki oli siivetön ja hämähäkki.

Minä vuonna lukki on ollut hämähäkki?
Nykyisin se kyllä kuuluu hämähäkkieläimiin muttei ole hämähäkki eikä myöskään kudo seittiä.
ip-banni

ViestiKirjoittaja eea » 09.08.2019 18:16

Luin että Eino Leinon nocturne on myös mahdoton. (tekstissä puhutaan samaan aikaan eri vuodenajoista). Mutta ei se sitä huononna.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2019 18:25

eea kirjoitti:Luin että Eino Leinon nocturne on myös mahdoton. (tekstissä puhutaan samaan aikaan eri vuodenajoista). Mutta ei se sitä huononna.

Aivan. Taiteessa otetaan erivapauksia ja luomukset ovat usein epäloogisia, mutta ei himmennä taiteen luomaa tunne-elämystä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.08.2019 18:39

ip-banni kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Milloin lukki on oppinut lentämään ja muuttunut sääskeksi? Aiemmin lukki oli siivetön ja hämähäkki.

Nykyisin se kyllä kuuluu hämähäkkieläimiin muttei ole hämähäkki eikä myöskään kudo seittiä.

Niinpä, hämähäkkieläin. Ei sääski eikä hyönteinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 09.08.2019 18:46

Mirri kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:

Eikä hämähäkki, kuten sinä luulit.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2019 18:49

Mirri kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:

Niinpä, neljä jalkaparia on, mutta ei kuulu hämähäkkeihin vaan lukkeihin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.08.2019 18:57

Kiva, että löydettiin lukin osalta yhteisymmärrys. :)
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 09.08.2019 19:10

Eli mikä?
ip-banni

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2019 19:23

Kyseessä on "Yön Soturi".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja ip-banni » 09.08.2019 19:29

Eri-Aaroni on sen esi-isä.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.08.2019 00:17

ip-banni kirjoitti:Eri-Aaroni on sen esi-isä.

Eikä ole. Murtolaisia se on.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.08.2019 09:11

Kyllästynyt kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Eri-Aaroni on sen esi-isä.

Eikä ole. Murtolaisia se on.

No sitten olisi Hilpalle sukua, mutta en minä satu olemaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 10.08.2019 10:10

Psykopatologia kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Voi olla paras. - Olisi kiva lukea, miten sinä 'sielun syvyyksiin' perehtyneenä psykoterapeuttina tulkitset tarinan.

Kyseessä on paranoidisen kaipuu rakkauteen, jonka puutteeseen ao. itse on kuitenkin "syypää".

Mites tämä ristilukki? Sekin tulee jostain sielun syvyydestä.

Ristilukki 3:54
https://youtu.be/MlVLaTAIXxg

Koko ensimmäinen säkeistö kuuluu näin:

Tuoll´ korpien kätkössä ruohikko on, ja loisteessa siell´ auringon käy lukki niin suuri ja musta kuin yö, se saalistaan vaanii ja syö. Säde päivän sen vangiksi väijyen käy, kun iltaisin verkkonsa taa hämärtäy. Mut tullessa yön hän alkavi työn, joka ainoan sielun hän vangita voi ja piinaten surmaa ne noin.

Vaikka teosta pidetään yksinlauluna, se on syntytapansa perusteella näyttämömusiikkia. Paulin näytelmä sijoittuu 1500-luvulle ja se kertoo Tanskan, Norjan ja Ruotsin kuninkaan Kristian II:n ja hänen rakastajattarensa Dyveken tarinan.[2] Ristilukki-vertauksen kautta Kristian kuvataan tyranniksi, joka säälimättömästi kukistaa vastustajansa (lukki niin suuri ja musta kuin yö, se saalistaan vaanii ja syö). Ensiesityksen aikana suomalaisten kuulijoiden mielessä ristilukki rinnastui sortokausien venäläisvaaraan ja siitä tuli suosittu yksinlaulu.[1]
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.08.2019 10:32

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sauvo_Puhtila
(- -)
Saukki piti tärkeänä, että hänen tekstinsä toisaalta täyttivät runousopin vaatimukset ja toisaalta mukautuivat kappaleen rakenteeseen sekä sävelkulkuun. Esikuvikseen runoilijoina hän mainitsi Eino Leinon, Yrjö Jylhän, Aaro Hellaakosken ja Aale Tynnin. Scandian tuotantopäällikkö ja Puhtilan aisapari Jaakko Salo piti Olavi Virran vuonna 1957 levyttämää tangoa "Yön kulkija" yhtenä Puhtilan mestarisuorituksista. Espanjalaisen José Padillan sävellys oli alun perin konserttitango, johon ei ollut sanoja lainkaan. Puhtilan ainoana johtolankana oli kappaleen nimi "Spider of the Night", ja hän kehitti suomennoksestaan todellisen jännitystarinan.
[15] http://www.aanitearkisto.fi/firs2/kaant ... o+Pellervo
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Terapiaa