Eläimen aiheeton tappaminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Eläimen aiheeton tappaminen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2019 10:11

Mirri kirjoitti:Kiusallinen kysymys...
Nappasin aloitusviestin siteerauksen omasta päiväkirjastani. :oops:

Mirri käyttäytyy tässä viestissään kuten Palle. Kornia on se, että Mirri on vaatinut Pallelta viitteiden esittämistä. Myös Palle on heittäytynyt neuvottomaksi, ja käyttänyt jopa aivan samaa hymiötä, jonka käyttöä juurikin noissa tilanteissa Mirri on paheksunut, mutta nyt siis Mirri toimii itse aivan samoin ja käyttää tuota hymiötä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 03.08.2019 10:11

Nyt mulla on foorumin kello 9.10
ip-banni

ViestiKirjoittaja ip-banni » 03.08.2019 10:12

Hilppa kirjoitti:

Mirri käyttäytyy tässä viestissään kuten Palle. Kornia on se, että Mirri on vaatinut Pallelta viitteiden esittämistä. Myös Palle on heittäytynyt neuvottomaksi, ja käyttänyt jopa aivan samaa hymiötä, jonka käyttöä juurikin noissa tilanteissa Mirri on paheksunut, mutta nyt siis Mirri toimii itse aivan samoin ja käyttää tuota hymiötä.

Eikä ole eka kerta, kun mirri näin käyttäytyy.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.08.2019 10:13

ip-banni kirjoitti:Nyt mulla on foorumin kello 9.10

Eli olet siis normaaliajassa. Olen kesäajassa ja palstan kello on 10:12.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.08.2019 13:28

Hilppa kirjoitti:

Sinulla tuskin juolahti mieleesi, että sattuneista - ja mielestäni ihan ymmärrettävistä sekä perustelluista - syistä minä nimenomaan en halunnut tuoda julki kirjoittajaa, jonka tekstiä siteerasin.
En oikein tajua, miksi sinä ja Ip-banni niin kiihkeästi tahdoitte minun kertovan kenen tekstiä lainasin. Jo se, että sanoin siteeranneeni omasta päiväkirjastani olisi voinut selittää sen, etten haluaisi 'paljastaa' tekstin kirjoittajaa.

Väititte minun aloittaneen tämän ketjun halutessani haastaa riitaa. Mutta eihän moinen väite ole yhtäpitävä sen tosiasian kanssa, etten halunnut kertoa tekstin kirjoittajaa. Jos olisin aloittanut ketjun riitelytarkoituksessa, olisin tietysti auliisti kailottanut julki aloitusviestissä olevan siteerauksen kirjoittajan.
Kerroin jo aiemmin, miksi siteerasin kyseisen tekstin tämän ketjun aloitukseen, joten toistan taas itseäni:
Aloitusviestissä on - minun tulkintani mukaan - hyvä esimerkki syyllistämisyrityksestä.

Jos Pallella olisi täällä oma päiväkirja, jonka sisältöä hän lainailisi yleiselle puolelle, minun toimintaani tässä ketjussa voitaisiin perustellusti vertailla ja rinnastaa hänen käyttäytymiseensä siteerausasioissa. Vaan kun ei ole.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.08.2019 17:55

Tänään 3.8.2019. julkaistussa Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä on artikkeli kissoista. Siinä sanotaan muunmuassa näin:
...
Vauraan väen perhe­potreteissa kissat makoilivat tyynyillä ja niiden kaulassa oli silkkinauhoja, mutta myös savupirteissä otetuissa kuvissa kissat ovat kuin perheenjäseninä. Pulska katti makoilee köyhän perheen lapsen sylissä tai maalais­suutarin kirjava kissa leikkii perunalla.
Selvin ero nykyaikaan on se, että ennen vanhaan kissoja tapettiin paljon. Pentuja hukutettiin, tai kuten yksi muistelija kuvasi: kauniit säästettiin, rumat iskettiin kiveen.
...

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000006192535.html

Ainakin vielä 1960- ja 1970-luvulla kissoja tapettiin paljon, etenkin maaseudulla, mutta hyvin todennäköisesti myös lisääntymistaipuvaiset kaupunkilaiskissatkin joutuivat 'harvennuksen' kohteiksi. Kissoja ei ollut tapana tehdä lisääntymiskyvyttömiksi, joten turhina tai tarpeettomina - ylimääräisinä - pidetyt kissat tapettiin. Esimerkiksi pennut kerättiin emoltaan säkkiin ja hukutettiin järveen.
Ihmiset tarvitsivat kissoja, kuten maaseudulla tarvitaan tänä päivänäkin, jyrsijöiden pitämiseen kurissa. Kissojen rajaton lisääntyminen olisi kuitenkin ollut katastrofi; asia, joka nykyisin oikein hyvin tiedetään.

Aiheetonta vai aiheellista tappamista?
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 04.08.2019 16:56

Olisi ehkä parasta tappaa varmuuden vuoksi kaikki kissat? (Sekin olisi katastrofi jos kaikki nyt elävät ihmiset kehitysmaissa jne säilyisivät hengissä muttei silti väitetä että on aiheellista tappaa Afrikan lapsia nälkään.)
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2019 17:25

Mirri kirjoitti:- -
Sinulla tuskin juolahti mieleesi, että sattuneista - ja mielestäni ihan ymmärrettävistä sekä perustelluista - syistä minä nimenomaan en halunnut tuoda julki kirjoittajaa, jonka tekstiä siteerasin.
En oikein tajua, miksi sinä ja Ip-banni niin kiihkeästi tahdoitte minun kertovan kenen tekstiä lainasin. Jo se, että sanoin siteeranneeni omasta päiväkirjastani olisi voinut selittää sen, etten haluaisi 'paljastaa' tekstin kirjoittajaa.

Väärin. Sinulla Ei ole aavistustakaan siitä, mitä minun päähäni on juolahtanut tai ollut juolahtamatta. Lainauksen käytölle ei ole perusteita. Lainaus on turha, koska olisit voinut aloittaa ketjun ilman lainaustakin. Mutta sinä halusit käsitellä päiväkirja-asiaa yleisellä puolella viitteineen päivineen. Se vielä olisi mennyt, että olisit aloittanut keskustelun eläinten kohtelusta (aiheettomista/aineellisista lopettamisista, luopumisista), mutta sinä nimenomaan toit esille päiväkirjalainauksen yleiselle puolelle ilman viitettä, vaikka olet itse aiemmin vaatinut viitteitä.
Mirri kirjoitti:Väititte minun aloittaneen tämän ketjun halutessani haastaa riitaa. Mutta eihän moinen väite ole yhtäpitävä sen tosiasian kanssa, etten halunnut kertoa tekstin kirjoittajaa. Jos olisin aloittanut ketjun riitelytarkoituksessa, olisin tietysti auliisti kailottanut julki aloitusviestissä olevan siteerauksen kirjoittajan.
Kerroin jo aiemmin, miksi siteerasin kyseisen tekstin tämän ketjun aloitukseen, joten toistan taas itseäni:
Aloitusviestissä on - minun tulkintani mukaan - hyvä esimerkki syyllistämisyrityksestä.

Aloita ketjusi aivan mistä aiheesta sinua huvittaa.

Kun mielestäsi kyseessä oli ainoastaan syyllistämisyritys eikä edes varsinainen syyllistäminen, olisit voinut jättää asian sikseen.

Minä lopetan tämän asian käsittelyn tähän.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.08.2019 17:49

eea kirjoitti:Olisi ehkä parasta tappaa varmuuden vuoksi kaikki kissat?

Voi olla mahdoton tehtävä. Vähän sama juttu kuin kanien kohdalla nykyisin; luonnossa elävien kissojen populaatiot alkavat olla valtavia. Asiaan perehtyneet kertovat villiintyneen kissalauman voivan kasvaa jopa sadan kissan porukaksi. Ja niitä löytyy Suomesta jo ties kuinka paljon; ei taida kukaan tietää, miten paljon suuria kissapopulaatioita todellisuudessa on. Mutta tappaa niitä täytyy, se lienee sanomattakin selvä asia. Ei ole muita keinoja. Tuskin on koskaan ollutkaan, eläinsuojelu ja 'eläinrakkaus' vain on mennyt sillä tavoin överiksi, että kissojen tappaminen on paheksuntaa herättävä asia ja jopa eläinsuojelurikos.

Itäisessä Suomessa villiintyneet koiratkin alkavat olla sen verran vakava ongelma, että poliisi on vahingossa tappanut joitakin kotikoiriakin 'hätävarjelun liioitteluna'. Tosin kulkukoiralaumat eivät onneksi vielä ole suomalaisperäisiä vaan ne tulevat rajan takaa. Kissalaumat taas ovat ihan suomalaisten synnyttämiä.

Kissoja kuin Vilkkilässä

“Vilkkilässä on viis porttia,
joka portil viis ämmiä,
joka ämmäl viis konttia,
joka kontis viis kissaa,
joka kissal viis poikast.”

https://www.elaintenystava.fi/artikkeli ... tapaiseksi
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.08.2019 18:32

Suomen kielen professorin Kaisa Häkkisen arvion mukaan Vilkkilässä oli kissoja lukematon määrä:
Leikillisen lorun mukaan Vilkkilässä on viisi porttia, jokaisella portilla seisoo viisi ämmää, jokaisella ämmällä on selässään viisi konttia, jokaisessa kontissa on viisi kissaa ja jokaisella kissalla on viisi pentua.

Kun lasketaan viisi kertaa viisi kertaa viisi kertaa viisi kertaa viisi, saadaan 3125, ja lisätään siihen emot eli viisi kertaa viisi kertaa viisi kertaa viisi, selviää, että kissoja oli kaikkiaan 3750. Tämä laskelma jättää kuitenkin avoimeksi sen mahdollisuuden, että Vilkkilän kaikki kissat eivät olleet konteissa, ja asiaa tarkemmin pohtiessa tämä tuntuukin hyvin realistiselta vaihtoehdolta. Näin ollen oikean vastauksen täytyy olla, että kissoja on paljon, hirrrveän paljon.

https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/mon ... ilkkilassa
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 05.08.2019 18:29

Ihmeellistä jorinaa...
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.08.2019 18:39

eea kirjoitti:Olisi ehkä parasta tappaa varmuuden vuoksi kaikki kissat? (Sekin olisi katastrofi jos kaikki nyt elävät ihmiset kehitysmaissa jne säilyisivät hengissä muttei silti väitetä että on aiheellista tappaa Afrikan lapsia nälkään.)

Sinäpä sen sanoit: ihmeellistä jorinaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 06.08.2019 11:44

Miksi minun viestejäni poistellaan?
eea

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.08.2019 13:34

Poistan ohjaavasti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eea » 06.08.2019 19:24

Ärsyttävää kun ei voi puolustaa mielipiteitään väittelyssä. Julistan siis itseni väittelyn voittajaksi koska näkemykseni ovat niin vaarallisia että ne tulee poistaa! 8-)
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.08.2019 19:49

Sinun mielipiteesi ja näkemyksesi tämän otsikon aiheeseen ilmeisesti on tässä: "Sekin olisi katastrofi jos kaikki nyt elävät ihmiset kehitysmaissa jne säilyisivät hengissä muttei silti väitetä että on aiheellista tappaa Afrikan lapsia nälkään."

Varmasti voitit 'väittelyn', koska tuollaiseen mielipiteeseen en osaa sanoa mitään. Käytin sinun sanojasi, jotten aivan olisi mennyt sanattomaksi: ihmeellistä jorinaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 06.08.2019 22:04

Niin ja minä kysyin että siksikö se on ihmeellistä jorinaa että sinusta olisi myös aiheellista tappaa Afrikan lapsia nälkään? Vai mistä syystä se on ihmeellistä jorinaa? Perustele ystävä kallis.
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.08.2019 22:07

eea kirjoitti:Ihmeellistä jorinaa...

Perustele sinä viestisi; mistä syystä pidät minun viestejäni tässä ketjussa ihmeellisenä jorinana.

Vastasin kysymykseesi "Olisi ehkä parasta tappaa varmuuden vuoksi kaikki kissat?".
Sinä sanot vastaustani ihmeelliseksi jorinaksi, muttet perustele väitettäsi mitenkään.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 06.08.2019 22:50

En jaksanut edes lukea viestejäsi läpi kun ne tuntuivat olevan täynnä "mirrimäistä tajunnanvirtaa". Muussa aiheessa se vielä menisi mutta kun puhutaan elävien olentojen tappamisesta se tuntuu sydämettömältä rationalisoinnilta. Sävy ei kohtaa aihetta. Riittääkö tämä perusteluksi?
eea

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.08.2019 23:16

eea kirjoitti:En jaksanut edes lukea viestejäsi läpi kun ne tuntuivat olevan täynnä "mirrimäistä tajunnanvirtaa". Muussa aiheessa se vielä menisi mutta kun puhutaan elävien olentojen tappamisesta se tuntuu sydämettömältä rationalisoinnilta. Sävy ei kohtaa aihetta. Riittääkö tämä perusteluksi?

Noilla eväilläkö sinä yrität väitellä kanssani?
Minun käsitykseni ja mielipiteeni kulkukissa- ja kulkukoiraongelmien ratkaisemisesta tuntuvat sinusta sydämettömältä rationalisoinnilta... Totta kai perustelusi riittävät, jos sinulla ei ole parempia tarjolla.

Valitettavasti kulkukissaongelma räjähtää Suomessakin käsiin, jos kaikki kulkukissat pentuineen yritetään pelastaa elämälle. Ei tässä asiassa auta tunteet, vaan tarvitaan nimenomaan 'sydämetöntä rationalisointia' - kuten aina on tarvittu yritettäessä pitää ihmisten kesyttämiä ja omaksi hyödykseen käyttämiä eläinpopulaatioita kurissa niin, etteivät kasvaisi hallitsemattomiksi.

Kissan kohtalona on olla sekä haitta- että hyötyeläin. Sitä tarvitaan, eivätkä ihmiset tule toimeen ilman 'työkissojen' tärkeää panosta tuhoeläinten kurissa pitämisessä. Miten pitää kissat kurissa niin etteivät lisääntyisi holtittomasti, ja miten taata 'työkissoille' nykyisen eläinsuojelulain mukainen elämä - siinä pulma.

Ehkä kirjoitukseni ovat 'mirrimäistä tajunnanvirtaa', mutta kyllä kai ne pitäisi lukea, jos haluaa väitellä kanssani? Kirjoitusteni kuittaaminen ihmeelliseksi jorinaksi on erittäin huono keino keskustella, väittely-yrityksistä puhumattakaan.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko