Lapsille korvikset ampumalla vai lävistämällä?

Lapsille korvikset ampumalla vai lävistämällä?

ViestiKirjoittaja Palle » 16.11.2018 10:55

Äideille tarkoitetuilla keskustelufoorumeilla keskustellaan, pitäisikö lapsen korvakorut laittaa lävistämällä vai ampumalla. Erityistä huolta herättävät korvien rei'ittäjien hygieenisyys ja ammattitaito.

Vaasalainen kultasepänliike Hovisepät tekee vuosittain tuhansia reikiä. Yrityksen toimitusjohtaja Matti Luoma-ahon mukaan tyypillinen asiakas on ensimmäisellä luokalla koulussa oleva tyttö, joka tulee paikalle äitinsä kanssa.

https://yle.fi/uutiset/3-10503552

Olen pöyristynyt. Lapsien silpominen on yleistynyt Suomessakin. Onko äideillä kusta päässä?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

Re: Lapsille korvikset ampumalla vai lävistämällä?

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 16.11.2018 18:54

Mummillani, äidilläni, siskollani ja minulla ei ole minkäänlaisia lävistyksiä, ei siis myöskään korviksia. Vastustan niitä ylipäätään. Kun on Luoja nätit korvat luonu, niin miksi rumentaa niitä reikiä teettämällä ja korviksilla.
Luonnollisesti tästä seuraa myös se, ettei mulla ole myöskään tatuointeja.
Mutta koristaudun kyllä pitämällä jatkuvasti Nomination-ranneketta, joiden laatat olen tarkkaan valinnut ja niistä muodostuu elämäntarinani tähän asti ja kristittynä mulla on aina risti kaulassa. Se ei edes ole rippiristi, koska käytin sitä niin usein, että se hajosi, vaan tämän ristin sain 30-vuotislahjaksi. Nyt oon 37-vuotias.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.11.2018 20:59

Palle kirjoitti:Olen pöyristynyt. Lapsien silpominen on yleistynyt Suomessakin. Onko äideillä kusta päässä?

Olisi hieno homma, jos tyttölasten isät olisivat näiden elämässä läsnä kertomassa, että heidän tyttärensä ovat ihan nättejä ilman korviksiakin.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 18.11.2018 21:07

Mulla ei ole korviksia. Onko tästä joku laki minkä ikäinen saa päättää jos sellaiset haluaa 1. vanhempien hyväksynnällä tai 2. ilman sitä?
trisse

ViestiKirjoittaja Palle » 18.11.2018 21:32

Sinä tarvitset Pallelta luvan ennenkuin saat tehdä korvalävistyksiä.
Palle

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.11.2018 22:44

trisse kirjoitti:Mulla ei ole korviksia. Onko tästä joku laki minkä ikäinen saa päättää jos sellaiset haluaa 1. vanhempien hyväksynnällä tai 2. ilman sitä?

Ei taida olla muuta kuin lastensuojelulaki. Joskus aikoinaan liikkeet pitivät ikärajoina 15-16 -vuotta, sitä ennen ei ollut ilman äitiä tai isää asiaa koruliikkeeseen korvisten hankkimisen merkeissä. Näin siitä huolimatta, että kyseessä oli 'vain' yksi reikä per korvalehti.
Nykyinen lävistyskulttuuri on aivan toinen verrattuna siihen, että pehmeään korvanipukkaan laitettiin yksi reikä: rustoisessa korvalehdessä voi olla rivi reikiä.

Tässä yksi näkemys ikärajoista; siteeraus Hesarin jutusta vuodelta 2017:
Korvia voi rei’ittää neulalla lävistämällä tai ”pyssyllä” ampumalla. Kuten lävistysliikkeessä yleensä, myös lävistys- ja tatuointiliike Duck’s Tattoo Itäkeskuksessa tekee korvareikiä vain lävistämällä.

Lävistäjä Jenna Annika Lintunen kertoo, että Duck’s Tattoossa alaikäraja korvakoruihin on 14, eikä päivääkään alle. Ikä pitää todistaa.
”Olemme tiukkoja ikärajasta. Emme hyväksy lupalappuja tai soittoa kotiin. Teinitytöt ovat yllättävän taitavia huijaamaan”, Lintunen sanoo.
Lintusen mukaan 14 on ollut lävistysalalla aiemmin yleisesti noudatettu alaikäraja korvakoruihin. Nykyään käytännöt vaihtelevat enemmän. Lintunen kertoo tietävänsä muutamia koruliikkeitä, joissa mitään ikärajoja ei ole.

Kaikilla alle 16-vuotiailla pitää Duck’s Tattoohon tullessaan olla huoltaja mukana.
”Olisi todella tarpeen, että tähän tulisi jotain sääntöjä. Korvanlehdissä ikäraja 14 on hyvä, muiden lävistysten ikärajaa voisi hyvin nostaa. Lävistykset ovat avohaavoja, eivätkä ne kuulu lapsille”, Lintunen sanoo.
”Usein alle 18-vuotiaat eivät noudata hoito-ohjeita. He vaihtavat liian nopeasti korun uuteen ja käyttävät muutaman euron huonolaatuisia koruja joista tulee paljon ongelmia.”

https://www.hs.fi/elama/art-2000005043402.html
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.11.2018 23:41

Kuva

https://yle.fi/uutiset/3-5623820

Ampuminen on hyvä vaihtoehto sikäli, että reikä tehdään vain korvalehden pehmeään kudokseen. Toisin sanoen ampumalla saadaan perinteiset korvikset, yksi kumpaankin korvalehteen, eikä mitään muuta. Jos koruja halutaan korvalehden rustopuolelle, tarvitaan lävistämistä - näin olen ymmärtänyt.

Lävistämisasiat eivät ole pelkästään tyttöperheiden ongelmana, koska yhä useampi poikalapsi tahtoo itselleen lävistyksiä viimeistään teini-iässä. Jos ei korvalehtiinsä, niin jonnekin muualle: nenään, huuleen, kieleen...
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 19.11.2018 00:02

Kysyn epäilemättä hölmön kysymyksen mutta miksi kukaan terve - tai edes lievästi jälkeenjäänytkään - ottaa lävistyksen tai tatuoinnin minnekään? Onko se joku se joku seksuaalinen ele, osoitus vastarinnasta vai mitä ihmettä?
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.11.2018 00:29

Entisaikaan Suomessakin korvakorut olivat naisellisuuden ja naiseksi tulemisen merkki. Koruja yksi pari ja samoin reikiä: yksi reikä kumpaankin korvanipukkaan. Minä sain reikäni ja korvakoruni viisitoistavuotiaana rippilahjaksi. Totta kai halusin, ja niin korvikset kuin reiätkin ovat tallessa edelleen vuosikymmenten jälkeen. Nipsutinkorviksia oli olemassa, mutta ne olivat inhottavan kivuliaita käytössä; nipistivät.

Nykyisellä lävistyskulttuurilla tuskin on mitään tekemistä aiempien vuosikymmenten korvakorujen käyttämisen kanssa. Myös se, että lapsille halutaan (tai lapset tahtovat!) reiät korviin, on uusi asia menneeseen verrattuna.
Mirri

ViestiKirjoittaja Palle » 19.11.2018 02:08

trisse kirjoitti:Kysyn epäilemättä hölmön kysymyksen mutta miksi kukaan terve - tai edes lievästi jälkeenjäänytkään - ottaa lävistyksen tai tatuoinnin minnekään? Onko se joku se joku seksuaalinen ele, osoitus vastarinnasta vai mitä ihmettä?

Musta tuntuu, että tatuoinneista ja lävistyksistä erityisen kiinnostuneilla on myös viiltelytaipumusta.

Ehkä taustalla on samantapainen psykopatologia?
Palle

ViestiKirjoittaja logia » 19.11.2018 09:26

Ihmisillä on alkukantainen tarve koristautua. Minä sain reiät ja korvikset teininä. Halusin, kun muutkin.
logia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.11.2018 12:48

Palle kirjoitti:- -

Olen pöyristynyt. Lapsien silpominen on yleistynyt Suomessakin. Onko äideillä kusta päässä?

Korvan rei'ittäminen korvakorua varten ei ole rinnasteinen silpomiselle. Mutta samaa mieltä olen, että ikäraja reikien ottamiselle pitäisi olla. Ei sovi lapsille, eikä pienten lasten tulisi niitä laittaa. Vanhemman vika, jos laitattaa lapselleen tai antaa lapsen tahdolle periksi.

Kerran tuttu miespuolinen (yh ja leski) kertoi tyttärensä hingusta ottaa lävistys. "Meillä ei sellaisia oteta" totesi kyseinen isä, mutta sen verran ahdistuneelta ja alistuneelta tuo hänen kommenttinsa tuolloin kuulosti, että tyttären määrätietoisuus saattoi tuottaa isän mielestä ei-toivotun tuloksen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja ip-banni » 19.11.2018 14:27

On tämä kyllä kulttuurikysymyskin. Mulle on laitettu korvakorut kolme vuotiaana, lävistämällä.
Viiniäkin san kirkossa pari viikkosena ja sen jälkeen olen saanut osallistua ehtoolliseen.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.11.2018 17:28

Palle kirjoitti:
trisse kirjoitti:Kysyn epäilemättä hölmön kysymyksen mutta miksi kukaan terve - tai edes lievästi jälkeenjäänytkään - ottaa lävistyksen tai tatuoinnin minnekään? Onko se joku se joku seksuaalinen ele, osoitus vastarinnasta vai mitä ihmettä?

Musta tuntuu, että tatuoinneista ja lävistyksistä erityisen kiinnostuneilla on myös viiltelytaipumusta.

Käsittääkseni lävistykset (perinteisiä korvanipukkareikiä lukuunottamatta) ovat liittyneet punk-kulttuuriin, jonka tarkoitus oli olla anarkistinen ja shokeeraava. Hakaneula taisi olla ensimmäisiä lävistyskoruja, sen jälkeen on tullut kaikkea muuta sekä kokonainen lävistäjien ammattikunta.

Kuva

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/5dec ... a2475fb70c
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 19.11.2018 17:37

Ensin lävistykset tulivat hippikulttuurin.
ip-banni

ViestiKirjoittaja trisse » 19.11.2018 21:41

Palle kirjoitti:

Kuulemma se tatuoinnista aiheutuva kipu koetaan nautinnolliseksi/olennaisena osana juttuun.
trisse

ViestiKirjoittaja Palle » 19.11.2018 22:15

Oikea vastaus on siis, että sadomasokistiset pervot tykkäävät tatuoinneista ja lävistyksistä. :shock:
Palle

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.11.2018 22:35

Ei ole oikea vastaus.
Tatuoinnit on eri asia kuin lävistykset, ja itsensä viiltely on aivan eri asia kuin tatuoinnit ja lävistykset.
Mirri

ViestiKirjoittaja Palle » 20.11.2018 22:56

Mutta, kun ei oo. Tietysti saattaa olla muitakin motiiveja tatuointeihin, esim. muoti, mutta aika usein ihminen, jolla on runsaasti tatuointeja ja lävistyksiiä kuten kielen halkaisu ymym., hänellä on myös viiltelytaipumus. Ehkä tatuoinnit ja lävistykset ovat ikäänkuin "kunniallinen" tapa aiheuttaa itselleen kipua.
Palle

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet