Kirjoittaja Hilppa » 05.10.2018 11:34
Joillekin sisäilmaongelmat ovat vain hysterisointia, mikä sinänsä ymmärrettävää vajautta, jos ei itse ole kyseisen ongelman kanssa millään tavalla joutunut tekemisiin. Huonosta sisäilmasta johtuva vakava hengityselinsairaus on aika harvinainen ongelma, mutta voi joillekin aiheuttaa työkyvyttömyyden pitkäksi ajanjaksoksi.
Sinänsä sisäilmaongelma on aika erikoinen ilmiö, koska samassa talossa voi työskennellä joukko ihmisiä, joista osa sairastuu vakavasti ja osa ei koe minkäänlaisia ongelmia. Tiedän tuollaisen tapauksen, koska työnantajani toisen paikkakunnan yksikössä oli tuollainen tilanne. Miksi samassa kerroksessa osa työntekijöistä ei huomaa mitään, ei saa mitään oireita ja samanaikaisesti muutama henkilö tuli sisäilman takia työkyvyttömäksi saaden vakavan hengitystieinfektioiden kierteen, astman ja allergiaoireita ? Sairastuneita kiellettiin menemästä koko rakennukseen, jossa oli todettu kosteusvaurioita ja ilmeisesti myös homeongelma. Nämä sairastuneet aloittivat kotonaan työskentelyn ja välttivät menemästä kyseiseen rakennukseen, ja oireet hävisivät.
Minä arvelen, että genetiikka voi olla osaselitys siihen, että samankin rakennuksen sisällä vain osa sairastuu ja osa ei. Näillä sairastuneilla voi olla huoneilmaongelman tunnistava altistava geeni tai useampi. On löydetty geeni, joka koodaa kemiallisen yhdisteen tunnistamisen, jota geeniä kantamattomat eivät tunnista tai koe vastenmieliseksi. Jotkut ihmiset eivät voi sietää korianteria, koska heillä on genomissaan sen maistamisen liittyvä geeni, joka itse asiassa tekee korianterin maistamisesta erittäin vastenmielisen aistihavainnon. Tuolla aistihavainnolla on siis selkeä geneettinen perusta. En ihmettelisi, vaikka homeiden tunnistamisessa ja reaktiossa niihin löydettäisiin myös geneettinen perusta, koska osa reagoi niihin niin vahvasti ja toiset eivät. Toisaalta altistumiseen voi vaikuttaa altistumiskertojen lukumäärä, pituus ja voimakkuus. Lisäksi eri olosuhteissa kasvavien mikrobien kirjo on valtava, joten jokin spesifinen mikrobi voi olla erittäin haitallinen ja jokin toinen taas terveydelle jopa hyödyksi.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 05.10.2018 18:01, muokattu yhteensä 1 kerran