Naitujen naisten sukunimikäytäntö

Naitujen naisten sukunimikäytäntö

ViestiKirjoittaja logia » 05.09.2018 13:51

Sain tällaisen viestin sukututkijalta: "Naiset eivät kulkeneet miehensä nimellä kuin vasta vuoden 1929 jälkeen, eli vasta tuon vuoden jälkeen vielä elossa olevat on kirjattu miehensä nimellä."
Se, että naisten sukunimi vaihtuu avioiduttua on huono juttu. En löydä netistä vanhoja naispuolisia ystäviäni ja koulukavereitani, koska sukunimet ovat muuttuneet. Liekö tarkoitus aikoinaan ollutkin "eristää" naiset.
logia

Re: Naitujen naisten sukunimikäytäntö

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.09.2018 17:15

Nainen oli miehensä omaisuutta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja logia » 05.09.2018 17:23

Miten se liittyy tuohon sukunimiasiaan? Ennen vuotta 1929 naisilla oli yleensä sama sukunimi kuin isällään. Minusta olisi pitänyt olla sama sukunimi kuin äidillään, koska isähän voi periaatteessa olla kuka vain. Äiti harvemmin.
logia

ViestiKirjoittaja Palle » 05.09.2018 21:04

Länsisuomesssa ei varsinaisia sukunimiä edes ollut, vaan nimi muuttui asuinpaikan mukaan ja sitten oli patronyymit.

Itäsuomessa ihmisillä on ollut sukunimet en tiedä kuinka pitkään. Ainakin niin kauan, kun kirkonkirjoja on pidetty.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.09.2018 21:30

logia kirjoitti:Miten se liittyy tuohon sukunimiasiaan? Ennen vuotta 1929 naisilla oli yleensä sama sukunimi kuin isällään. Minusta olisi pitänyt olla sama sukunimi kuin äidillään, koska isähän voi periaatteessa olla kuka vain. Äiti harvemmin.

Tuon vuoksi monet seuraavat mieluummin äitilinjaansa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 05.09.2018 21:44

Entisaikaan oli paha juttu, jos esimerkiksi patronyymi oli Eeva Maijantytär.
Palle

ViestiKirjoittaja logia » 05.09.2018 21:55

Tai Palle Adaminpoika.
logia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.09.2018 22:03

Ajattelin ottaa isoäitini tyttönimen. Ihan vaan huvikseni, koska sattuu olemaan yksi Suomen yleisimmistä sukunimistä. Ja oikeastaan senkin vuoksi, että siten voin kadota jäljettömiin Facesta ym järjestelmistä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Katla » 05.09.2018 22:18

"...voin kadota jäljettömiin"

ai jaa? Minulle tulisi tosi turvaton ja yksinäinen olo, jos pitäisi poistua somesta. Karmea ajatuskin omalle kohdalle. On turvallista 'olla joukossa'
Jotenkin tuntuu, ettei suomessa voi 'kadota' kyllä joku rekisteri jossain noteeraa sinut?
Katla

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.09.2018 22:22

En tee mitään esim sellaisella somealustalla, joka tyrkyttää minulle "kavereiksi" tuiki tuntemattomia ihmisiä. Olen monesti miettinyt, miten "tappautua" facesta. Nythän se kai on jo oikeasti mahdollista, en vain ole saanut aikaiseksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja logia » 05.09.2018 22:27

Minulla on edelleen ex-mieheni sukunimi, joka on melko harvinainen. Tyttönimeni on hyvin yleinen täällä Savossa. Minulla oli nuorena vähän vaikeata sopeutua uuteen nimeen. Olen joskus miettinyt, vaihtaisinko sukunimen entiseen, mutta mitä suotta. Mieluummin ottaisin sitten jonkun ihan muun nimen, mutta en jaksa sitäkään.
logia

ViestiKirjoittaja logia » 05.09.2018 22:29

Ne ehdotetut kaverit ovat minulla Facebookissa yleensä kavereideni kavereita. Pienestä ruksista ne saa piilotettua.
logia

ViestiKirjoittaja logia » 05.09.2018 22:31

Palle kirjoitti:Entisaikaan oli paha juttu, jos esimerkiksi patronyymi oli Eeva Maijantytär.

Tuohan on matronyymi.
logia

ViestiKirjoittaja Palle » 06.09.2018 00:10

Ei parantanut asiaa yhtään.

Hierarkia meni ennen vahaan suurinpiirtein näin:

aatelisto
papisto
tlonpojat
porvarit
tilaton väestö
mustalaiset
.
.
.
aviottomat lapset
Palle

ViestiKirjoittaja Katla » 06.09.2018 00:33

Palle kirjoitti:Entisaikaan oli paha juttu, jos esimerkiksi patronyymi oli Eeva Maijantytär.

Tunnetko minu Palle :) nimet menivät oikein! Miten se oli sitten paha jos noin kirjoitettiin nimet?
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 06.09.2018 00:53

Hilppa kirjoitti:En tee mitään esim sellaisella somealustalla, joka tyrkyttää minulle "kavereiksi" tuiki tuntemattomia ihmisiä. Olen monesti miettinyt, miten "tappautua" facesta. Nythän se kai on jo oikeasti mahdollista, en vain ole saanut aikaiseksi.

kyllä siellä alla on kysely, haluatko lopettaa tilisi, panoin vaihtoehtoa kyllä.

kokeilin myöhemmin miten käy jos rekisteröidyn uudestaan ja siellä luki, mukavaa kun palasit ja tilini oli sama jonka luulin lopettaneeni. Se olikin vain uinumassa. Eli kyll siel feses pysyy kaikki minkä sinne laitat, jossain tallessa. siis sähköposti paljasti, että olen ollut aimmenkin sillä rekisteröityneenä

siis jos yrittää luoda uuden profiilin entisellä sähköpostiosoitteella, niin vastaus on,-sinulla on jo ennestään tili tällä osoitteella. Eli jos haluaa kokonaan uutena ihmisenä rekistöityä, pitää käyttää toista sähköposti osoitetta ja toista nimeä. Mutta eihän siitä ole mitään hyötyä, silloin sinulla ei ole niitä kavereitakaan, kun olet vieraalla nimellä fb: ssa
Katla

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 06.09.2018 00:53

Vaikka menisin naimisiin pitäisin tyttönimeni, koska se on:
a) riittävän yleinen, joten sen perusteella ei musta paljoa tietoa saa, myös kokokaimoja (etunimi+sukunimi samat) on mulla pelkästään täällä Turussa ainakin viisi ja koko Suomessa siis vielä enemmän.
b) akuutissa psykoosissa en tienny kuka olen (luulin olevani ihan muita ihmisiä), mutta heti tulopäivänä luin opiskelijakortistani mikä mun nimi on ja kyllä se sit mielessä pysy ja jos nyt menisin vaikka nelikymppisenä naimisiin, niin luulen, että jos psykoosi uusii, niin muuttunut sukunimi ois vielä vaikeempi muistaa
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja Palle » 06.09.2018 01:15

Katla kirjoitti:

Tunnetko minu Palle :) nimet menivät oikein! Miten se oli sitten paha jos noin kirjoitettiin nimet?

En tunne. Sattuma, koska molemmat suht yleisiä nimiä.

Entisaikaan säädyllinen patronyymi olisi ollut Eeva Matintytär, koska Maijantytär kieli aviottomasta syntyperästä.
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.09.2018 14:16

Palle kirjoitti:...r, koska Maijantytär kieli aviottomasta syntyperästä.

Sinä se haikailet menneiden persiistä olevien ajatusmallien perrään. Luulisi olevan muut tuulet vallalla nykyisin, mutta vielä näitä vanhoihin kaavoihin takertuneita löytyy.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 06.09.2018 20:59

"Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten."

Adolf Ehrnrooth
Palle

Paluu Yleistä ja ajankohtaista