Psykopatologia kirjoitti:Kultalusikka suussa yms. tarkoittaa, että ihminen on syntynyt hyviin oloihin (ei, että hän olisi ollut onnekas yms.).
Se että sattuu syntymään kultalusikka suussa ja muutaman vuoden päästä onkin jo sossun kasvatti, niin ei kyllä minusta oikeuta ketään sanomaan, että olen syntynyt kultalusikka suussa. Lähes samat olosuhteet oli Roosalla, rahasta en tiedä.
"Alkoholisoitunut äiti ei enää pärjännyt teini-ikäisen tyttären kanssa, joka käytti päihteitä ja karkaili kotoa.
Isänkään luona ei voinut asua. Suhde isän uuteen vaimoon oli vaikea, ja lopulta välit isäänkin katkesivat kokonaan.
Siitä alkoi Roosan vuosien laitoskierre. Hieman ennen täysi-ikäistymistään tyttö sai vihdoin oman asunnon, jossa hän pystyi kuitenkin asumaan vain pari kuukautta: päihteettömäksi vaadittuun asuntoon tehtiin tarkastuskäynti, jolloin Roosan neulat löydettiin.
”Säännöt olivat siellä tiukkoja. Minun olisi täytynyt sitoutua elämiseen, enkä ollut siihen valmis”, sanoo Roosa."
Mulla hullu äiti, isä kuollut, karkailin kotoa, join viinaa ja äiti oli enempi hullu. Kuljin sijaiskodista toiseen. Mutta, kun täytin 18v, en möhlännyt omaa kotiani.
Niin, että haistakaa paska kultalusikka syntymisestä. Jos Mirri syntyi köyhään perseeseen, sai hän nyt kuitenkin äitinsä aika ison perinnön jolla voi elää leveästi. Kultalusikka vanhus.
"