Roosa, 18, nukkui viime talven yleisissä vessoissa, bussiterminaalissa ja ”hyväntahtoisten” miesten sohvilla
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005812786.html
Miksi miesten kohdalla hyväntahtoisuus pannaan lainausmerkkeihin?
Roosa, 18, nukkui viime talven yleisissä vessoissa, bussiterminaalissa ja ”hyväntahtoisten” miesten sohvilla

Palle kirjoitti:Roosa, 18, nukkui viime talven yleisissä vessoissa, bussiterminaalissa ja ”hyväntahtoisten” miesten sohvilla
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005812786.html
Miksi miesten kohdalla hyväntahtoisuus pannaan lainausmerkkeihin?

Naisten asunnottomuuteen liittyy usein seksuaalista hyväksikäyttöä ja itsemääräämisoikeuden menettämistä. Miesvoittoisiin yömajoihin ei aina uskalleta mennä, mikä tekee asunnottomien naisten löytämisestä ja auttamisesta entistä haastavampaa.

ip-banni kirjoitti:Jäi vissiin huomaamatta, että Roosa ihan itse omilla valinnoillaan on valinnut asunnottomuuden. Miksei otsikko ole Roosa, möhläsi asuntonsa?
" Hieman ennen täysi-ikäistymistään tyttö sai vihdoin oman asunnon, jossa hän pystyi kuitenkin asumaan vain pari kuukautta: päihteettömäksi vaadittuun asuntoon tehtiin tarkastuskäynti, jolloin Roosan neulat löydettiin."

Mirri kirjoitti:Palle, tässä vastaus aloitusviestissä esittämääsi kysymykseen:Hän sanoo, ettei kuitenkaan ole koskaan vapaaehtoisesti tarjonnut seksiä yöpaikkaa vastaan.
”En koskaan lähtenyt itse siihen leikkiin mukaan. Minua harmittaa, että monet vahingoittavat kehoaan päihteiden lisäksi vielä sillä tavalla.”

Hän sanoo, ettei kuitenkaan ole koskaan vapaaehtoisesti tarjonnut seksiä yöpaikkaa vastaan.

Mirri kirjoitti:Palle, poistin omasta viestistäni pari virkettä, jotka liittyivät lapsuuteeni. Voisitko sinä poistaa samat virkkeet viestistäsi, jossa lainasit minun viestini kaikkinensa?

Syyt nuorten aikuisten asunnottomuuden taustalla ovat moninaisia. Usein taustalta löytyy kerrostuneita traumakokemuksia ja kaltoinkohtelua – sosioekonomisesta taustasta riippumatta.
Monen elämästä on puuttunut turvallinen aikuinen.
Traumakokemukset koskevat molempia sukupuolia, mutta naisten kohdalla seksuaalinen väkivalta ja hyväksikäyttö on yleisempää. Seuraukset heijastuvat monella tavalla naiseuteen ja omanarvontuntoon.
Erityisesti nuorten naisten kohdalla asunnottomuuden taustalla ovat myös entistä useammin erilaiset mielenterveysongelmat ja ahdistuneisuus. Omia asioita ei aina pysty hoitamaan yhteiskunnan vaatimalla tavalla, ja vuokrat saattavat jäädä maksamatta liian monta kertaa peräkkäin.
”Yhteistä kaikille tapaamillemme asunnottomille on voimakas turvattomuuden ja yksinäisyyden kokemus”, Kaasinen-Wickman ja Komula kertovat.

Palle kirjoitti:Hesarin feministitoimittaja vihjaa, että mies ei voisi tarjota yösijaa naiselle pelkästä hyvästä sydämestään. Minä väitän, että hän valehtelee.

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa