Oikeinkirjoitusterapia

Oikeinkirjoitusterapia

ViestiKirjoittaja logia » 24.08.2018 15:01

Voisi olla ihan terapiaa, kun joku korjaisi kirjoitusvirheitä. Kielioppisäännöt ovat minulle nykyisin vaikeita. Koulussa kirjoittelin kiitettäviä aineita ja sain ylioppilaskirjoituksista suomenkielestä ja kirjallisuudesta ällän, mutta enää en osaa. Harmittaa. Olisi kiva kirjoittaa sujuvasti. Eikös ajattelu perustu kieleen? Jos ei välitä sanoista ja niiden oikeinkirjoituksesta, niin voiko ajattelu olla kovin tarkkaa? Olen nykyään hirveän huolimaton ja teen virheitä kaikissa jutuissa. Tosi vaikeata muuttaa itseään niin että olisin huolellisempi. Auttaisiko, jos kiinnittäisi enemmän huomiota oikeinkirjoitukseen?
logia

Re: Oikeinkirjoitusterapia

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.08.2018 15:11

Kirjoitus- ja kielioppivirheet ovat tavallisia ja tavanomaisia. Esimerkiksi minulla pilkut ovat yleensä milloin mitenkin, mutta lukija on tervetullut niistä huomauttamaan.

Kirjoitus- ja kielioppivirheisiin puuttumisen voi ottaa monella eri tavalla, mutta minä kyllä kiitän tarkkaavaisuudesta sekä pyrin jatkossa muistamaan pilkun oikean paikan tai suomenkielisen kirjoitusasun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja logia » 24.08.2018 15:21

Yksi hyvä keino vaikuttaa ajatteluun olisi korvata v-sana jollakin muulla ilmaisulla, esimerkiksi kertomalla omista tunteistaan. Voisi olla kehittävää. Olen huomannut, että jos antaa itselleen luvan kiroilla ja huutaa esim. perkelettä joka vastoinkäymisen kohdalla, niin huomaa, että tulee kiroiltua aika paljon. Näin ihminen ikään kuin joutuu "pahan valtaan", kun kerran kutsuu paholaista. Ei se kiroilu oikeasti auta, päin vastoin.
logia

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.08.2018 15:28

Kirjoitusvirheistä huomauttaminen on myös tehokas keino antaa näpäytys kirjoittajalle tai peräti nolata hänet, tai kääntää keskustelun aloitus sivuraiteelle ennen kuin kukaan ehtii sanoa keskustelun aiheeseen mitään.
Jos joku syystä tai toisesta tahtoo sotkea toisen kirjoittajan aloittaman keskusteluketjun, kirjoitusvirheen bongaaminen otsikosta ja siitä huomauttaminen on tarkoitukseen oikein hyvä keino. Etenkin, jos huomautuksensa onnistuu lykkäämään heti ensimmäiseksi viestiksi aloitusviestin perään.

Tilanne olisi aivan toinen, jos huomauttaja viestissään keskustelisi itse aiheesta ensin jotakin ja vasta sen jälkeen ikään kuin pienenä sivuhuomautuksena mainitsisi otsikkoon pujahtaneesta virheestä, joka aloittajan kenties kannattaisi korjata. Tai jos hänellä ei ole sanottavaa aiheeseen, malttaisi mielensä ja huomauttaisi pienestä virheestä vasta keskustelun päästyä vauhtiin - ettei ihan ensimmäinen ketjun aloittajan saama vastaus aloitukseensa olisi huomautus kirjoitusvirheestä, jonka merkitys aiheen kannalta on olematon.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 24.08.2018 15:52

Tarvitseeko sitä niin ottaa nokkaansa joka asiasta. Kirjoitusvirheestä huomauttamisen kestää. Tai pitäisi ainakin. Eihän se ole edes tylyä, vaan huomaavaista kaikkia kohtaan. Minun mielestäni täällä on oikeasti ihan muita tosi ilkeitä kommentteja.
logia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.08.2018 17:17

Bravo!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.08.2018 17:50

Kaapo kirjoitti:Tässä ketjussa on hyvä runkkailla.
Mul olis paljo runkkukysymyksiä

Onks toi viimenen sana yhdyssana?

Po. "viimeinen".

Yksi tapa selvittää onko kyseessä yhdyssana, on lisätä pääte -kin ensimmäisen sanan jälkeen.
"Mul olis paljo runkkukin kysymyksiä" kuulostaa hölmöltä - vai mitä?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.08.2018 19:04

Tekstin ensimmäinen otsikko on pääotsikko. Otsikko alkaa isolla alkukirjaimella. Muita otsikon sanoja ei aloiteta isolla alkukirjaimella, elleivät ne ole nimiä. Lausemaisenkaan otsikon loppuun ei merkitä pistettä, mutta kysymys- ja huutomerkkiä sekä kolmea pistettä voi käyttää otsikon lopussa:

Tehdään tulevaisuus nyt

Kuka pelastaisi Ylen? ~ Kuka pelastaisi Ylen

Kudo sinäkin vauvansukat! ~ Kudo sinäkin vauvansukat

Arki alkaa… ~ Arki alkaa

https://www.kielikello.fi/-/otsikot-ojennukseen

Kyllästynyt, sinäkö et tiedä, ettei otsikkoon laiteta pistettä, ja että piste otsikon perässä on vakava virhe verrattuna siihen kirjoitetaanko mitaliin kaksi vai yksi ällää?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.08.2018 19:52

Ohjeessa (väliotsikot) ohjataan näin:

4 Suku- ja lisänimiä tarkoittavat ilmaukset
4.1 Vanhat kirjalliset esiintymät
4.2 Sanakirjat
4.2.1 Vanha kirjasuomi
4.2.2 Varhaisnykysuomi
4.3 Kirjallisuus.

4. Suku- ja lisänimiä tarkoittavat ilmaukset.
4.1. Vanhat kirjalliset esiintymät.
4.2. Sanakirjat.
4.2.1. Vanha kirjasuomi.
4.2.2. Varhaisnykysuomi.
4.3. Kirjallisuus.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.08.2018 20:09

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, sinäkö et tiedä, ettei otsikkoon laiteta pistettä, ja että piste otsikon perässä on vakava virhe verrattuna siihen kirjoitetaanko mitaliin kaksi vai yksi ällää?

Kyllä minä tiedän.
Mutta jos minun silmiini ja korviini särähtävät "mitalli" ja "vaan" ja "vain" sanojen sotkeminen, miksi minun pitäisi puuttua niihin oikeinkirjoitusvirheisiin jotka minua eivät niin kovasti häiritse.

Sinun logiikkasi on minulle käsittämätön; jos jokin ärsyttää, jonkin muunkin on pakko ärsyttää.
Ja jos jostakin huomauttaa, olisi huomatettava kaikesta.

On olemassa muitakin ärsyttäviä virheitä. En esimerkiksi koskaan osta "karvavuorellisia saappaita". Tiedän kyllä, että nykyään hyväksytään tuo toinenkin taivutusmuoto, mutta minä en koskaan osta mitään jota tarjotaan minulle "vuorellisena".
Toistaiseksi ei ole tarvinnut paljain jaloin kävellä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.08.2018 20:23

Kaapo, poistin. Jos sinulla ei ole olennaista sanottavaa itse asiaan, elä sano!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.08.2018 20:35

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, sinäkö et tiedä, ettei otsikkoon laiteta pistettä, ja että piste otsikon perässä on vakava virhe verrattuna siihen kirjoitetaanko mitaliin kaksi vai yksi ällää?

Kyllä minä tiedän.
Mutta jos minun silmiini ja korviini särähtävät "mitalli" ja "vaan" ja "vain" sanojen sotkeminen, miksi minun pitäisi puuttua niihin oikeinkirjoitusvirheisiin jotka minua eivät niin kovasti häiritse.

Voisi olla viisainta, jos moderaattorioikeuksin varustetulta kirjoittajalta olisi kokonaan kielletty kirjoitusvirheisiin puuttuminen.
Eikä muidenkaan kirjoittajien kohdalla pidettäisi kirjoitusvirheisiin takertumista suotavana. Luulen, että keskusteluketjut menevät aikamoiseksi säheltämiseksi, jos jokainen kirjoittaja oman mielensä mukaisesti puuttuu häntä häiritseviin oikeinkirjoitusvirheisiin. Yksi virhe häiritsee yhtä ja toinen toista...

Luulen myös, että useimmat rivikirjoittajat pitävät mölyt mahassaan nähdessään virheitä toisten kirjoittajien teksteissä, koska eivät halua pilata keskustelua, eivätkä halua vetää huomiota keskusteluketjun aiheesta kirjoittamisen virheisiin. Ja ennen kaikkea: eivät ainakaan halua lytätä tai nolata keskusteluketjun aloittajaa huomauttamalla ensitöikseen tämän tekemistä kirjoitusvirheistä.

Täällä kirjoittaminen vaatii rohkeutta, jos palstan moderaattori saa ja voi huomautella kirjoittajien kirjoitusvirheistä sen mukaan kuin hänen korvansa särähtelee.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.08.2018 20:49

Mirri kirjoitti:Voisi olla viisainta, jos moderaattorioikeuksin varustetulta kirjoittajalta olisi kokonaan kielletty kirjoitusvirheisiin puuttuminen...

Miksi?
Sen takiako, että kirjoittaja joka on itse varsin kärkäs arvostelemaan muita, ei itse kestä jos hänen kirjoituksessaan olevista virheistä ilmoitetaan?

Jo on logiikka!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.08.2018 20:55

Kyllästynyt, takerrutko kirjoitusvirheisiin herkemmin niiden kirjoittajien kohdalla, jotka ovat kärkkäitä arvostelemaan muita?
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 24.08.2018 21:08

Ole samaa mieltä, kuin Mirri. Sen että IP:n kirjoitusvirheet käyvät Kyllästyneen hermoon, ei saisi olla syy IP:n tai kenenkään nolaamiseen. Kokemusta on.
Katla

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.08.2018 21:38

"Mitalli"-juttu ei liity enimmin henkilöön vaan petakokiikkaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.08.2018 21:45

Psykopatologia kirjoitti:"Mitalli"-juttu ei liity enimmin henkilöön vaan petakokiikkaan.

Mistä tiedät asian olevan noin?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.08.2018 22:23

Kyllästynyt vahvisti keskustelussamme jo aiemmin julkaisemani arvion.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Katla » 24.08.2018 22:42

tää menee nyt arvailuksi. Eli sinä olit sitä mieltä, että on aika antaa kurinpalautus ja K. oli samaa mieltä?
Katla

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.08.2018 22:56

En tarkenna.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Terapiaa