Palle kirjoitti:Missä kohdassa minä olen "tuominnut" Lauran hysteeriseksi valehtelijaksi?
Mielestäni olen lähinnä aprikoinut kirjoittajan / julkaisijan motiiveja ja onko tarina tosi vai toimittajan sepittämä.
Palle kirjoitti:Näitä jälkikäteen mieleen pokahtaneita hyväksikäyttö, raiskaus yms-kokemuksia on tutkittu ja tultu siihen tulokseen, että varsin usein kyseessä on valemuistot...
Naurettavampaa on tämä journalistin tapa kirjoittaa täysin yksipuolisesti 3 vuotta vanhoista raiskauksista, jotka nainen on huomannut nyt. Herää kysymys tietääkö raiskaaja olevansa raiskaaja? Voiko nykyään raiskata vahingossa? Ennen ainakin vitsailtiin, että vahinkoraiskaukset tapahtuu, kun aamuheijarissa kompastuu vähäpukeisen uhrin päälle. Ei ihme että poliisin tilastot ja rikoksien määrä ei välttämättä korreloi.

Kyllästynyt kirjoitti:Palle kirjoitti:Missä kohdassa minä olen "tuominnut" Lauran hysteeriseksi valehtelijaksi?
Mielestäni olen lähinnä aprikoinut kirjoittajan / julkaisijan motiiveja ja onko tarina tosi vai toimittajan sepittämä.
Olet tässä samassa ketjussa sanonut ainakin näin:Palle kirjoitti:Näitä jälkikäteen mieleen pokahtaneita hyväksikäyttö, raiskaus yms-kokemuksia on tutkittu ja tultu siihen tulokseen, että varsin usein kyseessä on valemuistot...
Tässä ketjussa puhutaan Lauran kertomasta, ja sinä vähättelet hänen kertomaansa viittaamalla valemuistoihin.
Mirri kirjoitti:Naurettavampaa on tämä journalistin tapa kirjoittaa täysin yksipuolisesti 3 vuotta vanhoista raiskauksista, jotka nainen on huomannut nyt. Herää kysymys tietääkö raiskaaja olevansa raiskaaja? Voiko nykyään raiskata vahingossa? Ennen ainakin vitsailtiin, että vahinkoraiskaukset tapahtuu, kun aamuheijarissa kompastuu vähäpukeisen uhrin päälle. Ei ihme että poliisin tilastot ja rikoksien määrä ei välttämättä korreloi.
Yllä oleva on yksi sitaatti Hesarin kommenteista.
Minä uskon ja luulen, että väkivallan tekijä tietää olevansa väkivallan tekijä. Raiskaus on yksi väkivallan muoto, eikä sitä voi tehdä vahingossa.
Toinen juttu on, että tekijä kenties tekee kaikkensa vähätelläkseen (itselleen!) omaa väkivaltaista käyttäytymistään. Esimerkiksi jos hän käy suihkussa olevan puolisonsa kimppuun - paiskaa tämän kurkusta tai niskasta pidellen seinää vasten ja väkivalloin työntyy sisään - hän ei pidä tekoaan raiskauksena.
Hän selittää itselleen sekä raiskaukset että muunkin väkivaltaisen käyttäytymisensä niin, ettei hänen toimintansa täytä hänen oman arvionsa mukaan väkivallan kriteereitä - hänen teoilleen löytyy aina jokin 'oikeuttava' selitys.
Palle kirjoitti:Voihan raiskaajakin unohtaa totaalisesti koko jutun.

Palle kirjoitti:En minä sanonut, että Lauran kertoma olisi valemuisto, vaan että vastaavissa tapauksissa on usein kyse valemuistoista...
Psykopatologia kirjoitti:Kyllä valemuistojen tms. mahdollisuus on olennainen osa Lauran tapauksen monipuolista käsittelyä.
Psykopatologia kirjoitti:Kyllä valemuistojen tms. mahdollisuus on olennainen osa Lauran tapauksen monipuolista käsittelyä.
Savon Sanomat 06.04.2017 17:24
Juha Mikkonen
Nainen yritti antaa anteeksi pakkoseksin – vuosien vaikea masennus
Nuori nainen hakeutui hoitoon pitkään jatkuneen vaikean masennuksen vuoksi. Oireiden syyksi ilmeni yli seitsemän vuotta aiemmin sattunut vastentahtoinen sukupuoliyhteys.
Tuolloin nainen oli tutustunut IRC-galleriassa 19-vuotiaaseen nuorukaiseen. Tuttavuus päättyi vastentahtoiseen seksiin miehen asunnossa, jossa nainen oli lupautunut yöpymään kaverina. Järkyttynyt nainen laski kuitenkin vielä senkin jälkeen nuorukaisen omaan asuntoonsa.
Saamansa kristillisen kasvatuksen pohjalta nainen yritti antaa anteeksi tapaukset ja jatkaa elämäänsä. Viimein hän joutui hakemaan apua paniikkikohtausten ja huimausten vuoksi. Terapeutin neuvosta nainen teki rikosilmoituksen.
Etelä-Savon käräjäoikeus tuomitsi viime kesänä 29-vuotiaan miehen vuodeksi ehdolliseen vankeuteen pakottamisesta sukupuoliyhteyteen ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lisäksi oikeus määräsi tuomitun maksamaan uhrille 11 500 euroa korvausta muun muassa kärsimyksestä ja pitkäkestoisesta masennuksesta. Teot oli tehty 2006 Etelä-Savossa.
Itä-Suomen hovioikeus korotti torstaina korvauksen 13 500 euroksi. Rangaistus pysyi muuten ennallaan.

Seksuaalinen väkivalta
Seksuaalinen väkivalta ja hyväksikäyttö on aina rikos. Asia ei muutu, vaikka tekijänä olisi uhrin puoliso, erossa asuva puoliso tai muu läheinen. Kun seksuaalista väkivaltaa, pakottamista ja hyväksikäyttöä tapahtuu parisuhteessa, ei ole kyse seksistä. Silloin kyse on vääristyneestä vallankäytöstä ja alistamisesta. Rajan vetäminen on joskus vaikeaa.
Raiskaus avioliitossa muuttui rikokseksi Suomessa vuonna 1994. Tämä lainmuutos tapahtui myöhään verrattuna muihin EU-maihin. Esimerkiksi Ruotsissa raiskaus avioliitossa on ollut rikos vuodesta 1962 lähtien.
Väkivaltaisessa liitossa elävän naisen voi olla vaikeaa tunnistaa sellainen seksuaalinen kanssakäyminen, joka ei kuulu hyvään suhteeseen. Rajan vetäminen toivotun seksuaalisen kanssakäymisen ja pakotetuksi joutumisen välillä ei ole helppoa. Naiset eivät useinkaan määrittele kokemaansa seksuaalista väkivaltaa raiskaukseksi. Näin voi käydä, vaikka he tiedostaisivat, etteivät ole ryhtyneet seksuaaliseen kanssakäymiseen vapaaehtoisesti.
Parisuhteessa nainen voi ryhtyä seksiin myötäilläkseen väkivaltaista kumppaniaan. Näin hän yrittää välttää pahemmat riidat ja seuraukset. Mitä läheisempi tekijä on, sitä vähemmän fyysistä voimaa hän tarvitsee pakottaakseen naisen seksuaaliseen kanssakäymiseen. Parisuhteessa seksuaalinen väkivalta johtaakin useammin henkisiin seurauksiin, ei fyysisiin vammoihin
Kaikilla oikeus omiin päätöksiin
Jokaisen ihmisen perusoikeuksiin kuuluu oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Tämä tarkoittaa myös seksuaalista itsemääräämisoikeutta. Jokaisella on oikeus päättää omasta ruumistaan ja seksuaalisuudestaan. Tämä pätee myös avio- ja avoliittoon ja seurustelusuhteeseen.
Seksuaalirikokset loukkaavat jokaiselle ihmiselle kuuluvaa oikeutta määrätä omasta seksuaalisuudestaan. Seksuaalirikoksia ovat mm. raiskaus, pakottaminen seksuaaliseen tekoon, lapsen tai aikuisen seksuaalinen hyväksikäyttö ja seksuaalipalvelujen ostaminen nuorelta.

Psykopatologia kirjoitti:Edellä mm. Palle ja Mirri ovat kirjoittaneet (mahdollisesta) miehen tykkäämästä väkivaltaisesta seksistä sekä Lauran (mahdollisista) aiemmista traumoista raiskauksineen. - Minulle syntyy vaikutelma, että monet kirjoittajat eivät ole tehneet edes itselle selväksi, että kyse on heidän omasta mielikuvituksestaan, jolle ei ole pohjaa itse artikkelissa, josta (mielestäni) kuvastuu vain Lauran kokema vastentahtoinen seksi, jota toimittajatar kuvailee, että "puoli vuotta kestäneen avoliiton aikana raiskauksia oli noin kahdesti viikossa".
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa