kite kirjoitti:Litium on tutkitusti tehokas kaksisuuntaisessa. Varsinkin tyypin I maniavaiheet, joihin liittyy psykoottisia piirteitä (ostetaan ja sijoitetaan rahat kolmeen autoon, ostetaan kaksi asuntoa, joka ilta on uusi kumppani, suuruuskuvitelmat jne.) litium on osoittautunut tekokkaaksi liitettynä mm. uusiin psykoosilääkkeisiin.
kite kirjoitti:...Litiumia on tutkittu paljon, sillä se on varsin tehokas myös vaikeassa masennuksessa ilman (hypo)maanisia vaiheita.
kite kirjoitti:Nykyään kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on tullut uusia lääkehoitoja. Kaksisuuntaisessa lääkehoito on elinikäinen, mutta lääkemyönteisyys on luokkaa yksi neljästä.
Psykopatologia kirjoitti:(- -) Litiumia on tutkittu paljon, sillä se on varsin tehokas myös vaikeassa masennuksessa ilman (hypo)maanisia vaiheita. (- -)
Luulen, että ei ole.
Hilppa kirjoitti:kite kirjoitti:Litium on tutkitusti tehokas kaksisuuntaisessa. Varsinkin tyypin I maniavaiheet, joihin liittyy psykoottisia piirteitä (ostetaan ja sijoitetaan rahat kolmeen autoon, ostetaan kaksi asuntoa, joka ilta on uusi kumppani, suuruuskuvitelmat jne.) litium on osoittautunut tekokkaaksi liitettynä mm. uusiin psykoosilääkkeisiin.
Tuo esittämäsi kuvaus tyypin I maniavaiheista on tunnetuin (lähes kliseinen) kuvaus, mutta ei suinkaan yleisin. Huomattavasti tavallisempia psykoosi- ja sitä edeltävän vaiheen oireita ovat puheen nopeutuminen, keskittymiskyvyn puute, ylivilkkaus, harkintakyvyn puute, ongelmat ihmissuhteissa ja työssä. Litium on tehokas, mutta annostelu tarkka ja vaatii säätöä ja hoidon toteutuminen säännönmukaisuutta ja tarkkuutta.kite kirjoitti:...Litiumia on tutkittu paljon, sillä se on varsin tehokas myös vaikeassa masennuksessa ilman (hypo)maanisia vaiheita.
Tuosta en tiedä, mutta kaksisuuntaisssa mielialahäiriössä oireileva masennus on usein vaikeasti hoidettava ja johon litium ei välttämättä tehoa ollenkaan niin hyvin kuin maanisten vaiheiden estämiseen.kite kirjoitti:Nykyään kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on tullut uusia lääkehoitoja. Kaksisuuntaisessa lääkehoito on elinikäinen, mutta lääkemyönteisyys on luokkaa yksi neljästä.
Lääkemyönteisyys yksin ei riitä, vaan muut elämäntapojen säännöllisuuteen liittyvät asiat ovat myös erittäin tärkeitä. Ja etenkin, että elämä olisi tasapainoista eikä suuria stressitekijöitä olisi.
kite kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:(- -) Litiumia on tutkittu paljon, sillä se on varsin tehokas myös vaikeassa masennuksessa ilman (hypo)maanisia vaiheita. (- -)
Luulen, että ei ole.
Luulen, että on. Varsinkin lisälääkkeenä Litiumia on tutkittu paljon. Enhän mä nyt puppua tänne tai muualle kirjoita:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... d=hoi50023
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa