Työnhaku

Re: Työnhaku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.04.2018 20:48

trisse kirjoitti:Aha. No, täytyy sit kärsiä. Oonkin varmaan huvikseni tehnyt ongelman jota ei ole olemassa?

Ei vaan liiottelet ja hoidat ongelmaa väärin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 20:50

Valolla ei tosiaan ole mulle mitään yhtään merkitystä enkä oikeasti usko että syöminen asiaa sen puolesta muuttaa suuntaan taikka toiseen. Hassua että on helppo ymmärtää migreenistä kärsivää tai allergikkoa mutta unettomuus on ongelma johon kaikilla on takuuvarmat lääkkeettömät konstit! "No, mulla toimi - toki ny hälläkin!"
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 20:51

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:Aha. No, täytyy sit kärsiä. Oonkin varmaan huvikseni tehnyt ongelman jota ei ole olemassa?

No, kerro miten sitä pitää hoitaa! Ok, tarkat ruokailuajat. Ja mitä muuta vai jääkö panostuksesi ruoka-aikojen muuttamiseen?
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.04.2018 20:52

trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

No, kerro miten sitä pitää hoitaa! Ok, tarkat ruokailuajat. Ja mitä muuta vai jääkö panostuksesi ruoka-aikojen muuttamiseen?

Mieti sitä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 20:58

Kuule - kyllä mietin. Koko elämäni olen tätä ongelmaa miettinyt! Anna ratkaisuehdotus tai painu vaan suoraan vittuun!

Pallen mukaan verhojen avaaminen ratkaisee kaiken - eikä mulla tällähetkellä ole edes verhoja, ei olo/makuuhuoneessa taikka edes keittiössä!

En totisesti tiedä miksi haluan vitutusta päivääni vääntämällä tästä hyödyttömästi teidän kanssanne mutta ehkä mulla ei ole muuta tekemistä. Tai toivonko että joku keksii sanoa jotain uutta/mitä voisi kokeilla?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 22:07

Hilppa kirjoitti:
Palle kirjoitti:Rytmin muutos vie noin viikon verran. Nimimerki kokemusta on.

Olen joutunut leipäni eteen tramppaamaan lännestä itään ja idästä länteen. Lähes jatkuva aikaero vuosikausia. Se ei saanut haitata suorituskykyä vaikka miten pirusti olisi väsyttänyt aamulla.

Paras keino toipumiseen on herätä aikavyöhykkeen mukaisesti aamulla ja mennä illalla nukkumaan sitten kun väsyttää. Heräämiseen auttaa auringonvalo yllättävän paljon. Verhot auki ja anna auringon paistaa.

Ruokailun rytmittäminen on myös tärkeä tekijä. Oikea kellonaikainen (uuden rytmin mukainen) täsmällinen aamiainen, lounas ja päivällinen auttavat rytmittämisessä. Ja se, ettei napostele eikä ainakaan yöaikaan. Aikaeron tasottuminen vie tuntia kohti noin päivän. Eli se aika on kärsittävä.

1.
Paras keino toipumiseen on herätä aikavyöhykkeen mukaisesti aamulla ja mennä illalla nukkumaan sitten kun väsyttää.

Mitä kun minua väsyttää vasta klo 01-03?

2. Heräämiseen auttaa auringonvalo yllättävän paljon. Verhot auki ja anna auringon paistaa

Paistaa aina siinä määrin kun Suomen ympäristöolosuhteet antaa myöten

3 Ruokailun rytmittäminen on myös tärkeä tekijä. Oikea kellonaikainen (uuden rytmin mukainen) täsmällinen aamiainen, lounas ja päivällinen auttavat rytmittämisessä.

Työaikana ruokailutkin ovat aika säännölliset paitsi aamiainen jää niukaksi kun ei ole nälkä

Mitäs nyt? Mikä on tämän valmennuksen seuraavat apukeinot? odotan innostuneena!
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 22:13

vibeke kirjoitti:Ei ala sujua. Kyse on pysyvästä ongelmasta. Ei mielenterveysongelmasta. Lukekaa vaikka tämä https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005491120.html

Onko sinulla Hesariin lukuoikeudet? Jos niin haluatko laittaa tekstin tänne?
trisse

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.04.2018 23:05

Iltarutiineilla, rentotusharjoituksilla, sopivalla ruoalla, alkottomuudella, melatooninilla ja valolla saisit varmaan jo paljon aikaan. Toki se on tässä vaiheessa tosi suuri savotta kun alla on niin paljon kaikenlaisia lääkekoktaileja, että joku iltalääke varmastikin pitäisi olla mutta kaikki ylimääräiset päihteet pois (alko yksi pahimmista unenlaadun sössijöistä). Aloittaisin harjoittelun jo useamman viikon ennen työn alkua ja yrittäisin siirtää rytmiä vain puoli tuntia kerrallaan, en yhtään nopeammin, mutta ylös pitäisi nousta vaikka edellisen illan nukahtamisaika olisi viivästynyt. Myös ihan ehdoton kielto päiväaikaan nukahtamislääkkeiden tai bentsojen käytölle.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 23:09

Melatoniini on jo käytössä ja bentsot päivisin harvinaisuus. (Joskus vedän viikon parin putkia mutta harvemmin enkä koskaan töitä ennen).
trisse

ViestiKirjoittaja vibeke » 21.04.2018 23:12

Luulin että juttu aukeaisi ilman tilausta, kun käyttää yksityisselainta. Mutta eipä aukeakaan. Laittaisin jutun mutta ei ole toistaiseksi tilaus voimassa.
vibeke

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 23:13

Noolan, jos saan töitä niin voin pitää teitä varten unipäiväkirjaa. Parhaimmillaan joku vittupää pääsee ratkaisemaan ongelmani tarjoamalla lasin kuumaa maitoa oikeaan kellonaikaan. Ai sitä ratkaisun ja oivaltamisen riemua! Siinä nyt kirjoitat suht järkeviä mutta olen täysin vittuuntunut tuohon palleen ja vähän pienemmässä mittakaavassa hilppaan. Ai saatana että mua alkoi vaan vituttaa noi verhot ja kaikki :evil:
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 23:19

Noolan, Et vissiin lukenut mitä kirjoitin valosta? Ootko sinäkin vajaaälyinen? Vai tuhopolttoko mun pitäisi täällä kämpässä sytyttää kun aurinkoa ei saa väännettyä kovemmalle kuin se on ja verhoja ei ole!!!!!!
trisse

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.04.2018 23:36

Tutkimusten mukaan ihan tavanomainen kotitalouden keinovalo on yhtä tehokas säätelyn tukena kuin nämä kirkasvalolamput. Hyvä ettei ole verhoja, mutta lisäksi auttaisi jos sängyn vieressä olisi pari kappaletta keinovaloja joita räpsäyttää päälle ensimmäisen kellon herätyksessä.
Yhtä tärkeää on iltapuolesta himmentää ja pimentää riittävästi, kesällä ilman verhoja sekin haastavaa...
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 23:39

Noolan kirjoitti:Tutkimusten mukaan ihan tavanomainen kotitalouden keinovalo on yhtä tehokas säätelyn tukena kuin nämä kirkasvalolamput.

Vau - hyvä tietää! :)

Miten selität sen että voin nukkua vaikka kahdeksan tuntia valot päällä?
1. valehtelen
2. olen alien
3 jotain muuta?

On kokeiltu kirkasvalolamppua sängyn vieressä. Ei vaadi Einsteiniä että keksisi sitä yrittää...
trisse

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.04.2018 23:46

Juu eipä kuulosta kovin harvinaiselta, mutta se kannattaisi lopettaa heti ihan samoin kuin kaikki muukin onglemaa lisäävä tekijä, aivan varmasti tiedät myös ruudut sinisineen valoineen jne.

Ei sitä kukaan väitäkään että kirkasvalolamppu kenenkään elämää pelastaisi tai tekisi jotain ns. "aamuihmisiä", kyse on nimenomaan aste-eroista ja siitä mikä edes vähän auttaa, mahdollistaa itsesäätelytaitojen harjaantumista ja auttaisi edes oireiston pahimpaan kärkeen.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 23:52

Kuule nyt arvon pösilö. Sininen ruutu ei mua valvota läheskään niin paljon kuin jännä dekkari! Mä olen valvonut aamuun dekkarin äärellä paljon useammin kuin netin! Kaikkialla aina lukee että älylaitteet pois 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa ja lukekaa kirjaa mielummin. Jos ei ole netissä mitään kiihdyttävää - niin kuin nyt - niin ei mulla tuota mitää ongelmaa nukahtaa nukuttavan masennuslääkkeen vaikutettua omaan nukkumaanmeno-aikaani (n. klo. 3-4) jopa 5-10 minuutissa kännykän katsomisen jälkeen! Toisin on hyvä koukuttava kirja!

Miks näitä samoja paskajuttuja toistetaan kuin Jumalan sanaa vaikkei ne päde läheskään kaikkiin! Onko Suomi aina jotenkin yhden totuuden maa? Entä jos ei ole keskivertotapaus ja jos suhun ei vaikuta sininen valo tai kirkasvalo tai mikään niin pitääkö mennä häpeämään nurkkaan poikkeavuuttaan vai saatana vetää itsensä kiikkuun ettei häpäisisi keskimääräistä ihmistä johon näiden pitäisi päteä!

Saatana että te vitutatte mua!
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 22.04.2018 01:43

Jos jätätte mut rauhaan niin sopii minulle erinomaisesti. Tämä keskustelu vaan kiihdyttää minua eikä johda kuitenkaan yhtään mihinkään. Olen lisäksi puhunut teille niin epäkohteliaasti että luulisi jo oman ylpeyden sanovan ettei viitsi enää mitään tuolle kirjoittaa. En pahastu siitä tai vietä unettomia öitä (pun?)
trisse

ViestiKirjoittaja Noolan » 22.04.2018 09:17

Mistä ihmeestä vedät näitä häpeän ja "keskivertoihmisen" juttuja? Eivät unirytmin pulmasi ole mitenkään erityisen poikkeuksellisia ja mikäli olisi olemassa lääke joka kääntäisi ihmiset ns. aamuihmisiksi, myisi se Suomessa etenkin talvikaudella miljoonia. Ei kukaan ole väittänytkään että keinot tekevät autuaaksi tai poistaisivat kaiken epämukavuuden, mutta syvemmälle suohon uppoaa heittämällä hanskat tiskiin tai vielä pahempi: toimia vain lisähaittoja tuottavin tavoin.
Kyse on pitkäjänteisestä harjoittelusta mikä ei varmastikaan ole sinulle ominaisinta tai helppoa, mutta yhtä lailla ei myöskään mahdotonta.

Olet selviytynyt aikanasi koulujärjestelmässä ja varmasti kuulut siihen väestönosaan jolle se ei ollut helppoa, mutta pakon edessä löysit sopeutumista edesauttavia keinoja, aivan kuten moni työelämässä oleva tekee koska heille ei ole mahdollistunut ilmaisen elämisen mahdollisuutta.

Yksi läheisimmistä työtovereistani omaa yhteiskunnan kannalta optimaalisen unirytmin ja herää täyteen toimintakykyyn minuutissa kellon soidessa 6.00. Ärsyttääkö joskus hänen elävyytensä aamun ensimmäisessä palaverissa jossa itse yritän vielä väkisin kiskoa uutta ämpärillistä kahvia saadakseni ajatuksiani ylipäätään käynnistymään? Kyllä. Tiedän etten ikinä itse kykene samaan mutta pakon edessä pystyn suoriutumaan olemaan (heikolla läsnäololla) paikalla klo8.30, se riittää. Ja ilman pakkoa en varmasti näin toimisi.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja vibeke » 22.04.2018 10:45

Katsoin löytyisikö tuo linkittämäni HS:n juttu jostain. Ei löytynyt, mutta löysin aihetta käsittelevän tekstin http://esseepankki.proakatemia.fi/ei-ep ... -unirytmi/ Tekstissä oli yksi sitaatti HS:nkin jutusta:
Natan tekstistä päädyin Helsingin Sanomien artikkeliin Mintusta, joka oli koko ikänsä taistellut “epätyypillistä” unirytmiä vastaan ja lopulta saanut diagnoosin: uni-valverytmin häiriö. “Diagnoosi tarkoittaa, että Lehtovaaran kehon sisäinen, synnynnäinen vuorokausirytmi on tutkitusti erilainen kuin useimmilla muilla ihmisillä. Jos keskivertoihmistä alkaa luontaisesti nukuttaa iltakymmenen ja puolen yön välissä, Lehtovaaralle ominaisin nukahtamisaika on melatoniinimittausten mukaan 6-8 tuntia myöhemmin.”

Tekstissä sanottiin myös näin:
Oxfordin yliopiston neurotieteiden tutkija Paul Kelley väittää, että uni-valverytmiinsä ei voi vaikuttaa. Hänen mukaansa aivot reagoivat yksilöllisesti auringon valoon, ja tuota yksilöllistä ominaisuutta on käytännössä mahdoton muuttaa. Tutkimuksessaan hän on huomannut myös elimien toimivan tuon henkilökohtaisen, luonnollisen rytmin mukaan ja hän pitää jopa terveydelle vaarallisena unirytmin muuttamista väkisin. Haluaisin antaa erityisen huomion kohdalle “reagoivat yksilöllisesti auringon valoon”. Jälleen kerran, ihmiset ovat yksilöitä.
vibeke

ViestiKirjoittaja Noolan » 22.04.2018 11:04

Tietysti ihmiset ovat yksilöitä ja keinovalikoimasta pitää etsiä itselleen parhaiten sopivia, mutta on täysin höpötystä että suuri osa ihmisiä olisi univalverytmin haasteiden vuoksi työkyvyttömiä tai etteikö asiaan voisi itse vaikuttaa. Erittäin harvojen ihmisten rytmille on luontaisesti sopivaa kaksi- tai kolmivuorotyö ja silti valtaosa ihmisistä myös niihin oppii sopeutumaan.

Aivan varmasti ei ole helppoa eikä miellyttävää ja joutuu etsimään niitä juuri itselle sopivia keinoja, mutta onko mahdotonta ja oikeuttaisi ilmaiseen elämään? Ei.
-J. K. Rowling
Noolan

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet