Työnhaku

Re: Työnhaku

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 12:16

Tuskin. Ei se niin mennyt viime työssäkään vaikka sekin oli kivaa ja mielekästä mutta mitä siitä tappelemaan. Rahaa varmasti jää säästöön (jos se on oikea työ) mutta tuskin jaksan vapaa-aikana enää mitään tehdä.
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 21.04.2018 12:22, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 12:20

vibeke kirjoitti:Hyvä, että saat uravalmentajalta apua hakemuksen ja cv:n laatimiseen ja varmaan koulutusvaihtoehtojen kartoittamiseen. Minäkin toivon, että saat paikan! Jos saat paikan, niin on oikeastaan vain voitettavaa siinäkin tapauksessa, vaikket olisi työkykyinen. Saisi nimittäin näyttöä. Työttömän on vaikeampi saada.

Vaikuttaa siltä, että olet päässyt henkisesti pahimman yli ja näet kohtalokkaiden kauhukuvien sijaan nyt tilanteessa olevat eri vaihtoehdot ja sen, että niistä kaikista selviää.
Ikävintä että houkuttelin tuon kaverin mukaan praha-juttuun. Ilman mua se tuskin pystyy lähtemään kun pelkää lentämistä. Voin kyllä antaa lippuni pois mutta silti käyttäjätietojen vaihdos tekisi 110 euroa. Mutta joo totta tuo näyttäjuttu.
trisse

ViestiKirjoittaja vibeke » 21.04.2018 12:58

Toivottavasti asiat järjestyisivät niin, että pääset matkalle myös palkkatukivaihtoehdossa.

Sain yhdessä määräaikaisessa työssä järjestettyä itselleni viikon syysloman sillä tavalla, että pidin siihen mennessä kertyneet vuosilomapäivät pois. Edellyttää ainakin sitä, että on ehtinyt kertyä riittävästi lomapäiviä ja että työnantaja antaa käyttää ne pois juuri silloin.
vibeke

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 13:33

Viime työssä tarvin niitä silloittaisia lomapäiviä samantien lepoon. Mutta jos saikuttelen lomailun sijasta niin ei tarvi tuhlata niitä :) Pähkähullua hakea työtä olematta työkykyinen mutta syyttäkööt kelaa. Lisäksi ihan jänskää kirjoitella työhakemuksia.
trisse

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.04.2018 14:21

Koettaisit olla syöttämättä itsellesi tuota ”en ole työkykyinen”-suggestiota.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 14:43

Ei voi mitään etten saa unirytmiä ikinä siirrettyä. Ei se ole mikään suggestio. Ehkä jos saisin uudet lääkkeet muttei niissäkään ole paljon vaihtoehtoja. Kyllä mulla on kuitenkin aika paljon.työkokemusta ja tiedän millaista se on ollut. Eikä tässä välissä mikään ole muuttunut että ois syytä olettaa että energiaa ja jaksamista ois nyt enemmän. Toki mä parhaani tulen yrittämään. (Jos nyt ylipäänsä saan työn)
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.04.2018 17:39

Ei voi mitään etten saa unirytmiä ikinä siirrettyä.
Ei kai ihan noin mennyt aiemmissa työkokeiluissasi. Sait rytmiä siirrettyä ja kokeilun jälkeen kerroit, että ikävää, kun rytmi on taas uudelleen mennyt sekaisin. Minusta annat nyt turhan negatiivisen kuvan; en ymmärrä miksi. Hyvin se rytmin siirto tulee onnistumaan, vaikka onkin aluksi erittäin epämiellyttävää. Mutta mikäpä työhön liittyvä ei elämässä olisi epämiellyttävää. Jos työ olisi kivaa, herrahan sen tekisivät, sanoo vanha paikkansapitävä sanonta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 21.04.2018 17:54

Tuo on Tristanilta eräänlaista acting outtia tai miksikä sitä sanotaan? Täysin mahdoton muka herätä ennen puolta päivää, paitsi jos on jotain kiinnostavaa, ollaan tikkana ylhäällä klo 06:00.

Kaikenlaisia vaivoja ja ongelimia on, jos on kyse työnteosta tai muusta hyödyllisestä. Jos ei muuta niin päreet palaa.

Matkailu sensijaan sopii oikein hyvin ja vaivat katoavat ja mieli on aurinkoinen.

Minkähän diagnoosin tuolle antaisi?

Tyrvään tauti: Ruoka maistuu ja hyvin nukuttaa, mutta työ on kuin tervaa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.04.2018 18:16

Hienoa jos valmistaudut yrittämään parhaasi, siihen ajatukseen kannattaisi panostaa eikä yhtään antaa tilaa "epäonnistun kuitenkin" tms. uskomuksille. Pitkät sairauslomat masennukseen ovat petollisia usein juuri siksi että passivoituneen ja omiin negatiivisiin uskomuksiinsa hukkuneen ihmisen on aina vain vaikeampaa päästä uudelleen toimintakykyynsä kiinni. Ei kukaan ole puskemassa sinua uraohjukseksi, mutta tavanomainen ja melko vähäisen stressikertoimen päivätyö olisi aivan mahdollisuuksien rajoissa. Tiedät varmasti itsekin petaavasi itsellesi epäonnistumista mikäli haudot mielessäsi ensimmäiseen kuormittuneisuuden tai ärtymyksen kokemukseen ratkaisuksi juopottelua tai muuta mahdollisuuksiasi tuhoavaa.

Rahaa voit laittaa säästöön työviikoilla ja keskittyä halvempaan rentoutumiseen, mutta palkita itsesi seuraavan pidemmällä vapaaputkella paljon laajemmasta skaalasta vaihtoehtoja.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 18:39

Hilppa kirjoitti:Ei voi mitään etten saa unirytmiä ikinä siirrettyä.
Ei kai ihan noin mennyt aiemmissa työkokeiluissasi. Sait rytmiä siirrettyä ja kokeilun jälkeen kerroit, että ikävää, kun rytmi on taas uudelleen mennyt sekaisin.

Ai jaa. Tarkoitin varmaankin heräämistä. Sain herättyä kai n. 8.45 jonka jälkeen ryntäsin suoraan pukeutumaan ja bussille. Kahvit ehti juoda töissä. Mikä on aika ikävää niin nyt kaikki kaupungin paikat on 100% työajalla. Tuolloin oli 85% ja sit sai nostaa itse sataan jos halusi. Olin ainoa joka ei nostanut ja kiittelin päätöstäni myöhemmin. Sadalla prosentilla ois pakko herätä 7.45. Siinä on valtava ero.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 18:45

Palle kirjoitti:Tuo on Tristanilta eräänlaista acting outtia tai miksikä sitä sanotaan? Täysin mahdoton muka herätä ennen puolta päivää, paitsi jos on jotain kiinnostavaa, ollaan tikkana ylhäällä klo 06:00.

Ilmeisesti aivan tahallasi haluat ärsyttää mua? Outoa kun toisessa yhteydessä kerroit huomanneesi että jos mun pitää olla aikaisin aamulla hereillä niin valvon mieluiten koko yön kuin herään klo 6. Niin kuin teenkin - riippumatta siitä onko meno mieluinen vaiko epämieluinen. En mä Lontoon matkallakaan päässyt ylös ilmaiselle aamiaisella joka vielä oli mielettömän hyvä ja auki klo 10 asti. Kerran kävin mutta koko päivän oli heikko olo - raajat raskaat ja silmiä painoi. Mielummin luovuin siitä ja sain enemmän jaksamista päivään. Kuvaa etten mä huvikseni tälläistä ongelmaa keksi kun ei ilmainen ruokakaan kelpaa.
Palle kirjoitti:Kaikenlaisia vaivoja ja ongelimia on, jos on kyse työnteosta tai muusta hyödyllisestä. Jos ei muuta niin päreet palaa.

Matkailu sensijaan sopii oikein hyvin ja vaivat katoavat ja mieli on aurinkoinen.

No miksei sopisi. Matkaillessa voi nukkua puolillepäiville ja mennä sitten kauppakeskukseen ja uimaan. Ihan samaa teen nyt kotisuomessakin ja samaa useimmat psyykeongelmaiset tekee. Eri asia käydä uiskentelemassa ja vaikka syödä pizza sen jälkeen kuin jaksaa 40 tuntia töitä viikossa.

Saatana että otat kupoliin. Tarkoitus oli siivota ensin mutta täytyy korkata lonkero jo nyt. Tänks!
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 18:52

Noolan kirjoitti: Ei kukaan ole puskemassa sinua uraohjukseksi, mutta tavanomainen ja melko vähäisen stressikertoimen päivätyö olisi aivan mahdollisuuksien rajoissa. Tiedät varmasti itsekin petaavasi itsellesi epäonnistumista mikäli haudot mielessäsi ensimmäiseen kuormittuneisuuden tai ärtymyksen kokemukseen ratkaisuksi juopottelua tai muuta mahdollisuuksiasi tuhoavaa.

Rahaa voit laittaa säästöön työviikoilla ja keskittyä halvempaan rentoutumiseen, mutta palkita itsesi seuraavan pidemmällä vapaaputkella paljon laajemmasta skaalasta vaihtoehtoja.

Joo, noin sitä itsekin perustelen. Luin ensin tuon päivätyön pätkätyönä. Sen ehdottomasti jaksaisin mutta ongelma on että esim. 20 tunnin viikkotyöajalla pääsee hädintuskin sosiaaliturvan piiristä.

Otan toukokuussa tuohon edelliseen paikkaan yhteyttä ja kysyn oisko niillä jotain jos en muuta löydä. Niiden hommat alkaisi aikaisintaan syyskuussa että senkin takia sopisi hyvin. Sit jos mua pakotetaan ennen sitä työharjoitteluun etten pääse matkalla ja työttömyysturvaa leikataan kieltäytymisestö sanon neuvottelussa että liityn sit Isikseen ja alan myymään lääkkeitäni katukaupassa saadakseni leikatun summan kasaan.
trisse

ViestiKirjoittaja Palle » 21.04.2018 19:08

trisse kirjoitti:
Saatana että otat kupoliin. Tarkoitus oli siivota ensin mutta täytyy korkata lonkero jo nyt. Tänks!

Tätä juuri tarkoitin.
Palle

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 19:43

Aivan! Sitä MINÄKIN tarkoitin. Ollaanko me nyt kerrankin samaa mieltä jostain..? :roll:
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.04.2018 20:00

Kerran kävin mutta koko päivän oli heikko olo - raajat raskaat ja silmiä painoi.
Voi hellan lettat. Olet yhden kerran jaksanut peräti herätä aamiaiselle. Sinne olisi pitänyt herätä seuraavana, sitäseuraavana ja sitäseuraavana jne., sittenhän homma rytminmuutoksen kannalta olisi vasta alkanut pelittää. Ensin on saatanallinen olo muutamasta päivästä noin viikkoon, mutta sitten alkaa sujua. Mutta sinä sankari jätät aina yrityksen kesken. Vähän enemmän pitää olla halua ja yritystä. Tuolla meiningillä et koskaan pääse kokemaan onnistumista ja sinulle jää kuvitelma, että rytmin muuttaminen olisi jotenkin erityisen ylivoimaista sinulle. Täyttä höpönlöpöä koko selityksesi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja vibeke » 21.04.2018 20:19

Ei ala sujua. Kyse on pysyvästä ongelmasta. Ei mielenterveysongelmasta. Lukekaa vaikka tämä https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005491120.html

Vaikka turhaan kai tässä mitään sanoo.

Ja vaikka pystyisi heräämään kerran vuodessa klo 05.00 ehtiäkseen lentokentälle, se ei tarkoita, että pystyisi terveytensä kärsimättä heräämään joka aamu niin, että ehtii kahdeksaksi töihin.
vibeke

ViestiKirjoittaja Palle » 21.04.2018 20:24

Rytmin muutos vie noin viikon verran. Nimimerki kokemusta on.

Olen joutunut leipäni eteen tramppaamaan lännestä itään ja idästä länteen. Lähes jatkuva aikaero vuosikausia. Se ei saanut haitata suorituskykyä vaikka miten pirusti olisi väsyttänyt aamulla.

Paras keino toipumiseen on herätä aikavyöhykkeen mukaisesti aamulla ja mennä illalla nukkumaan sitten kun väsyttää. Heräämiseen auttaa auringonvalo yllättävän paljon. Verhot auki ja anna auringon paistaa.
Palle

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 20:33

Juu-u, viikon kuulemma vie. Tuo on kuultu. Mitenköhän mä en ole ikinä puolen vuoden töissäkään sitä siirrettyä? Samoin kun sekin sanotaan että jos valvoo yön niin seuraavana iltana sitten väsyttää niin paljon että käy aikaisin nukkumaan. No, sit ei olekaan mitään sanomista kun sanon että valvotun yön jälkeen mä olen väsynyt klo 15-19 mutta sen jälkeen alan piristyä ja puoliltaöin olen yleensä täsmälleen yhtä pirteä kuin silloinkin kun en ole valvonut yötä. Ja mulla on kokemusta kun olen valvonut elämäni aikana lähemmäs sata yötä - tai ainakin useita kymmeniä.

Jos mun unirytmiä täytyy säätää viisi tuntia taaksepäin niin kannattaisi miettiä pystyisikö itse viikossa oppimaan käymään nukkumaan klo 21-22 sijasta klo 16-17. Luulen ettei. Ainakin mulla on unettomuus ja viivästynyt unirytmi niin eipä onnistu viikossa jos toisessakaan.

Jos susta se viikossa onnistuu niin kerropa että millä konsteilla. Voinhan mä mennä sänkyyn klo 21-22 koska vaan - ja olen mennytkin - mutta miten toimin kun en saa unta silloin? Kuten todettu niin yön valvominen ei ainakaan rytmiä korjaa. Ja aamulla herään töihin aina samaan aikaan enkä nuku päiväunia.

Mulla ei auta auringonvalo. Voin nukkua sikeästi yön kattovalonkin paistaessa eikä kirkasvalolampulla tai millään ole vaikutusta. Monia haittaa kesäisin valo mutta mun nukkumista se ei mitenkään haittaa. Ikkunat on aina ilman himmennyksiä/verhoja (mulla ei ole ikkunoissa edes olemassa verhoja kirjahyllyjen vuoksi!) ja valo tulee sieltä vapaasti.

Pystytkö yhtään ajattelemaan että asia joka on sulle helppo saattaa olla jollekin toiselle vaikea?
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 21.04.2018 20:44, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.04.2018 20:42

Palle kirjoitti:Rytmin muutos vie noin viikon verran. Nimimerki kokemusta on.

Olen joutunut leipäni eteen tramppaamaan lännestä itään ja idästä länteen. Lähes jatkuva aikaero vuosikausia. Se ei saanut haitata suorituskykyä vaikka miten pirusti olisi väsyttänyt aamulla.

Paras keino toipumiseen on herätä aikavyöhykkeen mukaisesti aamulla ja mennä illalla nukkumaan sitten kun väsyttää. Heräämiseen auttaa auringonvalo yllättävän paljon. Verhot auki ja anna auringon paistaa.

Ruokailun rytmittäminen on myös tärkeä tekijä. Oikea kellonaikainen (uuden rytmin mukainen) täsmällinen aamiainen, lounas ja päivällinen auttavat rytmittämisessä. Ja se, ettei napostele eikä ainakaan yöaikaan. Aikaeron tasottuminen vie tuntia kohti noin päivän. Eli se aika on kärsittävä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 21.04.2018 20:45

Aha. No, täytyy sit kärsiä. Oonkin varmaan huvikseni tehnyt ongelman jota ei ole olemassa?
trisse

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet