Työnhaku

Re: Työnhaku

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.03.2018 20:15

Voisi ehkä typistää kaiken näin: "Sovitaanko, että ihan näillä puheilla tulen teille töihin."
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Palle » 30.03.2018 20:32

Hilppa kirjoitti:Jos olisin haastattelija, kysyisin "Miksi et ole hakenut/hakeutunut jo aiemmin kirjastoalalle, koska mitä ilmeisimmin olet harrastanut kirjallisuutta jo hyvin pitkään?".

Minusta kannattaisi avoimesti kertoa, että "Sairastuin vaikeaan masennukseen (tms) enkä ole kyennyt töihin nennen kuin nyt toivuttuani."
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Katla » 30.03.2018 21:07

Psykopatologia kirjoitti:Voisi ehkä typistää kaiken näin: "Sovitaanko, että ihan näillä puheilla tulen teille töihin."

Kuva
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 30.03.2018 21:11

Palle kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Jos olisin haastattelija, kysyisin "Miksi et ole hakenut/hakeutunut jo aiemmin kirjastoalalle, koska mitä ilmeisimmin olet harrastanut kirjallisuutta jo hyvin pitkään?".

Minusta kannattaisi avoimesti kertoa, että "Sairastuin vaikeaan masennukseen (tms) enkä ole kyennyt töihin nennen kuin nyt toivuttuani."

Vedättekö te kaksi jotain komediaa? Mutta mikä ettei. Samaan syssyyn voisin vaikka avautua alkoholin ja lääkkeiden väärinkäytöstä ja myymisestä. (Ymmärtäisivät rahallisen motivaationi työllistymisessä.)
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 30.03.2018 21:15

typeryyksiä poistelin
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 30.03.2018 22:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 30.03.2018 23:35

Kyllä noin (psyykeongelmiin kertominen) mutta palkkatuetut työpaikat eivät ole niin mahdottomia sillä kun 2014 hain kolmea niin pääsin yhdestä haastatteluun ja minut samantien palkattiin.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 01.04.2018 22:17

Heitän teidän revittäväksenne seuraavan lausuman - mitä jos työhaastattelussa minulta kysytään että miksi minulla on niin vähän työkokemusta niin vastaisin että olen elänyt taloudellisesti niin turvattua elämää että olen voinut keskittyä harrastuksiin ja matkailuun. Onko se absolut no! ja jos niin miksi?
trisse

ViestiKirjoittaja ip-banni » 02.04.2018 08:34

Tuohan on sun totuus.
En usko, että kysyvät enempi, koska yksityiselämästä ei saa kovin paljon kysyä. Joten sun ei tarvi kertoa, että olet sossunelätti. Ei multakaan ole koskaan kysytty mitään perinnöstä.
ip-banni

ViestiKirjoittaja trisse » 02.04.2018 12:18

Niin mä en oikein tiedä itsekään miten tuo vaikuttaisi. Se tosiaan on totuus joten voisin sen uskottavasti sanoa ja tilanteesta saisi kuitenkin todellista paremman kuvan. Toisaalta en usko että palkkatuessa alkaa työttömyydestä hiillostakaan (kun se on työn edellytys) ja vapailla markkinoilla en aukkojen (vuosia) takia pääse haastatteluinkaan. Jos itse oisin palkkaamassa niin saattaisin suosia ihmistä joka sanoo ettei ole ollut tarve kun sitä joka tuskailee että mielettömästi oon yrittänyt muttei oo onnistunut (tuntuu jotenkin avuttomalta). Tosin on siinä tosiaan se sudenkuoppa että onko se elämännautiskelija vaan kokeilemassa työelämää ja heti kun alkaa vähän pitkästyttämään sanoo heipat ja suuntaa Bahamalle .. 8-)
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 02.04.2018 12:25

Olen miettinyt sitäkin että sanoisin että oon toiminut äitini omaishoitajana vuosia. Tai että masennuin jostain tragediasta ja sit toivuin. (Jos se olisi joku konkreettinen asia niin voisi ajatella että se on nyt ohi eikä enää uhkaa uusi masennus). Tää työnhaku - tai työnhaun ajattelu jo - tekee musta tosiaan täyden psykopaatin :roll: En saa totuutta istumaan ollenkaan kuvioon joten alan miettimään mitä mielikuvituksellisimpia tarinoita jotka saattaisivat toimia...
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 02.04.2018 12:36

Täytyisi varmaan kirjoittaa huvin vuoksi yksi täysin rehellinen työhakemus jonka kirjoittaisin työnantajalle jonka etukäteen tietäisin olevan elämääni ja minua kohtaan myötämielinen ja sitten lopuksi käydä läpi se ja miettiä onko siinä jotain jonka voisin oikeasti säilyttää ja laittaa myös oikeaan hakemuspohjaan mukaan.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 02.04.2018 22:40

Kuva
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 03.04.2018 02:28

Ette oo suuria keskustelijoita? Saan piķkuhiljaa hakemusta uuteen kuosiin ja olen huomioinut muutamat kommenttinne jotka alussa tyrmäsin. Uusi yritelmä tulee parin päivän sisällä. Pidätelkää henkeänne! :)
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 20.04.2018 17:42

Olen taas kirjoittanut hakemusta. En tiedä mitään niin epäkiitollista ja aikaa vievää puuhaa mutta eipä ole niin paljon ajanvietto-ongelmia :roll: Tuli mieleen että mähän olen kirjoittanut juttuja mielenterveysjärjestön lehteen. Mitä luulette pitäisikö se laittaa CV:n vai ei? Saisi vähän täytettä mutta siitä voisi syntyä kysymys että mitä siinä järjestössä teen ja onko mulla itselläni mielenterveysongelmia...
trisse

ViestiKirjoittaja vibeke » 20.04.2018 18:00

Millaiseen paikkaan haet?

Ongelman voisi ehkä kiertää ja laittaa lehden nimeä mainitsematta, että olet kirjoittanut juttuja freelancetoimittajana ("eri lehtiin" tai "terveysaiheisiin lehtiin", jos lehtiä olisi vähintään kaksi).
vibeke

ViestiKirjoittaja trisse » 20.04.2018 21:50

Lehtiä on vaan yksi. No, laitoin sen. Toiseen kirjastoon haen. Saan myös apua tuollaiselta uravalmentajalta jonka kanssa voidaan käydä asioita läpi.
trisse

ViestiKirjoittaja Noolan » 20.04.2018 21:55

Onnea hakuun, pidän peukkuja että tärppäisi!
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja trisse » 20.04.2018 22:52

Kiitos paljon.

Itse en koe olevani työkykyinen mutta tässä pisteessä se ei oikeastaan ole minun ongelmani kun se ei ketään muutakaan kiinnosta. Asia on kuitenkin tiedossa (diagnoosit, vuoden sairasloma jne). Käyttäydyn kuin olisin työkykyinen ja aika näyttää. Jos en jaksa niin en usko että toimeentulotukea voidaan leikata kun on niin selkeät tositteet ongelmistani. Saan siis ainakin sen - vaikka työttömyysturvaa leikattaisiin. Jos se on palkkatukityö niin en varmaan pääse lähtemään Prahaan mutta palkka kompensoi sen. Jos olen työkokeilussa pystyn varmaan sumplimaan että teen tunnit myöhemmin.

Kaikissa siis voitan
1. palkkatukityössä saan työn ja palkan
2. työkokeilussa saan kevyemmän startin, ylläpitokorvauksen ja pääsen lähtemään Prahaan
3. jos en saa mitään pystyn ainakin lähtemään Prahaan

Mutta sitä en suvaitse että Typissä ollaan laittamassa minua johonkin työkokeiluun josta ei saisi ylläpitokorvaustakaan enkä pääsisi Prahaan. Siihen en lähde. Sitten vaikka mielummin sinne verstaalle. Jos lähden Prahaan kesken työkokeilua teen kyllä varmuuden vuoksi niin että jätän Visa elecronin jollekin kaverille ja pyydän tekemään pari ostoa viikon aikana. Näin että jos siitä tulee jotain ongelmaa myöhemmin niin voin sanoa että olin Suomessa (tositteena tiliote) mutta tarvitsin vain lomaa.
trisse

ViestiKirjoittaja vibeke » 21.04.2018 09:39

Hyvä, että saat uravalmentajalta apua hakemuksen ja cv:n laatimiseen ja varmaan koulutusvaihtoehtojen kartoittamiseen. Minäkin toivon, että saat paikan! Jos saat paikan, niin on oikeastaan vain voitettavaa siinäkin tapauksessa, vaikket olisi työkykyinen. Saisi nimittäin näyttöä. Työttömän on vaikeampi saada.

Vaikuttaa siltä, että olet päässyt henkisesti pahimman yli ja näet kohtalokkaiden kauhukuvien sijaan nyt tilanteessa olevat eri vaihtoehdot ja sen, että niistä kaikista selviää.
vibeke

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.04.2018 10:17

Juu ja parhaimmillaanhan huomaat kirjastotyön niin mielekkääksi että motivoidut ylläpitämään sopivaa vuorokausirytmiä ja paremmilla tuloilla saat enemmän vapaa-ajastasi irti. Ehkä ensi syksynä rahaa on säästössä kaukomaan reissulle?
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet