Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Noolan » 21.03.2018 23:56

Ethän sinä ole joutunut tekemään yhtään mitään sen kummempaa oman taloudellisen selviytymisesi eteen kuin me muutkaan. Itse asiassa olet saanut paljon enemmän löysää ja vapauksia kuin moni muu, mutta oikuttelet ihan käsittämättömllä tavalla mikäli sinulta edellytetään mitään?

Keneen ihmeeseen tämä ”jos sanot minulle asioita joita en haluaisi kuulla, vedän lääkkeitä”-uhkailusi toimii? Ethän sinä näillä toimillasi kaiva kuoppaa kenenkään muun kuin itsesi alta. Olet ihan fiksu nainen ja taantumisesi teiniraivoon milloin mistäkin rajojen asettelusta on suorastaan hämmästyttävää.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja trisse » 22.03.2018 00:03

En ole väittänyt että olisin joutunut tekemään muita enemmän. En ole edes saanut sitä helvetin kutsua kelasta jonka kautta voisin mennä savipajalle tai yhtään minnekään. Tässähän sitä yhä odotellaan. Jos mulla on paha mieli niin on. On ollut jo kuukauden verran huonot fiilikset kaikesta. En mä tiedä miten käsitellä tätä valtavaa ärtymyksen ja vitutuksen tunnetta. Yritän lukea jotain.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 22.03.2018 03:34

Valkosiipi kirjoitti:
trisse kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:
Jos ei tässä maailmassa mitään yritä, ei mitään myöskään saa. Turha olla yrittävälle kateellinen. Samat mahdollisuudet luopua hetken mielihyvästä, jotta saa sitä mielihyvää tuplasti tulevaisuudessa, on kaikilla. Ehkä kaikilla ei ole miestä, joka pystyy olemaan pomona taloprojektissa, mutta jokaisella on jotain, mistä voi saada ponnistelun jälkeen palkinnon.

Ja sinä olet ilmeisesti minun puolestani päättänyt että minulla se asia mistä voi ponnistelun jälkeen saada palkinnon on savitöiden tekeminen?

En usko että saat palkintoa varsinaisesti savitöistä, jos kerran inhoat savea. Etkä nappien lajittelusta. Eiköhän nuo hommat ole samaa lusimista kuin Kyllästyneen raksalla raataminen. Mutta jos lusit sinulle työnnetyt kuntoutukset ja muut kokeilut ja niiden aikana ilmenee, että et ole työkykyinen, palkintona voi olla haikailemasi eläke. Tai sitten ei. Riskejä on otettava.

Turha kuvitella että voisit manipuloida mua. Puhetta oli että olisin savipajalla kahtena päivänä viikossa klo 12-16. Siihen pystyisin - helkuta kyllästynytkin pystyisi siihen vaikka sai pysyvän eläkkeen mt-syistä! Jos taas valitsisin sen vaihtoehdon että olisin siellä joka päivä klo 8 lähtien niin en pääsisi paikalle koska en unirytmini vuoksi en ole päässyt mihinkään työpaikkaan noin aikaisin. Tuossa tapauksessa mulle ei myöskään myönnettäisi eläkettä vaan kuntouttava työtoiminta keskeytettäisiin sillä perusteella etten ole sitoutunut ja motivoitunut hommaan riittävästi. Joten työnnä riskit ihan vapaasti perseeseesi!
trisse

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 22.03.2018 10:08

trisse kirjoitti:Turha kuvitella että voisit manipuloida mua.

En minä sinua yritä mielestäni manipuloida. Minusta manipuloisin, jos yrittäisin vaikuttaa sinuun tavoitteena saada jotain omaa etua. Minulle on aivan sama millaisia ratkaisuja teet. En oikein itsekään tiedä, mikä tämän ketjun sanomisissasi sai minut ärsyyntymään ja ärsytyksen innoittamana sanoin mitä ajattelen.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Katla » 22.03.2018 21:34

"Jos mulla on paha mieli niin on. On ollut jo kuukauden verran huonot fiilikset kaikesta. En mä tiedä miten käsitellä tätä valtavaa ärtymyksen ja vitutuksen tunnetta"
Kun sun kanssa kumminkin halutaan jutella, niin ei ole manipuloinnista kysymys. Kuka siitä mitään täällä hyötysi? Tilannettasi pyöritellään ja ei kukaan voi sen enempää tehdä. Sinulle yksin ne asiat tulee eteen ja teet niinkuin teet. En usko että haluat olla yksin ja kieltää muita juttelemasta tilanteesta jonka itse olet esiin tuonut. (niinkuin joku muu joskus
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 22.03.2018 22:17

No vaikutelma on manipuloiva kun ensin yrittää saada mut jonnekin kun se on oikein muita kohtaan että joutuisin jossain käymään ja sitten alkaakin visertämään että siten voisin saada sen kuntoutustuen. Enkä usko että voisin saada siten kuntoutustukea. Olen aika pokerinaamainen tyyppi eli näytän ihan rauhalliselta vaikka olisin valvonut yön tai tosi ahdistunut. Korkeintaan musta tulee silloin vähän poissaolevampi. Jos en jaksaisi siellä niin se lähinnä heijastuisi siten etten jaksaisi mennä paikalle ollenkaan. Mutta jos jaksaisin mennä paikalle niin olisin siellä ihan tavallinen. Sitten ne vaan potkisi mut pellolle jos poissaoloja on riittävästi/liikaa. Eri asia jos olisin jotenkin ilmeikäs tai avoin tyyppi jolla on psykoottisia oireita. Sellainen voi saada kuntoutustuen työpajatoiminnan epäonnistumisesta - mun kohdalla vaan lopetettaisiin ja keksittäisiin jotain muuta. Paitsi tietenkin jos keksisin alkaa kirjoittaa miltä musta tuntuu olla siellä - siten saattaisin saada oloni ymmärrettäväksi. Mutta sekään ei kannata kun todennäköisesti väkisin kirjoittaisin alentavasti koko kuntoutuspuuhailusta mikä saisi tekstin lukijan kuitenkin kääntymään minua vastaan.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 22.03.2018 22:44

Tiedän erilaisesta unirytmistäsi vain sen mitä satunnaisesti olet maininnut. Kysyn ihan ystävällisesti, että onko sitä rytmiä joskus yritetty jotenkin korjata?
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 22.03.2018 23:13

No aina kun olen töissä ollut. Olen maksimissaan saanut sen siihen että nukun 02-08 eli ehdin töihin mahdollisesti ennen kymmentä ja olen koko ajan univelassa. Ei ole mitään lääkettä joka saisi mut nukahtamaan aikaisemmin. Nykyinen lääke on nykyiselläänkin maksimilla ja psykiatri mainitsi työkykytesteissä että se voi aiheuttaa hengenvaarallisen sydänvian jos sitä ottaa yhtään enempää. Ongelma on ettei noi lääkkeet tehoa muhun. Varsinkaan sitä lääkkeiden väsyttävää vaikutusta ei tule. (Eilenkään 9 diapamia ei väsyttänyt mua ollenkaan mutta rauhoittavien lisäksi myöskään väsyttävät masennuslääkkeet tai neuroleptit eivät juuri väsytä.) En saa keneltäkään sellaista lääkettä sellaisella annoksella että nukahtaisin ennen puolta yötä.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 22.03.2018 23:19

Joo, mutta onko varsinaisesti tutkittu syitä vaikka siihen , mikset regoi unilääkkeisiin tai yritetty uniklinikalla saada korjattua rytmiä normaalimmaksi?

Jotain tälläistä tarkoitan http://www.oivauni.fi/unettomuus-ja-muut-unihairiot/
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 22.03.2018 23:27

No tosiaan se sosiaalityöntekijähän sanoi että pyytää psykiatria kirjoittamaan lähetteen uniklinikalle ja olin halukas siihen mutta psykiatri oli kieltäytynyt sanonut että siellä tutkitaan vain uniapneatapauksia. Luulen että se on tekosyy ja katsoi että mua on tutkittu jo niin paljon enkä jaksanut siitä peistä vääntää kun olin jo vääntänyt niin monesta (saanut kirjoittamaan vielä kerran kuntoutustukea jne). mutta voisinhan mä soittaa sinne uniklinikalle ja kertoa tilanteestani ja kysyä tutkitaanko siellä tämän kaltaisia ongelmia ja jos niin yrittää myydä sen idean sitten yleislääkärille joka ei ihan tiedä kuinka paljon mua on tutkittu. Voisihan sitä yrittää.
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 22.03.2018 23:30

Hei, vihdoinkin jotain odotettavissa :) soitat ilmanmuuta ja selität perusteellisesti ongelmasi laadun ja voisivatko he auttaa sinua! Aina kannattaa kysyä.
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 22.03.2018 23:32

"Etsimme ongelmasi perimmäisen syyn
Elämänlaatua heikentävän unihäiriön syy on aina selvitettävä, ja se onnistuu helposti asianmukaisilla tutkimuksilla. Uniklinikka Oivaunessa jokaisen asiakkaan uni ja unen häiriö tutkitaan yksilöllisesti, ja unihäiriön tunnistaminen perustuu aina alaan perehtyneen lääkärin haastattelun lisäksi unitutkimukseen. Unitutkimus selvittää elimistön yöllisen toiminnan perusteellisesti, ja yhdistettynä potilaan kuvailemiin oireisiin, saamme unihäiriön syyn selville luotettavasti. Tällöin päästään tarkkaan syynmukaiseen hoitoon.

Täsmähoito tuo tuloksia
Oikea diagnoosi mahdollistaa unihäiriön tehokkaan täsmähoidon ja antaa hoidon onnistumiselle realistisen mahdollisuuden. Lisäksi syynmukainen hoito mahdollistaa unilääkitysten välttämisen ja jopa niiden käytön lopettamisen. Yksilölliseen hoidon suunnitteluun ja toteuttamiseen kuuluu oleellisesti myös hoidon seuranta, jolla varmistetaan hoidon onnistuminen.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.03.2018 23:42

Oivauni on yksityinen uniklinikka. Sinne tuskin tarvitaan lähetettä, mutta rahaa olisi hyvä olla olemassa.
http://www.oivauni.fi/unen-tutkimus-ja-hoito/hinnasto/

HUS:n unipoliklinikka:
Unipoliklinikalla tutkitaan ja hoidetaan aikuisten uniapneaa (helsinkiläiset potilaat) sekä tutkitaan muita unenaikaisia hengityshäiriöitä. Uniapneaa epäiltäessä perustutkimukset tulee tehdä ensin perusterveydenhuollossa (terveyskeskus tai yksityissektori), ja jos siellä todetaan hoitoa edellyttävä uniapnea tai lisäselvitykset ovat tarpeellisia, tehdään lähete Unipoliklinikalle. Kts myös uniapnean hoitoketju.

Tavanomaiset potilasryhmät ovat vähintään keskivaikeaa uniapneaa sairastavat, joille harkitaan ylipaine (CPAP) -laitehoidon aloitusta. Erityisen vaativan ryhmän muodostavat päiväväsymyksestä kärsivät ja ammattinsa vuoksi erityisasemassa olevat potilaat.

Unipoliklinikalla tehdään diagnostisina selvityksinä suppeampia unirekisteröintejä sekä sairaalassa että kotona ja lisäksi laajempia unirekisteröintejä sekä sairaalassa että kotona. Unilaboratorio sijaitsee 1.8.2017 lähtien Kolmiosairaalassa Sydän- ja keuhkokeskuksessa, osastolla 6B. Unilaboratorion avulla on mahdollista usealla eri tavalla seurata ja rekisteröidä potilaan unta ja nukkumista ja mahdollistaa vaikeidenkin unihäiriöiden diagnostiikan.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaala ... fault.aspx

HUS Uni- ja traumapoliklinikka, unihäiriökonsultaatiot:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaala ... fault.aspx
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 23.03.2018 07:41

trisse kirjoitti:No aina kun olen töissä ollut. Olen maksimissaan saanut sen siihen että nukun 02-08 eli ehdin töihin mahdollisesti ennen kymmentä ja olen koko ajan univelassa. Ei ole mitään lääkettä joka saisi mut nukahtamaan aikaisemmin. Nykyinen lääke on nykyiselläänkin maksimilla ja psykiatri mainitsi työkykytesteissä että se voi aiheuttaa hengenvaarallisen sydänvian jos sitä ottaa yhtään enempää. Ongelma on ettei noi lääkkeet tehoa muhun. Varsinkaan sitä lääkkeiden väsyttävää vaikutusta ei tule. (Eilenkään 9 diapamia ei väsyttänyt mua ollenkaan mutta rauhoittavien lisäksi myöskään väsyttävät masennuslääkkeet tai neuroleptit eivät juuri väsytä.) En saa keneltäkään sellaista lääkettä sellaisella annoksella että nukahtaisin ennen puolta yötä.

Olet kuitenkin lääkkeitä syönyt ylimääräisiä aika usein, niin miten et ole ottanut tätä unilääkettä liikaa? Googlella varmaan selviää mikä määrä pitäisi ottaa että saisit sydänvian ja sen avulla pääsisit helpommalla eläkkeellä kuin näillä muilla sepustuksilla.

Annoin tämän vinkin tässä vertaistukiosiossa, koskaa eläkkeellähän tässä ollaan Tristania yrittämässä saada eikä kuntouttaa työelämään.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Noolan » 23.03.2018 08:37

Uniasioihin olisi varmasti paljon tehtävissä kuntoutuksella mikäli siihen motivoituisit, mutta edes ongelman laadun arviointi on ollut mahdotonta kun olet sotkenut sitä alkoholilla sekä syönyt nukahtamis-ja muita lääkkeitä päiväaikaan.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.03.2018 10:36

Trisse, näkyykö päihdeongelmasi Kelalle niin vakavana ongelmana (sairautena) kuin se sinulla todellisuudessa on? Todenmukaisesti diagnosoidut ja Kelalle selvitetyt päihderiippuvuudet voisivat olla yksi painava syy kuntoutustuen myöntämiseen, koska sinä et ole näiden riippuvuussairauksien vuoksi työkykyinen. Nyt olisi hyvä aika lopettaa vähättely ja salailu, ja päinvastoin tuoda riippuvuusongelmat esille sellaisina kuin ne oikeasti ovat, jotta niin kuntoutustarpeesi kuin myös työkyvyttömyytesi pystyttäisiin Kelassa arvioimaan todellisuuden mukaan.

Oletan, ettei Kelassa tiedetä kaikkia tosiasioita sinun työkyvyttömyydestäsi, vaan siellä luullaan sinua terveemmäksi kuin olet. Ehkä juuri päihderiippuvuudet ovat jääneet liian vähälle huomiolle, eikä niiden laajuutta tiedetä. Nykyisin kuitenkin tiedetään ja ymmärretään päihderiippuvuuksien olevan diagnosoitavia sairauksia tai psykiatristen sairauksien oireita, joita voidaan hoitaa - esimerkiksi kuntoutustuen turvin. Kunhan ne vain tuodaan Kelalle selkeästi näkyviin lääkärinlausunnoissa ja diagnooseissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 23.03.2018 12:03

"näkyykö päihdeongelmasi Kelalle niin vakavana ongelmana (sairautena) kuin se sinulla todellisuudessa on?"

*onko sinulla vakava päihdeongema, mä en todellisuudessa sairauttasi huomannut.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.03.2018 12:21

Tosiaan voihan lääkkeiden ja alkoholin liiallinen ja sekaisin käyttäminen olla vain nettikirjoittelun tasolla. Mistään ei voida tietää mitä todellisuus netin ulkopuolella on. Mutta jos todellisuus sattuisi olemaan sitä mitä kirjoittelusta pameineen voidaan päätellä, olisi tosi tärkeää tuoda asia Kelan tietoon, koska se on oikeasti merkittävä asia työkykyisyyttä/-kyvyttömyyttä arvioitaessa. Ja ennen kaikkea: se voisi vaikuttaa puoltavasti kuntoutustuen saamiseen, jos Kelassa käsitetään todellinen kuntoutuksen tarve.

Ikävä juttu, jos Katla ei ymmärrä asian merkitystä kuntoutuksen ja siihen liittyvän rahallisen tuen kannalta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 23.03.2018 12:23

Niin, Eihän Trisillä ole omia aivoja.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.03.2018 12:30

Tämän ketjun otsikko on mitä on, ja mielestäni sen aihe on vakava: Kela hylkäsi kuntoutustukihakemuksen tilanteessa, jossa ilmeisesti toisenlainen ratkaisu olisi ollut perusteltu. Mutta jospa Kelalle ei sittenkään ole kerrottu ihan kaikkea mikä olisi voinut puoltaa kuntoutustuen myöntämistä; niinhän voi joskus käydä.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet