Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.03.2018 02:48

Mirri kirjoitti:Niinpä aivan kokemusperäisesti uskon, ettei tämä väittämäsi ole totta:
Kyllästynyt kirjoitti:Totta hemmetissä menisin mieluummin savityöpajalle kuin stressaisin mitä kaikkea pitää tehdä, teettää ja hankkia.

Ymmärtääkseni sinun remontti- ja rakentamiskokemuksesi rajoittuvat yhden vesivahingon korjauttamiseen sekä yhden keittiökaapistoremontin teettämiseen.

Minä, tai pikemminkin me, olemme remontoineet mm. kuusi keittiötä, kahdeksan WC/KPH-tilaa, kaksi kodinhoitohuonetta, yhden saunan, kaksi terassia - ja lukemattoman määrän olo- sekä makuuhuoneita lattiasta kattoon.

Niin, että kokemusperäisesti olen vakuuttunut, ettei sinulla Mirri ole harmainta hajuakaan tästä asiasta tai aiheesta, josta väität minun puhuvan palturia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 03:17

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:No mutta hienostorouva sen kun vaan joutessaan sisustelee ja miettii tapetteja ja takkoja. Hyvä ettei aika käy pitkäksi.

Tämä "hienostorouva" joutuu aivan omin pikku kätösinsä toimimaan niin rakennussiivoojana kuin sekalaisten töiden hanslankarinakin.
Tervetuloa vaan kipsilevyjä, kakkosnelosia, nelosnelosia, lasivillapaaleja ja laastisäkkejä kanniskelemaan.

Hyvä että eläkeläisen kunto kestää noinkin systemaattista puuhaa tehdä alusta asti itse. En puoltaisi eläkettä. Uusi koulutus rakennusalalle?
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.03.2018 03:26

trisse kirjoitti:Hyvä että eläkeläisen kunto kestää noinkin systemaattista puuhaa tehdä alusta asti itse. En puoltaisi eläkettä. Uusi koulutus rakennusalalle?

Mikähän sinulle kelpaisi työksi?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 04:08

Hä? Miten me hypättiin sinun ilmeisestä työkykyisyydestäsi minun ammarinvalintapreferensseihini?
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.03.2018 09:37

Kyllästynyt, taitaa uuden kodin rakentaminen kuitenkin olla palkitsevaa puuhaa verrattuna ns. kuntouttavassa työtoiminnassa (vaikkapa siellä savipajalla) työskentelyyn.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.03.2018 10:49

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, taitaa uuden kodin rakentaminen kuitenkin olla palkitsevaa puuhaa verrattuna ns. kuntouttavassa työtoiminnassa (vaikkapa siellä savipajalla) työskentelyyn.

Talon rakentamisessa palkinto on niin kaukana, ettei minun näkökykyni sinne saakka ylety. Lisäksi tiedän entuudestaan, että matkan varrella on tehtävä niin monta epätyydyttävää ratkaisua ja kompromissia, että on hyvin vaikeaa innostua edes niistä tuloksista jotka eivät ole kompromisseja tai ainoita mahdollisia vaihtoehtoja.

Savipajalla työskentely sen sijaan voi olla hyvin palkitsevaa, rentouttavaa ja mielenkiintoista, eikä varmastikaan tarvitse miettiä tuloksista, että "tätä minä joudun sitten katselemaan joka päivä lopun ikäni".

En tiedä kuinka monta taloa rakentanut tai remppaa kukin palstalaisista on tehnyt, mutta voin kokemuksen syvällä rintaäänellä vakuuttaa, ettei talon rakentaminen (tai perusteellisen remontin tekeminen) ole mikään huviretki.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 21.03.2018 11:03

Ei ole huviretki, ei. Itse yhden omakotitalon ja yhden kesämökin rakentaneena, suunnilleen samoja hommia tehden kuin Kyllästynytkin, voin sanoa että hartiapankkirakentaminen ei ole hienostorouvien hommaa. Kettumaista ja stressaavaa raatamista, jonka todella vaihtaisi savipajaan milloin vain. Savipajassa voi heittää aivot narikkaan ja tehdä mitä käsketään.

Kyllä sen palkinnon rakentamisesta saa. Saa ainakin sinnepäin sellaisen talon kuin haluaa ja hintalappu voi olla huomattavan paljon alhaisempi kuin jos talo olisi kokonaan rakennutettu.

Jos ei tässä maailmassa mitään yritä, ei mitään myöskään saa. Turha olla yrittävälle kateellinen. Samat mahdollisuudet luopua hetken mielihyvästä, jotta saa sitä mielihyvää tuplasti tulevaisuudessa, on kaikilla. Ehkä kaikilla ei ole miestä, joka pystyy olemaan pomona taloprojektissa, mutta jokaisella on jotain, mistä voi saada ponnistelun jälkeen palkinnon.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 15:26

Samahan minulle vaikka remontoisivat sata taloa mutta vastikään sinä Valkosiipi olit sitä mieltä että minun täytyy olla työkykyinen kun kerta jaksan tavata kavereitani ja käydä elokuvissa ja kirpputoreilla. Eikö sinua yhtään mietitytä se että onko Kyllästynyt työkykyinen kun kerta jaksaa keskittyä kuukausi-vuosikaupalla taloprojektiin. Työkyvytönkin jaksaa juttuja joissa palkinto on välitön ts. pizzalla ja elokuvissa käynti. Työkyvyn mittahan on osin siinä että jaksaa tehdä systemaattisesti jotain osin raskasta, turhauttavaa ja ahdistavaa ilman että lopettaa kesken. Itse en saa edes asuntoani siivottua ilman ulkopuolista apua! Ja minä olen meistä se työkykyinen?
trisse

ViestiKirjoittaja ip-banni » 21.03.2018 15:53

Mitäs, jos menisit sinne savipajalle ja ostaisit itsellesi viinapullon palkkioksi.
ip-banni

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 15:55

En oo saanut vielä kutsua. Ehkä meenkin
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.03.2018 16:19

Keva, julkisten alojen työeläkelaitos, päästää lievemmin perustein työkyvyttömyyseläkkeelle verrattuna Kelaan ja yksityissektorin työeläkelaitoksiin, koska julkisilla aloilla käytetään ns. ammatillisen työkyvyttömyyden määritelmää:
ammatillinen työkyvyttömyys

Ammatillinen työkyvyttömyys tarkoittaa kyvyttömyyttä tehdä omaan ammattiin kuuluvia tehtäviä. Sitä sovelletaan julkisilla aloilla yleisen työkyvyttömyysmääritelmän ohella.
Ammatillista työkyvyttömyyttä pidetään lievempänä eläkkeen edellytyksenä kuin yleistä työkyvyttömyyttä, joka on käytössä yksityisillä aloilla.

https://www.tyoelake.fi/sanasto/ammatil ... vyttomyys/

Yllä oleva asia on yksi hyvä esimerkki siitä, ettei läheskään aina eläkelaitoksen päätös ole yhtä kuin työkykyisyys/työkyvyttömyys. Ihmiset vain yksinkertaisesti pääsevät työkyvyttömyyseläkkeelle/kuntoutustuelle erilaisten määritelmien mukaan. Julkisten alojen työntekijät pääsevät muita helpommin, koska heidän eläkejärjestelmässään ei ole velvollisuutta esimerkiksi ammatin vaihtamiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 21.03.2018 21:48

trisse kirjoitti:Samahan minulle vaikka remontoisivat sata taloa mutta vastikään sinä Valkosiipi olit sitä mieltä että minun täytyy olla työkykyinen kun kerta jaksan tavata kavereitani ja käydä elokuvissa ja kirpputoreilla.

Sanoin että Kela totesi Sinut työkykyiseksi. Ja sanoin, että "Vietät ainakin kirjoitustesi mukaan sen verran aktiivista elämää, että minusta olisi aika epäoikeudenmukaista, jos saisit elannon yhteiskunnalta ilman mitään omia ponnisteluita. Onneksi on sentään edes savipajat.". Eli en ottanut kantaa työkykyisyyteesi. Totesin vain että Kelan mielestä olet työkykyinen ja että minusta joutaisit hyvin esimerkiksi savipajalle hommiin.

Tiedän, että vetäisin sinua turpaan turhan kovaa. Sorry. Minua vaan ärsytti turhanpäiväinen kiukuttelusi ja rehentelysi. Sen ymmärrän että hylky ottaa rankasti päähän, mutta ei se hylky uhoamalla ja kiukuttelemalla muuksi muutu.

En voi tajuta, mitä kumman hirveää siinä kuntouttavassa työtoiminnassa on. Oli se työ sitten savipaja, nappien lajittelu tai mikä muu homma tahansa. Menet aamulla töihin, teet mitä käsketään ja illalla tulet kotiin. Jos et ole työkykyinen, siellähän sinä pystyt työkyvyttömyytesi osoittamaan. Et sinä eläkkeelle tule luultavasti pääsemään ilman että todistat erilaisissa työkokeiluissa ja kuntouttavissa työtoiminnoissa tai muissa tukitöissä olevasi kyvytön tekemään työtä.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 21:53

En jaksa enää epäonnistua missään. Se ei ole oikein. Jos et ymmärrä niin älä. Empatiakyvytön paskapää olet ja mä kiukuttelen ja rehentelen just niin paljon kuin haluan! Jos et sattunut huomaamaan niin vittuilusi jälkeen olen kiukutellut vielä enemmän. Saatana - nyt mua vituttaa kyllä niin helvetisti että itkettää ja otan kymmenen diapamia. Olen niin väsynyt.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 21:57

Olen ollut jo 7-9:ssa eri tukityössä. Eikö tämä koskaan lopu. Onko mun ihan pakko menettää kasvoni ihan täydellisesti jonkun työyhteisön edessä ennen kuin mut jätetään rauhaan? Mitä tässä on tehtävä - jotain väkivaltaista ja rankkaako?

Otin yhdeksän diapamia ja kohta lisää.
trisse

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 21.03.2018 22:05

Kuntouttavassa työtoiminnassa ei menetä kasvoja kovin helposti.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 22:07

ihan sama.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 22:39

Valkosiipi kirjoitti:
Jos ei tässä maailmassa mitään yritä, ei mitään myöskään saa. Turha olla yrittävälle kateellinen. Samat mahdollisuudet luopua hetken mielihyvästä, jotta saa sitä mielihyvää tuplasti tulevaisuudessa, on kaikilla. Ehkä kaikilla ei ole miestä, joka pystyy olemaan pomona taloprojektissa, mutta jokaisella on jotain, mistä voi saada ponnistelun jälkeen palkinnon.

Ja sinä olet ilmeisesti minun puolestani päättänyt että minulla se asia mistä voi ponnistelun jälkeen saada palkinnon on savitöiden tekeminen?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 23:07

Jos mun pitäisi nappeja lajitella niin tappaisin itseni.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 21.03.2018 23:49

Voi helvetin helevetti että mua vituttaa - eikä loppua näy. Pitäis varmaan kutsua kyllästynyttä jollain nimityksellä että pääsisi edes vuodeksi tai pariksi täältä kitumasta oman etunsa tähden...
trisse

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 21.03.2018 23:49

trisse kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:

Ja sinä olet ilmeisesti minun puolestani päättänyt että minulla se asia mistä voi ponnistelun jälkeen saada palkinnon on savitöiden tekeminen?

En usko että saat palkintoa varsinaisesti savitöistä, jos kerran inhoat savea. Etkä nappien lajittelusta. Eiköhän nuo hommat ole samaa lusimista kuin Kyllästyneen raksalla raataminen. Mutta jos lusit sinulle työnnetyt kuntoutukset ja muut kokeilut ja niiden aikana ilmenee, että et ole työkykyinen, palkintona voi olla haikailemasi eläke. Tai sitten ei. Riskejä on otettava.
Valkosiipi

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet