Meni sitten riidaksi viestini väärintulkinnan vuoksi... Toivottavasti ei sentään käynyt noin.Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Ei ole mitään syytä ruveta miettimään ja keksimään terpalle joululahjaa; ei, jos ei itse halua tai tunne tarpeelliseksi antaa terapeutilleen lahjaa. Psykoterapiasuhde ei todellakaan vaadi eikä velvoita psykoterapeutin muistamiseen joululahjalla...
Uskotko sinä Mirri tietäväsi paremmin kuin mitä itse tiedän sen haluanko minä antaa psykoterapeutilleni joululahjan vai en?
Juuri noin luulen ja pelkään. Pelkään joidenkin voivan jopa ahdistua ajatuksesta, että terapeutille pitäisi antaa joululahja. Eihän tässä asiassa välttämättä auta tietäminen ja järjen käyttö. Ihminen voi hyvinkin 'tietää'. ettei ole mitään velvollisuutta antaa psykoterapeutille joululahjaksi yhtään mitään. Mutta tunnepuoli on toinen juttu; mitä tapahtuu ja miten terppa reagoi, jos vaikka asiakas/potilas rohkeneekin olla antamatta hänelle joululahjaa... Hylkääkö jopa, jos ei saakaan hyvää joululahjaa asiakkaaltaan/potilaaltaan?Kyllästynyt kirjoitti:Pelkäätkö Mirri siis sitä, ettei joku psykoterapiassa käyvä tiedä, ettei ole mikään pakko miettiä mitä psykoterapeutilleen joululahjaksi antaisi?
Luuletko, että joku ajattelee joululahjan antamisen olevan pakollista?
Joo, hyvä juttu, että luotat psykoterapiassa käyvien harkintakykyyn minua enemmän.Kyllästynyt kirjoitti:Luottamukseni psykoterapiassa käyvien omaan harkintakykyyn on suurempi kuin sinun Mirri.
Jos niin kävisi, ettei potilas jaksaisi/haluaisi/pystyisi antamaan (tai edes miettimään) mahdollista joululahjaansa terapeutille, olisi varmasti hyvin arvokasta se, että potilas näkisi ja kokisi, ettei terapeutti häntä hylkää vaikka ei lahjaa potilaalta saanutkaan.
Totta kai joululahja kuuluu psykoterapiasuhteeseen, jos potilaasta/asiakkaasta tuntuu selkeästi ja luonnollisesti siltä, että kuuluu.Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Siksi minusta on vähintäänkin tärkeää tuoda esille (besserwisseröinnin uhallakin) sitä puolta, etteivät lahjat ihan oikeasti mitenkään kuulu psykoterapiasuhteeseen. Tätä asiaa olen tuonut esille ennenkin vastaavissa ketjuissa, joten turhaan koet viestini olevan jotenkin sinua vastaan. Minä kun en kertakaikkiaan ole milloinkaan ymmärtänyt ketjuja aiheesta mitä terapeutille lahjaksi...
Miten niin "eivät kuulu"?
Vaikka ne eivät sinun mielestäsi eivät "kuuluisikaan", et voi puhua kuin vain omasta puolestasi.
Hieno homma.Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Joo, hyvä juttu, että luotat psykoterapiassa käyvien harkintakykyyn minua enemmän.
Sitä vain mietin, että mahtaako lahja-asialla olla paljonkaan tekemistä minkään (järkiperäisen?) harkintakyvyn kanssa; voihan se olla vahvasti tunneperäinen asia.
Halu antaa lahja on (ainakin minulla taatusti) tunneperäinen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö pystyisi lainkaan käyttämään järkeäni mahdollista lahjaa miettiessäni.
(lihavointi minun)Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Niinpä edelleen olen sitä mieltä, etteivät lahjat todellakaan 'kuulu' psykoterapiasuhteeseen; lahjat ovat kunkin potilaan/asiakkaan täysin henkilökohtainen ja vapaaehtoinen asia.
Eli sinun mielestäsi ne potilaat jotka haluavat antaa psykoterapeutilleen joululahjan eivät saisi julkisesti pohtia mahdollisia joululahjavaihtoehtoja?
Mielestäni sinä Mirri liioittelet taas pahan kerran noissa holhoilupyrkimyksissäsi.
Siksipä on parasta olla kommentoimatta; kun ei ikinä voi tietää millaisen 'kaiun' saa aikaiseksi, ja millaisia reaktioita 'kaiku' synnyttää.Psykopatologia kirjoitti:Ei nyt aivan. Kirjoittaja ei voi koskaan tietää tarkkaan, mikä "kaiku" hänen kirjoituksillaan on.
Toisaalta Kyllästyneen "kaiku" on turhan ärhäkkä.
Sepäs se... Menneisyyteen liittyviä asioita, jotka epäilemättä vaikeuttavat minun keskustelua kanssasi, aivan sama mistä asiasta yritetään keskustella. Siksi minun onkin järkevää siirtyä syrjään, ja olla yrittämättä keskustella kanssasi yhtään mistään.Kyllästynyt kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Ei nyt aivan. Kirjoittaja ei voi koskaan tietää tarkkaan, mikä "kaiku" hänen kirjoituksillaan on.
Toisaalta Kyllästyneen "kaiku" on turhan ärhäkkä.
Ärhäkkyyteeni saattaa vaikuttaa se, että Mirri on mm. kysellyt minulta "Oletko sinä oikeasti noin tyhmä vai oletko käynyt siihen jonkun kurssin?" sekä solvannut minua suuruudenhulluksi.
Niinpä...Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Sepäs se... Menneisyyteen liittyviä asioita, jotka epäilemättä vaikeuttavat minun keskustelua kanssasi, aivan sama mistä asiasta yritetään keskustella. Siksi minun onkin järkevää siirtyä syrjään, ja olla yrittämättä keskustella kanssasi yhtään mistään.
Luulen, että paljon enemmän apua olisi siitä jos vihdoinkin paljastaisit mikä saa sinut kuvittelemaan että sinä (mm.!) tunnet ja tiedät pankki- ja maksukorttien ominaisuudet sekä sopimusehdot paremmin kuin niitä ammatikseen suunnitteleva henkilö?
Hyvä kysymys. Vaikkei se mitenkään liitykään otsikon aiheeseen.Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Niinpä...
Minä kuitenkin pidän syrjään siirtymistä ja keskusteluyritysten lopettamista järkevimpänä vaihtoehtona. Menee muuten tämä(kin) ketju pilalle. Ketjun otsikkona on Joululahja terapeutille, pankkikorteista ei puhuta mitään. Et kai sinä halua pilata tätä ketjua omien intressiesi vuoksi.
Miksi ketju menisi pilalle siitä, että sinä kerrot miksi/millä perusteilla uskot tietäväsi "kaikesta kaiken"?
Joo, noin kävi. Minun on aiheellista poistua tästä ketjusta.Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hyvä kysymys. Vaikkei se mitenkään liitykään otsikon aiheeseen.
Kyllästynyt, mistä asiasta sinä haluat tässä ketjussa puhuttavan?
Jos haluat/ vaadit että muutan ketjun otsikon, lupaan harkita asiaa.
Tässä ketjussa pyysin ajatuksia ja ehdotuksia siitä mitä psykoterapeutille voisi antaa joululahjaksi.
Sinua tuollainen pohdinta ei ilmeisesti miellyttänyt vaan pelmahdit paikalle julistamaan, ettei joululahja kuulu psykoterapiasuhteeseen.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa