Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

Re: Ei se sitten mennyt läpi vieläkään!

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2018 16:12

Valkosiipi kirjoitti:Eikö sinut juuri todettu työkykyiseksi...

Valitettavasti Kelan - samoin kuin muidenkin eläkelaitosten - päätökset ja toteamiset voivat mennä pieleen, ja ne voivat olla pahassa ristiriidassa potilasta hoitavien lääkäreiden näkemysten kanssa. Näin myös somaattisella puolella.
Asia, joka on yleisesti tiedossa, koska niin moni lääkärikin saa harmaita hiuksia tapellessaan eläkelaitosten kanssa omien potilaidensa puolesta.

Hylätty eläke-/kuntoutustukipäätös ei läheskään aina tarkoita sitä, että potilas olisi työkykyinen ja kykeneväinen työmarkkinoille.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2018 16:24

Kela neuvoo hakemaan toimeentulotukea, jos kuntoutustukihakemus hylätään:
Kysy Kelasta
Jos kuntoutustuki hylätään, niin mistä toimeentulo?

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=44&t=35210
Mirri

ViestiKirjoittaja ip-banni » 17.03.2018 18:03

trisse kirjoitti:Saanhan minä työttömänäkin elannon ilman ponnisteluja. Saat puolestani haistaa ison vitun savipajoinesi! Ja minun saviruukkuja ei kukaan osta! Olin ala-asteella luokalta ainoa joka ei oppinut käyttämään savea. Minun (savi)puuhasteluni ovat kuules pieniä verrattuna kyllästyneen puuhiin joka rakentelee taloja alusta asti ja muuttelee tytärtään maasta toiseen yhteiskunnan rahoilla!

Kokeile huoraksi alkamista. Ainakin lappalaiseksi huoraksi pääsee ihan ilmani työkokemusta ja tienaa sen verran hyvin ettei Kelalta tarvi apua pyytää.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Katla » 17.03.2018 19:50

trisse kirjoitti:Saanhan minä työttömänäkin elannon ilman ponnisteluja. Saat puolestani haistaa ison vitun savipajoinesi! Ja minun saviruukkuja ei kukaan osta! Olin ala-asteella luokalta ainoa joka ei oppinut käyttämään savea. Minun (savi)puuhasteluni ovat kuules pieniä verrattuna kyllästyneen puuhiin joka rakentelee taloja alusta asti ja muuttelee tytärtään maasta toiseen yhteiskunnan rahoilla!

no niin taas Trisse :) Puhe on sellaisista savipajoista, missä kuntoutetaan ihmisiä.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 17.03.2018 19:52

Tosiaan. Ilmankos en olekaan terve kun en ole koskaan sellaisessa vielä käynyt...
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 17.03.2018 20:07

nii i. Siellä ei tarvitse ajatella. Voi vaan käännellä savi klönttejä ja hups, sinusta löytyy heti luova piirre ja siten todetaan sinun soveltuvan luovaan työhön. Tilanne on kurja, mutta me vaan jutellaan sun kanssa, kun ei oikein muutakaan kukaan voi helpottaaksemme oloasi.
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 17.03.2018 20:17

Joskus muinoin oli tuol Peltolassa kuntoutuskeskuksessa ja tää saven pyörittely oli ihan idioottimaista. Kun kysyin sen tarkoitusta, niin ohjaaja sanoi tarkoituksena olevan saada kosketus siihen, miten omin pikku vitun kätösin voi muovata jotain kaunista ja kokea saven sileyden sen pyöriessä ja tuntemusten kautta niigu silleen eheytyä. Häh. Mitähän vittuu :)
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 17.03.2018 20:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Katla

ViestiKirjoittaja logia » 17.03.2018 20:27

Minäkin olen tehnyt savitöitä. Näinkö unta, vai oliko totta, että minulle näytettiin myöhemmin kuvaa jostakin kansainvälisestä mielenterveyspotilaiden taidelehdestä, jossa oli minun tekemäni savityö.
logia

ViestiKirjoittaja Katla » 17.03.2018 20:28

:) mitähän se sinun mielestäsi esitti. salaa kysyn...
Katla

ViestiKirjoittaja logia » 17.03.2018 20:29

Se oli kasvokuva, jossa suu oli auki. Silmät myös auki, syvät montut.
logia

ViestiKirjoittaja Katla » 17.03.2018 20:35

Minulle kävi niin, että kun olin saanut aikaiseksi sileän kauniin pallon, en halunnut rikkoa sitä. Ohjaaja yritti tökkiä savipalloani ja neuvoa, kuinka sitä muokataan. Katsoin järkyttyneenä tuhoa ja nopeasti pyöritin sen taas sileäksi. Siirsin palloni hyllylle ja sinne se jäi. Kaipaan sitä vieläkin.
Kuva
Katla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.03.2018 00:19

trisse kirjoitti:... Minun (savi)puuhasteluni ovat kuules pieniä verrattuna kyllästyneen puuhiin joka rakentelee taloja alusta asti ja muuttelee tytärtään maasta toiseen yhteiskunnan rahoilla!

Mistä ihmeestä sinä olet saanut päähäsi, että minä muuttelen tytärtäni yhteiskunnan rahoilla maasta toiseen?

Minä en muuttele tai muuta ketään minnekään, eikä tyttäreni työskentely ja asuminen ulkomailla ole ollut yhteiskunnan kustantamaa. Hänellähän ole ollut oikeutta edes Suomen terveydenhuoltoon, vaan hänen on pitänyt hankkia oma yksityinen sairauskuluvakuutuskin mahdollisen sairastumisen varalle.

Tuleva kotimme on, niin kuin tämä nykyinenkin, aivan itse omilla rahoilla ostettu. Yhteiskunnan osuus asiasta on ollut sekä varainsiirto- että kiinteistöveron periminen + kaiken rakentamiseen tarvittavien materiaalien ja työn verottaminen 24 % arvonlisäverolla.

Ja mitä tulee tekemiesi savitöiden ostamiseen tai myymiseen, en usko kaupallisen menestyksen olevan työpajatoiminnan päämäärä tai tarkoitus. On siis yhdentekevää kuinka lahjakas tai lahjaton sinä olet kouluaikoinasi savitöissä ollut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 18.03.2018 00:27

Eli ihmisen kidutus on työpajatoiminnan itseistarkoitus? Tässä keskusteluryhmässä olemisessa on riittävästi kärsimystä yhdelle ihmiselle.
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.03.2018 00:46

trisse kirjoitti:Eli ihmisen kidutus on työpajatoiminnan itseistarkoitus? Tässä keskusteluryhmässä olemisessa on riittävästi kärsimystä yhdelle ihmiselle.

Uskon olevan jokseenkin yhdentekevää pussitatko kuminauhoja vai veivaatko savea. Toiminnan pointti ja päämäärä ei liene tuottavuus tai kaupallinen menestys, vaan säännölliseen päivärytmiin tottuminen ja rutiinien luominen.

Savityöpaja ei ole kidutusta, vaikka se ei sinua vähääkään miellyttäisikään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 18.03.2018 00:54

No sinähän voisit mennä sellaiseen toimintaan sitten mukaan. Kyllä se aina yhden talon rakentamisen päihittää...
trisse

ViestiKirjoittaja logia » 18.03.2018 00:55

Minäkin olen pussittanut kuminauhoja. Olin töissä vaatetehtaalla, ja aina ei ollut muuta työtä kuin pudonneiden kuminauhojen kerääminen lattioilta. Kuminauhat piti puhdistaa langanpätkistä ja pölystä, ja sitten niitä pystyi taas käyttämään.
logia

ViestiKirjoittaja trisse » 18.03.2018 00:59

Se oli varmasti antoisa elämänkokemus.
trisse

ViestiKirjoittaja logia » 18.03.2018 01:02

Jäänyt mieleen. Työpaikka oli naisvaltainen ja aika mukava. Joidenkin tyyppien kanssa oli vähän vaikeampaa tulla toimeen. Palkka oli ihan hyvä. Irtisanouduin itse, kun toivoin jotakin parempaa työtä. En tiedä, kannattiko. Taisin olla turhan ylpeä.
logia

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.03.2018 01:02

trisse kirjoitti:No sinähän voisit mennä sellaiseen toimintaan sitten mukaan. Kyllä se aina yhden talon rakentamisen päihittää...

Menisin jos pääsisin, mutta valitettavasti minulle ei tuollaista tarjota.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Fanni » 18.03.2018 01:11

Olin kerran jossain Tekevällä töissä ja olin tulla hulluksi, työ oli niin yksinkertaista ja ilmapiiri kyräilevää.
Fanni

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet