Mistä teelaadusta pidät eniten?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.02.2018 20:31

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Lapsang ja Assam ovat kovin savuisen makuisia, ja Earl Greyhin (ja Lady Greyhin) pergamottiesansseineen olen tympääntynyt jo kymmeniä vuosia sitten.

Mistä tiedät, että bergamotin maku on saatu esanssista? Olen luullut, että esimerkiksi Earl Grey -teen maustamiseen käytetään bergamottiöljyä, ei mitään keinotekoista makuainetta.

Ainakin voidaan sanoa, että Earl Grey on keinotekoisesti aromatisoitu, koska ei ole puhdas Camellia sinensis pensaan lehti, vaan siihen on lisätty toisen kasvin uutetta. Samoin monet vihreät teet maistuvat lähes parfyymille, koska niihin lisätään toisen kasvin (jasmiinin) kukkia tai uutetta. Muutoin puhdas vihreä tee maistuu kalalle, mullalle tai jotkut erottavat siitä jopa lehtivihreän maun. Ihminen aistii nuo vahvat lisätty kasviuutteet parfyyminomaisina, koska ne ovat melko voimakkaita aromeja. Ja bergamotin koostumus on lähinnä terpenoideja, jotka muistuttavat väkevänä pitoisuutena lähes tärpättiä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.02.2018 15:03

Synteettistä tai luontaista, mutta esanssille (tai parfyymille) se minun mielestäni maistuu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.02.2018 17:45

Ok.

Tuskin mikään itseään kunnioittava teenvalmistaja käyttäisi bergamotilla maustetuissa teelaaduissaan esanssia, vaan kyseinen aromi on saatu pienestä määrästä bergamottiöljyä. Eli aitoa on.
Epäilemättä kaikki eivät pidä bergamotin mausta, toiset taas kelpuuttavat vain Earl Grey -teen. Kuten minä. En ole teen ystävä (aiheuttaa ummetusta), mutta Twiningsin Earl Grey -teestä pidän, ja sitä mieluiten käytän silloin harvoin kun juon teetä. Varmaan muillakin valmistajilla on yhtä aitoa bergamotilla maustettua teetä, mutten muistaakseni ole maistanut niitä.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 28.02.2018 18:08

Twinings Earl Grey tee on maustettu bergamottiaromilla eli se on kai sitä esanssia, ei aitoa bergamottiöljyä.
Onko näillä eroa: Bergamotti, bergamottiöljy, luontainen bergamottiaromi, bergamottiaromi?
logia

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.02.2018 18:59

Kuluttaja-lehti selittää käsitteen bergamottiaromi näin:
Bergamottiaromi

Earl Grey -teen sitruksinen maku tulee isoa limettiä muistuttavasta bergamotti-hedelmästä, jota viljellään etenkin Välimeren alueella. Bergamotti on liian kitkerää syötäväksi raakana, mutta sen kuoresta saadaan öljyä, jota käytetään mausteena ja aromina monissa ruuissa ja kosmetiikassa. Earl Grey -teen painosta 3 prosenttia on bergamottiöljystä saatavaa aromia.

https://kuluttaja.fi/artikkelit/mista-t ... -grey-tee/

Siteeraus on Kuluttaja-lehden 13.9.2017 julkaisemasta artikkelista, jonka otsikko on Mistä on tehty: Twinings Earl Grey -tee.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 28.02.2018 19:49

Minä luin vaan tuollaista:
https://leenamarja.wordpress.com/2010/1 ... aa-ruokaa/
Edes tee ei enää ole aitoa. Liptonin ja Twiningin kaltaiset suuret valmistajat tekevät mm. Earl Grey –teen lisäämällä tavalliseen mustaan teehen keinotekoista aromia. Jos haluaa Earl Greynsä maustettuna oikeaoppisesti bergamottiöljyllä, täytyy etsiskellä pienempiä ja rehellisempiä tuottajia. Twining ilmoittaa Earl Grey -pakkauksessa teen sisältävän 3 % bergamottiaromia. Lipton taas on sotkenut lempiteeheni rooibokseen 4,1 % aromia, vaikka teestä suurin osa sentään on rooibosta.

Ei minun makuaistini erota, mikä on esanssia ja mikä ei. Onko aromiaine "pelkkää" esanssia vai ei? Minun lempiteeni on Twiningsin vihreä Earl Grey tee, mutta eipä tuotakaan tule juotua.
logia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.02.2018 20:17

logia kirjoitti:Minä luin vaan tuollaista:
https://leenamarja.wordpress.com/2010/1 ... aa-ruokaa/
Edes tee ei enää ole aitoa. Liptonin ja Twiningin kaltaiset suuret valmistajat tekevät mm. Earl Grey –teen lisäämällä tavalliseen mustaan teehen....

Ei minun makuaistini erota, mikä on esanssia ja mikä ei. Onko aromiaine "pelkkää" esanssia vai ei? Minun lempiteeni on Twiningsin vihreä Earl Grey tee, mutta eipä tuotakaan tule juotua.

Rajanveto esanssin ja aromiaineen välillä on häilyvä. Kasveista voidaan uuttaa aromiaineita hyvinkin erilaisin menetelmin. Jotkut pitävät vain vesiuuttoa puhtaan ja aidon tuotteen takeena, mutta aineita voidaan uuttaa kasveista myös orgaanisin liuottimin, jolloin kyse on mielestäni vähän erityypppisestä tuotteesta kuin aito luontainen uute. Kasviuutetta voidaan myös puhdistaa erilaisin orgaanisen kemian menetelmin. Puuteollisuuden sivutuotteena muodostuu paljon bergamottiöljyn ainesosia mm. alfa-pineeniä. Uuttoprosessin aikanakin voi tapahtua uutteen kemiallista modifioitumista. Eikä se, että jokin kasviuute on erittäin puhdas (ja konsentroitu) takaa, että se olisi "luonnollinen", terveellinen ja hyvällä tavalla aito.

Alunperin esanssilla on tarkoitettu kemiallisen synteesin avulla aikaansaatua aromiyhdistettä, jota välttämättä ei esiinny sellaisenaan luonnossa. Erilaisia esansseja muodostuu jokaisen ruokaa kuumentamalla valmistavan keittiössä. Pullan päälle paistovaiheessa muodostuu ruskea kerros niin sanottujen Maillardin reaktioiden seurauksena, kun proteiinit ja sokerit reagoivat kuumassa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 01.03.2018 11:30

Mirri kirjoitti:Ok.

Tuskin mikään itseään kunnioittava teenvalmistaja käyttäisi bergamotilla maustetuissa teelaaduissaan esanssia, vaan kyseinen aromi on saatu pienestä määrästä bergamottiöljyä. Eli aitoa on.
Epäilemättä kaikki eivät pidä bergamotin mausta, toiset taas kelpuuttavat vain Earl Grey -teen. Kuten minä. En ole teen ystävä (aiheuttaa ummetusta), mutta Twiningsin Earl Grey -teestä pidän, ja sitä mieluiten käytän silloin harvoin kun juon teetä. Varmaan muillakin valmistajilla on yhtä aitoa bergamotilla maustettua teetä, mutten muistaakseni ole maistanut niitä.

Pari päivää sitten olin monta kertaa hilpan kanssa samaa mieltä ja nyt Mirrin. Näin se ihmisen alamäki alkaa :( Itsekään en juo oikein kuin Earl greytä kun tee närästää minua. Sama äidilläni.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.03.2018 22:49

Ei teestä voi tai tarvitse olla samaa mieltä. Itse en juo pahaa teetä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.03.2018 10:19

Jotkut teelaadut ovat vahvempia kuin muut. Voimakkuutta maussa ja vaikutuksessa voi lisätä itse teekasvin lajike, kasvupaikka tai teehen lisätty ylimääräinen aromi. Erityisen piristävä on gunpowder green tee, jonka runsaasti sisältämä kofeiini ja polyfenolit (antioksidanttisia) saavat tukan nousemaan pystyyn. Earl grey on myös piristävä runsaan bergamottiarominsa vuoksi, eivätkä englantilaiset eräässä tilaisuudessa taannoin suostuneet juomaan sitä illalla. Earl grey on kuulemma ammulla juotava tee.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Fanni » 04.03.2018 20:13

Pidän hedelmäteestä, taisi olla Liptonin.
Fanni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.03.2018 22:30

Halvempiin vähemmän arvostettuihin Ceylon -teelaatuihin (ylempänä vuorilla kasvaneisiin) lisätään sitruunaa, jotta maku ei olisi niin pistävä. Kalliimmat ja arvostetuimmat Ceylon -teet nautitaan ilman maitoa ja ilman sitruunaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2018 23:13

Juotteko toisen haudutuskerran teetä?
Hilppa

Edellinen

Paluu Romulaatikko