Ompelusta ja ompelukoneista

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Ompelusta ja ompelukoneista

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.03.2018 22:23

Kyllästynyt kirjoitti päiväkirjaani kokemuksiaan Toyota -merkkisestä 'halpis'koneesta. Siteeraan hänen kirjoitustaan tänne:
Meillä on vuosikymmeniä sitten Xxxx:n marketista (paikalliset tietävät, kuinka kauan ompelukoneen ostosta täytyy olla) hankittu halpa Toyota-merkkinen kone, jolla on ommeltu jopa pressua ja purjekangastakin.
Sen huono puoli on jousto-ompeleen puuttuminen, mutta muuten se jurruttaa menemään vaikka mitä.
Jos kangas on ollut todella paksua, on neula saattanut katketa, mutta mikään ompelu ei ole saanut konetta hajalle.
Jos ylälanka on väärin pujotettu, ompeleesta ei tule kunnollista, mutta ei kone siitä hajoa.

Kiitokset Kyllästyneelle kokemusten jakamisesta.
Tämä minun Toyotani on uusi ja tuore, joten saapa nähdä onko se yhtä hyvä ja toimiva kuin vuosikymmeniä sitten ostettu vastaavan merkkinen 'halpis'kone.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.03.2018 22:30

vibeke kirjoitti:Ompelukoneet pitäisi suunnitella siten, että lankoja ei voi pujottaa väärin.

Minulla oli noin satasen ompelukone. Ei kestänyt hermot. Kankaan alapuolisessa ompelujäljessä näkyi aina lenkkejä. Summassa yritin väännellä jotain säätöjä uusiksi, tajuamatta, mikä vaikuttaa mihinkin asiaan. Samoilla säädöillä ompelin eri kankaita. Alalanka sylttäsi usein niin, että neula ei liikkunut enää mihinkään ja koko ompelu keskeytyi. Puola piti irrottaa, ja sitten sai arvuutella, miten päin se pitikään laittaa takaisin.

Ompeleminen olisi kivaa, jos joku hoitaisi (tai opettaisi hoitamaan) langoittamisen, säädöt ja sylttäämiset.

Minä ajattelen samaan malliin: ompelisin, jos joku hoitaisi...

Nykyisin olen lisäksi alkanut ajatella niin, että onhan minulla koko loppuelämä aikaa opetella ja harjoitella ompelukoneen käyttöä; ottaa selvää ompelukoneesta kaikkine 'metkuineen'.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 08.03.2018 22:37

Joskus alalanka sotkeentuu tai näyttää huonolta siitä syystä, että ompelulevyn alle kertyy kangaspölyä. Jotkut kankaat pölyävät niin paljon, että joutuu kesken ompelun irrottamaan ompelulevyn ja putsaamaan osia pienellä harjalla. Muistaakseni otin ihan irti joitakin osia, joiden nimeä en tiedä (puolakotelon pesä?), eikä kokoaminen ollut ihan helppoa, mutta puhdistuksen jälkeen kone toimi taas.
logia

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 08.03.2018 23:46

Mirri kirjoitti:Tämä minun Toyotani on uusi ja tuore, joten saapa nähdä onko se yhtä hyvä ja toimiva kuin vuosikymmeniä sitten ostettu vastaavan merkkinen 'halpis'kone.

Konettasi tuskin voi verrata vuosikymmeniä vanhaan samanmerkkiseen koneeseen. Ennen koneet tehtiin kestämään. Nykyiset koneet eivät kestä samalla tavalla. Veikkaan että et saa isolla rahallakaan yhtä hyvää ompelukonetta mitä vuosikymmeniä sitten hankittu kone on.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.03.2018 00:22

Noin minäkin arvelen ja pahoin pelkään.

(11:57)
Tuli vielä mieleeni, ettei varmaan tarvita ompelukoneen käyttäjältä mitään erityislahjakkuutta siihen, että hänen ompelukoneensa menee epäkuntoon. Ainakin tämän uuden Toyotani käyttöohje sisältää toinen toistaan uhkaavampia varoituksia; jo pelkkä käsipyörän kääntäminen väärään suuntaan voi aiheuttaa ongelmia. En vielä tiedä mitä kun en ole kokeillut.

Käsittääkseni on sellainen mahdollisuus, että voin saada koneeni hajalle - siis epäkuntoon/toimintakunnottomaksi - ihan vain harjoitteluni merkeissä. Unohdan jonkin käyttöohjeen varoituksen ja teenkin juuri niin kuin ei olisi saanut tehdä...
Koneessani on komeasti kolmen vuoden takuu, mutta se tuskin korvaa minun tunarointejani. Sen sijaan kolmen vuoden takuu saattaa viittata siihen, että 'halpis'koneessa voi olla niin hyvä koneisto ja niin kestävät osat, ettei se ihan noin vain ala hajota kolmen vuoden sisällä. Toisin sanoen Toyota -merkkinen ompelukone on ainakin periaatteessa tehty kestämään kolmevuotisen ajan: oman takuuaikansa ylitse.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 09.03.2018 13:33

Kuva
Toyota-ompelukoneessa on integroitu pikaopas, josta voit katsoa nopeasti ohjeet ongelmatilanteisiin ilman käyttöoppaan etsimistä. Mukana on myös suomenkielinen käyttöopas. Laitteen suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti ergonomia ja työskentelymukavuus. Toyota SUPERJ15 -ompelukone on rakenteeltaan erittäin tukeva ja kestävä, ja sille myönnetään 3 vuoden takuu.

Mirri, onko koneessasi tuollainen integroitu pikaopas? Uskon, että koneesi on ihan hyvä. Käsittele sitä hellästi äläkä pura siihen aggressioita, niin se kestää.

Pitääköhän sellaista konetta öljytä, jossa osat on muovia? Minun ompelukoneeni käyttöohjeissa ei puhuta mitään öljyämisestä enkä tiedä, mihin sitä öljyä laittaisinkaan. Ostopakkauksessa ei myöskään ollut mukana öljypulloa, niin kuin edellisessä koneessa oli.
logia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.03.2018 16:15

Minulla on ainoastaan metallisia vanhanaikaisia ompelukoneita ja niitä on hyvä öljytä ompelukoneöljyllä valmistajan käyttöohjeen ilmoittamiin kohtiin. Muoviosia sisältävää konetta suosittelen käytettävän valmistajan ohjeen mukaan. Voi olla, että muovi ei kestä/vaadi öljyämistä tai on käytettävä koostumukseltaan aivan muunlaisia aineita osien liikkuvuuden ylläpitämiseksi tai sitten mitään ei tarvita. Pitää kysyä myyjältä, maahantuojalta, valmistajalta tai katsoa käyttöohjeesta. En tunne asiaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.03.2018 16:47

logia kirjoitti:Mirri, onko koneessasi tuollainen integroitu pikaopas? Uskon, että koneesi on ihan hyvä. Käsittele sitä hellästi äläkä pura siihen aggressioita, niin se kestää.

On.
Olisinpa muistanut pikaoppaan olemassaolon eilen, olisi ollut paljon helpompaa. Ei olisi tarvinnut ravata tietokoneen ja ompelukoneen välillä... Koneessa mukana oleva pikaopas neuvoo suorastaan kädestä pitäen, ja lisäksi koneessa langanpujotukseen liittyvät kuvina, mutta niitä koneen kuvia voi olla vaikea tajuta jos on vuosikymmeniä siitä kun viimeksi on pujotellut lankaa koneeseen.

Öljypulloa ei tosiaan ole mukana, joten siitä päätellen ei ole mitään öljyttävää. Muistelen, että öljypullo on joskus muinoin ollut koneessa vakiovarusteena.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 09.03.2018 17:10

Nyt minullakin on ompelukone, kunhan haen koneen.

Hilpalta saamani idean mukaisesti minua alkoi ensin kiehtoa ajatus ommella tarvittavat saumat, joita ei ole kovin paljon, sukuni vanhalla poljettavalla Singerillä. Singer on lainassa tytölläni. Tyttö ei oikein lämmennyt ajatukselle että hänen ruokapöytänsä jalka lähtee muihin tehtäviin. Hän kyseli ihmeissään, miksi en ota mummon ompelukonetta kun mummo ei enää ompele... Minulla syttyi lamppu, että siinähän on minulle hyvä ompelukone loppuelämäkseni. Äiti ei todellakaan enää ompele. Kone on vanha mutta vahva ja minulle tuttu, palvellut säännöllisesti huollettuna loistavasti. Viime kesänä sillä viimeksi ompelin ja hyvin toimi.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Katla » 09.03.2018 22:28

Hei, loisto juttu tuo! Siskolla on mun mutsin kone ja sillä on myös mummon poljettava Singerikin, siellä voin ommella jos on tarvis. Itsellä on vaan sellainen huollosta ostettu vanha Eva green ja saumuri. Ompelu on kivaa.
Katla

ViestiKirjoittaja logia » 10.03.2018 00:26

Minä en halua ommella, kun pelottaa, että ompelukoneen kova ääni häiritsee naapureita.
logia

ViestiKirjoittaja Tyy » 10.03.2018 00:56

Kuulostaa aika omituiselta, eihän ompelukone juuri kummoista ääntä pidä.
Tyy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.03.2018 01:40

Kyllä voi häiritä, koska on metalliosia, jotka pyörivät ja kolisevat. Melua voi hillitä jonkin verran asettamalla pehmustetyynyn koneen ja ompelupöydän kannen väliin. Ja käyttämällä ympärillä olevilla seinillä äänieristelevyjä. En silti ompelisi ompelukoneella taloyhtiön hiljaisuusaikana.
Hilppa

ViestiKirjoittaja logia » 10.03.2018 01:42

Muovikone rämisee ja kolisee ja joustinommelta ommeltaessa lisäksi paukuttaa.
logia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.03.2018 01:54

"Veikkaan että et saa isolla rahallakaan yhtä hyvää ompelukonetta mitä vuosikymmeniä sitten hankittu kone on."

Veikkaan, että ompelukoneliikkeissä ja korjaamoilla on vanhoja koneita myynnissä. Ainakin muutama vuosi sitten oli siinä korjaamossa, jossa omat koneeni olen huollattanut.

Nykyisin on myynnissä superkalliita erikoiskoneita, joilla voi ommella kaikenlaisia kuvio- ja kirjontaompelutöitä. Olen messuilla nähnyt sellaisia. Niissä saattaa olla tietokoneohjelmistot ja tietokoneavusteinen ohjaus mukana ja ovat kai ammattikäyttöön. Hinta on kymppitonnin luokkaa. Harmi, että tavallisia kunnon koneita ei enää ole markkinoilla. On ehkä kysyntä vähentynyt, eikä uusia saataisi myytyä, kun vanhat käytetyt koneet kestäisivät lähes ikuisesti. Ommelvalikoima ei vanhoissa koneissa ole kovin monipuolinen yleensä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.03.2018 07:41

Hilppa, mistä ja keneltä viestissäsi oleva siteeraus on peräisin? Etsiskelin tästä ketjusta, mutten löytänyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 10.03.2018 14:46

Valkosiipi kirjoitti: Veikkaan että et saa isolla rahallakaan yhtä hyvää ompelukonetta mitä vuosikymmeniä sitten hankittu kone on

Ja seuraavassa viestissä Mirrin vastaus:
Mirri kirjoitti:Noin minäkin arvelen ja pahoin pelkään.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja ip-banni » 10.03.2018 18:01

Mirri taisi vastata vaikkei nähnyt viestiäsi.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.03.2018 18:10

Muita lukijoita ei tietysti kiinnosta, kenen kirjoitusta siteerataan ja mistä, joten aivan turha tahtoa ja laittaa sellaisia tietoja näkösälle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.03.2018 18:24

ip-banni kirjoitti:Mirri taisi vastata vaikkei nähnyt viestiäsi.

Mirri ei siis lue viestejä, joihin hän vastaa.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko