Ompelusta ja ompelukoneista

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Ompelusta ja ompelukoneista

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.02.2018 11:34

Ostin ompelukoneen, tällaisen:
https://www.hobbyhall.fi/superj15-ompel ... ompelukone

En ole vielä saanut sitä käsiini kokeilemisesta puhumattakaan, joten en tiedä millainen vekotin mahtaa olla. Sitä ilmeisesti pidetään 'halpiskoneena', joten jännityksellä odotan millaiseen 'romuun' olen mahtanut panna rahani. Googlailin ompelukonekeskusteluja, ja näistä halpiskoneiksi nimetyistä koneista ollaan ilmeisesti montaa mieltä, joten kokemuksia taitaa olla laidasta laitaan: kone voi olla oikein hyvä, täysin käyttökelvoton, tai vaikka mitä muuta.

Kerron kokemuksistani, kunhan olen saanut koneen, hankkinut lankaa ja farkkukangastilkkuja harjoittelua varten, ja oppinut käyttämään konettani. Jos en onnistu pääsemään alkua pitemmälle ja kone kieltäytyy yhteistyöstä heti kättelyssä, kerron senkin.
Mirri

Re: Ompelusta ja ompelukoneista

ViestiKirjoittaja Tyy » 26.02.2018 15:34

Mitä sä sillä ajattelit tehdä?
Tyy

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 26.02.2018 17:07

Valkosiipi kirjoitti:
Kerro sitten miten halpiskoneellasi ompelu sujuu... Minullakin oli vuosia sitten yksi halpiskone, joka teki käsittämättömän epätasaista ompelujälkeä ja lanka oli koko ajan sotkussa. Meni hermot. Heitin lopulta koneeni roskiin kun se ei kelvannut edes vaihdossa kalliiseen merkkikoneeseen jonka ostin murheenkryynini tilalle. Kunnon koneella ompeleminen oli mukava harrastus. Myin kalliin koneeni kun tuli kiireitä enkä ehtinyt enää ompelemaan.

Nyt tarvitsisin uuden koneen, jolla saa ommeltua lähinnä suoraa saumaa, vetoketjuja, yms. En ole uskaltanut ostaa toista halpaa konetta, kallista ei minun käytölläni kannata ostaa. Jos sinun koneesi tekee kunnollista jälkeä eikä lanka mene sotkuun, ehkä minäkin uskaltaudun ostamaan satasen tai parin koneen. Toinen vaihtoehto on ostaa ompelukonekaupasta vaihdossa tullut käytetty ja huollettu kone.

Hilppa kirjoitti:
Jos haluat ommella vain suoraa saumaa, osta polkukone. Jos tarvitset siksak-tikkiä esim. huolitteluihin, tarvitset toisenlaisen koneen. Minulla on kolme ompelukonetta: Bernina ja saumuri kahdeksankymmentäluvulta ja Singer poljettava, jota käytän harvemmin. Se lienee viime vuosisadan alusta. Se poljettava on kätevä erilaisten paksujen kankaiden, kuten moninkertaisten farkkukankaiden ja huonekalukankaiden ompelussa. Se on vahva. Eikä maksanut paljon, sadalla markalla ostin kirpparilta joskus 90-luvulla. Lähinnä siksi sorruin ostamaan, kun kaikki alkuperäisosat olivat siinä tallella, ohjekirjakin. Kansi oli vähän nuhjuuntunut, mutta hioin ja lakkasin.

Kopioin, Hilppa, viestimme tänne...
Polkukonetta en ole tullut ajatelleeksikaan. :) Minulla on mummoni vanha Singer kyllä olemassa, mutta tyttö teki koneen pöytätasosta itselleen ruokapöydän. Ompelukone on paikallaan käännettynä. Vieläköhän koneen saisi toimimaan... Takaisin sen saan kyllä, jos haluan, koska kone on vain lainassa. Periaatteessa ompelen vain suoraa saumaa, joten tuokin kone riittäisi, jos se vaan toimii.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja ip-banni » 26.02.2018 17:32

Et kai noita ole vain Mirrin päiväkirjasta tänne kopioinnut`?
Etkö muista mikä meteli syntyi kun Mirrin päiväkirjasta kopioitiin Hämeenlinna-sana?
ip-banni

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.02.2018 17:36

Tyy kirjoitti:Mitä sä sillä ajattelit tehdä?

En tiedä vielä, mutta kovasti tekee mieli päästä ompelukoneen kimppuun. Kunhan ensin näen mihin koneesta on ja mihin minusta koneen käyttäjänä, mietin sitten mitä kaikkea kivaa sillä voisi saada aikaiseksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 27.02.2018 12:20

Minulla on myös halpiskone ja ihan hyvin on toiminut. Joustinommelta tekee hitaasti. Minulla on ollut ajatuksissa pari vanhaa pussilakanaa, joista voisi ommella väljiä kotimekkoja.
logia

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.02.2018 18:11

Konetta haikaillessani lueskelin netistä näkemyksiä 'halpiskoneista', ja niistä näyttää olevan niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia. Yksi yllätys oli, että Lidl on jossakin vaiheessa myynyt Lervia -merkkistä ompelukonetta alle satasella, ja moni piti kyseistä konetta oikein hyvänä ja kestävänä peruskoneena, joka hoitaa hommansa niin kuin on tarkoitus.
Singerin, jota menneinä vuosikymmeninä on pidetty laatumerkkinä, taso kuulemma on laskenut huimasti.
Jokin iltapäivälehti on takavuosina teettänyt ompelukonetutkimuksen, jonka mukaan hinta ja laatu eivät kulje käsikädessä: testin huonoimmaksi ja parhaaksi valikoituivat koneet, jotka olivat keskenään samaa hintaluokkaa. Voittaja oli Husqvarna ja viimeiseksi tullut taas Toyota; molemmat olivat testin kalleimpia koneita.

Vertaillessani ompelukoneita netissä olin huomaavinani, että hintaa ei välttämättä nosta koneen kestävyys, vaan sen monipuolisuus ja elektroniikka. Kalliimmassa koneessa voi esimerkiksi olla suurempi ommelvalikoima, tai kone voi olla vastaavaa halvempaa versiota automaattisempi.

Ompelukoneprojektini on nyt siinä vaiheessa, että eilen kaivoin koneen paketista ulos ja tein lujasti töitä saadakseni selville, mistä saan käsiini suomenkielisen käyttöohjeen, manuaalin. Laatikossa oli kaikenlaista paperia - jopa ompeluniksejä - mutta suomenkielisenä ei yhtään mitään. Tosin siellä oli mukana yksi cd-levy, muttei minulle tullut ensimmäiseksi mieleeni laittaa levyä tietokoneeseen, kun kyseessä sentään oli ompelukone eikä mikään elektroninen vehje.
Niin kuitenkin on, että Toyota -merkkisiin ompelukoneisiin ei ole saatavilla suomenkielisiä käyttöohjeita mistään muualta kuin koneen mukana tulevalta cd-levyltä. Tiedän, koska etsiskelin epätoivoisesti netistä ennen kuin älysin turvautua paketissa saamaani levyyn.

Onkohan sama ongelma nykyisin muidenkin ompelukoneiden kohdalla; ei ole mitään käsissä pidettävää ja ompelukoneen ääressä käytettävää suomenkielistä manuaalia?
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 28.02.2018 18:21

Minulla on E & R Classic model - LC21, jonka mukana tuli vähän epämääräinen suomenkielinen tulostenippu, mutta kyllä siinä on kaikki oleellinen. Konetta on ollut helppo käyttää. Minulla on ollut myös halpis Singer chic electronic, mutta siinä oli alusta asti ongelmia alalangan kireydessä, jota ei meinannut millään saada säädettyä sopivaksi.
logia

ViestiKirjoittaja Tyy » 03.03.2018 00:33

Mirri kirjoitti:Onkohan sama ongelma nykyisin muidenkin ompelukoneiden kohdalla; ei ole mitään käsissä pidettävää ja ompelukoneen ääressä käytettävää suomenkielistä manuaalia?

Esim. tietotekniikassa on ollut pitkään vakiona ettei ohjekirjoja enää ole aikoihin juuri painettu eikä välttämättä enää edes tule CD levyjä joiden painaminen sekin maksaa.

Samaten vaikka laki nimellisesti vaatii suomenkielisiä ohjekirjoja on hyvä että jos saa edes jonkinmoisen englanniksi. Osa maahantuojista teettää jonkun yksinkertaisen pikaoppaan jolla ei tee juuri mitään, mutta se täyttää lain kirjaimen. Jolloin on hyvä jos on se englanninkielinen hyvä olemassa, kun kaikkiin ei kovin kattavia sellaisiakaan tehdä tai sitten niitä ei löydä mistään.

Jos ohjekirja on hyvä niin sen voi tulostaa. Mä en tiedä voiko kirjastossa koska muistaakseni paikallisessa kirjastossa yksi tulostettu sivu on luokkaa 20 senttiä, eli liian kallista kokonaiselle ohjekirjalle.

Jossain tulostuspalvelussa luulisi ohjekirjan saavan tulostettua edellisemmin. Jos ohjekirja sisältää monimutkaisia värikuvia niin ne menevät helposti sutuksi ellei niitä erikseen tee tulostuskelpoisiksi(rasterisointi).
Tyy

ViestiKirjoittaja trisse » 03.03.2018 00:42

Helsingissä 40 senttiä sivu.
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.03.2018 01:07

Noin on kuin Tyy sanoi.

Jos olisin netistä löytänyt suomenkielisen käyttöohjeen, olisin harkinnut sen tulostamista paperiseksi. Onneksi sentään sain suomenkielisen ohjeen cd-levynä, ja sama mahdollisuushan siinä on; voin tulostaa käsissä pidettävän manuaalin, jos tuntuu tarpeelliselta. Sillä edellytyksellä tietysti, että minulla on tulostuslaite.

Huono homma, että näin on käynyt: paperisista ohjekirjoista on tullut toinen toistaan arvokkaampia. Kuitenkin juuri sellaisia useimmiten tarvitaan opeteltaessa käyttämään uutta laitetta - kodinkoneet hyvänä esimerkkinä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.03.2018 10:34

Viimeksi tulostin ilmaiseksi kirjastossa ma 26.2. Pk-seudulla. Kirjastovirkailija sanoi, että on maksutonta toistaiseksi muutaman sivun tulostaminen. Minulla vain kaksi tulostettavaa. En tiedä, mitä olisi maksanut suuremman määrän.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.03.2018 17:45

Kyllä oli tumpelolle työtä kerrakseen, mutta tänään sain uuden ompelukoneeni käyttökuntoon ja jopa ompelin parinkymmenen sentin pätkän suoraa ommelta farkkukankaaseen. Kone ei tärissyt, eikä pitänyt pahaa ääntä.

Toistaiseksi koneesta ei ole pahaa sanottavaa, ongelmat ovat löytyneet käyttäjästä. Ei ole aivan yksinkertaista yrittää ymmärtää epämääräisiä kuvia ja soveltaa niitä käytäntöön, kun on viimeksi tullut istuttua ompelukoneen ääressä yli kolmekymmentä vuotta sitten. Ylälangan jätän paikoilleen ja ihastelen sitä; yritän seuraavaa kertaa varten painaa mieleeni, että miten se pujotettiin.
Alalangan puolauksesta ei ole mitään hajua, koska koneessa oli valmiina paikoillaan yksi puola lankoineen.

Tämä suoritus riittäköön tämän päivän treeniksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 08.03.2018 18:43

Hyvä kun sait koneesi toimimaan. Toivottavasti koneesi on parempi kuin minun koneeni oli. Minun koneeni toimi aluksi tosi hyvin. Ompelin paljon ilman ongelmia. Ongelmat, jotka eivät olleet korjattavissa, alkoivat puolen vuoden tai vuoden (en muista) käytön jälkeen, jolloin koneella ei enää pystynyt ompelemaan huollosta huolimatta.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.03.2018 20:07

Olenko foorumin ainoa tulostimen omistaja?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja vibeke » 08.03.2018 20:46

Minulla on tainnut aina olla tulostin. Yli 10 vuoden ajan on ollut sellainen tulostin, jolla voi myös skannata. Laser, koska laskin sen käytön olevan edullisinta.
vibeke

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.03.2018 21:01

Valkosiipi kirjoitti:Hyvä kun sait koneesi toimimaan. Toivottavasti koneesi on parempi kuin minun koneeni oli. Minun koneeni toimi aluksi tosi hyvin. Ompelin paljon ilman ongelmia. Ongelmat, jotka eivät olleet korjattavissa, alkoivat puolen vuoden tai vuoden (en muista) käytön jälkeen, jolloin koneella ei enää pystynyt ompelemaan huollosta huolimatta.

Tarkalleen ottaen mikä vika oli kyseessä? Kiinnostaisi tietää. Kohtuuhyvä (vanhakin) ompelukone on aika idioottivarman toimintakuntoinen masina, koska on vain mekaanisia osia ja sähkömoottori. Konetta on hyvä rasvata ja mikä myös tärkeätä käyttää aina joskus, että ei jämähdä, mistä tuskin oli kyse, jos koneesi oli vain puoli vuott vanha ja vielä ompelit sillä usein.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 08.03.2018 21:47

Korjaaja sanoi että koneessani oli monet osat muovia. Jotain koneeni sisällä oli löystynyt tms. niin että alalanka ei toiminut ja tikki oli mitä oli. En ole ompeluihminen, joten en enää tarkasti muista mikä vika koneessa oli. Silloinkin ompelin lähinnä verhoja, tyynyjä, lahkeita...
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.03.2018 21:53

Kiitos Valkosiipi, tuo tieto selvensi syytä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja vibeke » 08.03.2018 21:54

Ompelukoneet pitäisi suunnitella siten, että lankoja ei voi pujottaa väärin.

Minulla oli noin satasen ompelukone. Ei kestänyt hermot. Kankaan alapuolisessa ompelujäljessä näkyi aina lenkkejä. Summassa yritin väännellä jotain säätöjä uusiksi, tajuamatta, mikä vaikuttaa mihinkin asiaan. Samoilla säädöillä ompelin eri kankaita. Alalanka sylttäsi usein niin, että neula ei liikkunut enää mihinkään ja koko ompelu keskeytyi. Puola piti irrottaa, ja sitten sai arvuutella, miten päin se pitikään laittaa takaisin.

Ompeleminen olisi kivaa, jos joku hoitaisi (tai opettaisi hoitamaan) langoittamisen, säädöt ja sylttäämiset.
vibeke

Seuraava

Paluu Romulaatikko