Lastenvaunut ja -rattaat

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Katla » 09.02.2018 22:19

Tuo lastenvaunu nappi on hyvä silloin, kun tarviaa enemmän aikaa ulos menoon, ovat pysyvät kauemmin auki. Normaali aika ei aina riitä, yks päivä autoin pikkupojan ulos bussista lumiselle penkalle ja olin itse sisäpuolella niin ovat alkoi sulkeutua, huusin että.OVI AUKI! ja kuski pelästyi raasu ja piti ovia auki vielä vaikka olimme jo turvallisesti molemmat ulkona. Toisen kerran likka sai just ison mahansa oven väliin, niin ne alkoi sulkeutua, just sai vetäistyä vauvamahan takaisin, karjaisin taas, HEEIII, OVI AUKI ja kuski pelästyneen näköinen.

Hesaa voi olla kaikki toisin, mutta tällä ei kyllä oteta busseihin kuin ne kaksi lasten vaunua, jotka saa lukittua kiinni. Ja yksi rullatuoli lukituspaikka. Lisäksi täällä busseissa on erikseen merkittyjä invapaikkoja, sekä korottetuja istuimia niille, jotka ei pysty istahtamaan alas. En ole koskaan havainnut ruuhkassakaan ongelmia, joakinen odottelee rauhassa vuoroaan. No teinit aina kipaisee ensin ulos vaik seinän raosta :) ne on niin ketterii.
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 09.02.2018 22:21

ip-banni kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pari esimerkkikuvaa bussien keskiosasta.

Kuva
Kuva

Lähde pitäisi olla mistä kuva on otettu.

Ovat jotain vanhoja busseja, ei mitään turvavälineitä näkyvissä, eikä ohjeita
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 09.02.2018 22:30

Turunsanomat
"Pyörätuolit ja rollaattorit
Pyörätuolissa matkustavalta henkilöltä ja hänen saattajaltaan ei peritä maksua. Maksua ei peritä myöskään saattajaan oikeuttavalla vammaisten kortilla matkustavan henkilön saattajasta."

nyt hommaan pyörätuolin likalle ja työntelen sitä, kun on raskaana ja pääsemme molemmat ilmaiseksi. enpä taija kehdata.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.02.2018 23:49

ip-banni kirjoitti:Näyte Mirrin tavasta keskustella. Puhuu paskaa ja kun minä korjaan paskan, on kuin ei olisikaan.

Hsl:n ohjeet ovat ylimalkaisia ja epämääräisiä, mutta siitä asiasta minä en ole vastuussa. Pääkaupunkiseudulla on niin monia joukkoliikenteen toimijoita ja yrittäjiä, että tarkkojen ja täsmällisten toiminta-/käyttäytymisohjeiden laatiminen lienee mahdoton tehtävä. On pakko luottaa ja toivoa, että joukkoliikenteen käyttäjien joustavuus ja harkintakyky, sekä taito ottaa kanssamatkustajat huomioon olisivat kutakuinkin kohdallaan.

Toki voit yrittää korjata 'paskaa', mutta saattaa mennä pieleen sinullakin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 00:50

Summa summarum-mistä muusta siis oli kysymys, kuin siitä, että vaunukansa ärsöö sinua tukkimalla kulkuasi?
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 01:26

Minun kulkuani vaunukansa on toistaiseksi tukkinut hyvin vähän. Mutta kuinka paljon vaunukansa on tukkinut äitini ja muiden (ikä)ihmisten kulkua, ja kuinka paljon se tukkii minun kulkuani tulevaisuudessani, sitä en tiedä.

Olen kuitenkin jo nähnyt ja havainnut, että lastenrattaat ja -vaunut haittaavat monien ihmisten kulkemista busseissa. Äitini tarvitsi viimeisinä aikoinaan niin bussia kuin perässä vedettävää ostoskärryäkin. Se ostoskärry tuskin on täkäläisessä bussissa kunnolla mahtunut muualle kuin juuri siihen keskitilaan, joka pääsääntöisesti on vaunukansan valloittamaa aluetta. Vanhukset pyörillä varustettuine kauppakasseineen tekevät töitä saadakseen itsensä sopimaan täkäläisiin paikallisbusseihin, ja minulla lienee edessä sama ennemmin tai myöhemmin. Rollaattoriaikaani en uskalla vielä edes ajatella...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.02.2018 01:41

Mirri kirjoitti:Minun kulkuani vaunukansa on toistaiseksi tukkinut hyvin vähän. Mutta kuinka paljon vaunukansa on tukkinut äitini ja muiden (ikä)ihmisten kulkua, ja kuinka paljon se tukkii minun kulkuani tulevaisuudessani, sitä en tiedä...

Sinuna olisin paljon enemmän huolissani pyöräilystä/pyöräilijöistä jalkakäytävällä.
He ovat todellinen vaara niin vanhuksille kuin lapsillekin, eivät vaunut tai rattaat.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 01:51

.Kissi kirjoitti:Pyörätuoli potilaille on omat taxi lappunsa, niinkuin joku sanoikin, ei heidän tarvia busseissa kulkea. Ja jos muuten vaan haluaa lähteä bussilla, on yleensä joku työntämässä ja en usko, että he huvikseen vaan työntyisivät täyteen bussiin.
(lihavointi minun)

Ota selvää mainitsemistasi 'taksilapuista'; paljonko niitä myönnetään, millä perusteilla, ja mihin tarkoituksiin. Kerro selvityksesi tulokset tässä ketjussa.
'Taksilappujen' todellisuus on tarua karumpi, joten näistä 'lapuista' puhuttaessa pitäisi olla valmiutta selvittää tosiasioita ja kertoa niistä.
Ympäripyöreät ja mitäänsanomattomat heitot ovat näin tärkeässä asiassa mielestäni vähän samaa kuin harhaanjohtaminen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 01:59

Kyllästynyt kirjoitti:Sinuna olisin paljon enemmän huolissani pyöräilystä/pyöräilijöistä jalkakäytävällä.
He ovat todellinen vaara niin vanhuksille kuin lapsillekin, eivät vaunut tai rattaat.

Muistaakseni tällä foorumilla on olemassa jokin pyöräilyyn ja pyöräilijöihin liittyvä ketju, johon voin purkaa kaksipyöräisiin liittyvät huoleni.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 02:00

Ole hyvä ja tee itse siitä raportti. Mulla on kamuja, jotka saa taxi lippuja jonkun määrätyn määrän, hoitaakseen asioitaan ja päästäkseen kyläilemään. Ovat just liikunta esteisiä, eivätkä käytä siksi bussia. En ole kysynyt kuinka ja missämäärin he niitä saavat.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 02:07

Kannattaisi kysyä; kenties saisit tietää määrän olevan hirmuisen pieni ja tarkkaan rajoitettu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 02:08

juu, pitää kysyä nykyinen tilanne, voi olla että en ole ajantasalla . Tälläistä löysin netistä http://www.kela.fi/taksimatkat

Ei ole tarkoitukseni antaa väärää tietoa, vaan sanoin noin koska tosiaankin on muutaman tyyppi joille lääkäri on antanut jonkun lausunnon, jonka perusteella he saavat määrätyn määrän käyttää taxia kuukaudessa eri tarpeisiin. Enkä kinaa, kun en tiedä faktaa. -"Vakiotaksiasiakkaat
Jos sinulla on oikeus käyttää vakiotaksia, tilaa matka suoraan valitsemaltasi taksiautoilijalta.

Sovi matkastasi hyvissä ajoin etukäteen. Vakiotaksin kuljettaja ilmoittaa matkaasi liittyvät tiedot tilausvälityskeskukselle. Tilaa myös äkillinen matka suoraan vakiotaksilta.

Jos tilaat itse taksin keskitetystä tilausnumerosta, matkatilaustasi ei välitetä valitsemallesi vakiotaksille vaan lähimmälle vapaalle taksille."
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 02:19

.Kissi kirjoitti:juu, pitää kysyä nykyinen tilanne, voi olla että en ole ajantasalla . Tälläistä löysin netistä http://www.kela.fi/taksimatkat

Laittamasi linkki liittyy ns. Kela-taksiin, eli ihmisten kuljettamiseen heidän sairauksiensa vaatimiin hoitoihin. Sillä asialla ei ole tämän ketjun aiheen kanssa mitään tekemistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 02:21

mitä taas?? eiks me puhuttu siitäkin, että liikunta esteiset ei käytä bussia, vaan taxia, että ei ne pyörätuolit tuki sun tietäs.
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 02:27

APUA KYLLÄSTYNYT!!!! MITEN ON TAKSIN KÄTTÖ OIKEUDET VAMMAISILLA??
Katla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.02.2018 02:34

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Sinuna olisin paljon enemmän huolissani pyöräilystä/pyöräilijöistä jalkakäytävällä.

Muistaakseni tällä foorumilla on olemassa jokin pyöräilyyn ja pyöräilijöihin liittyvä ketju, johon voin purkaa kaksipyöräisiin liittyvät huoleni.

Sinun huolenaiheitasi eivät siis olekaan vanhusten liikkumisen todelliset riskit ja esteet, vaan tarkoituksesi on vain vuodattaa omaa mielipahaasi sinun häiritseväksi kokemastasi lastenvaunuliikenteestä.

Itse en muista kertaakaan nähneeni tai kokeneeni minkäänlaista lastenvaunuterrorismia, mutta jalkakäytäväpyöräilyyn törmään lähes päivittäin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.02.2018 02:40

.Kissi kirjoitti:APUA KYLLÄSTYNYT!!!! MITEN ON TAKSIN KÄTTÖ OIKEUDET VAMMAISILLA??

En tiedä.
Luullakseni taksisetelien määrä riippuu asuinkunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksistä, vamman laadusta ja vammaisen kulkemistarpeista.

Työssä ollessani näin omin silmin, että sähköpyörätuolia käyttävä työntekijä (avustajineen) tuotiin ja haettiin päivittäin inva-taksilla työpaikalle ja sieltä kotiin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 02:46

Noin minäkin olen ymmärtänyt. Eli jos bussi on täynnä lastenvaunuja, ei ehkä ole syytä pelätä kuinka pyörätuoli potilaat pärjäävät joukossa. Heillä on heille henkilökohtaisesti kohdistetut avustukset taksi palveluihin.
Katla

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.02.2018 02:50

Todellisia riskejä ja esteitä on niin paljon, ettei ole järkevää kasata niitä kaikkia tähän ketjuun. Minä tietysti aloitin ketjun minua lähinnä olevasta ja eniten koskettavasta asiasta.

Kyllästynyt, aloita sinä keskusteluketju kaksipyöräisten vanhuksille ja muille liikuntarajoitteisille ihmisille aiheuttamista haitoista ja vaaroista; tulisi tosi tarpeeseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Katla » 10.02.2018 02:59

"Minä tietysti aloitin ketjun minua lähinnä olevasta ja eniten koskettavasta asiasta."
*
eli mistä ja miksi? Mikä siis alotuksessasi on sinua lähinnä oleva ja eniten koskettava asia??

*
aloitus viestisi:Lastenvaunut ja -rattaat
ViestiKirjoittaja Mirri » 08.02.2018 11:34

Kirjoittelin asiasta päiväkirjassani, mutta aihe puhuttaa niin, että siitä voidaan hyvin aloittaa oma keskusteluketjunsa.

80-luvulla tutuiksi tulleita, näppärästi kasaan taittuvia, sateenvarjorattaita/matkarattaita on saatavilla nykyisinkin, mutta eihän niitä kannata käyttää esim. pääkaupunkiseudulla, jossa päästään liikennevälineisiin maksutta juuri vaunujen ja rattaiden vuoksi. Arvelen, että sateenvarjorattaita käytetään enemmän siellä, missä matkustaja joutuu maksamaan matkansa työnsi hän lastenrattaita tai ei.
Esimerkiksi Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla taas kannattaa istuttaa isojakin ja hyvin kävelykykyisiä lapsia rattaissa juuri kulkemisen maksuttomuuden vuoksi, joten sateenvarjorattaat on turha kapistus liikennevälineissä. Helsingin seudulla aikuinen saa matkustaa ilmaiseksi, jos hän työntää kärryissä 0-6 -vuotiasta lasta! Joissakin muissa kaupungeissa lapsen ikä on rajattu neljään vuoteen, mutta onhan neljävuotias leikki-ikäinenkin kovin vanha rattaissa istujaksi.
Katla

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko