Entä nyhtökaura?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Entä nyhtökaura?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.12.2017 21:20

Entä nyhtökaura?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Entä nyhtökaura?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.12.2017 21:52

Miksi sellaista?

Olen kalan ja kasvisten syöjä, mutta inhoan lihakorvikkeita. Hyvin valmistettu kasvisruoka ei ole lihaa matkiva mössö.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.12.2017 23:31

Selittäkääs mitä on nyhtökaura?

(Olen kyllä Hilpan kanssa samoilla linjoilla, mutta nyhtökauran olemus on vähän epä selvä)
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja trisse » 17.12.2017 23:54

Härkis on hyvää. Ilmeisesti nyhtis aika samaa tavaraa mutta koska tein itse virheen ei tullut niin hyvää.

Mitä kysely koskee - makua, ravintoarvoja, imagoa, merkitystä vai mitä?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 17.12.2017 23:56

Hilppa kirjoitti:Miksi sellaista?

Olen kalan ja kasvisten syöjä, mutta inhoan lihakorvikkeita. Hyvin valmistettu kasvisruoka ei ole lihaa matkiva mössö.

No esim. koska kalasta ei saa hyvää makaronilaatikkoa?
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 18.12.2017 00:55

Hyi! En syö. Kokkareista ja maistuu seinäpahville ja jää kurkkuun kiinni. Kelvotonta ruuaksi.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 18.12.2017 01:53

Kun sen hyvin laittaa niin et satavarma erota jauhelihasta! :geek: Sinulla on ollut kelvoton kokki. Taikka uutuuttaan osaamaton.
trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.12.2017 15:58

Sievä Sigismund kirjoitti:Selittäkääs mitä on nyhtökaura?
- -

Siis selitetäänks?

Nyhtökaura on kaurasta teollisin keinoin valmistettu proteiinituote, jota saa ostaa maustamattomana ja maustettuna eineksenä, joka on tarkoitettu ruuanvalmistuksen raaka-aineeksi. Melko mauton, mutta rakenne on pyritty saamaan säikeiseksi, lihamaiseksi.

Maistuu hieman kaurapuurolle, mutta voi käyttää liharuuissa "jatkamaan" lihaa kasvisproteiinilla, jolloin ruokavalio muuttuisi ekologisesti kestävämmäksi. Esim. jauhelihakastikkeesta tuskin huomaa, jos osa lihasta on korvattu nyhtökauralla.

Nyhtökauran ja härkiksen ero on suuri, koska nyhtökaura on valmistettu kaurasta ja onkin ihan kaurapuuron oloinen, vaikkakaan ei rekenteinen. Härkis taas on tehty härkäpavuista, joten se on aivan erilainen koostumukseltaan ja sulavuudeltaan, koska on hernekasvista jalostettu tuote.

Härkäpapuja saa ostaa myös kuivattuina. Ne ovat mielestäni erinomaisia kasvispataruokien raaka-aineena. Mutta makukysymyksiä nämä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse » 18.12.2017 23:35

Härkis on kieltämättä parempaa.
trisse

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 19.12.2017 00:41

Kiitos kattavasta seityksestä Hilppa.

Minusta kaurapuuro pitäisi syödä kaurapuurona ja liharuuaksi pitää olla kunnon lihaa kuten potsia tai kantturaa.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja trisse » 19.12.2017 00:48

Oletko käynyt teurastamoilla?
trisse

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 19.12.2017 00:54

Olen, mutta en käynyt katsomassa varsinaista teurastusoperaatiota.
Sievä Sigismund

Paluu Romulaatikko