Kuntoutustuki ja terapeutin konsultointi

Kuntoutustuki ja terapeutin konsultointi

ViestiKirjoittaja trisse » 08.11.2017 21:24

Jos ihmiselle myönnettäisiin kuntoutustukea ja hän kävisi samaan aikaan terapiaa niin kysyykö Kela terapeutin mielipidettä seuraavan kuntoutustukijakson haun jälkeen siitä onko potilas työkykyinen tai ei? Vai onko kaikki Kelan ja terapeutin välinen kanssakäyminen vain siitä että psykoterapeutti pyrkii perustelemaan Kelalle miksi terapia on hyödyllistä ja Kelan tulisi tukea myös jatkoa?
trisse

Re: Kuntoutustuki ja terapeutin konsultointi

ViestiKirjoittaja trisse » 08.11.2017 21:37

Tyhmien kysymysten sarja jatkuu mutta onko psykoterapia hoitoa vai kuntoutusta? Minun pitäisi tämä varmaan tietää mutta en muista.

Minulta on evätty kuntoutuskurssit kahdesti sillä perusteella että tilanteessani kuntoutus ei ole ajankohtaista vaan keskittyä sairauden hoitoon. Jos psykoterapiakin on kuntoutusta niin millaista hoitoa voin hankkia kun psykpolilta tuli lähete bumerangina takaisin? Onko lääkkeiden lisäksi joku muu vapaasti hankittava hoitomuoto joka on saatavillani?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 08.11.2017 21:50

Täältäkään ei löydy mitään järkevää määritelmää:

https://www.google.fi/search?q=hoidon+j ... 24&bih=659

Mikä kaikki on hoitoa ja mikä kuntoutusta? Kela haluaa että hakisin hoitoa mutten kuntoutusta. Millaista hoitoa on olemassa? Tiedän lääkehoidon ja sillä olen. Hoidossa terveyskeskuksessa. Haluaisin olla hirveän hoitomyönteinen mutta en tajua mistä voisin saada itselleni muuta ilmaista hoitoa. Mitä minun pitäisi tehdä ja mistä sitä hakea?
trisse

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 08.11.2017 23:39

En tunne asiaa, mutta eikö kaikki lähde lääkäristä. Hän kirjoittaa sinulle sellaista hoitoa, jonka katsoo olevan sinulle hyväksi?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 01:22

Ei mulle ole "kirjoitettu" mitään hoitoa. Viimeksi terveyskeskuksessa pyysin lähetettä psyk polille sanoen että kela odottaa että olisin hoidossa. Sanoi että mähän oon heillä terveyskeskuksessa jo hoidossa enkä saanut lähetettä. Mutta hoitoni on terveyskeskuksessa reseptien kirjoitusta ainoastaan. Heistä oon ollut Psyk Polilla niin hiljattain että siitä ei oo hyötyä. Oon ehkä samaa mieltä mutta kuntoutus on multa evätty kelassa sillä perusteella etten saa hoitoa ja mulle ei anneta hoitoa vaikka pyydän! Tosi turhauttavaa taas kerran! :|
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 01:23

Eikö kellään oo tähän tässä "vertaistukiryhmässä" mitään sanottavaa?!
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.11.2017 01:47

(- -)
1.3.1.2. Alkuvaiheen hoito http://www.kela.fi/documents/10192/3239 ... erapia.pdf (s. 8 - 9)

Asiakkaan tulee olla ollut psykiatrisen diagnoosin tekemisen jälkeen vähintään kolme
kuukautta asianmukaisessa hoidossa ennen kuin hän tekee kuntoutushakemuksen Kelalle.
Asianmukaisella hoidolla tarkoitetaan asiakkaan hoidosta vastaavassa julkisen tai yksityisen
terveydenhuollon yksikössä annettua hoitoa, joka on yleisen hyvän hoitokäytännön ja hoidosta
annettujen suositusten mukaista. Kolmen kuukauden hoitosuhteen jälkeen tulee olla psykiatrian
erikoislääkärin arviot diagnoosista ja kuntoutuksen tarpeesta. Psykiatrisen lausunnon laatiminen
edellyttää, että käyntejä psykiatrin luona on ollut vähintään kaksi. Lisäksi tarvitaan selvitys siitä,
että diagnoosin tekemisen jälkeen psykoterapeuttisen ja muun psykiatrisen hoidon mahdollisuudet
ja vaikutukset on käyty läpi sekä selvitetty, miksi ne eivät ole riittäviä tai miksi ne eivät muutoin tule
kysymykseen.

Alkuvaiheen hoidon tulee olla laajempaa kuin vain diagnoosin tekeminen tai lausuntoa
varten tehdyt käynnit. Alkuvaiheen hoitoon voi kuulua Käypä hoito -suositusten mukaisesti
vaikuttavaksi osoitettua aikarajoitteista lyhytpsykoterapiaa, jos muu alkuvaiheen hoitoon liittyvä
psykososiaalinen tuki ei ole riittävää.

Tarpeenmukaisen psykoterapeuttisen hoidon tulisi olla keskeisellä sijalla jo potilaan alkuvaiheen
hoidossa. Potilaan kokonaishoidon alkuvaiheessa toteutettu psykoterapeuttinen hoito, hyvän
hoitokäytännön mukainen kuntoutuspsykoterapian tarvearvio sekä kuntoutussuunnitelman
laatiminen auttavat seulomaan ne henkilöt, jotka lääketieteellisen arvion perusteella tarvitsevat
kuntoutuspsykoterapiaa ja myös hyötyvät siitä.

Hoitosuhteen tulee jatkua joko hoitavaan psykiatriin, työterveyslääkäriin tai muuhun hoitavaan
lääkäriin myös kuntoutuspsykoterapian aikana. Kuntoutuspsykoterapiasuhde ei ole hoitosuhde
eikä se korvaa hoitosuhdetta.

Jos tietoa hoitavasta tahosta ei ole kirjattuna lääkärinlausuntoon eikä asiakkaan
hakemukseen, tarkistetaan asia asiakkaalta ja/tai lausunnon kirjoittaneelta lääkäriltä. Ennen
kuntoutuspsykoterapiapäätöksen tekemistä on oltava tiedossa missä tai kenen toimesta lääke- ja/
tai muuta hoitoa arvioidaan ja tilannetta seurataan kuntoutuspsykoterapian toteuttamisen aikana.
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 01:54

Joo kiitos mutta en mä saa mitään kuntoutusterapiaa kun kuntoutuskurssikin hylättiin koska oon kuulemma liian huonossa kunnossa. (Ehkä vähän liioittelin huonoa kuntoani saadakseni kuntoutustuen mutta niinhän muutkin tekee). Kuntoutuskurssia hylätty koska mainitsemasi kriteerit eivät olisi täyttyneet vaan kunnon vuoksi. Kuntoutuspsykoterapiaan olin liian huonokuntoinen jo ennen uusinta sairauslomajaksoa.
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.11.2017 01:59

Siis alkuvaiheen varsinainen "hoito" voi kestää minimissään vain kolme kuukautta ja kaksi psykiatrilla käyntiä, jonka jälkeen voi seurata kuntoutuspsykoterapia, joka ei ole varsinaista hoitoa, joka tapahtuu psykiatrilla tai psykiatrisessa yksikössä tms. Käytännössä kuntoutuspsykoterapia on kuitenkin varsinaista hoitoa, ja potilas tapaa psykiatria usein vasta sitten, kun toista terapia-vuotta anotaan (tai pikemmin, jos lääkkeitä tarvitaan).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 02:15

Ymmärrän mutta sain kelalta jo hylyn kuntoutuspsykoterapiasta siksi ettei se ollut oikea-aikaista ja kuntoni ei ollut riittävän hyvä. Koska olen nyt saikulla - silloin ainoastaan työtön - ja nyt kuulemma kuntoni on liian huono jo viikon kuntoutuskurssillekin niin hylky tulisi nytkin terapiasta. Lisäksi terapia ei edes innosta. Haluaisin saada jotain alkuvaiheen (tai keski- tai loppu) hoitoa jolla osoittaisin kelalle että olen hoitomyönteinen. Mutta kun en saa pyynnöstäni huolimatta lähetettä minnekään niin vaikea hankkia sellaista! Hyväksyisiköhän kela hoidoksi jotkut kolmannen sektorin mielenterveysjärjestöjen kurssit? Tai depressiohoitajalla käynnit?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 03:18

No laitoin viestipalvelun kautta Kelalle viestin. Katsotaan vastaavatko mitään:

"Hei

Olen masennuksesta sairauslomalla ja hakenut kahdesti kuntoutuskursseilla. Kummallakin kerralla tuli hylky sillä perusteella että kuntoutus ei ole tilanteessani ajankohtaista vaan vointini on niin huono että pitäisi keskittyä sairauden hoitoon.

Hoitoni on tällä hetkellä terveyskeskuksessa ja lähinnä lääkehoitoa. Pyysin lähetettä psyk polille mutta lähete tuli bumerangina takaisin sillä perusteella että olin ollut siellä niin äskettäin (2014) eikä tilanteessa tai diagnooseissa ole tapahtunut mitään uutta suurta muutosta. Saisin sieltä ainoastaan konsultaatiokäynnin psykoterapiahakemuksen kirjoittamista varten. Se on varmaan turhaa sillä jos hylkäätte viikon kuntoutuskurssinkin huonon kuntoni vuoksi niin epäilemättä hylkäisitte terapiankin. Kuten jo kerran teitte.

Ymmärtäisin että haluaisitte että hakisin hoitoa. Mutta terveyskeskuksissa ei ole psykologeja, psyk. polille minua ei huolita eikä minulla ole varaa mennä yksityisille lääkäriasemille. Osaisitteko neuvoa että millaista hoitoa minun nyt tulisi hakea ja mistä? Mitkä ovat mahdollisuudet? Jos olette sitä mieltä että minun täytyisi hakeutua nimenomaan keskusteluhoitoon psykiatrian poliklinikalle niin voisinko saada tämän suosituksen jotenkin kirjallisessa muodossa niin näyttäessäni sitä terveyskeskuksessa minulla voisi olla paremmat mahdollisuudet sille että psykiatrian poliklinikka hyväksyy lähetteen?

Olen valmis myös tarvittaessa tulemaan keskustelemaan tilanteestani mikäli asiat on helpompi kertoa kasvikkain. Minulle sopisi iltapäiväajat. (Seuraavat päivät eivät käy: 15.11, 27.11, 11.12) "
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 13:59

Onko teistä muista tämä ihan oikein? Kohta tämä menee siihen että olen kuntoutustukeen liian hyväkuntoinen ja työttömyysturvan liian huonokuntoinen (kun nyt siivotaan kortistoja urakalla) - ja minut tapetaan nälkään!
trisse

ViestiKirjoittaja Rane » 09.11.2017 14:12

Voisitko mennä osa-aikatöihin ja saada soviteltua päivärahaa ja lisäksi vielä toimeentulotukea, jos tarpeen?
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 14:26

Kuka mut nyt palkkaisi? Enkä oo työkykyinen.
trisse

ViestiKirjoittaja Rane » 09.11.2017 14:27

Vajaakuntoisenakin voi opiskella ja työskennellä.
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 14:39

Sinäkö minut palkkaat? Jos et niin Kuka?! Yhdessäkään työpaikassa en ole ollut kuin harmiksi.
trisse

ViestiKirjoittaja Rane » 09.11.2017 14:48

Työvoimatoimistosta apua? Erityistyövoimaneuvoja tms? Työkokeilu?
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 16:13

Ei enää. Pitäiskö sitä lopettaa tutkinta vasten potkiminen ja kuolla suosiolla nälkään - jos sitä kerta halutaan.
trisse

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 09.11.2017 16:24

trisse kirjoitti:Onko teistä muista tämä ihan oikein? Kohta tämä menee siihen että olen kuntoutustukeen liian hyväkuntoinen ja työttömyysturvan liian huonokuntoinen (kun nyt siivotaan kortistoja urakalla) - ja minut tapetaan nälkään!

Jos haluaa hoitoa on mentävä yksitiyislääkärille ja maksettava kiskurihinta. Terveyskeskusten tehtävä on säästää kaupungin / kunnan varoja, ei sairaiden hoitaminen.

Mitenkähän tämä muuttuu Soten valinnanvapauden myötä? Lyödään seteli käteen, jonka voi käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos seteli ei riitä loppuraha pitää pulittaa itse.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja trisse » 09.11.2017 17:08

No mä olen ihan helvetin kiitollisena terveydenhuollosta ulkoistettuna - olen jo tottunut siihen - kunhan saan jostain rahaa elämiseen!
trisse

Seuraava

Paluu Terapiaa