Lapsen oikeudet

Re: Lapsen oikeudet

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 29.10.2017 16:35

Tyy kirjoitti:Teidän naisten kannattaisi joskus kokeilla oikeita töitä kun te kutsutte netissä surffaamista kovaksi työksi.

Kun minä kehotin yhtä alkamaan töihin, se oli pieksemistä. Ja hän kai poistui foorumilta.
Nyt, kun Tyy kirjoittaa samoin, ei se olekaan pieksemistä.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja trisse » 30.10.2017 00:40

Täällä on nyt varmaan niin jännät ajat ettei kellään ole kiinnostusta puuttua Tyyn pliisuun heittoon. Tyyn kannattaisi parantaa ajoitustaan!
trisse

ViestiKirjoittaja Rane » 01.11.2017 12:29

Minusta Sateentekijä antoi tässä hyvän vastauksen:
Sateentekijä1 kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:Sateentekijä. Minkähänlaisia oikeuksia ja velvollisuuksia esim. minulla on äitiäni, aikuisia lapsiani ja lastenlapsiani kohtaan, kun itse en keksi ensimmäistäkään?

Lisäys: Kuka ne mahdolliset oikeudet ja velvollisuudet määrittelee?

Kyllähän nuo minun mielestäni ovat ihan yleisen ihmisyyden ja inhimillisyyden sanelemia "kirjoittamattomia" sääntöjä joita kumminkin on yritetty koota yhteen.
Rane

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 01.11.2017 12:48

Sateentekijä1 kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:Sateentekijä. Minkähänlaisia oikeuksia ja velvollisuuksia esim. minulla on äitiäni, aikuisia lapsiani ja lastenlapsiani kohtaan, kun itse en keksi ensimmäistäkään?

Lisäys: Kuka ne mahdolliset oikeudet ja velvollisuudet määrittelee?

Jos sinä Valkosiipi olet heidän ainoa lähiomaisensa on sinulla lakisääteisiä velvollisuuksia huolehtia siitä että he tarpeen vaatiessa saavat asianmukaista hoitoa. Samoin on aikuisten lastesi laita halusitte tai ette.
Voit tarkistaa googlesta kun täällä ei näköjään saa googlettaa ilman että joku taas repii pelipaitansa.

Halusin vastauksen lähinnä tähän Sateentekijän heittoon perustuen. Halusin Sateentekijän mainitsemia googlelinkkejä lakisääteisistä velvollisuuksista joita hän väitti olevan.

Yleisen ihmisyyden ja inhimillisyyden ym. sanelemat kirjoittamattomat sääntönsä jokainen määrittelee viimekädessä itse.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.11.2017 12:55

Mirri jo kertoi, että huolehtimatta jättäminen voi olla heitteillepano.

Psykopaatit laativat itse omat "lakinsa".
Rane

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 01.11.2017 13:18

Rane kirjoitti:Mirri jo kertoi, että huolehtimatta jättäminen voi olla heitteillepano.

Jos näen tai tiedän että äitini tai aikuiset lapseni tai vaikka naapurini on huonossa jamassa ja jätän auttamatta, kyseessä on varmasti heitteillepano. Mutta jos en ole vaikkapa riidan takia äitini tai lasteni kanssa missään tekemisissä enkä tiedä mitä heille kuuluu, en syyllistu heitteillepanoon vaikka olisivat millaisessa tilanteessa.

Jos näin ei ole, haluaisin linkin.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.11.2017 13:24

No eipä taida olla silloin heitteillepano, mutta saatetaanhan sitä asiaa kysyä, jos läheinen vaikka vammautuu tai kuolee, kun kukaan ei ole huolehtinut. Ikäihmisiä löydetään kodeistaan muumioituneina. Kyllä siinä mietitään, miksei kukaan välittänyt, jos nyt omaisia oli.
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.11.2017 13:28

Osin OT: onko virallinen lähiomainen (joka kai joissakin terveystiedoissa on) laillisesti velvollinen huolehtimaan omaisestaan? Entä miten lähiomaisen voi vaihtaa, riittääkö oma ilmoitus? Ja mihin se tehdään? Olen ymmärtänyt, että lähiomaiselle voidaan antaa vaikka mitä tietoja, mutta koskeeko se vain sitä, jos on kuolemanvaarassa?

Edit: eiku onhan mulla google.
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 01.11.2017 13:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 01.11.2017 13:35

Ranelle. Ainahan sitä kysellä saa. Mutta silti omaisilla ei ole velvollisuutta huolehtia läheisistään.

Läheissuhteet on monimutkaisia. Olisi esimerkiksi aika kohtuutonta velvoittaa isän taholta vuosia insestiä kokenut täysi-ikäinen lapsi huolehtimaan isästä kun isä tulee vanhaksi.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 01.11.2017 17:28

Valkosiipi kirjoitti:
Rane kirjoitti:Mirri jo kertoi, että huolehtimatta jättäminen voi olla heitteillepano.

Jos näen tai tiedän että äitini tai aikuiset lapseni tai vaikka naapurini on huonossa jamassa ja jätän auttamatta, kyseessä on varmasti heitteillepano. Mutta jos en ole vaikkapa riidan takia äitini tai lasteni kanssa missään tekemisissä enkä tiedä mitä heille kuuluu, en syyllistu heitteillepanoon vaikka olisivat millaisessa tilanteessa.

Jos näin ei ole, haluaisin linkin.

Kyseessä on pelastustoimen laiminlyönti eikä heitteillepano.
Varmaan sitten joutuu todistamaan ettei ole ollut missään tekemisissä.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 01.11.2017 17:33

En usko että joutuu todistamaan jollei ole tekemisissä. Jos toinen tekee kuolemaa ja jättää sen toisen tietoisesti virumaan sänkyyn tai tienposkeen, silloin voi vaikka joutuakin vastuuseen. Ei kyllä Suomessa helposti joudu.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 01.11.2017 17:41

Niin eihän sitä ketään vastaan ole nostettu syytteitä, kun vanhukset ovat lojuneet kuolleena monia kuukausia asunnossaan.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 01.11.2017 17:43

Näinpä.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2017 18:25

Ryysy kirjoitti:Osin OT: onko virallinen lähiomainen (joka kai joissakin terveystiedoissa on) laillisesti velvollinen huolehtimaan omaisestaan? Entä miten lähiomaisen voi vaihtaa, riittääkö oma ilmoitus? Ja mihin se tehdään? Olen ymmärtänyt, että lähiomaiselle voidaan antaa vaikka mitä tietoja, mutta koskeeko se vain sitä, jos on kuolemanvaarassa?

Terveystiedoissa mainittu lähiomainen tai muu yhteyshenkilö ei ole velvollinen huolehtimaan.
Mahtaisikohan lähiomaisen/yhteyshenkilön tiedot olla nykyisin vaihdettavissa sähköisesti Kanta.fi -palvelun omien tietojen kautta; en tiedä, kun en ole käynyt tarkemmin tutkimassa niitä lomakkeita. Ainakin esim. lääkärin vastaanotolla tai vaikka terveyskeskuksen luukulla vaihtamisen pitäisi onnistua, kunhan todistaa henkilöllisyytensä.

Se, että potilaspapereihin aina kirjataan joku lähiomainen/yhteyshenkilö, ei anna hoitotahoille lupaa tiedottaa hänelle potilaasta yhtään mitään ilman potilaan erillistä suostumusta. Yhteystietoa käytetään vain hätätilanteissa, tai esimerkiksi potilaan menehtyessä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Tyy » 03.11.2017 15:30

Rane kirjoitti:No eipä taida olla silloin heitteillepano, mutta saatetaanhan sitä asiaa kysyä, jos läheinen vaikka vammautuu tai kuolee, kun kukaan ei ole huolehtinut. Ikäihmisiä löydetään kodeistaan muumioituneina. Kyllä siinä mietitään, miksei kukaan välittänyt, jos nyt omaisia oli.

Mitä ihmeen merkitystä sillä on missä ihminen kuolee vanhuuteen?
Tyy

ViestiKirjoittaja Katla » 03.11.2017 20:26

Tyy kirjoitti:
Rane kirjoitti:No eipä taida olla silloin heitteillepano, mutta saatetaanhan sitä asiaa kysyä, jos läheinen vaikka vammautuu tai kuolee, kun kukaan ei ole huolehtinut. Ikäihmisiä löydetään kodeistaan muumioituneina. Kyllä siinä mietitään, miksei kukaan välittänyt, jos nyt omaisia oli.

Minun mielestäni sillä ei ole merkitystä mihin kukin kuukahtaa. Mutta sillä on merkitystä, että pystyttäisiin auttamaan viimeiseen asti, jos kuoleva niin tahtoo. Siis inhimillisen kärsimyksen takia.
Katla

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.11.2017 20:47

Kiitti, Mirri, en huomannut vastausta kuin vasta nyt. Muistan, kun joskus kysyttiin saako antaa tietoja, ja joskus taas on pitänyt merkata lähiomainen johonkin. Sitä taas en muista tai tajua, mitä tietoja on annettu. Varmaan sen hetkistä 'episodia' koskevia tietoja.

Joskus jos kysyy (potilaan tai asukkaan) vointia tai kuulumisia, niin minusta on ihan ok, että lapsenlapselle tai vaikka ystävälle, vaikka eivät lähiomaisia paperilla olisikaan, annetaan joitakin tietoja. Esim. että ihan hyvällä mielellä ollut tai vastaavaa. Tai siis ainakin on kiva kuulla, jos jollakin menee hyvin tai jos jotakin pitäisi huomioida, jos lähtee ulos vaikkapa muistisairaan kanssa. Sairaaloissa ollaan paljon tiukempia, mitään tietoja ei anneta, ei edes sitä, onko ihminen sairaalassa vai ei, jos ei potilaan lupaa ole.

Sitten taas en tiedä, mitä hoitajaihmiset etsivät, jos kysyvät minulta jotakin potilaasta. Kysytäänkö kohteliaisuudesta vai halutaanko oikeasti tietää jotakin voinnista. Varmaan molempia.

Tämäkin meni nyt ohi aiheen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja trisse » 05.11.2017 20:19

Tyy kirjoitti:

Joskus olen ihmetellyt ihan samaa. Jotenkin kai halutaan pitää mahdollinen kuolemattomuus yhtenä vaihtoehtona kunkin vanhuksen kohdalla kun se saattaisi tarkoittaa kuolemattomuutta itsellekin. Se että joku vanhus vaikka kuolee portaat tippumalla saattaa olla ihan hyvä loppu verrattuna siihen että lojuisi sen jälkeen sairaalassa kuukausitolkulla kivun ja ahdistuksen vallassa ja kuolisi vasta sitten.
trisse

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 05.11.2017 20:32

Omainen siis kävisi työntämässä vanhuksen rappuset alas.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.11.2017 22:14

Ryysy kirjoitti:Sitten taas en tiedä, mitä hoitajaihmiset etsivät, jos kysyvät minulta jotakin potilaasta. Kysytäänkö kohteliaisuudesta vai halutaanko oikeasti tietää jotakin voinnista. Varmaan molempia.

Minun kokemukseni mukaan molempia, tai sitten painopiste on jälkimmäisessä: kaikki omaisista ja muista läheisistä hoitotaholle heruva tieto on tosi arvokasta, kun yritetään ymmärtää ja hoitaa potilasta parhaan taidon mukaan. Yritetään kysyä kohteliaasti ja utelematta, koska ei haluta tunkeilla, mutta samalla toivotaan omaisten ja läheisten olevan mahdollisimman avoimia ja kertovan potilaasta kaikkea mitä tietävät ja ovat havainneet.

Luulen, että hoitajaihmiset etsivät tietoa ja vastauksia monenlaisiin kysymyksiin, joita hoitotaholla mietitään, muttei tohdita läheisiltä kysyä suoraan. Hoitotaho on vaitiolovelvollinen, mutta omais-/läheistaho voi tehdä potilaalle - ja häntä hoitaville ihmisille - ison palveluksen olemalla suora suhteessa hoitotahoon.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet